Kas taip sunku?
Dažnai kyla klausimas, kodėl Lietuvoje
Bažnyčios reitingas vienas iš aukščiausių, o gyvename beveik atvirkščiai:
niekas nenori laikytis Dešimt Dievo įsakymų, Evangelijos nuostatų.
Niekas taip aiškiai to ir nesugeba nusakyti, tačiau žiniasklaidoje
bandoma Bažnyčiai primesti konservartyvumą, atsilikimą. Netgi
sakoma, kad šiuolaikiniam žmogui Bažnyčios reikalavimai esą per
sunkūs.
Ši nuomonė jau senokai sklando tiek spaudoje, tiek įvairiuose
susitikimuose. O kai kam buvo nesuprantama, kodėl Krikščionių
demokratų partijos susirinkimai vis būdavo pradedami malda. Kai
kurie laikraščiai dėl to krikščionis demokratus vadindavo tiesiog
davatkomis blogąja šio žodžio reikšme, o modernieji krikščionys
demokratai, norėdami parodyti savo modernumą - naujoviškumą, iš
karto atsisakė maldos jau steigiamajame šios partijos susirinkime.
Vienoje televizijos laidoje net buvo klausiama, ar krikščionys
nemaną, kad jau laikas atsisakyti kai kurių krikščioniškų dogmų
kaip pasenusių. Gaila, jog laidoje dalyvavęs arkivyskupas S.Tamkevičius
dėl laiko stokos nespėjo paaiškinti, kad atsisakyti kai ko galima.
Pavyzdžiui, II Vatikano Susirinkime buvo atsisakyta lotynų kalbos.
Bet ar čia krikščioniškumo esmė? Nejaugi žiniasklaidos atstovai
nežino, kad krikščionybės esmė yra Dešimtyje Dievo įsakymų ir
Naujajame Testamente?
O kas ten sunku šiuolaikiniam žmogui? Pažvelkime į tuos įsakymus
nuo pat pirmojo: "Neturėk kitų dievų, o tik mane vieną".
Ar tai sunku? Matyt, kai kam sunku. Juk beveik visa mūsų žiniasklaida
pilna visokių horoskopų, zodiakų, ieškoma išminties pasitelkus
kinų kates ar beždžiones (o šių metų ženklas - arklys). Kai kas
nori švęsti budistų, induistų šventes, tarytum jos būtų paprastesnės
ar lengvesnės.
O štai antras įsakymas: "Netark Viešpaties vardo be reikalo".
Matyt, kai kam per penkiasdešimt okupacijos metų rusiški keiksmažodžiai,
kuriuose minimi Dievo ar Dievo Motinos vardai, taip prilipo prie
širdies, kad ir kai kurie lietuviai tuos keiksmažodžius dažnai
vartoja, visai užmiršdami, kad taip jie nusideda antrajam Dekalogo
įsakymui.
Ligi 1940 metų Lietuvoje visi laikėsi trečiojo Dievo įsakymo -
sekmadienį šventė. Tik žydai buvo nepatenkinti, kad visos parduotuvės
sekmadieniais turėjo būti uždarytos. Sovietmečiu sekmadienis kolūkiečiui
liko vienintelė diena, per kurią jis turėjo galimybę apsitvarkyti
namuose. Juo labiau kad sekmadieniais dažnai pas tėvus į kaimą
atvažiuodavo ir vaikai iš miesto ir padėdavo bulves pasodinti
ar nukasti, daržus nuravėti, karvutei žolės prišienauti. Tas sovietinis
penkiasdešimtmetis ir įpratino žmones nešvęsti sekmadienio. Nors
gyvenimo tvarka pasikeitė, bet užaugusi sovietiniais laikais karta
priprato sekmadienio nešvęsti. Juo labiau kad sunku laikytis dar
ir šio įsakymo papildymo - sekmadieniais ir per šventes lankyti
bažnyčią. Geriau tą dieną į sodą, vasarą prie ežero, upės ar net
pajūrin nuvažiuoti, o ir ilgiau pamiegoti, televizorių pažiūrėti.
Juk Dievas kantrus: palauks
Taigi ir šio įsakymo moderniam žmogui
esą sunku laikytis.
O dar sunkesnis esąs ketvirtasis įsakymas: "Gerbk savo tėvą
ir motiną". Kam juos išlaikyti senatvėje, rūpintis jų globa?
Nuvežei į girią, kaip toje pasakoje, ir palikai; vaikaitis dar
ir rogutes parsitemps namo, kad turėtų kuo savo tėvus nuvežti
į girią. Taigi dabar Lietuvoje kaip grybai ir dygsta įvairūs globos
namai, į kuriuos vaikai veža savo tėvus valdžiai ant sprando.
Parapijų klebonai daug kur jau stato tokius namus namelius. O
vaikai net aplankyti savo nusenusius tėvus neretai užmiršta, nors
patys ir moderniais automobiliais kasdien važiuoja į darbą, o
savaitgalį net į pajūrį ar dar toliau. Mat visi modernėja, mokosi
elgtis kaip Prancūzijoje ar Amerikoje. Tiesa, daug mūsų jaunimo
važiuoja į Vokietiją ar Ameriką ir džiaugiasi, kad ten gauna darbo
- globoti nusenusius žmones. Gal ten ir jie išmoks globoti ir
nevežti iš namų į
girią
Penkto įsakymo - "Nežudyk" - laikosi daug kas, tačiau
žudikų, net samdomų, netrūksta ne tik Lietuvoje, bet ir visame
pasaulyje, nors daug valstybių ir atsisakė mirties bausmė taikymo
nusikaltėliams.
