Atnaujintas 2002 m. vasario 22 d.
Nr. 15
(1022)

Krikščioniškos minties, kultūros ir visuomenės laikraštis

RUBRIKOS

Pirmasis puslapis
Krikščionybė ir pasaulis
Ora et labora
Mums rašo
Aktualijos
Istorijos vingiai
Nuomonės
Lietuva


ARCHYVAI

2001 metai
2002 metai

Ko dar sulauksime?

Valstybės atkūrimo - Vasario 16-osios išvakarėse dviejuose Lietuvos laikraščiuose teko perskaityti du didžiulius straipsnius, kokių neteko skaityti jau senokai. Lietuvos dienraštis "Kauno diena" išspausdino didžiulį interviu su pretendentu į prezidentus K.Bobeliu, rusų kalba išeinančiame savaitraštyje "Litovskij kurjer" irgi visą puslapį užėmęs straipsnis "Maniakiškai depresyvi istorija". Net ir užgrūdintam mūsų "nepriklausomos" žiniasklaidos žmogui, perskaičius šiuos du straipsnius, pirmiausia apima pašėlęs juokas, vėliau - nuostaba ir pasipiktinimas tuo, kaip atkakliai ir tikslingai vadinamiesiems rusakalbiams Lietuvos piliečiams brukamas Lietuvos, kaip nepriklausomos valstybės, neigimas ir niekinimas. Dar niekur, netgi sovietų okupacijos laikais neteko girdėti, kad koks nors partinis tūzas ar politinis veikėjas taip save keltų į aukštybes: prisiskirtų sau visus įmanomus nuopelnus ir pareikštų esąs "tyras kaip krištolas", neturintis nė mažiausios dėmelės, o braudamasis į prezidento postą nesiekiąs jokios garbės, nes tos garbės jau ir taip turįs "per akis". Mat ne tik chirurgijoje, bet ir politikoje esąs pasiekęs nepaprastų laimėjimų. Pasirodo, buvęs net "egzistencinės vyriausybės vadovas"! Kada ir kur egzistavo tokia "egzistencinė" vyriausybė, matyt, žino tik pats pretendentas. Tokio pobūdžio savęs liaupsinimui skirta net pusantro dienraščio puslapio. Manau, būtina pacituoti vieną dienraščio žurnalisto klausimą ir atsakymą į jį.
Kodėl juoda katė perbėgo Jūsų ir prezidento Valdo Adamkaus kelią?
Jokia katė neperbėgo mūsų kelio. Nuo Amerikos laikų mes nebuvome socialiniai draugai, mes nemažai bendravome, tačiau išsiskyrė mūsų pozicijos, kai jis rinkimuose į prezidentus rėmė S.Lozoraitį. To daryti aš negalėjau, nes jo interesai buvo labiau artimi kitų valstybių tarnyboms nei Lietuvai. Paskaitykite laikraščius, knygas ir suprasite, kam dirbo abu Lozoraičiai. Tą knygą išleido politiniai tremtiniai ir kaliniai. Aš su ja neturėjau nieko bendro, bet iškėliau kai kuriuos užkulisių dalykus.
Čia ir atsiskleidža visa K.Bobelio esmė - niekinti ir šmeižti visus, net ir mirusiuosius, kurie nesutiko ir nesutinka su jo nuostatomis ir veikla. Deja, ta jo veikla susijusi tik su viena pozicija - įsiteikti buvusiems komunistams. Pakanka tik pažvelgti, kaip nušvinta Č.Juršėno veidas, kai jis pirmininkaudamas Seimo posėdžiui iškilmingai praneša: "Kalbės daktaras Kazys Bobelis!" Č.Juršėnas puikiai žino, jog daktaras absoliučiai nieko naujo nepasakys, nieko nepasiūlys, o tiktai pakeiksnos konservatorius. Tik labai nedoras žmogus gali remtis politinių kalinių grupelės "knyga" ir straipsniais, juodinančiais amžinos atminties Stasį Lozoraitį. Visi žino, kam atstovauja ir kas užsakė K.Bobelio minėtą "knygą". Beje, nežinia ką, kalbėdamas apie abu Lozoraičius, pretendentas turėjo galvoje: ar buvusį prieškario Lietuvos užsienio reikalų ministrą velionio Stasio Lozoraičio tėvą, ar dabartinį Lietuvos atstovą prie Šventojo Sosto - S.Lozoraičio brolį? Tai jau daugiau nei cinizmas. Antra vertus, gal ir gerai, kad toks K.Bobelio interviu pasirodė kaip tik dabar. Gal pagaliau daugeliui, kurie vis dar laiko daktarą didžiuoju gelbėtoju, atsivers akys ir ausys. Tarsi vieno gelbėtojo nepakaktų. To, kuris buvo nuvykęs į saulėtąją Uzbekiją pas savo partinį bičiulį esą stiprinti Vilniaus ir Taškento ekonominių ryšių. Pravartu priminti, jog dar kandidatuodamas į prezidentus Gelbėtojas Nr.1, žurnalistų paklaustas, ką iš dabartinių pasaulio politikų jis laikąs pavyzdžiu, pirmiausia paminėjo Uzbekijos prezidentą Islamą Karimovą. Premjeras tikriausiai žinojo, kur važiuoja. Uzbekijos komunistų partijos vadai, kaip paaiškėjo jau atėjus į valdžią M.Gorbačiovui, buvo labiausiai korumpuoti iš visų buvusių SSRS respublikų. Neregėta korupcija Uzbekijoje ypač suklestėjo L.Brežnevo valdymo metais, o tuometinis Maskvos statytinis - irgi geras A.Brazausko pažįstamas, grobęs ne milijonus, o milijardus Šarafas Rašidovas ir jo klanas už tą plėšikavimą, tikrąja to žodžio prasme, atsipirkdavo liaupsėmis didžiajai rusų tautai ir asmeniškai Leonidui Iljičiui. Štai viena Š.Rašidovo reliacija, pasakyta Kremliuje SSKP XXV suvažiavime:
Su pasididžiavimu apžvelgdami nueitą kelią, - kalbėjo Šarafas Rašidovas, - kūrybos ir darbo pergalių kelią, tarybiniai žmonės žino, jog tuo keliu juos veda Komunistų partija, vadovaujama lenininio Centro Komiteto su draugu Leonidu Brežnevu priešakyje. Darbininkų dinastijos sūnus, komunistų partijos sūnus Leonidas Iljičius nusipelnė mūsų liaudies, viso pasaulio darbo žmonių karštą meilę, simpatijas ir pagarbą. Jis ne tik įžymiausias, bet ir įtakingiausias mūsų laikų veikėjas. Rytų išminčiai sakydavo: "Kada valstybei vadovauja išmintingas, savo liaudį mylintis, apie savo šalies geresnę ateitį mąstantis žmogus, tai didelė laimė ir valstybei, ir liaudžiai". Ir toliau: Uzbekistano kompartijos XIX suvažiavime buvo nuspręsta šiais metais duoti 5,3 mln. tonų medvilnės, o iki dešimtojo penkmečio pabaigos padidinti jos derlių iki 6 mln. tonų.
Argi tai neprimena buvusių mūsų partinių vadų kalbų? Premjeras galėjo Taškente atgaivinti tuos malonius prisiminimus. O dėl ekonominių ryšių, tai jie tokie mizeriški, jog net kalbėti apie juos neverta. Be to, "iškiliausias pasaulio politikas" ir už tas iš Lietuvos pateikiamas prekes nemoka.

