Siūlau dorą...
Šiuo metu vyksta diskusijos apie
žmonių reprodukciją. Tuo pačiu kalbama apie žmogaus laisvę ir
pasirinkimą. Vieno pagrindinio dalyko negirdžiu - diskusijos apie
jaunimo parengimą šeimai. Vienintelis jaunimo rengimas - kaip
patenkinti lytinę aistrą, o po to, jei "atsitiko nelaimė",
kaip gražiai jos išvengti. Mano manymu, išaukštinama viena gyvenimo
sritis, pamirštant kitas. Ir ta išaukštinta sritis vadinama meile.
Argi seksualinis gyvenimas yra meilė? Meilė yra dvasinis reikalas
- ilgesys, džiaugsmas, kančia, rūpinimasis savo meilės partneriu
visais aspektais ir tik viena meilės dalelė yra seksualinis pasitenkinimas.
Dažnai girdime: "aš jį mylėjau visą gyvenimą", "aš
dėl jo nerimavau, kol sugrįžo iš karo, nes mano meilė buvo begalinė"
ir t.t., ir t.t. Tai argi visą laiką, t.y. visą gyvenimą, ji su
juo (tegu bus jis su ja) gulėjo lovoje ir tenkino savo aistrą?
Į žodį "meilė" telpa daug žmogaus jausmų. Telpa ir seksualinis
gyvenimas, tiksliau, seksualinio gyvenimo valandėlės, bet tai,
leiskite spėti, nors per daug nesuklysiu, turbūt sudaro ne daugiau
kaip 1 proc. bendro besimylinčiųjų laiko. Šia mintimi norėjau
pasakyti - nelaikykime vaisiaus užmezgimo meilės pasekme. Vaisiaus
užmezgimas - intymaus žmonių suartėjimo pasekmė. Kuo dėta meilė,
jei vaikas gimsta po išprievartavimo, kuo dėta meilė, jei vaikas
gimsta ne iš meilės susituokusių žmonių šeimoje, kuo dėta meilė,
jei vaikas gimsta po girtavimo pabendravus intymiai? Kartais nežinant
su kuo, tai yra, kaip žmonės sako, neklausiant nei vardo, nei
pavardės. Nenuvertinkime žodžio "meilė" vertės. Meilė
- šventas žodis.
Kultūringi žmonės turi ir kultūringai, ir šventai mylėti. Manau,
šito reikia mokyti jaunimą. Aišku, tai sunku, kada Lietuvos valdžios
aukštybėse meilė ir kultūringas santuokinis gyvenimas paniekintas.
Pavyzdys užkrečiamas, bet
pamokomas. Juk protingieji mokosi iš
kitų klaidų. Reikia mokytis ir iš dabar Lietuvoje vykstančios
diskusijos. Ji leidžia suprasti, kokie žmonės, tai yra kokių pažiūrų,
moko ar rengiasi mokyti jaunąją kartą gyventi. Suaugusiųjų ir
pagyvenusiųjų jau nepamokysi. Girdime katalikų žodį (gaila, negirdime
kitų religijų atstovų žodžių). Jie turėtų reikšti savo nuomonę
poezijoje, apsakymuose, radijo, televizijos laidose, turi būti
nešališki ir kreipti jaunimą į dorą, gražų, kultūringą, dvasinės
ir tiek, kiek reikia, intymios meilės gyvenimą. Bent jau tokį,
kad jaunuoliai sugebėtų pasirinkti partnerį, kuriam po to neturėtų
priekaištų, ir galėtų laimingai ar bent patenkinamai nugyventi
bendrą gyvenimą ir palikti savo palikuonims pavyzdį, kaip reikia
gyventi.