Šeštas įsakymas - "Nepaleistuvauk" - šiuolaikiniam žmogui
pats nemaloniausias. Juo labiau kad paleistuvauti padeda ir pramonė,
gaminanti visokias pagalbines priemones paleistuvauti, o tomis
priemonėmis naudotis pamoko ir gydytojai. Paleistuvavimas šiandien
jau vadinamas seksu arba lietuvišku žodžiu "mylėtis".
Taip ir mokoma net mokyklose nusižengti šiam įsakymui. Tai jau
visuotinis reiškinys, pažeidžiantis Dievo įsakymą.
O gal lengviau laikytis septintojo įsakymo "Nevok"?
Sovietiniais laikais buvo paskutinis kvailys tas, kuris nevogė.
Vogimo net ir nevadino vagyste, o buvo sugalvoję žodį "kombinuoti".
"Nekombinuosi - negyvensi", - sakydavo sovietiniai žmonės.
Daug kas ir ligi šiol taip mano. Oi, sunku nevogti. Kaip vilkui
žiemą nestaugti.
Gal galima laikytis aštunto įsakymo - "Nekalbėk netiesos"?
Kur tau! Net pats krikščionių demokratų pirmininkas dr. K.Bobelis
per radiją visai Lietuvai paskelbė, kad meluoti ne tik galima,
bet politikams ir reikia. Kaip sunku nemeluoti tėveliui ar mokytojui,
jeigu jau pats A.Brazauskas visiems kalbėjo, kad važiavo į Kauną,
o buvo nuvažiavęs į Maskvą.
Devintas įsakymas: "Negeisk svetimo vyro ir svetimos moters"
- taip pat sovietiniais laikais buvo paniekintas. Pirmiausia Stalinas
ar Sniečkus keitė žmonas, o paskui ir mažesni pasimokę taip darė.
Lietuvoje skyrybos prasidėjo po karo ir jų vis daugėjo tiek, kad
šiandien per metus skyrybų būna ne mažiau negu santuokų. Ir vis
maino sutuoktinius. Ir to niekas nelaiko gėda ar nuodėme, nusikaltimu.
Štai prieš Seimo rinkimus Vytautas Šustauskas vieno laikraščio
korespondentui viešai pasakė, kad jis žmonas keitęs tris kartus,
ir visi jo vaikai - vis kitos žmonos. Taip dažniau elgiasi vyrai.
Bet pakanka ir moterų. Visi prisimename, kaip Kazimiera Prunskienė,
jau būdama garsi politikė, paliko antrą vyrą ir susidėjo su trečiuoju.
Rodos, ir tą paliko
Ir taip elgiasi patys žinomiausi Lietuvoje
asmenys, o žmonės už juos balsuoja. Atsiras Lietuvoje žmonių,
kurie balsuos už K.Prunskienę, nors ji ir nepripažįsta devinto
Dievo įsakymo.
O dešimtasis: "Negeisk svetimo turto"? Pats Marksas,
o iš jo pasimokęs ir Leninas mokė žmones atimti turtą iš turtingesniųjų.
Ir Lietuvoje, kai 1940 metais bolševikai užėmė mūsų valstybę,
pirmiausia priėmė įstatymą: atimti žemę, fabrikus, namus. O iš
žmonių, vežamų į Sibirą, atėmė net ir pagalves, lėkštes, knygas,
ir išsidalijo tie, kurie juos vežė. Kai atkūrus nepriklausomybę
buvo mėginta ardant kolūkius grąžinti žmonėms žemę, tai pirmiausia
ją pasigrobė buvę kolūkių pirmininkai, kiti vadai. Kai namų savininkai
atsirado, tai jų užgrobėjai ėmė priešintis ir lig šiol priešinasi,
nenori grąžinti savininkams. Sudarė net kažkokią draugiją tų "nuskriaustųjų",
kuriuos esą skriaudžia buvę savininkai. Apie užgrobto turto grąžinimą
nėra nė žodžio ir Konstitucijoje. Iš viso Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje nėra nė vieno straipsnio, kuris pripažintų nors
vieną iš Dešimties Dievo įsakymų.
Be abejo, tokia Bažnyčia, kuri laikosi Dešimties Dievo įsakymų,
arba Dekalogo, kuri moko, kad žmogus turėtų savo marškinius atiduoti
sutiktam nuogam pakeleiviui, nors ir visai nepažįstamam, tikrai
yra nešiuolaikiška: juk ji laikosi nuostatų, kurie paskelbti prieš
du tūkstančius metų. Bet kur mes nueitume, kur mes šiandien būtume,
jeigu tie įsakymai nebūtų buvę paskelbti?
Lietuva, Lietuva
Lietuvi, lietuvi
Ar tu užmiršai, kad į pasaulio
tautų šeimą tau kelią parodė kaip tik Katalikų Bažnyčia? Gal žmonės
Vytauto Didžiojo laikais ir ne visai gerai suprato Evangelijos
dvasią ir Dekalogo įsakymus, bet per kelis šimtmečius jie taip
aukštai pakilo, kad lietuviai buvo tapę tikra Dievo tauta. Penkiasdešimt
metų skiepyta bedievystė padarė daug žalos. Bet laikas grįžti
į tiesos kelią: laikytis Dešimties Dievo įsakymų ir pagrindinio
artimo meilės įsakymo. Tik šiuo keliu eidami mes sustiprėsime
ir išsilaikysime kaip savita tauta.
Juozas PAPARTIS
Vilnius
© 2002"XXI amžius"