Drauge su Marija kontempliuoti
Kristaus veidą
|
Tikintieji šv. Petro
aikštėje kalba rožinį |
|
Šventasis Tėvas pasirašo
naująjį apaštališkąjį laišką |
Išrinkimo į apaštalo šv.
Petro sostą 24-ąsias metines spalio 16 dieną popiežius Jonas Paulius
II pažymėjo dviem simboliniais ir visai Bažnyčiai reikšmingais
sprendimais: jis paskelbė Rožinio metus, taip pat pasirašė savo
naują apaštalinį laišką Rosarium Virginis Mariae, kuriame pasiūlė
praplėsti Dievo Motinai skirtos rožinio maldos turinį ir iš naujo
atrasti jos kontempliacinę prasmę.
Rožinio metai Marijos
metai
Taip jau sutapo, kad spalio 16-oji
buvo trečiadienis, taigi tradicinės bendrosios audiencijos diena,
todėl į saulėtą šv. Petro aikštę pasveikinti Šventojo Tėvo susirinko
dešimtys tūkstančių maldininkų iš Italijos ir užsienio šalių.
Tarp jų buvo keli tūkstančiai Popiežiaus tėvynainių lenkų, kurie
jam skandavo žinomą palinkėjimą sto lat, tai yra sulaukti šimto
metų. (Popiežius Jonas Paulius II dabar yra 82-ejų metų, ir tai
nėra ypač daug, pavyzdžiui, prisimenant, kad praėjusio šimtmečio
pradžioje, 1902 m. vasario 20 d., pradėdamas savojo pontifikato
25-uosius metus, popiežius Leonas XIII jau buvo sulaukęs 91-erių).
Tarp beveik šimto vyskupų, iš viso pasaulio atvykusių pasveikinti
popiežių Joną Paulių II išrinkimo metinių proga, buvo ir Vilniaus
arkivyskupas kardinolas Audrys Juozas Bačkis.
Pradėdamas savo kalbą, Šventasis Tėvas padėkojo Dievui už tarnystės
Bažnyčiai 24-erius metus šv. Petro soste ir patikėjo savojo pontifikato
tolesnę ateitį Švč. Mergelei Marijai, tuo pačiu dar kartą paneigdamas
visas neprideramas spekuliacijas apie neva galimą jo atsistatydinimą.
Popiežius priminė Dievo Motinai skirtus prašymus, kuriuos jis
išsakė rugpjūčio mėnesį lankydamasis savo tėvynėje Lenkijoje.
Švenčiausioji Motina
padėk man įgyti kūno ir dvasios jėgų, kad
galėčiau iki galo atlikti misiją, kurią man skyrė prisikėlęs Viešpats,
- meldė Jonas Paulius II. Šią ypatingą dieną vėl į Dievo Motinos
rankas sudedu Bažnyčios ir daug iškentėjusios žmonijos gyvenimą.
Jai taip pat patikiu ir savo ateitį. Popiežius išreiškė viltį,
kad Marija, su Motinos meile visa tai pateiks savo Sūnui.
Toliau savo kalboje Jonas Paulius II, kurio ganytojiškas šūkis
yra Totus tuus, Maria! (lot. Visas tavo, Marija!), priminė
Bažnyčios mokymą apie Kristaus ir jo Motinos ryšį išganymo istorijoje.
Kristus, žmogaus Atpirkėjas, yra mūsų tikėjimo centras, - sakė
Popiežius. - Marija Jo neužtemdo, kaip ji neužtemdo ir Jo išganytojiško
darbo. Paimta į dangų su kūnu ir siela, Švenčiausioji Mergelė
yra pirmoji, kuri gali džiaugtis savo Sūnaus kančios ir prisikėlimo
vaisiais. Todėl Dievo Motina tikriausiu keliu mus veda pas Kristų,
kas yra visos mūsų egzistencijos ir mūsų veikimų galutinis tikslas.