Deja, negirdėti (gal aš nežinau) Lietuvos poetų(-čių) - lakštingalų,
suokiančių gražios, doros meilės dainų, nežinau prozininkų, ypač
satyrikų, palaikančių doro jaunimo ir sutuoktinių gyvenimą. Pastaruoju
metu dalis rašančiųjų neapsieina be vadinamojo užpakalizmo ir
kai kurių kitų anksčiau viešai nevartotų bjaurių žodžių. Paskaičius
dalį spaudos (to negaliu sakyti apie rajoninius laikraščius, jie
šiuo metu - kultūringiausia ir šviesiausia spauda) tenka galvoti:
o kas gi finansuoja Lietuvos žmogaus nudvasinimą? Pažiūrėjus nemažą
dalį televizijos laidų, tenka klausti to paties: kas finansuoja,
kas lobsta, kas leidžia nudvasinti Lietuvos žmogų?
Dėl tokio žmonių auklėjimo ir tenka kurti įstatymus apie žmonių
reprodukciją ir ginčytis, ar tai skirta žmonėms ar gyvuliams.
Gal tokiu žmonių nudvasinimo keliu einant vėliau ir tiks bendras
įstatymas gyvulių ir žmonių reprodukcijai? Gal, jei nebus sustota
ir pasukta dvasingesne kryptimi auklėjant jaunimą. Jei nebus pradėta
galvoti, kad žmogus, darydamas operaciją, vadinamą abortu, žudo
lygiai tokį patį Dievo ar gamtos kūrinį, koks jis pats kadaise
buvo. Didelis žudo mažą. Jam padeda valstybė. Ko dar reikia, kad
galėtume pasakyti - tauta vykdo genocidą prieš save.
Gerai, kad žinome, kaip galima neleisti gimti luošam, ligotam
žmogui, bet ar ne geriau išvis jo nepradėti? Manau, šiuo keliu
ir reikia sukti jaunimo dvasinį auklėjimą. Pabandysiu pasakyti
tai, kas atėjo į galvą, perskaičius gana daug knygų (specialių)
ir nugyvenus nemažai gyvenimo.
Žmona šeimoje jausis laiminga, jei gyvens su žmogumi, su kuriuo
turėjo pirmuosius intymius santykius, jei prieš intymų gyvenimą
padraugaus 3-6 mėnesius, jei vyras jai ir jos draugams bus autoritetas.
Vyras šeimoje jausis laimingas, jei dėl žmonos teks pasijaudinti
- atiteks ji jam ar ne, jei prieš intymų bendravimą ji elgsis
taip, kaip nurodyta moteriai, jei žmona bus nuoširdi, mylinti.
Tai - ne absoliuti tiesa, bet pakankamai pagrįsti patarimai siekiantiems
darnios šeimos. Noriu pridėti - šie patarimai sudėlioti ne tik
iš Baltijos kraštų, bet ir iš Vakarų Europos tautų specialistų
minčių. Vakaruose yra nemažai mokslininkų, nagrinėjančių darnios
šeimos sukūrimo ir šventos šeimos ugnelės kūrenimo - šeimos židinio
palaikymo principus, taisykles ir pasekmes. Gal tik ankstesnis
propagandos ir informacijos priemonių panaudojimas, šviečiant
jaunimą apie intymų gyvenimą, leido anksčiau jiems nudegti ir
dabar tenka importuoti ateivius darbui iš kitų kraštų, susidurti
su nelegalais. Vien lietuviai kiek jiems prikrėtė šunybių, o kur
turkų, kurdų ir kitų protestai, susirėmimai su policija ir t.t.
Jaunimą reikia rengti laimingai šeimai, sulauksiančiai auksinių
vestuvių, o ne stumti į ankstyvą intymų gyvenimą, kad kelerius
metus jie intensyviai tenkintų savo aistrą. Jei jaunuoliai rimtai,
dorai lauks vestuvių, didesnė tikimybė jiems laimingai vesti,
merginoms ištekėti. Dėl sveikatos neverta rūpintis, organizmas
susikaupusias medžiagas pašalina be sąmoningo žmogaus įsikišimo.