Visai kitokio pobūdžio kažkokio Olego Fiodorovo, nuolatinio "Litovskij kurjer" autoriaus, straipsnis "Maniakiškai depresyvi istorija", parašytas remiantis geriausiomis sovietinės imperijos besiilginčių veikėjų ir istorijos klastotojų tradicijomis. O.Fiodorovas rašo: "Priimta laikyti, jog Lietuvos valstybė buvo atkurta 1918 metais. Tačiau aš manau, kad Lietuvos nacionalinė valstybė 1918 metais paprasčiausiai buvo ne atkurta, o sukurta (šiuos žodžius publikacijos autorius išryškina), kaip ir Latvija bei Estija, nes Didžioji Lietuvos Kunigaikštystė buvo daugianacionalinė valstybė, kurios oficiali kalba buvo senoji rusų (arba senoji baltarusių - jeigu norite) kalba". O mūsų didieji kunigaikščiai buvo nežinia iš kur atsibastę ("nevest kakogo rodu - plemeni"). O.Fiodorovas net abejoja 1918 metų Lietuvos Tarybos paskelbtu Vasario 16-osios Aktu ir kartoja jau sovietinės okupacijos ir kai kurių dabartinių tos okupacijos besiilginčių istorikų samprotavimus, jog, tik okupacinės vokiečių valdžios malone sutikus pakviesti į Lietuvos karaliaus sostą Vokietijos princą Urachą, Berlynas pripažino Lietuvos nepriklausomybę. Todėl, anot O.Fiodorovo, Lietuvos nepriklausomybės dieną "jeigu jau taip jums norisi", reikia skelbti ne Vasario 16-ąja, o bent jau kovo 23 dieną, kai Vokietijos kaizeris Vilhelmas II pasirašė Lietuvos nepriklausomybės pripažinimo aktą...
Aišku, šio didžiulio straipsnio autorius atsigręžia ne tik į istoriją, bet ir į nūdieną. Giria sausio 13-ąją per valstybinį radiją kalbėjusius Kovo 11-osios keturis signatarus, kurie esą tuomet nežinojo sausio 13-osios užkulisių. Tie "užkulisiai" verti "ypatingo studijavimo". Ir galima neabejoti - tokios "studijos" netrukus pasipils. Mat neokomunistams ir marksistinius mokslus baigusiems istorikams atėjo tikras aukso amžius.

