Iniciatyvos imasi mokslinis elitas
Mums atrodo, jog mūsų šalyje kūrybinės mažumos
paliktos savieigai, jų potencialas neišnaudojamas įtvirtinant
valstybę, jai integruojantis į Europos Sąjungą ir globalizacijos
procesus
Taip sako prof. habil. dr. Romualdas
Grigas. Spalio 24 dieną Lietuvos filosofijos ir sociologijos institute
įvykusiame pilietinio veiksmo, lietuvių tautinės orientacijos
visuomeninių organizacijų ir klubų vadovų pasitarime buvo įkurta
Pilietinė lietuvių visuomeninių organizacijų konfederacija, kurios
pirmininku jis buvo išrinktas. "XXI amžius" pristato
pokalbį su prof. R.Grigu.
Kokios priežastys lėmė, kad būtų
įkurta Pilietinė lietuvių visuomeninių organizacijų konfederacija?
Tokia Pilietinė lietuvių visuomeninių
organizacijų konfederacija gimė ne iškart: prieš tai įvyko net
keletas susitikimų-forumų Lietuvos mokslų akademijoje, kuriuose
buvo keliami klausimai, kas mes esame ir kur einame. Šiuose susitikimuose
paaiškėjo, kad Lietuvos intelektualai (o Mokslų akademijoje buvo
susirinkę mokslo pasaulio žmonės) turėtų pereiti prie organizuotesnių
veiksmų, nes lietuviai, šiaip jau pasižymintys kritiniu mąstymu,
kaip piliečiai yra labai pasyvūs. Todėl labai džiaugiamės, kad
į mūsų kvietimą burtis atsišaukė daug reikšmingų, pripažintų visuomenėje
organizacijų - Žmogaus teisių gynimo asociacija, Piliečių chartija,
neseniai įsikūrusi Lietuvos pilietinė bendruomenė, vadovaujama
prof. Vaišvilos, kuri, beje, vienija ne tik intelektualus, bet
ir nemažą būrį gamybininkų, verslininkų, ir kitos. Mūsų šita tik
ką įkurta konfederacija jokiu būdu negali tapti antstatu šioms
organizacijoms, bet turėtų atlikti tam tikrą koordinacinį darbą.
Toks vienijimasis bendrai veiklai žmonėms suteikia daugiau egzistencinės
prasmės, padeda įveikti perdėtą kriticizmą, nihilizmą ir pereiti
nuo negatyvaus mąstymo ir nuolatinio erzinimosi neigiamais dalykais
mūsų visuomenėje prie problemų sprendimo.
Pastaruoju metu nuolat kalbama
apie Lietuvos integraciją į Europos Sąjungą, globalizaciją, kuri
paliečia ir mūsų šalį. Kokia lietuvių tautos situacija šiuose
pasauliniuose procesuose?
Mes matome, kad globalizacija - tai
ne tik laimėjimai technikos, kultūros, informacijos ir integracijos
srityse, bet, kaip parodė teroro aktai JAV ir karas Afganistane,
ir akivaizdūs pralaimėjimai. Tenka susimąstyti, ar mes, lietuvių
tauta ir lietuvių tautos pagrindu suformuota valstybė, esame pasiruošę
atsakingai ir organizuotai įsijungti ne tik į integracinį globalinį
procesą, bet ir patį globalizacijos vyksmą, kuris susideda ne
vien iš teigiamų dalykų, bet, kaip matome, ir iš neigiamų. Ir
tai viena tema, apie kurią verta pamąstyti Lietuvos mokslo žmonėms,
susibūrusiems į Pilietinę lietuvių visuomeninių organizacijų konfederaciją.
Tačiau tai, jog lietuvių tauta,
galimas dalykas, dar nėra pajėgi organizuotai įsitraukti į globalinį
integracinį procesą, turi senas, istorines šaknis?
Mūsų, lietuvių, sąmoningumas, kitaip
nei kitų kaimyninių tautų, nepasižymi organiškesniu ryšiu tarp
tautinės savimonės ir pilietinio veiksmo. Mūsų tautinė savimonė,
tautiškumas yra susiformavęs praeityje ir dabar reiškiasi labiau
kaip savigyna: nuo rusifikacijos, polonizacijos, bolševikizacijos,
germanizacijos ir t.t. Įpratome savo tautinę savimonę sieti su
praeities mitais. Imkime pavyzdžiu tokį mitą, arba idealogemą,
kaip Mindaugas ir jo laikų Lietuva. Tai, ką jis nuveikė Lietuvos
labui, buvo istorinis žygdarbis, bet galime pabandyti pamąstyti
ir kita kryptimi - ar kartais Mindaugas nebus paskubėjęs su valstybės
centralizacija, dėl kurios jis įgijo daug priešų, ir labai greitai
krikštijęs Lietuvą, juos visus - net paprastą liaudį - prieš save
sukėlė, buvo laikomas net savo tautos ir ideologijos išdaviku.
