Prieš prekybą moterimis
Tarptautinė konferencija Esene, įvykusi birželio
26 - liepos 4 dienomis
|
Šioms afrikietėms imigrantėms pasisekė:
jos, globojamos Eseno katalikų vienuolių , netaps "gyvosiomis
prekėmis"
Autoriaus nuotraukos
|
Spaudos konferencija
Birželio 28 dieną Šelenbergo
pilies salėje surengtoje spaudos konferencijoje europinio kovos
prieš prekybą žmonėmis tinklo idėją žurnalistams pristatė dalyvaujančių
šalių "Caritas", policijos ir nevyriausybinių organizacijų
(NVO) atstovai. Taigi turėjome progą supažindinti Eseno konferencijos
dalyvius ir su "Lietuvos Caritas" projektu, vykstančiu
jau apie metus. Projekte, kuriam lėšas skyrė Vokietijos katalikų
solidarumo akcija su Vidurio ir Rytų Europos žmonėmis "RENOVABIS",
teikiama sielovadinė, psichologinė, socialinė ir būtiniausia materialinė
pagalba moterims - prekybos žmonėmis ir prostitucijos aukoms.
Iš projekto lėšų mokamas atlyginimas kelioms socialinėms darbuotojoms,
kurios neabejotinai yra pagrindinės šio sumanymo sėkmės garantės.
Tikrai galima stebėtis jų krikščioniška motyvacija, motinišku
atsidavimu, su kuriuo jos stengiasi padėti dažnai fiziškai ir
dvasiškai palaužtoms moterims. Taip pat ir jų drąsa - juk objektyviai
mūsų veikla stoja skersai kelio kriminalinėms struktūroms, kur
sukasi dideli pinigai (žinovų nuomone, prekeivių žmonėmis pajamos
lygiuojasi į pelningiausios - ginklų ir narkotikų - kontrabandos
pelnus). Informacija apie galimą pagalbą skleidžiama per žiniasklaidą,
per kolegiškas nevyriausybines organizacijas, per policiją.
"Lietuvos Caritas" pagalbos projekto lankstinuke aiškiai
įvardytas adresatas ir pagalbos tikslas - mes kreipiamės į moteris,
kurios, patyrusios prievartą ar pačios paslydusios, atsidūrė prostitucijos-
seksualinio išnaudojimo gniaužtuose ir norėtų pakeisti savo gyvenimo
būdą. Tokiais atvejais iš projekto lėšų joms gali būti laikinai
apmokama buto nuoma (t.y. galimybė pakeisti gyvenamąją vietą,
išsivaduoti iš žlugdančios aplinkos ar sutenerių priklausomybės),
psichologo, medicininės paslaugos, socialinės darbuotojos tarpininkauja
susirandant normalų darbą, siekiant mokslo ar įgyjant profesiją
(ne tariamai "seniausią pasaulyje", kaip prostituciją
ciniškai aukština bulvarinė žiniasklaida).
Į pagalbos teikimą savanoriais įtraukiami socialinio darbo studentai
ir Dievą tikintys kilnių nuostatų žmonės, norintys talkinti moterų
gyvenimiškosios reabilitacijos vyksmui (pvz., prižiūrėti kūdikį,
kol jo motina lanko specialybės įsigijimo kursus). Projektas susilaukė
nevienareikšmės reakcijos iš visuomenės, kuri, kaip ir Kristaus
laikais, labai greita mušti akmenimis parpuolusius ir atstumtuosius,
o lėta juos suprasti ir apginti. Matyt, gana paplitusį mąstymo
stereotipą "Caritas" bendradarbiams kartą išsakė policininkas
viename Lietuvos didmiestyje, leidęs suprasti, kad esame naivūs
katalikai ir nepažįstame gyvenimo: "Tos moterys parsidavinėja
savo noru ir su malonumu, niekas jų neverčia, ir nieko jūs čia
nepakeisit". Nepaisant tokios savimi pasitikinčios bravūros,
nešališki sociologiniai tyrimai paneigia laisvo prostitucijos
pasirinkimo mitą. Dažniausiai šiuo liūdnu keliu nueina (ar būna
pastumiamos) nedarnių šeimų, betėvystės sužeistos, labai dažnai
- vaikystėje išprievartautos, menko išsilavinimo mergaitės. Tokiomis
sąlygomis kalbėti apie kokį nors "laisvą apsisprendimą"
ir jas smerkti, manau, niekas neturi teisės. Krikščionių misija
- ne teisti, o padėti. Per projekto egzistavimo laiką į "Lietuvos
Caritas" kreipėsi ir gavo įvairiopą paramą keliasdešimt moterų,
tiek nukentėjusių Lietuvoje, tiek deportuotų iš užsienio. Atrodo,
nedaug, bet esmė čia galbūt ne kiekybė. Svarbu, kad tos, kurios
ateina į katalikišką organizaciją (taigi į krikščionių bendruomenę)
su savo sužeistais gyvenimais, rastų mumyse bent dalelę Dievo
širdies - Kristaus širdies. Ir kad jų žaizdos gytų.