Merginos turi žinoti, kad dalis jaunuolių, pasiekę savo, paliks
jas, nes tada paprastai meilė po mėnesio kito praeina. Tenka abejoti,
ar, suartėjusi intymiai, mergina suspės "suvystyti"
neišpasakytai mylimą jaunuolį. Dalis vyrų, sužinoję apie ankstesnį
merginų intymų gyvenimą, pasitraukia, atsisako santuokos metu
duoto pasižadėjimo ir eina toliau ieškoti laimės, nes nenori,
kad visą gyvenimą juos graužtų tas abejonės kirminėlis. Nesmagu
ir ištekėjusiai moteriai, žmonai, kai jai vyras primena, priekaištauja
dėl jos ankstesnio nerimto gyvenimo. Galima sakyti, kad tai nesubrendę
vyrai, nepasirengę vedybiniam gyvenimui. O iš kur paimti reikiamą
kiekį subrendusiųjų? Tai yra viena skyrybų priežastis. Švieskime
jaunimą, renkime intymiam gyvenimui, bet pirmiau paaiškinkime
galimas jo pasekmes ir nukreipkime reikiamu keliu. Juk bet kokio
darbo išmokinę privalome supažindinti su darbo apsaugos taisyklėmis.
Šiuo atveju su jomis pirmiausia ir reikia supažindinti.
Sovietmečio laikais viena mergina klausė "Tarybinės moters",
ar leistis į intymų gyvenimą su savo draugu. "Tarybinė moteris"
patarė leistis. Žiūriu ir klausau diskutuojančių dabartinių moterų
ir skiriu tarybines nuo netarybinių. Pačios viską pasako. Betgi
buvo laikai ir prieš tarybas, ir dar ankstesni. Paskaitykime graikų,
romėnų ir kitų išminčių raštus ir pamatysite nepakitusį žmogų,
nepakitusius jo jausmus. Yra tam tikras žmonių jausmų pastovumas.
Meilė, pavydas, nusivylimas, neapykanta, kerštas buvo ir liko.
Daugėja ašarų, kančių, netgi žudymų, jaunimas nemato gražių pavyzdžių.
Kad ir kokių būtume pažiūrų, turbūt visi pripažinsime, kad pagrindinė
to priežastis - nestiprios, nesugyvenančios, vaikų nesugebančios
auklėti šeimos. Tiesa, apie dabartinį vaikų auklėjimą smūgiais
jau perpildyti laikraščiai, vyksta diskusijos per televiziją.
Jau prieitas, liaudiškai tariant, liepto galas. Vaikų tėvais jau
tampa gražios vaikystės normalioje šeimoje nematę vaikai.
Pamąstykime ir apie Dievo ar gamtos (kaip kam patinka) dėsnius.
Kodėl gimsta tiek, kiek reikia, berniukų ir mergaičių? Kodėl išplitusias
piktžoles laiku sunaikina kokia nors liga, amaras ar jos pačios
sunyksta? Pamąstykime, kodėl į šviesų, gražų pasaulį "atėjo"
ir, svarbiausia, kodėl plinta AIDS. Argi neaišku, kad pagrindinis
žmonijos priešas šiuo metu - AIDS. Ar normalūs žmonės tiesia jam
kelius plisti ar stabdo? Argi neaišku, kad stabdyti galima tik
dora, o ne guma. AIDS gumos nebijo. Tuo jau įsitikino per televiziją
ir radiją diskutavusios moterys ir siūlo naudoti dvi gumas. Tenka
daryti išvadą, kad teks kurti kostiumą, panašų į kosmonauto, o
gal dar saugesnį. Bet
be šito "pasilinksminimo" mes
nenurimsim.
O gal pasukim į seną žinomą doros kelią ir neišradinėkim dviračio,
juk matome, kad nesiseka. Romėnai žuvo dėl aliuminio puodų, -
negi lietuviai privalo žūti dėl kvailumo ar negalėdami gyventi
be užsikoduoto "linksmumo".
Pagalvokime, kol nevėlu. Belieka ir katalikų (manau, ir kitų religijų),
ir ateistinių pažiūrų doriems žmonėms kiekviename žingsnyje skelbti
doros, tiesos, žinių žodį, nepamirštant, kad dora - svarbiausia.
Ne seksologas, ne psichologas,
ne
Seimo narys, net ne seniūnas, juo
labiau ne prezidentas, o eilinis
Vincas JONELIŪNAS
Kaunas
© 2002"XXI amžius"