Atnaujintas 2001 m. lapkričio 21 d.
Nr.87
(996)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Susitikimai
Kultūra
Istorija ir dabartis
Aktualijos
Literatūra
Žvilgsnis
Nuomonės
Lietuva
Lietuva. Pasaulis


ARCHYVAI

2001 metai

Islamas civilizacijos verpetuose

Koranas atmeta beprasmį pyktį

Pasirodo, politikos apžvalgininko bibliotekoje esantys du Korano tomai dabar yra didelis turtas. Tiesa, vienas jų - rusų, o kitas - arabų kalba. Abu juos, 1992 metų gegužę pirmą kartą lankantis Čečėnijoje, padovanojo senas mula, pas kurį, pasibaigus musulmoniškoms apeigoms, atėjome mes, trijų Lietuvos televizijos žurnalistų grupė.
Tada dar nebuvo nė metų, kai Ičkerija buvo išsikovojusi nepriklausomybę ir atsisakiusi Rusijos globos. Nenuilstančio Džocharo Dudajevo bičiulio ir tarnybos sovietinėje armijoje Estijoje draugo Vytauto Eidukaičio dėka pasiekę Grozną, mes stebėjomės čečėnų optimizmu, jaunų vyrų (prie jų moterų mums patarė geriau nesiartinti - galime susilaukti bėdų) nuovokumu ir žiniomis, išmanant Koraną ir net cituojant ištisas jo suras. Galėjai pavydėti: dažnas lietuvis, ypač jaunas, vargu ar sukalbės "Sveika, Marija"...
Vieną popietę, po priėmimo pas tuometinį Čečėnijos prezidentą D. Dudajevą, mus nuvežė į Grozno priemiestį, kur privačiame name glaudėsi musulmonų maldos namai. Žinoma, turėjome nusiauti batus, palikti juos anapus slenksčio. Viduje jų ir nereikėjo: visi trys kambariai buvo iškloti kilimais, tvyrojo keistas kažkokių pietietiškų smilkalų kvapas. Ant suolų pasieniuose sėdėję senoliai puolė mums užleisti vietas, ir, kiek mes besigynėme jų svetingumo, palydovų patarimu, buvome pasodinti: svečias musulmono namuose yra labiau vertinamas ir už žilagalvį vietinį senuką...
Kiek palaukus, mus pakvietė mula. Šalia jo už paprasto mokyklinio stalo sėdėjo padėjėjas. Jis mulos interviu, kuriame dažnai pasigirsdavo savaip perdaryti rusiški žodžiai, versdavo į tada visiems suprantamą kalbą.
Pasibaigus filmavimui, mula pranešė, kad mūsų grupei dovanoja Korano egzempliorių. Pasiteiravęs, ar mes mokame arabų kalbą, jis dar pridėjo variantą rusų kalba.
Koranas arabų kalba, pasak mulos, "yra tikras ir pašventintas". Bronziniais arabų rašmenimis išmarginti viršeliai ir mums neįskaitomas raštas kėlė paslaptingą pagarbą. Ant šios knygos svetimtikys, kol ji netaps jo nuosavybe, negalėjo uždėti nei rankos, nei kokio nors daikto.
Ir štai dabar, praėjus devyneriems metams po tos viešnagės, vartau rusiškąjį Korano vertimą (vertėjas I.Kračkovskis, 1986 m.), kurį sudaro 114 pasakojimų (surų), o jie suskirstyti į tris didelius skyrius: "Poetinį", "Rachmano" ir "Pranašiškąjį". Tiesa, yra dar vadinamosios "Medicininės suros".
Kaip ir Biblijoje, jose įvairiais simboliniais dialogais, metaforomis, alegoriniais pasakojimais perteiktos pagrindinės religinės tiesos, kurias, prisipažinsiu, daug sunkiau suprasti negu krikščioniškąjį Šventąjį Raštą. Pavyzdžiui, antroji sura, kuri susideda net iš 286 trumpų pamokymų, pavadinta "Karvė", tačiau apie šį gyvulį konkrečiai net neužsimenama...
Bet štai įvadinėje suroje, kuri taip ir pavadinta "Sura atskleidus knygą", sudomina 5-7 pamokymo žodžiai, skirti Alachui: "Vesk mus tiesiu keliu, keliu tų, kuriems tu suteikei malonę, bet ne tų, kuriuos užvaldęs pyktis, ir ne tų, kurie paklydę..."
Taigi Koranas iš pat pradžių lyg ir atmeta keršto, pykčio, rūstybės, atpildo ir paklydimo kelią. Kunigas pranciškonas Julius Sasnauskas tvirtina, kad panašios nuostatos yra ir Šventajame Rašte, tik Katalikų Bažnyčia atlaidesnė klystantiems negu islamas. Ir kalint Sibiro kalėjimuose, ir keliaujant Šiaurės Afrikoje sutikti musulmonai jam pasirodė labai svetingi, nuoširdūs ir visai nepanašūs į tuos, kurie įtariami įvykdę baisius teroro aktus Amerikoje.