Todėl jį buvo lengva nuversti, o tai Lietuvą keliems šimtmečiams
atskyrė nuo tuometinės Europos tautų bendrijos.
Tai - neigiamos pusės, o kokios
- teigiamos?..
Aš - sociologas ir mano užduotis
- žvelgti ne vien į tai, kas pozityvu, bet ir į tai, kas yra latentiška,
kokie vyko neigiami reiškiniai. Vis dėlto Didžiojoje Kunigaikštystėje
mes turėjome išvystytą pilietinę visuomenę. Veikė veto teisė,
bajorai savo seimuose galėjo lemti karaliaus veiksmus. Skaitant
istorikų darbus apie tai, kas vyko XV-XVIII šimtmečiuose mūsų
valstybėje, labiausiai mane stebina demokratiškumo dvasia, būdinga
tiems laikams. Tačiau šita pilietinė visuomenė - bajorų visuomenė
- buvo atplėšta nuo lietuviško etnoso, nuo lietuviškos savimonės,
buvo ne tiek kosmopolitiška, kiek prolenkiška, indiferentiška
lietuvių etninės kultūros atžvilgiu. Kaip žinome, mes per istoriją
tą aristokratiją praradome, tuo pačiu prarasdami ir pilietinio
to meto veiksmo įdirbį. O juk tuo metu turėjome ir miestus, gal
ne taip pat gerai išvystytus kaip Vokietijos ar Lenkijos, bet
ir šie buvo ne lietuvių rankose. Miestuose taip pat formavosi
ryškios pilietinės visuomenės užuomazgos: cechai, gildijos, brolijos,
savivaldybės. Bet lietuvių ten beveik nebuvo. Ir šitą paveldą
mes praradome per įvairias revoliucijas, sukrėtimus.
Vienu ir kitu būdu netekę įgytos pilietinio veiksmo patirties,
1918 metais formavome savo valstybę, išeidami kaip valstiečių
tauta į valstybės valdymą su neadekvačia pilietine savimone. Prieškario
tautininkų valdžia pasižymėjo autoritarizmu, net ir Krikščionių
demokratų partija buvo nustumta nuo valstybės reikalų. Nors tuo
metu tautinė savimonė buvo akcentuojama, tačiau pilietinis veiksmas
ir pilietinė visuomenė bei jos formavimasis buvo slopinamas, įvedama
spaudos, veiksmų, demonstracijų cenzūra. Buvo leidžiama tik tai,
kas sutapo su Tautininkų partijos interesais. Nekalbu apie sovietmetį
- ištisą laikotarpį, kuris ypač deformavo ir tautinę savimonę,
kuri tuo metu darėsi ezoteriška, atplėšta nuo civilizacinio vyksmo.
Šioks toks pilietinis veiksmas ir šiuo sunkiu metu egzistavo,
bet buvo voliuntaristinis, nukreiptas ideologine kryptimi, valstybė
prisiėmė paternalizmo, rūpinimosi piliečių reikalais pavidalą,
o pilietiškumas buvo tik imituojamas.
Štai su tokiu paveldu šiandien
išėjome į atvirą visuomenę...
Taip, ir kada dabar bandome integruotis
į Europą, labai aiškiai iškyla šitos mūsų civilizacinės negalės.
Aš drįstu tvirtinti, kad šiandien Lietuvoje neturime pilietinės
visuomenės, yra tik tam tikri jos fragmentai. Tą iliustruoja mūsų
valdžios vyrų reakcijos į tokį pilietinį veiksmą, pavyzdžiui,
marijampoliečių cukrinių runkelių augintojų akciją: šiuos išdrįsusius
savo interesus ginti žmones vienas valstybės vyras sau leido pavadinti
teroristais. Štai ir paaiškėja, kad nesuprantame šio reiškinio
esmės, nes bet koks pilietinis veiksmas visados turi egocentristinį
užtaisą, be jo pilietinio veiksmo negali būti. Pilietinį veiksmą
jungiant su tautine savimone, formuojasi ta jungiamoji medžiaga,
kuri pilietinį veiksmą daro saikingesnį, labiau išreiškiantį bendruosius
interesus, neperžengiantį jokių neleistinų normų. Tautinė savimonė,
sujungta su tautiniu veiksmu, daro valstybę demokratiškesnę, o
visuomenė, kurioje moderni tautinė savimonė perauga į pilietinį
veiksmą, yra pajėgi pasipriešinti valstybės biurokratizacijai.