Šventasis Tėvas priminė, kad prasidėjusį trečiąjį krikščionybės
tūkstantmetį patikėjo Švč. Mergelės Marijos globai ir, pakviesdamas
visus tikinčiuosius be paliovos kontempliuoti Kristaus veidą,
išreiškė savo troškimą, kad šioje kontempliacijoje Marija, jo
Motina, būtų visiems mokytoja. Šių paskatų vedinas, taip pat
pabrėždamas, jog rožinys yra geriausia priemonė Kristaus veido
kontempliacijai per Marijos akis. Popiežius pranešė, kad skelbia
Rožinio metus, kurie tęsis nuo 2002-ųjų spalio iki 2003-iųjų spalio.
Tuos metus, kurie bus jubiliejiniai 25-ieji popiežiaus Jono
Pauliaus II pontifikato metai, kartu galima vadinti ir ypatingais
Marijos metais. Tai pripažino ir pats Šventasis Tėvas, kalbėdamas
apie Rožinio metų paskelbimo motyvus. Bažnyčios didžiųjų jubiliejų
istorijoje egzistavo gera tradicija - po Jubiliejinių metų, pašvęstų
Kristui ir Išganymo darbams, buvo skelbiami metai Marijos garbei,
taip prašant jos pagalbos pasinaudoti teikiamomis Dievo malonėmis.
Rožinys nėra kliūtis ekumenizmui
Kalbėdamas apie savo naująjį
apaštalinį laišką Rosarium Virginis Mariae (Mergelės Marijos
rožinys), popiežius Jonas Paulius II sakė, kad jame išreikštas
jo siūlymas, jog prie dabar rožinio maldoje kontempliuojamų džiaugsmingųjų,
skausmingųjų ir garbingųjų paslapčių (kiekviena iš minėtų
trijų dalių turi po penkias paslaptis) pridėti dar penkias paslaptis,
jo pavadintas šviesos paslaptimis. Šios paslaptys apimtų Išganytojo
viešo gyvenimo įvykių kontempliavimą nuo krikšto Jordano upėje
iki Kančios išvakarių, - aiškino Popiežius. Šio siūlymo tikslas
yra praplėsti rožinio horizontą, kad tas, kuris jį kalba su atsidėjimu,
o ne mechaniškai, galėtų dar labiau prasiskverbti į Gerosios Naujienos
turinį ir savo paties egzistenciją priderinti prie Kristaus.
Taigi pirmą kartą po 1569 metų, kai tuometis popiežius Pijus V
savo dekretu patvirtino dabartinę rožinio kalbėjimo formą, yra
siūloma tam tikra jo reforma. Popiežius Jonas Paulius II ne kartą
yra pažymėjęs rožinio maldos reikšmę jo paties dvasiniame gyvenime.
Ir savo laiške Rosarium Virginis Mariae jis primena, kad netrukus
po išrinkimo į šv. Petro sostą jis viešai pripažino, jog rožinys
yra jo mėgstama malda, kuri jį lydėjo džiaugsmo bei išbandymo
laikotarpiais. Ir dabar jis kiekvieno mėnesio pirmąjį šeštadienį
Vatikane vadovauja rožinio maldai, kuri transliuojama Vatikano
radijo bangomis. Pagaliau gerai žinoma, jog kiekvienas jį aplankęs
svečias gauna privalomą dovaną paties Šventojo Tėvo palaimintą
rožinį. Todėl yra visiškai suprantamas ir pateisinamas būtent
Jono Pauliaus II rūpestis papildyti ir kartu sustiprinti šią
nuostabią maldą, nuostabią savo paprastumu ir kartu tvirtumu,
kad ji taptų tikruoju Evangelijos kompendiumu.
Beje, Popiežius savo naujajame dokumente pripažįsta, kad iškilo
neatidėliotinas poreikis atsispirti tam tikrai rožinio krizei,
mat istoriniame ir teologiniame kontekste iškilo pavojus, kad
ši malda gali būti neteisingai nuvertinta. Yra tokių, kurie galvoja,
jog liturgijos centrališkumas, teisėtai pabrėžtas Antrajame Vatikano
Ekumeniniame Susirinkime, neišvengiamai sąlygoja rožinio reikšmės
sumažėjimą, - rašoma apaštaliniame laiške. Bet, kaip yra paaiškinęs
popiežius Paulius VI, ši malda ne tik kad nekonfliktuoja su liturgija,
ji ją palaiko, nes pasitarnauja kaip puiki įžanga ir tinkamas
liturgijos aidas, įgalinantis tikinčiuosius joje dalyvauti visiškai
ir kartu skinti jos vaisius savo kasdieniame gyvenime.