Atkuto visos ne tik neokomunistinės, bet ir bolševikinės jėgos. Geriausias to pavyzdys - Vilkaviškio rajono savivaldybės valdybos sprendimas vieną Gižų miestelio gatvę pavadinti kolaboranto ir Lietuvos partizanų žudiko, vėliau vaikams eilėraščius rašiusio Kosto Kubilinsko vardu. Tai akivaizdus ne tik K.Kubilinsko, bet ir visų okupacinio režimo kolaborantų pašlovinimas ir moralinių patriotinių nuostatų paniekinimas. Galima priminti, jog K.Kubilinskas (MGB slapyvardis "Varnas") drauge su kitu būsimuoju sovietiniu "eiliakaliu" Adolfu Skinkiu 1948 metais buvo MGB užverbuoti ir 1949 metais pasiųsti į Dzūkiją su užduotimi - sunaikinti legendinį Lietuvos partizanų vadą Adolfą Ramanauską-Vanagą. 1949 m. kovo 7 d. K.Kubilinskas ir A.Skinkys nušovė vado A.Ramanausko-Vanago pavaduotoją Benediktą Labenską-Kariūną. Dabar "tarybiniai" rašytojai ir kritikai kalba ir rašo, jog K.Kubilinskas atgailavo dėl šio niekšiško poelgio, esą jį visą laiką graužusi sąžinė ir todėl skandino savo neviltį degtinėje, nuo ko anksti ir mirė. Iš tiesų K.Kubilinkas savo autobiografijoje, paskelbtoje 1967 metais "Vagos" leidyklos išleistoje knygoje "Tarybų Lietuvos rašytojai", skirtingai nuo kitų "tarybinių" rašytojų ir poetų negiedojo šlovinimo giesmių partijai, kaip darė jo kolegos, kaip pavysdžiui, V.Reimeris ir panašūs į jį. Partizanų žudikas rašė:
Taip gyventi nesugebėjau ir aš, daugelio skaudžių savo klaidų kaltininkas. Į viską aš puldavau karštai, spontaniškai, neapgalvotai. O kiekvienas neapgalvotas šuolis ir žingsnis skaudžius pėdsakus palieka širdyje ir sąžinėje. Kiekvieną sunkią klaidą dar sunkiau atitaisyti. Tuo metu, kai aš per visus klerikalizmo ir nacionalizmo raistus bridau į tiesą, mano draugai, mano bendraamžiai, eidami tiesiu keliu, nuėjo labai toli. Ir aš likau lyg pavėlavęs paukštis, tačiau ne tas simbolizmo giesmių paukštis, kuris audroje beviltiškai plakas į priekį.
A.Skinkys neminimas abiejuose "Tarybų Lietuvos rašytojų" leidiniuose, išleistuose 1967 ir 1984 metais. Kitos liaudies poetės, 1940-aisiais atvežusios Stalino saulę iš Maskvos, eiles kas rytą ir vidurdienį skaito graudžiai dūsaudami laidos "Kaip žmonės gyvena" vedėjai. Taip ir gyvename.

Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas

© 2002 "XXI amžius"

 

Atgal | Pirmasis puslapis | Redakcija