Iškreiptos islamo formos

Kaip ir kiekvienas tikėjimas, islamas nepakenčia, kai jo dirvoje dygsta svetimos religijos daigai, dažnai griaunantys maldingumą ir ardantys per tūkstantmečius susiklosčiusių papročių, tradicijų ir gamtinių dėsningumų pamatus.
Būdami Čečėnijoje, keletą kartų mėgindavome įžiebti diskusiją apie musulmoniško gyvenimo normas, jų derinimą prie pasaulietiškos būties, apie Rytų ir Vakarų požiūrį į tikėjimą. Švelniai tariant, tuomet mes būdavome nesuprasti, ir mums leisdavo pajusti, kad svečiuose šeimininko kritika gali sukelti rimtą konfliktą.
Beje, šios gyvenimiškos realybės iki šiol nesuprato didieji Rusijos politikai, pamynę musulmoniškojo gyvenimo normas ne tik "didžiojo brolio" požiūriu į kitas tautas, bet ir galutinai įžeidę islamą tiesiogine agresija prieš čečėnus.
Vakarų žiniasklaidoje dažnai pasirodo šias normas ir papročius smerkiančių publikacijų. Iš tiesų 1996 metais Talibanas, užėmęs Kabulą ir netrukus užvaldęs 95 procentus Afganistano teritorijos (prouzbekiški arba prosovietiniai Šiaurės Aljanso būriai buvo nustumti prie Tadžikistano sienos), suabsoliutino Korano reikalavimus ir ėmė juos be išimčių taikyti šalies valdyme.
Afganai, išsižadantys islamo arba kviečiantys musulmonus atsiversti į kitą tikėjimą, buvo naikinami čia pat. Jau penkerius metus Afganistane draudžiami pasaulietinio gyvenimo atributai - muzika (išskyrus religinė), muzikos instrumentai, jeigu jų nereikia pritarti religinei melodijai, televizija, vaizdajuostės, viešos pirtys, knygynai, prekiaujantys raštais apie kitas religijas, daugybė apribojimų moterims ir t.t.
Talibų posūkis į dogmatinį Korano pritaikymą pastebėtas tik pastaraisiais metais, kai į Afganistaną prieglaudos atvyko garsusis Osama bin Ladenas ir jo pasekėjai. Po keleto teroro aktų JAV pradėjo persekioti iš Saudo Arabijos, Jemeno ir Sudano už kurstymą išvytą 44 metų O. bin Ladeną, ir Talibanas, siekdamas apsisaugoti nuo nepageidautinų jų bendraminčio "medžiotojų", įvedė dar griežtesnį valdymą, pagrįstą fundamentalizmo dogmomis.
Šiaip jau talibai (arabų-farsi kalba reiškia "studentai", "besimokantys") pagal tikėjimą daugiausiai yra sunitų pakraipos, o jų papročiai netgi yra švelnesni negu, sakykime, šiitų, daugiausiai gyvenančių Irane. Per Sovietų Sąjungos dešimtmetį karą Afganistane daugybė tokių "studentų" emigravo į Pakistaną, čia susiliejo su islamo fundamentalistais, kurių vadavietės nuo seno buvo Pešavare ir Kašmyre. Jaunieji talibai, kuriems dabar eina penktoji dešimtis, lankė konservatyvias musulmoniškas mokyklas, įsikūrusias pabėgėlių stovyklose. Pavyzdžiui, Deobando mokykloje, pavadintoje pagal vieno Indijos miesto vardą, yra įvestos ypač griežtos taisyklės, o pabėgėlius čia auklėja tikri islamo fanatikai, už savo mokinių išlaikymą ir mokymą reikalaujantys ginti tikėjimą visais įmanomais būdais.
Emigracijoje Talibano judėjimas kaip politinė jėga susiformavo 1994 metais. Dar po dvejų metų jų dvasinis vadovas mula Mochamadas Omaras pašaukė "studentus" " įtvirtinti žemėje Alacho įstatymus ir paaukoti viską kovoje prieš kitatikius".
Sugražinę 25 milijonus afganų į niūriausius islamiškojo dogmatizmo laikus, talibai, kaip kažkada Irano dvasiniai vadovai, manė išsaugosią savo musulmoniškąjį savitumą nuo kito pasaulio įtakos, ypač krikščionybės poveikio.
Tačiau priemones tokiam savęs izoliavimui talibai pasirinko nemokšiškas, viduramžiškas. Visai neseniai Afganistane tebuvo apie pusantro tūkstančio krikščionių. Šalyje, kur yra 48 tūkstančiai mečečių, iki 1970-ųjų veikė vienintelė bažnyčia Kabule. Po kelerių metų ji buvo sulyginta su žeme. Beje, kaip ir induistų, sikhų bei budistų šventyklos. Šiemet pavasarį, talibai susprogdino visas Budos statulas, nes ir Mahometas, kai įtvirtino savo religiją, iš Mekos pašalino visus stabus. Turbūt ne viename šventraštyje sakoma: "Neturėk kitų Dievų, tik mane vieną..." Musulmonai šią Korano vietą, matyt, suprato paraidžiui.
Ir apskritai, kaip tvirtina Pakistano islamo universiteto profesorius Anisas Achmedas, daugeliu atveju kraštutinių veiksmų imamasi, kai neteisingai interpretuojamas Koranas, kai gyvenimo dėsningumai suvokiami pažodžiui. Tuomet atsiranda pavojingas ekstremizmas, tvirtina profesorius.

