Atleidimas, atsiprašymas, susitaikinimas
Žmogus, Dievo kūrinys, yra apdovanotas
laisve rinktis. Rinktis tarp gėrio ir blogio. Vadinasi, kiekvienas
žmogus turi galią daryti blogį ir gėrį. Suprantama, ne be pasekmių.
Žmogaus pasirinkimas visada yra atsakingas. Kai mes, pavyzdžiui,
pažeidžiame eismo taisykles - nebūtinai įvyksta autoavarija, tačiau
blogas įprotis nesiskaityti su tam tikromis normomis neišvengiamai
mus prives prie nelaimės, už kurią reikės patiems atsakyti. Beprasmiška
galvoti, kad, tobulėjant technikai, modernėjant pasauliui, ateis
laikas, kai išnyks normos, kai galima bus nesilaikyti jokių važiavimo
apribojimų, kai bus galima nesilaikyti jokių moralės, dorovės
apibrėžtų taisyklių. Suprantama, tos normos keisis. Vienos išnyks,
atsiras kitos. Tačiau vienokios ar kitokios bus visada.
Vienas iš kriterijų, padedančių teisingai pasirinkti, yra mūsų
turimas galutinis gyvenimo tikslas. Taip pat labai svarbus mūsų
ryšys su Dievu maldoje, - mokėjimas pasinaudoti Kristaus pergale
prieš blogį atleidžiant, atsiprašant, susitaikant, gyvenimas tiesoje.
Atleidimas, atsiprašymas ir susitaikinimas - tai iš tikrųjų labai
svarbūs dalykai. Tai pagrindinės Šventojo Rašto temos. Mes pažįstame
Kristų tik todėl, kad Dievas norėjo per Jį duoti žmonėms atleidimą
ir suteikti jiems progą su Juo susitaikyti bei galimybę mokytis
iš Jo atleidimo ir susitaikinimo meno tarpusavyje.
Atleisti - nereiškia neigti patirtą blogį, nereiškia ištrinti
praeitį, veiksmą ar įžeidžiantį elgesį, tarsi nieko nebuvo atsitikę.
Pats Dievas negali taip padaryti, kad padaryto veiksmo nebebūtų:
net prisikėlęs Jėzus turi kryžiaus kančios žymes ir jų ne paslėpė,
bet parodė apaštalams. Tas savo žaizdų parodymas ir buvo tikriausiais
atleidimo ženklas. Taip pat ir Senasis Testamentas mums atskleidžia
šią paslaptį. Dievas neslepia, kad gali kentėti dėl žmonių padaryto
blogio ("O kartais pažadu kuriai nors tautai ar karalystei,
kad ją stiprinsiu ir duosiu žemės, bet jeigu ši tauta elgiasi
nedorai mano akyse, neklausydama mano balso, aš pakeičiu savo
mintį apie gera, kuriuo žadėjau ją laiminti" (Jer 18,9-10))
ir patirti skausmą dėl to, kad jie iš draugų pasikeičia į priešus
("Kiekvienas draugas sako: "Ir aš esu tavo bičiulis";
tačiau kai kurie jų tik pasivadina draugais. Argi tai ne mirtinas
skausmas, kai širdies draugas tampa priešu?" (Sir 37,1-2)).
Nors Dievas ir primena žmonėms jų nuodėmes, tai įvyksta jam dalinantis
savo skausmu, kurį žmonės Jam sukėlė.
Ar verta ginčytis, norint suprasti, kad įžeidėjas atgauna savo
kilnumą, savo žmogišką orumą ne atminties sąskaita? Atleisti -
nereiškia stengtis padaryti praeitį malonią, bet reiškia paruošti
ateitį, priimti praeitį, kad galėtum ją pakeisti, iš tikrųjų dalyvauti
kūrime, dalyvauti savo prisikėlime.
Taigi kalbama ne apie užmiršimą, bet apie paprasčiausią patirto
blogio atleidus nepergalvojimą, kaltės nepriminimą, atsisakant
kiekvieną kartą, kai mums patogu, laikyti įtemptas vadžias, norint
kitu manipuliuoti, jį kontroliuoti, virš jo dominuoti.
Atleisti - reiškia ne ištrinti iš savo atminties, bet išgydyti
atmintį. Atleidus ir po daugelio metų gali būti prisimintas įžeidimas,
tačiau jau nepatiriame jokio kartumo, jokio apmaudo, jokio troškimo
atsimokėti tuo pačiu. Žaizdos kareivį kankina, o randai - puošia.
Iš kitos pusės žiūrint, norint priimti mums duotą, išsakytą atleidimą,
būtina pripažinti blogį, kuris iš mūsų išėjo. Būtina jį atpažinti,
jį įvardyti, o ne stengtis, egoistinių ambicijų vedamiems, t.y.
įsivaizduojant esą neklystantys, jo, blogio, buvimą paneigti,
stengtis ištrinti ar tikėtis, jog laikas tai padarys savaime.
Dar blogiau, kai mes, neigdami savo kaltę, dar užsipuolame mums
atleidimą duodantį žmogų, tarsi tai būtų jo problema, kad jis
patyrė nuoskaudą ir liko užgautas. Savęs pažinimas ir priėmimas,
kai mes prisipažįstame padarę blogį, kai jį įvardijame, ugdo nuolankumą,
o šis atveria širdį susitaikinimui su Dievu, su broliais ir su
savimi. Šioje kelionėje Dievo link šv. Augustinas rašė: "Negali
išbandymų nebūti ir augimas vyksta per pagundas. Nė vienas negali
savęs pažinti, jei nebuvo bandytas, negali būti vainikuotas nenugalėjęs,
negali laimėti nekovojęs".