Sakėte, jog tautinė savimonė atsiranda
priešinantis kažkam ir kažką ginant. Kuo pasižymi moderni tautinė
savimonė?
Mano manymu, tautinė savimonė turėtų
būti grindžiama paveldėtų negalių analize, nes drauge su integracija
ir globalizacija į mūsų šalį slenka ir šešėliniai padariniai,
kurie nėra pageidautini. Jeigu mūsų valstybė neturės savo veido,
tokia valstybė ir tokia tauta pasauliui bus neįdomi, ji jokio
įnašo į pasaulio civilizaciją neįneš. Turime susimąstyti, ko mes
esame verti ir ką galime dėl savęs nuveikti. Turėtume atsisakyti
etnocentristinės orientacijos, o tautinę savimonę modernizuoti
suvokdami, kokiame pasaulyje gyvename, ir koks mūsų, lietuvių
tautos, santykis su tuo pasauliu. "Aš esu lietuvis"
arba "Aš noriu būti lietuvis" - šitaip apie savo tautybę
nei japonas, nei rusas nepasakys. Sąvoką apie savo tautybę jie
perleidžia per savo mentalitetą. Norvegų, suomių, vokiečių ar
rusų nacionalizmas, tautiškumas yra neatskiriamai suaugęs su pilietiniu
veiksmu. Mane savotiškai įskaudino mūsų užsienio reikalų ministras,
kuris liepos 12 dieną Seime drįso pareikšti, kad kuo greičiau
išnyks lietuviškasis etnosas, tuo bus geriau. Įdomu, kam bus geriau?
Pakviestas dalyvauti televizijos diskusijų laidoje "Paskutinė
kryžkelė" aš išdrįsau užprotestuoti šitą jo pareiškimą. Tuomet
jo pavaduotojas čia pat replikavo, girdi, ministras turėjęs omenyje
žemaičius. Nematau skirtumo! Prancūzijoje toks ministras būtų
iškart atstatydintas už tokį chamišką pasakymą, o Lietuvoje tautiškumas
laikomas kažkokia atgyvena. Bet visos modernios valstybės remiasi
tituline tauta, jos kultūra, nes priešingu atveju jos socialinės
tvarkos užtikrinti yra neįmanoma, nes nėra tos rišamosios medžiagos,
kuri atskirus segmentus sujungtų į visumą. Ne tik lietuvių tauta,
bet ir parapinės grupės - pasvaliečiai, žemgaliai ar latgaliai
- yra svarbios, kuriant tautos identitetą. Kita vertus, tautinės
mažumos - taip pat reikšmingos, nes per jas mes tampame atviresni,
susisiekiame su kitomis tautomis.
O jaunimas?
Tautinės idėjos - tai mūsų kartai,
vyresniesiems, rūpimos ir brangios idėjos. Mano studentai dažnai
prisipažįsta, jog nelabai supranta mūsų užsidegimą. Todėl esame
galbūt vieninteliai, saikingai mąstantys tautos patriotai, siekiantys,
kad mūsų valstybė neprarastų savo identiteto. Murzos nacionalistai
bei Buškevičiaus populistai - tikrai ne tos grupės, kurios turėtų
vesti tautą, siekiant savo nacionalinio identiteto.
Ką, jūsų manymu, iš tiesų būtų
galima nuveikti, kad mūsų šalis taptų laisva ir demokratiška,
verta Europos tautų bendrijos? Kas vis dėlto lemia, kad ji tokia
nėra?
Mano giliu įsitikinimu, brandų veiksmą
lemia brandi mintis. Šiandien situacija yra tokia, kad jaučiame,
jog veiksmas yra atplėštas nuo brandžios minties. Tokiu atveju
veiksmas tampa ne toks produktyvus, koks galėtų būti. Ką mūsų
valstybėje bepradėtume, tuoj pat prasideda to pradėtojo taisymas.
Staiga išsigandę pamatome, jog su tuo veiksmu prasidėjo visa gama
nepageidautinų, šešėlinių padarinių. Taip atsitiko todėl, kad
prieš tai nebuvo subrandinta mintis ir jai nebuvo leista pasireikšti!