Kova už išlikimą

Ar ne šiuo keliu į pasaulį atkeliavo terorizmas?
Ekstremizmas, fanatizmas ir terorizmas - štai tie trys "izmai", kurie, tarsi suverti ant vienos virvutės, sudaro baisų junginį, lyg sprogstamąjį mišinį, prisodrintą beprotybės, paniekos artimam, neapykantos visam pasauliui.
Tokios nuostatos svetimos bet kuriam šventraščiui. Tiesa, Korane sunku surasti konkrečią surą ar pamokymą, kuris tiesiogine prasme skelbtų meilę artimam, keršto atsisakymą ar įprasmintų tokius Dešimt Dievo įsakymų, kokius glaustai ir tiksliai sukoncentravo krikščioniškasis Šventasis Raštas.
Užtat beveik kiekviena suros eilutė Korane baigiama Alacho pašlovinimu, koks jis širdingas ir gailestingas. Žinoma, nusidėjėliams ir ypač sąmoningai laužantiems Pranašo pamokymus, taip pat vadinamiesiems "daugiadieviams" (išpažįstantiems daug dievų kaip stabų) jis negailestingas.
Teigiama, kad Korane išdėstytas musulmoniškojo gyvenimo normas labai veikė arabų būties ir gamtos sąlygos. Daugumos islamo šalių žemės - skurdžios, vien pustomas smėlis ar uolėti kalnai. Kova už būvį ten ypač nuožmi. Norėdami išlikti musulmonai turėjo įnirtingai kautis tarpusavyje, tarp genčių, teipų (giminių), religinių bendruomenių. Ši tūkstantmečių kova sąlygojo mums sunkiai suprantamą lyčių priešpriešą, turtinę diskriminaciją, griežtą požiūrį į kitatikius ir priešus.
Visa tai persmelkė islamo religiją, ir Korane pamažu išnyko besąlygiško krikščioniškojo atlaidumo, pakantumo, net prisitaikėliškumo normos. Žinoma, tai - ne pateisinimas, o tuo labiau nei mes, nei niekas kitas neturi teisės teisti ar vertinti iš aukšto kitą tautą, kitą tikėjimą, jo Šventąjį Raštą.