Taigi ne pasiteisinimai, panašūs į mūsų pirmųjų tėvų, ne melas,
ne bailumas ir savęs pačių baimė, bet, su mūsų pastangomis ir
Dievo malone, savęs ir savo sąlygų bei ribų priėmimas, viršijimas,
gerinimas ir šventinimas mums padeda tapti tikrais žmonėmis.
Nuodėmės pasekmė yra trigubas atitrūkimas. Pirmiausia žmogus tampa
svetimas pats sau, nes, tapdamas visa ko centras, laiko save tuo,
kuo nėra. Paskui tampa priešišku savo artimui, į kurį žiūri kaip
į kliūtį ir savęs įtvirtinimo konkurentą. Dar toliau žmogus atsiskiria
nuo Dievo, nes nuodėmė yra bendravimo ir bendrumo priešas. Taigi
žmogus, vieną kartą gavęs atleidimą, jei nori atsiverti draugystei,
yra kantriai kviečiamas būti gailestingu sau pačiam ir priimti
kitų bei Dievo gailestingumą.
Juo nuoširdžiau pripažinsime savo suklydimus, tuo labiau galime
tikėtis kitų panašaus nusiginklavimo. Kaltės prisiėmimas visų
pirma yra pripažinimas ne tik savo klaidų ar nuodėmių, bet asmens
kaip tokio, kuris buvo įžeistas ir kurio teises pažeidėme. Savo
kaltės prisiėmimas išlaisvina nuo blogio, kuris siejo tiek įžeistąjį,
tiek tą, kuris įžeidė. Kai žmogus pripažįsta kaltę kaip savo ir
vien tik savo, tuo pačiu momentu jis nuo jos atsitolina. Tarsi
nuo jo atitrūktų, kai jis gailisi, saitas, jį rišęs su jo kalte.
Blogis nebeturi į ką įsikibti. Tačiau jei žmogus, įžeidęs kitą
žmogų, nepriima jam duoto atleidimo arba neprisiima savo kaltės
ir vengia imtis atsakomybės už padarytą ar sukeltą blogį, tuomet
jis jaučiasi pranašesnis už įžeistą žmogų, kuris jam kalba apie
savo skausmą dėl patirto blogio ir taip suteikia atleidimą. Nepaisant
nieko, įžeidimo kaltininkas, po to, kai atmetė atleidimą, nebėra
situacijos šeimininkas ir pasilieka prisirišęs vienpusiškai prie
savo blogio. Patyręs įžeidimą, po to, kai su meile atleisdamas
ir Dievo malonės palaikomas išsakė savo skausmą, žmogus lieka
laisvas nuo viso to, kas vieną kartą jam sukėlė tą skausmą.
Daugelis žmonių neprašo atleidimo, nes labai lengvai suranda visokių
pateisinimų. Jie mano, jog nebūtina to daryti, nes jų intencijos
buvo geros, tačiau net ir geros intencijos neišlaisvina žmogaus
nuo atsakomybės už savo veiksmų blogas pasekmes.
Popiežius Paulius VI buvo vienas iš tų žmonių, kuris neturėjo,
rodos, didelių sunkumų prašant atleidimo iš Dievo ir iš žmonių,
nes visada turėjo motyvų prisipažinti nusidėjėliu ir "šauktis
Dievo gailestingumo", nes atleidimą laikė pirmąja kunigo
dorybe ir jautėsi esąs pirmasis, reikalingas Dievo atleidimo.
Žmogus yra atsakingas už savo veiksmus iki tolimiausių pasekmių.
Yra atsakingas ir tada, jeigu jo veiksmai nėra nuodėmė tikrąja
žodžio prasme. Žmogus atsakingas savo sąžinei, Dievui ir kitiems.
Yra žinoma, kokią reikšmę žmogaus veikimui turi jo intencija,
kuri yra tarsi moralinio veiksmo siela, tačiau turėta intencija
negali pateisinti klaidingo veiksmo; kita vertus, ir turint gerą
intenciją galima klysti. Todėl visada turėtume savęs paklausti,
kur mes einame, kokiais žmonėmis norime tapti ir kokius siaubingus
dalykus darome sau patiems (tuo pačiu ir kitiems) gėrio, tiesos
ir teisingumo vardan.
Taigi žmogus yra laikomas subjektyviai atsakingas už klaidą, padarytą
jam nežinant, t.y. kalbama apie asmeninę atsakomybę, kuri viršija
veiksmų kontrolės galimybę.
Suprantama, kaip reikalauja teisingumas, įžeidėjui reikėtų pirmajam
žengti susitaikinimo link. Tačiau, laikantis dieviškojo teisingumo
ir Jo malonės, tas, kuris gavo iš Dievo didesnę dovaną, didesnį
sugebėjimą gydyti ir kurti taiką, turėtų žengti pirmąjį žingsnį.
Todėl jeigu įžeidėjas neprašo atleidimo, įžeistajam nereikėtų
laukti. Kai nutrūksta tarpusavio santykis, nesvarbu žinoti, kas
pirmas pradėjo įžeidinėti, bet kuris iš dviejų turės drąsos žengti
pirmąjį žingsnį susitaikinimo link, kuris iš jų pradės mylėti
pirmas, pradės mylėti tą, kuris jo nemyli, pradėdamas nuo maldos
už šį susitaikinimą.
Kun. dr. Algirdas Petras KANAPKA
© 2001 "XXI amžius"