Man labai patinka genialaus anglų istoriko Arnoldo Toynbee įvesta
sąvoka "kūrybinė mažuma". Šis istorikas teoretikas teigė,
jog civilizacijos istorijos tėkmėje subyrėdavo dažniausiai ne
dėl išorinių priežasčių, bet dėl vidinių. Tą jo teiginį galima
perkelti ir tautoms: jos išnykdavo ne vien dėl užsienio kariuomenių
invazijų (žinoma, jos irgi turėdavo reikšmės), bet dėl vidinių
priežasčių, t.y. kada nepakakdavo jungiamosios medžiagos, vienijančios
atskirus segmentus - civilizaciją ar tautą. Kur bepažvelgtum,
visur vyksta visuomenės fragmentacija: valdymo struktūrose, visuomenėje,
mokykloje ir netgi šeimoje. Tos jungiamosios medžiagos pagrindas
yra dvasinės vertybės - tautinė savimonė, pilietiškumas, demokratiškumas.
Bet dar yra subjektai (juos pavadinome"kūrybine mažuma"),
jie yra šitų vertybių nešėjai. Žmonės iš prigimties apdovanoti
neramia dvasia, iniciatyva, kūrybiškumu. Bent mums atrodo, jog
mūsų šalyje šitos kūrybinės mažumos paliktos savieigai, jų potencialas
neišnaudojamas įtvirtinant valstybę, jai integruojantis į Europos
Sąjungą ir globalizacijos procesus.
Kaip atsitiko, kad kūrybinė mažuma
liko nustumta nuo valstybės valdymo? Koks jūsų naujai įkurtos
konfederacijos įnašas?
Taip yra dėl daugelio mums suprantamų
priežasčių, pradedant tuo, jog valstybė ir jos subjektai paveldėjo
tarybinį mentalitetą ignoruoti mintį, ką šiandien ir matome mūsų
nepriklausomoje Lietuvoje. Ypač apmaudu dėl to, kad žmogus intelektualas,
turintis minčių, ką reikėtų mūsų valstybėje daryti, yra pasyvus,
nesugeba organizuotis ir organizuotai išreikšti save. Tai yra
paveldėta iš anksčiau, iš to paties tarybinio laikotarpio.
Pačioje pradžioje intelektualai reiškėsi organizuočiau - prisiminkim
Sąjūdį, kuriame intelektualai suvaidino ypatingą vaidmenį. Bet
kaip paprastai būna po revoliucijų, jie nustumiami nuo arenos
ir priversti pereiti į psichologinę izoliaciją. Ir šiandien mūsų
bėda, kad šie gabiausi, turintys ką pasakyti, žmonės nemaištauja
ir, nors yra nepatenkinti esama situacija, elgiasi visiškai neorganizuotai.
Štai šios kelios priežastys ir privertė mus vienytis, kad mūsų
intelektualų, žinomų specialistų, arba "kūrybinės mažumos",
balsas darytųsi organizuotesnis, būtų išklausytas ir galėtų daryti
kokį nors poveikį valdžios struktūroms.
Į Pilietinę lietuvių visuomeninių
organizacijų konfederaciją susibūrė grupė rimtų mokslininkų -
įvairių sričių specialistų. Tačiau, pasklaidęs šiandienos laikraščius,
neaptiksi ekspertų nuomonės...
Į spaudą mes neišeiname, nes ji mūsų
neįsileidžia. Kūrybinė mažuma yra nušalinta nuo dalyvavimo darant
sprendimus mūsų valstybėje, ji neatlieka savo vaidmens. Dienraščiai,
kur galėtume išreikšti savo poziciją, reikalauja sumokėti iki
dešimties tūkstančių litų už tos analizės, kurią atlikome visuomeniniais
pagrindais, paskelbimą dienraščiuose. Anksčiau kai kuriuos tyrimus
galėdavome atlikti Mokslų akademijos finansavimo dėka, nors tai
buvo visai nedidelės pinigų sumos, tačiau dabar ir šių netekome.
Nepriklausomi ekspertai yra nepaprastai svarbūs, gerai, kad jie
nebūtų susiję su valdžios struktūromis (pavyzdžiui, jei teisininkai,
atliekantys ekspertizę, yra susiję su teisinėmis valdžios struktūromis,
natūralu, kad jų tyrimai vienokiu ar kitokiu būdu kryps palankia
valdžiai kryptimi). Nors yra daug savų specialistų, neretai kviečiami
ekspertai iš užsienio, kuriems mokami milžiniški pinigai, tačiau
tai ne visada pasiteisina, nes jie mūsų realybės nepažįsta taip
gerai, kaip mes.