Kita kritika, į kurią atsiliepia Popiežius, kyla dėl būgštavimo,
jog rožinys yra kažkas neekumeniška dėl jo ryškaus marijinio pobūdžio.
Iš tikrųjų rožinys yra vienas aiškiausių Dievo Motinos garbinimo
būdų, ką nurodė ir Susirinkimas. Tačiau šis pamaldumas yra nukreiptas
į krikščionių tikėjimo kristologijos centrą tuo būdu, jog, kada
yra pagarbinama Motina, atitinkamai yra pripažįstamas, mylimas
ir šlovinamas Sūnus (Lumen Gentium, 66). Taigi tinkamai atgaivintas
rožinys tampa pagalba, o ne kliūtimi ekumenizmui. Nors rožinys
priklauso Vakarų krikščionybėje išplėtotai kontempliacijos tradicijai,
tačiau, būdamas tipiška meditacine malda, jis tam tikru būdu siejasi
su širdies malda arba Jėzaus malda, kurios ištakos yra Rytų
krikščionybės dirvoje.
Šviesos paslaptys
Popiežius Jonas Paulius II pabrėžia,
jog rožinio kristologinė gelmė taptų dar labiau pilnesnė, šią
maldą papildžius jo siūlomomis šviesos paslaptimis. Tradicinėje
rožinio struktūroje, susidedančioje iš trijų dalių, džiaugsmingosiose
paslaptyse yra kontempliuojamas Jėzaus gimimas ir vaikystė; skausmingosiose
Jo kančia ir mirtis; garbingosiose Prisikėlimas ir vėliau
vykę Išganymo istorijos įvykiai. Palikdamas laisvam tikinčiųjų
ir jų bendruomenių pasirinkimui Šventasis Tėvas savo naujajame
dokumente rašo, jog, siekiant, kad rožinys taptų labiau pilnesniu
Evangelijos kompendiumu, yra tinkama jį papildyti, kad po Įsikūnijimo
ir nematomo Kristaus (vaikystės) gyvenimo apmąstymo (džiaugsmingosios
paslaptys) ir prieš sutelkiant dėmesį į Jo patirtą Kančią (skausmingosios
paslaptys) bei Prisikėlimo triumfą (garbingosios paslaptys),
būtų medituojami tam tikri Jo viešos dvasinės veiklos momentai
(šviesos paslaptys).
Popiežius siūlo rožiniui tokias šviesos paslaptis, atspindinčias
svarbius Kristaus viešo gyvenimo momentus:
1. Kristaus krikštas Jordano
upėje.
2. Jo padarytas pirmasis stebuklas Kanos vestuvėse.
3. Dievo Karalystės skelbimas, raginantis į atsivertimą.
4. Kristaus Atsimainymas, kada apreiškiama Jo garbė apaštalams.
5. Eucharistijos, kaip sakramentinės Velykų slėpinio išraiškos,
įsteigimas.
Naujoji rožinio dalis, Šventojo
Tėvo nuomone, vadintina šviesos paslaptimis dėl to, kad pats
Kristaus slėpinys, kas ypač akivaizdu iš Jo viešo gyvenimo darbų,
yra Šviesos slėpinys. Pats Jėzus prisipažįsta: Kol esu pasaulyje,
esu pasaulio šviesa (Jn 9,5). Aptardamas kiekvieną iš jo siūlomų
naujųjų rožinio paslapčių, Popiežius rašo, kad krikštas Jordano
upėje yra pirmoji iš šviesos paslapčių, nes čia, panirdamas
į vandenį, Nekaltasis dėl mūsų tampa nuodėme (plg. 2 Kor 5,21)
ir iš plačiai atsivėrusio dangaus Tėvo balsas paskelbia Jį savo
mylimu Sūnumi (plg. Mt 3,17), o ant Jo nusileidusi Dvasia parengia
misijai, kurią Jis turės atlikti.