Islamas, subjaurotas politikos

Naujajame civilizacijos amžiuje visas pasaulio religijas tarsi "atskiedė" politika. Pavojingas politikos ir tikėjimo mišinys nustelbė geruosius žmogaus pradus, įprasmintus natūralioje tikinčiojo prigimtyje. Kova dėl valdžios, dėl turto, dėl statuso visuomenėje, pagaliau dėl grupinių, šeimyninių ir kitokių interesų sujaukė tiek krikščionio, tiek musulmono vidinę harmoniją ir atstūmė jį nuo Dievo, kokiu vardu jis būtų bepavadintas...
Pats O. bin Ladenas, kaip rašoma, kilęs iš gausios dievobaimingos šeimos Saudo Arabijoje. Tačiau palaipsniui jis nutolo nuo iš tėvo paveldėto statybų verslo ir Saudo Arabijoje, Jemene, Sudane įsivėlė į politiką. Per ją jam buvo atimta pilietybė, ir būsimasis teroristas buvo išprašytas iš šių šalių.
Susidėjęs su radikaliaisiais islamo pasekėjais, 44 metų O. bin Ladenas rado prieglobstį pas savo šeimininką mulą Mochamadą Omarą, dar vadinamą "emyru ul muminimu" (tikinčiųjų valdovu). Galbūt Talibanui buvo reikalingi tik O. bin Ladeno iš tėvo paveldėti pinigai - apie 300 mln. dolerių, iš kurių, kaip tvirtina spauda, per penkerius talibų rėmimo metus jam teliko kokia 50 milijonų.
Vakarų propaganda tvirtina, kad jie buvo panaudoti teroro aktams prieš vakariečius rengti. Gal ir taip. Bet gyvenime dažniausiai būna ne tik juoda ir balta. Paprastai vienas veiksmas būna kito pasekmė, kaip ir, jeigu prisiminsime fizikos dėsnius, veiksmas dažniausiai lygus atoveiksmiui.
Išvertus į politinę kalbą, tai reikštų, kad teroro aktai JAV turi savas priežastis. Politikos ekspertai nuo pat rugsėjo 11-osios ir - kas įdomu - dar prieš ją vieningai tvirtino, kad Amerikos užsienio politika yra nesubalansuota. Turimas omeny, ko gero, nuo pat Antrojo pasaulinio karo įsišaknijęs Vašingtono požiūris į vadinamąsias "brandžias" Vakarų valstybes ir "trečiąjį pasaulį". Iš pastarojo JAV tarsi išskiria arabų pasaulį, kurį daugiausia sudaro musulmonai. Tai štai Amerika nuo seno jo atžvilgiu naudoja vadinamąjį "meduolio ir botago" principą: jeigu arabai bus nuolankūs ir taikūs, maitins ją nafta, leis kurtis karinėms bazėms, tai JAV netgi padės joms vystytis (kreditais, įvairiomis programomis, humanitarine ir kitokia pagalba). Nuo seno Amerikos "satelitėmis" vadinama Saudo Arabija, Jordanija, kai kurios mažosios regiono valstybės. O kitos (Iranas, Irakas, Pakistanas ir t.t.) yra įrašytos į vadinamųjų "atstumtųjų" šalių sąrašą. JAV jos "nepatogios", nes vienu ar kitu atveju pasipriešina Vašingtono politikai regione.
Daugelį arabų valstybių piktina atvirai Amerikos naudai lobistinė Izraelio politika. Tel Avivas yra istoriškai motyvuotas arabų priešas, ir Vašingtonas jį išnaudoja kaip Trojos arklį arabų pasaulyje, pirmiausia jau daugiau kaip pusę amžiaus užsitęsusiame palestiniečių ir žydų konflikte. Žinoma, pirmuoju smuiku šioje diskriminacinėje politikoje griežia žydų lobistai Amerikos Kongrese. Jie ir palaiko įtampą Artimuosiuose Rytuose, dėl ko radikaliosios arabų jėgos nenutraukia pasipriešinimo.
Dažniausiai ši kova pasireiškia visa naikinančiomis teroro grimasomis. Bet ar negalime paklausti: negi dėl tokios situacijos kaltas vien islamas, tapatinamas su terorizmu? Žinoma, ne. Neteisinant teroro organizatorių, reikia pasakyti aiškiai: Vakarai dažniausiai išprovokuoja neapykantą sau, lygiai kaip savo nesubalansuotais ekonominės politikos veiksmais jie kelia antiglobalistų įtūžį. Ciniška teigti, bet, jeigu sektume tokia išvada, tai ir tragedijos Niujorke bei Vašingtone yra tokios politikos padarinys.

* * *

Vadinasi, nei Koranas, nei koks kitas šventraštis neturi nieko bendra su šiuolaikinių pasaulio viešpačių užgaidomis. Tikėjimo iškraipymai gali atnešti žmonijai dar didesnių nelaimių. O kai kurie pranašautojai tvirtina, kad šio amžiaus pradžios apokalipsės gresia visos civilizacijos pražūtimi. Jeigu, žinoma, visų tikėjimų žmonės sėdės sudėję rankas...

Česlovas IŠKAUSKAS

© 2001 "XXI amžius"

 


Nors nemažai musulmonų neigia pritarią terorizmui, tačiau daugelis jų garbina Osamą bin Ladeną

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija