Sociologinių tyrimų rezultatas:
kunigai patenkinti savo tarnyste
Pastaruoju metu atliekamos apklausos
ir kiti sociologiniai tyrimai rodo, kad didžioji dauguma kunigų
yra patenkinti savo pasirinkta tarnyste, kartu atkreipdami dėmesį
į iškylančius sunkumus dėl sekuliarizacijos sąlygotų iššūkių.
Beveik dviejų tūkstančių kunigų apklausos, birželio-spalio mėnesiais
vykdytos 80-yje Jungtinių Amerikos Valstijų vyskupijų, rezultatus
neseniai paskelbė didžiausias Kalifornijos laikraštis The Los
Angeles Times. Paprašyti įvertinti savo pasitenkinimą ar nepasitenkinimą
dabar esamu kunigiško gyvenimo būdu, 91 proc. šioje apklausoje
dalyvavusių kunigų sakė, kad jie yra patenkinti.
Tarp svarbiausių dalykų kunigystėje, 3,7 proc. nurodė sielovadinę
paramą kitiems, 31 proc. pirmiausia nurodė sakramentų teikimą
ir 21 proc. šv.Mišių aukojimą bei pamokslų sakymą. (Apklausos
dalyviams buvo pasiūlyta pasirinkti vieną iš penkių galimų skirtingų
atsakymų.) Tarp didžiausių iššūkių sielovadiniam darbui 15 proc.
nurodė didelį darbo krūvį, 12 proc. pasauliečių sekuliarizmą,
10 proc. sielovadinę paramą žmonėms ir 8 proc. sveikatos problemas
bei amžių. Tarp pagrindinių problemų buvo taip pat nurodytos menkos
daugumos pasauliečių žinios apie savo tikėjimo pagrindus bei aiškus
konfliktas tarp vyraujančio praktinio materializmo ir šventų religinių
principų.
Beje, iš Los Andželo dienraščio apklausoje dalyvavusių kunigų
beveik trys ketvirtadaliai (73 proc.) pripažino, kad JAV žiniasklaida
stengiasi formuoti neigiamą Katalikų Bažnyčios įvaizdį, tuo tarpu
tik 22 proc. sakė, kad apie Bažnyčią pateikiamos žinios yra teisingos
ir vos 2 proc. kunigų reiškė nuomonę, kad žiniasklaida vertina
Bažnyčią teigiamai. Kad laicistinę žiniasklaidą pirmiausia domina
ne esminiai pastoracinio darbo aspektai, bet antraeiliai reikalai,
iš kurių galima pagaminti sensaciją, rodė ir minėtoji apklausoje
užduoti provokuojantys klausimai apie homoseksualizmą, požiūrį
į moterų kunigystę ir pan.
Gana rimtą sociologinę studiją apie JAV katalikų nuostatų kaitą
Changing commitments and attitudes of catholic priests, 1970-2001
šiemet paskelbė Amerikos katalikų universiteto Vašingtone sociologas
Dynas Hodžas. Naujieji sociologiniai tyrimai parodė, kad daugumos
jaunųjų kunigų pažiūros 2001 metais yra panašios į tas, kurių
laikėsi vyresnieji kunigai 1970-aisiais, kurie buvo įšventinti
prieš II Vatikano Susirinkimą.
Taip pat nustatyta, kad 2001 metų kunigai yra laimingesni savo
tarnyste nei 1970 metų kunigai ir žymiai mažiau jų svarsto apie
galimą pasitraukimą iš sielovados bei apie vedybas, jeigu celibatas
taptų neprivalomas.
Kita vertus, išsiaiškinta, kad šių dienų dvasininkai yra susirūpinę
dėl darbinės perkrovos ir dėl nerealių reikalavimų, kuriuos jiems
kelia pasauliečiai. Pastarosios problemos, matyt, pirmiausia susijusios
su tuo, kad laikotarpiu tarp 1970-ųjų ir 2000 metų Jungtinėse
Valstijose katalikų skaičius išaugo 30 proc., tuo tarpu aktyvioje
sielovadoje dirbančių kunigų sumažėjo apie 35 proc. Dėl dvasinių
pašaukimų stokos vyksta amerikiečių kunigų bendras senėjimo procesas:
jeigu 1970 metais sociologinėje apklausoje dalyvavusių kunigų
amžiaus vidurkis buvo 47 metai, tai 2001-aisiais jau 60 metų.
Kaip minėta, D.Hodžo vykdyta sociologinių tyrimų analizė, kuri
buvo daroma JAV nacionalinės kunigų tarybų federacijos užsakymu,
parodė tam tikras jaunų kunigų nuostatas, kurios buvo būdingos
prieš II Vatikano Susirinkimą. Štai, pavyzdžiui, 1970 metais (praėjus
penkeriems metams po Susirinkimo pabaigos), pusė kunigų, kurie
buvo 35 metų ir jaunesni, manė, kad jų ypatinga dvasinio gyvenimo
specifika yra kliūtis tikros krikščionių bendruomenės įprasminimui.
Tuomet panašiai galvojo 14 proc. kunigų, kurie buvo vyresni nei
65 metų. Tuo tarpu 2001 metais irgi tokios nuomonės buvo tik 15
proc. kunigų, kurie buvo 35 metų amžiaus, žymiai mažiau nei senesnieji
dvasininkai.
Taigi galima daryti išvadą, kad jeigu 1970 metais konservatyvesni
(arba dvasingesni) Jungtinėse Amerikos Valstijose buvo vyresnio
amžiaus kunigai, tai 2001 metais padėtis tapo priešinga: jaunesnieji
kunigai labiau nei vyresnieji yra įsitikinę, kad po kunigystės
šventimų jie tampa ontologiškai skirtingi nei pasauliečiai. Taip
pat jaunieji dvasininkai mažiau palankūs idėjoms dėl galimo celibato
panaikinimo dieceziniams kunigams, arba kad pasauliečiai sielovadininkai
galėtų vadovauti parapijoms, nei jų vyresni amžiumi kolegos.
Tuo tarpu, kaip ir ankstesnės sociologinės apklausos, taip ir
naujausios, vienodai patvirtino, kad pagrindiniai kunigiško gyvenimo
pasitenkinimo šaltiniai yra liturginės apeigos, sakramentų teikimas
ir katechezė. D.Hodžo analizė rėmėsi atsakymais į apklausas paštu,
dalyvavo 858 dieceziniai kunigai ir 421 kunigas vienuolis, duomenis.
2001 metų apklausoje pakartoti dauguma klausimų, kurie dvasininkams
buvo užduoti 1970, 1985 ir 1993 metais. Dvasininkų požiūrių į
bažnytinio gyvenimo problemas apibendrinimas rėmėsi visų keturių
apklausų rezultatų palyginimu.
M.B.
© 2002"XXI amžius"