Spaudos konferencijos dieną buvo paskelbtos ir teminių darbo grupių
išvados, kurias, atitinkamai suformuluotas, numatoma siūlyti Europos
Sąjungos teisines normas kuriančioms institucijoms. Vieningai
pritarta labai suprantamam pasiūlymui, kad valstybių įstaigose,
kur moterys apklausiamos prekybos žmonėmis bylose, dėl čia liečiamos
intymios sferos pareigūnai turėtų būti moterys - vertėjos, policininkės,
tardytojos. (Konferencijoje dalyvavusi Kelno sveikatos apsaugos
skyriaus atstovė, iš Brazilijos kilusi Costa Souza, būdingai pietietiškai
užsiplieskė: "Brazilijoje kiekvieno miesto policijoje yra
specialus skyrius moterų problemoms - dėl seksualinės prievartos
ir pan. - ir ten dirba vienos moterys: nuo eilinės policininkės
iki vyr. komisarės! Stebiuosi, kad Vokietijoje to nėra!")
"Ukrainos Caritas" delegatė Natalija Bandera papildė,
kad svarbus nukentėjusiųjų pasitikėjimas minėtų įstaigų darbuotojais
- t.y., jog jie žinotų moterų kilmės kraštų kultūrą, kalbą, būtų
panašaus amžiaus - už jas nedaug jaunesni ir nedaug vyresni, nes
kitais atvejais atsiranda barjeras.
Buvo pripažinta, kad neapgalvota praktika iš Vakarų šalių išsiunčiamoms
moterims duoti į rankas grynus pinigus, nes prekeiviai juos atima
arba moterys panaudoja juos bilietui atgal pirkti. (Esene, pvz.,
deportuojamos moterys gauna 90 eurų kaip socialinę paramą, jei
išsiunčiamos į Rusiją ar Ukrainą - dar 230 eurų kaip pašalpą integruotis
į visuomenę, sugrįžus namo. Socialiniai darbuotojai lydi į oro
uostą ir laukia, kol jos įsės į lėktuvą. Skrydžius šiais atvejais
apmoka IOM - Tarptautinė migracijos organizacija.) Taigi siūlyta,
jei moterys sutiktų, tas lėšas verčiau pervesti nevyriausybinei
organizacijai, kuri apsiimtų vykdyti nukentėjusiųjų reintegracijos
programą. Pabrėžta, kad svarbu bendromis jėgomis išplėtoti lobistinę
veiklą ES lygiu, kad būtų priimti visoje Europoje galiojantys
prekybos žmonėmis persekiojimo ir aukų gynimo teisiniai aktai,
kad nevyriausybinės organizacijos teismuose galėtų dalyvauti kaip
nukentėjusių moterų advokatės, o prekybos žmonėmis aukoms už jų
patirtą skriaudą būtų mokamos didesnės negu iki šiol kompensacijos.
Kilo diskusija dėl kolegų vokiečių ir kai kurių pietiečių radikalaus
pasiūlymo reikalauti iš Europos vyriausybių, kad, kompensuojant
moterims - prekybos žmonėmis aukoms padarytą žalą, būtų suteikiama
teisė ir sąlygos gyventi tikslo šalyse (vok. "Bleiberecht"
- "teisė pasilikti"). Pasakiau, kad tikresnė Vakarų
talka mums būtų visokeriopa parama kuriant nukentėjusioms moterims
padedančią infrastruktūrą Rytų Europos šalyse; tai pasitarnautų
ir nevyriausybinio sektoriaus, ir demokratijos plėtotei pas mus.