Antrąja rožinio šviesos paslaptimi, kaip minėta, Popiežius siūlo
apmąstyti pirmuosius ženklus, duotus Kanos vestuvėse (plg. Jn
2,1-12), kada Kristus vandenį paverčia vynu ir atveria mokinių
širdis tikėjimui, dėka Marijos, pirmosios tarp tikinčiųjų, įsiterpimo.
Trečiąja šviesos paslaptimi siūloma Jėzaus mokymo Galilėjoje
pradžia, kai jis skelbė, kad atėjo metas ir prisiartino Dievo
karalystė (plg. Mk 1,15), kartu ragindamas atsiversti ir atleisdamas
nuodėmes visiems, kurie prisiartindavo prie Jo su nuolankiu pasitikėjimu
(plg. Mk 2, 3-13, Lk 7, 47-48). Tokiu būdu Išganytojas pradeda
savo gailestingąją sielovadą, kurią jis tęsia per Bažnyčiai patikėtą
Sutaikinimo sakramentą iki laikų pabaigos.
Aiškindamas savo siūlomą ketvirtąją šviesos paslaptį, Kristaus
Atsimainymą, kaip tradiciškai tikima, įvykusį ant Taboro kalno,
Popiežius primena, kaip reiškinio sukrėstiems apaštalams dangiškasis
tėvas aiškiai nurodė: Šitas mano išrinktasis Sūnus, jo klausykite
(Lk 9, 35). Tuo pačiu mokiniai yra parengiami Jo kančios patyrimui,
Prisikėlimo džiaugsmui ir Šventosios Dvasios perkeistam gyvenimui.
Pagaliau paskutinė Šventojo Tėvo siūloma šviesos paslaptis yra
įsteigimas Eucharistijos, kurioje Kristus pateikia savo kūną
ir kraują, kaip maistą, duonos ir vyno pavidalais, ir paliudija
iki galo savo meilę žmonijai (plg. Jn 13, 1), dėl kurios atpirkimo
Jis pats save paaukojo.
Apaštaliniame laiške Rosarium Virginis Mariae pažymima, kad
siūlomomis naujomis paslaptimis, nepažeidžiant jokio esminio
rožinio maldos tradicinės formos bruožo (nesikeičia ir pati medžiaginė
rožinio išvaizda), siekiama tik suteikti jai naują gyvybingumą,
įžiebti atnaujintą susidomėjimą rožinio vieta krikščioniškajame
dvasingume, kuris yra tarsi tikras įėjimas į Kristaus širdies
gelmes, džiaugsmo ir šviesos, kančios ir garbės okeaną. Popiežius
taip pat rekomenduoja, kad šviesos paslaptys būtų kalbamos ketvirtadieniais.
Tada džiaugsmingąsias paslaptis tikintieji galėtų melstis pirmadieniais
ir šeštadieniais, skausmingąsias antradieniais ir penktadieniais,
o garbingąsias trečiadieniais ir sekmadieniais. Svarstoma,
kad įkvėpimą rožinio maldai praplėsti Popiežius galėjo gauti iš
XX a. viduryje gyvenusio Maltos kunigo palaimintojo Jurgio Prekos,
kurį Šventasis Tėvas kanonizavo 2001 metais. Kaip tik palaimintasis
J.Preka buvo sumanęs naujas rožinio paslaptis, kurios atspindėtų
Jėzaus viešo gyvenimo įvykius, ir jas taip pat buvo pavadinęs
šviesos paslaptimis.