Šiandien informacinės priemonės pateikia neadekvatų vaizdą to,
kas darosi įvairiose mūsų visuomenės srityse, nes pačios yra tam
tikrose rankose. Netiksliai, iškreiptai laikraščiuose pateikiami
faktai ir tikrovė turi grįžtamąjį ryšį, veikia politikus ir jų
politinius veiksmus.
Sakėte, jog dar neturime Lietuvoje
pilietinės visuomenės...
Manęs, buvusio savo sodybėlėje, kaime,
vienas senyvo amžiaus kaimynas paprašė, kad savo automobiliu pavežčiau
jį paieškoti kombainininko. Nuvažiavome net į kitą parapiją. Pakeliui
aš žmogaus paklausiau: "Ar kombainininko ieškot visam kaimui?"
- "Ne,- atsakė senukas, - tik sau."
- "Tai kodėl, - klausiu, - negalėjote surašyti ir kitų kaimynų,
kuriems reikia kombainininko, nes visiems vienodai pjūties metas,
ir jums būtų pigiau, jei susidėję kokie dešimt sklypų kombainininką
samdytumėte, ir tam kombainininkui geriau." - "Kad mes
nesusitariame", - sako žmogus. Ir štai po keleto dienų atvažiuoja
net trys kombainininkai, o to, su kuriuo buvo sutarta, - nėra!
Kitas pavyzdys. Sovietmečiu šiame kaime buvo kultūros namai. Jų
neliko, todėl vietiniai gyventojai nutarė pasidaryti bažnytėlę,
kad kunigas reguliariai galėtų atvažiuoti. Bet vieną pavakarę
kažkas išdaužė tos bažnytėlės langus. Klausiu kaimo gyventojų,
ar žino, kas tai padarė. "Žinome, - atsako tie, - vienas
kaimynas išgėręs taip padarė." - "O kodėl policijai
nepranešat?" - klausiu. "Jei pranešime, jis ir mums
langus išdaužys." Ar čia yra pilietinė visuomenė? Kaimas
nesugeba susitarti dėl pačių elementariausių dalykų! Panašiai
ir mieste: namo gyventojai nesugeba susitarti dėl stogo remonto,
spynos. Taip susiklosto puikios sąlygos bet kokiam blogiui, nes
jam nėra pasipriešinimo. Ne tik nusikaltimai, bet ir biurokratizmas
tada plinta, nes jei norėtume kooperuotis, koks nors valdininkas
tikrai nesirūpintų padėti, bet išgalvotų aibę kliūčių, lieptų
visokių popierių prinešti: verslo planų, įsipareigojimų, sutarčių
ir dar visokių įstatymų. Galiausiai turėtume mokėti mokesčius
dar net nepradėję veiklos ir net nežinodami, kiek uždirbsime.
Norvegijoje gyva tradicija - kiekvienas norvegas (ir vyras, ir
moteris) priklauso kokiam nors klubui, kur vyksta įvairi veikla,
derinamas pilietinis veiksmas, o mes beveik nieko panašaus iki
šiol neturime. Danijoje, miestelyje, turinčiame keletą tūkstančių
gyventojų, teko matyti, kad kavinės vakarais - pilnos žmonių,
kur jie ne girtuokliauti susirenka, bet susibėgę prie alaus bokalo
ar taurės vyno po darbo derina pačius įvairiausius klausimus.
Jūs sakote, kad Lietuvoje žmonės
nesusitaria dėl jiems patiems naudingų dalykų. Bet ar bando tartis?
Prieškario nepriklausomybės laikais
kaimas buvo labai organizuotas, turėjo seniūną, o vokiečių okupacijos
metais - ir dešimtininką, dėl kūlimo ar kitų darbų susitarti nebuvo
problemos. Gamtos taip dovanota, kad tik nedidelis procentas žmonių
nerimsta, imasi iniciatyvos. Tai - brangiausias fondas. O jo esame
netekę per kelius kartus: revoliucijos, trėmimai, miškai, kalėjimai,
deportacijos ir emigracijos naikino šį brangiausią tautos fondą.
Vien carinės priespaudos metais netekome 300 tūkstančių gabių
žmonių, o pirmaisiais nepriklausomybės metais bene 300 tūkstančių
lietuvių emigravo iš Lietuvos. Jie buvo ne žiopliai, bet patys
energingiausi. Panaši situacija yra ir dabar - visi, kurie talentingesni,
gudresni, bėga į užsienius, lieka tik ta, dovanokit, inertiškoji
dauguma. O iš jos formuojasi politikai, kurių veiksmai lemia mūsų
visuomenės gyvenimą.
Dėkojame už pokalbį.
Kalbėjosi Vitalija NORVILIENĖ
© 2001 "XXI amžius"