Tuo tarpu viliojanti "pasilikimo teisė" tiktai didintų
trauką bet kokiomis priemonėmis veržtis į turtingąją Vakarų Europą
ir nesirūpinti keisti į gera skurdaus savo rytinių tėvynių būvio.
Jautėsi, kad Rytų Europos šalių atstovai mąsto panašiai - didelio
susižavėjimo dėl svarstomosios "Bleiberecht" nebuvo.
Pasiūlymą parėmė Afrikos atstovas V. Vivoloku, tvirtindamas, kad
Nigerijos moterys, patenkančios į prekybos žmonėmis tinklą, dažniausiai
būna iš neturtingų kaimo šeimų, nelankiusios mokyklos; prostitucijos
jos nesupranta kaip savo orumo pažeminimo, dažnai tai - vienintelis
"darbas", kurį jos yra dirbusios, mato tai kaip vienintelį
šansą. Deportuojamųjų jau oro uoste laukia suteneriai ir grąžina
atgal į Italijos gatves. Šiuo atveju tikra pagalba būtų galimybė
likti tikslo šalyje, globojant NVO, mokytis, rasti paprastą darbą.
"Arba pagalba sugrįžusiosioms tėvynėje, arba pagalba įsikurti
tikslo šalyje!"- nukirto atkaklioji sesuo E. Bonetti.
Ispanijos "ACSUR" organizacijos atstovė Marcela Ulloa
iš Kolumbijos kaip spręstinas problemas minėjo biurokratijos sukuriamas
kliūtis, viešumo poreikį (taip pat ir policijos darbe). M. Ulloa
sakė: "Policijai labiau rūpi, kaip surasti nusikaltėlius,
sutenerius, "verslo" bosus, o aukos mažai terūpi...
Jei galėčiau patarti Ispanijos policijai, sakyčiau - daugiau dėmesio
aukoms, o ne tik nusikaltėliams..."
Ukrainos NVO, dirbančiai prekybos žmonėmis prevencijos darbą,
atstovavusi Marina Pasiečnyk akcentavo, kad pirmiausia pačios
nevyriausybinės organizacijos ir vyriausybinės organizacijos turi
atsisakyti neigiamų apriorinių nuostatų aukų atžvilgiu ("pačios
kaltos", "ko norėjo, tą ir gavo" ir pan.). Ji iškėlė
sutartinio nevyriausybinių organizacijų ir Bažnyčios atstovų darbo
vaidmenį: "Dabartinė statistika - apie 6000 ukrainiečių Italijoje.
Ganytojai turėtų paaiškinti apie emigracijos pavojus, ieškant
darbo užsienyje, - kartu galėtume žmones šviesti. Juk tie ekonominiai
emigrantai (emigrantės) uždirba pinigus, bet praranda vaikus,
išyra šeimos; vaikai, likę be motinų, tampa narkomanais, alkoholikais..."
M. Pasiečnyk patvirtino bendrą taisyklę, kad aukos dažnai pirmiausia
kreipiasi į nevyriausybines organizacijas, o ne į policiją, ir
tik paskui, NVO tarpininkaujant, kartais ryžtasi liudyti teisingumo
instancijose.
NVO ir valdžios įstaigų bendradarbiavimą svarsčiusios darbo grupės
suformuluotas pagrindines tezes, išryškėjusias jau Vilniaus konferencijoje
kovo mėnesį, pateikė Mionchengladbacho aukštosios mokyklos profesorė
dr. Dorothee Frings: kad nukentėjusių moterų autonomija duoti
policijai parodymus ar ne turi būti gerbiama; kad moteris turi
būti ginama (liudytojų apsauga ir kt.); neturi būti verčiama sakyti
nieko, kas moteriai pakenktų; didesniam tarpusavio supratimui
šioje srityje reikalingi bendri NVO, socialinių ir policijos darbuotojų
apmokymai.
Girdėjosi konferencijos delegatų iš policijos, taip pat ir mūsiškių,
Rytų europiečių, replikos: "Jei nukentėjusiosios neliudys,
kaip galėsime joms padėti?" Nepaneigsi, kad priekaištas pagrįstas.
Tačiau ką daryti, kai potencialios liudytojos nėra įsitikinusios,
kad valdžia pajėgi apsaugoti jas nuo susidorojimo?
(bus daugiau)
Kun. Robertas GRIGAS,
Lietuvos Caritas generalinis direktorius
© 2002"XXI amžius"