Rožinys malda už taiką
ir šeimos malda
Savo naujajame dokumente popiežius
Jonas Paulius II vėl išsamiau aptaria tradicinę rožinio, kaip
maldos už taiką ir už šeimą, temą. Tūkstantmečio pradžioje,
kurią ženklino siaubingi 2001 m. rugsėjo 11 d. išpuoliai; tūkstantmečio,
kuris kiekvieną dieną daugelyje pasaulio šalių liudijo naujas
kraujo praliejimo ir prievartos scenas, iš naujo atrasti rožinio
maldą, reiškia panirti į Kristaus slėpinio kontempliaciją, kuris
yra mūsų Taika, - rašo Šventasis Tėvas. Negalima kalbėti rožinio,
nepersiėmus jausmu dėl būtinumo siekti taikos Jėzaus žemėje, kuri
vis dar taip skaudžiai žeidžiama ir tokia artima kiekvieno krikščionio
širdžiai.
Popiežius taip pat pažymėjo, jog rožinį galima laikyti malda už
taiką ir dėl jo nešamų gailestingumo vaisių. Rožinio maldos paslaptyse,
medituojant Kristaus veidą visuose Jo gyvenimo aspektuose, negalima
nekreipti dėmesio į Kristaus veidą kituose, ypač labiausiai skriaudžiamuose
žmonėse. Kaip galima būtų sekti Kristaus, Mokytojo, pėdomis šviesos
paslaptyse be apsisprendimo nešti jo palaiminimų liudijimo
kasdieniame gyvenime? klausia Šventasis Tėvas. Pagaliau kaip
būtų galima žvelgti į prisikėlusio Kristaus arba Marijos, Dangaus
Karalienės, garbę be troškimo padaryti pasaulį gražesnį, teisingesnį,
labiau atitinkantį Dievo planą? Taigi rožinys daro mus šio pasaulio
taikdariais, tvirtina Šventasis Tėvas ir įpareigoja mus žvelgti
į pasaulio problemas atsakingai.
Panašus įsipareigojimo ir maldos poreikis iškyla ir dėl kitos
šių dienų aktualios problemos - šeimos krizės, kuriai vis didesnė
grėsmė kyla tiek ideologinėje, tiek praktinėje plotmėse. Nors
šeima yra pirminė visuomenės ląstelė, jos nykimas sudaro pavojų
visos visuomenės egzistavimo ateičiai. Šeimos, kurios meldžiasi
kartu, išlieka kartu, - primena Popiežius savo apaštaliniame laiške.
Šventasis rožinys per amžių tradicijas įrodė savo ypatingą efektyvumą,
kaip malda, kuri suburia šeimas draugėn. Atskiri šeimos nariai,
nukreipdami savo akis į Jėzų, taip pat atgauna gebėjimą pažvelgti
vieni kitiems į akis, bendrauti, parodyti solidarumą, atleisti
ir atnaujinti Šventojoje Dvasioje savo meilės sutartį.
Pastebėjęs vis aštresnę šeimų bendravimo problemą, kada šeimos
nariai dažniausiai būna kartu tik stebėdami televizorių, Popiežius
pažymi, kad rožinio malda suteikia visai kitą patyrimą. Šeima,
kuri kartu kalba rožinį, šiek tiek atkartoja Nazareto šeimos atmosferą:
jos nariai Jėzų laiko pačiu svarbiausiu jie dalijasi Jo džiaugsmais
ir rūpesčiais, savo reikalus ir planus sudeda į Jo rankas ir iš
Jo semiasi vilties bei stiprybės. Taip pat ir rožinio malda už
vaikus, su kuriais tėvams kartais sunku rasti bendrą kalbą jų
brendimo laikotarpiu, arba malda su vaikais, jų ugdymas nuo jaunų
dienų patirti kasdienę pertrauką maldai su šeima, nors gal ir
nėra kiekvienos problemos išeitis, bet vis dėlto tai dvasinė parama,
kurios neturėtų nuvertinti, rašo Šventasis Tėvas.
Praktiniai patarimai
kalbant rožinį
Aptardamas daugelį su rožiniu
susijusių praktinių klausimų, Popiežius nurodo, kad į patį karoliukų
vėrinį neturi būti žiūrima kaip į savos rūšies amuletą ar magišką
objektą, bet kaip priemonę, ženklinančią kontempliacijos ir
krikščioniškojo tobulėjimo nesibaigiantį kelią. Karoliukai taip
pat gali priminti mums daugybę mūsų bendrumo ir brolybės saitų,
kurie vienija mus su Kristumi.
Nors rožinio maldoje vyrauja poterių kartojimas, tačiau Jonas
Paulius II pabrėžtinai nurodo, kad pagrindinis jos tikslas yra
susitelkimas ir kontempliacija. Savo dokumente jis priminė popiežiaus
Pauliaus VI žodžius, kad be kontempliacijos rožinys yra kūnas
be sielos ir jo kalbėjimas rizikuoja tapti mechanišku formulių
kartojimu, pažeidžiant Kristaus pamokymą: melsdamiesi nedaugiažodžiaukite
kaip pagonys, jie tariasi būsią išklausyti dėl žodžių gausumo
(Mt 6, 7).
Nors rožinio paslaptys negali pakeisti Šventojo Rašto skaitymo,
vis dėlto jose prisimenamas Kristus ir Jo gyvenimas. Todėl daugeliui
tikinčiųjų būtų naudinga turėti paveikslus arba ikonas, vaizduojančias
kiekvienos paslapties biblijos scenas. Bent jau būtų gerai šiuos
vaizdus pabandyti susikurti savo mintyse. Popiežius taip pat siūlo
prie kiekvienos paslapties paskaityti su ja susijusią Evangelijos
ištrauką, ir ne tiek dėl informacijos gavimo, bet leidžiant kalbėti
pačiam Dievui.
Šventasis Tėvas pastebi, jog, kalbėdami rožinį, žmonės neretai
užmiršta, kad esminė kontempliacinės maldos dalis yra tyla. Tai
ypač aktualu, nes šių dienų visuomenėje, kurioje dominuoja technologijos
ir žiniasklaida, tylą pasiekti vis sunkiau. Todėl panašiai, kaip
tylos momentai, rekomenduojami šv. Mišių liturgijoje, taip pat
ir kalbant rožinį naudinga padaryti trumpą pauzę, po Dievo žodžio
išklausymo, mintyse susitelkiant į konkrečios paslapties turinį,
pataria Popiežius.
Nors rožinio esmingiausias elementas yra kiekvienoje paslaptyje
kalbama Sveika Marija dekada (spalio 16 dienos audiencijoje
Popiežius sakė, jog, kartodami invokaciją Sveika Marija, mes
galime geriau susimąstyti apie esminius Dievo Sūnaus misijos pasaulyje
įvykius), tačiau Šventasis Tėvas kviečia tikinčiuosius atkreipti
dėmesį taip pat ir į Tėve mūsų bei Garbė Dievui maldų kalbėjimą,
nes jos nukreipia žmones į Dievą Tėvą ir į Švč. Trejybę. Nors
malda Garbė Dievui yra kontempliacinė, bet Jonas Paulius II
siūlo, kalbant rožinį grupei tikinčiųjų, šią maldą sugiedoti,
tokiu būdu pabrėžiant visos krikščionių maldos esminę trinitarinę
struktūrą.
Šventasis Tėvas taip pat kviečia tikinčiuosius atidžiai pažvelgti
į jų rožinio kryžių. Tikinčiųjų gyvenimo ir maldos centras yra
Kristus, - rašo jis savo naujajame dokumente. Kaip ir rožinyje,
viskas prasideda nuo Jo, viskas veda į Jį, viskas per Jį, Šventojoje
Dvasioje pasiekiama pas Tėvą.
Baigdamas spalio 16-osios audienciją Popiežius pranešė, kad savo
naująjį dokumentą Rosarium Virginis Mariae skiria viso pasaulio
sielovadininkams ir tikintiesiems. Šventojo Rožinio metai, kuriuos
mes gyvensime kartu, iš tikrųjų atneš gausių vaisių į visų žmonių
širdis, jie atnaujins ir sustiprins Didžiojo 2000 metų jubiliejaus
malonės veikimą ir taps taikos šaltiniu pasaulyje, - sakė Šventasis
Tėvas.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"