Istorinis Popiežiaus apsilankymas
Italijos parlamente
|
Popiežius Jonas Paulius
II sveikina Italijos parlamento narius |
Sudėtinga Bažnyčios ir
valstybės santykių istorija
Popiežiaus Jono Pauliaus II vizitas
Italijos parlamente nebuvo pirmasis jo apsilankymas aukščiausioje
įstatymdavystės institucijoje - jis jau yra buvęs ir pasakęs kalbas
Australijos, San Marino ir Lenkijos parlamentuose, o taip pat
Europos parlamente Strasbūre. Ir vis dėlto lapkričio 14 dieną
Šventojo Tėvo iškilmingą priėmimą Italijos deputatų rūmų ir senato
bendrame posėdyje jį plačiai nušvietusi tarptautinė žiniasklaida
beveik vieningai pavadino istorinės reikšmės įvykiu.
Tai, kad iki šiol nė vienas Popiežius nebuvo pakviestas į vos
pusantro kilometro nuo Vatikano, kitame Tiberio krante esančius
Montečitorijo rūmus, pirmiausia yra susiję su sudėtinga Šventojo
Sosto ir Italijos santykių istorija šios valstybės audringame
vienijimosi procese XIX amžiuje. Tokia jau istorijos ironija,kad
labiausiai katalikiškos italų tautos vienijimasis kartu reiškė
Popiežiaus valdytos bažnytinės valstybės "Stato Pontificio"
žlugimą. Nors Bažnyčia priešinosi sukilimų, kovų ir prievartos
kupinai eigai, naujosios Italijos valstybės ir Vatikano santykiai,
ypač popiežiaus Pijaus IX pontifikato laikotarpiu (1846-1887),
buvo pasiekę žymiausią priešiškumo lygį, turėjusį įtakos vėlesnių
dešimtmečių įvykiams.
Viktorui Emanueliui, pirmajam 1861 metais paskelbtam vieningos
Italijos karaliui, Pijus IX rašė apie sunkią tuometinę Bažnyčios
padėtį Apeninų pusiasalyje: iš 229 vyskupijų 108 neturėjo savo
ordinaro, nes 80 vyskupų, tarp jų devyni kardinolai, buvo valdžios
įkalinti arba išsiųsti iš šalies. 1866-1867 metais Italijoje buvo
panaikinta beveik 25 tūkstančiai bažnytinių įvairaus lygio struktūrinių
padalinių, iš vienuolynų ir kongregacijų atimta bei suvalstybinta
žemė ir kitas turtas. Pagaliau 1870 m. rugsėjo 20 d. Džiuzepės
Garibaldžio kariai įsiveržė į Romą, dėl to Popiežiaus valstybė
buvo visiškai aneksuota, įjungta į Italijos karalystę, o Roma
paskelbta šalies sostine.
Popiežius Pijus IX pasitraukė į Vatikaną ir, atsisakydamas išeiti
iš jam likusios nedidelės teritorijos, pasiskelbė "belaisviu".
Išgyvendamas patirtą istorinį neteisingumą, jis atsisakė derėtis
su Italijos vyriausybe dėl santykių sureguliavimo ir siūlomų kompensacijų
už prarastą valstybę. Pijus IX bijojo, kad jo prarastas žemiškosios
valdžios suverenitetas gali atvesti į nepriklausomybės netekimą
Visuotinės Bažnyčios ganytojiškame valdyme. 1871 metų pavasarį
Popiežius paskelbė savo prieštaringą sprendimą "Non expedit"
(lot. "neleidžiama"), kuriuo uždraudė katalikams dalyvauti
Italijos politiniame gyvenime, taip pat ir rinkimuose. Šis nurodymas
galutinai keliems dešimtmečiams sujaukė valstybės ir Bažnyčios
santykius Italijoje ir sukėlė lūžį daugelio italų sielose, nes
teko pasirinkti tarp meilės savo jaunai valstybei ir meilės Bažnyčiai
bei Popiežiui.
XX a. pradžioje Vatikano ir Italijos santykiai buvo palaipsniui
normalizuojami. 1905 metais popiežius šv.Pijus X faktiškai atšaukė
"Non expedit", paragindamas naujai susikūrusias katalikų
visuomenines organizacijas, ypač Katalikų akciją ir Krikščionių
demokratų partiją aktyviai užsiimti politika, kartu neužmirštant
bendradarbiavimo su Bažnyčia bei jos interesų gynimo. 1929 metais
Benito Musolinio vyriausybė su Vatikanu pasirašė vadinamąsias
Laterano sutartis, t.y. konkordatą, kuriuo įvyko galutinis Bažnyčios
ir valstybės susitaikymas: buvo pripažinta Vatikano nepriklausomybė
dabartinėse jo ribose, Šventajam Sostui išmokėtos dalinės kompensacijos
už Romos praradimą, katalikybė paskelbta valstybine Italijos religija.
Po Antrojo pasaulinio karo kelis dešimtmečius Italiją valdė Bažnyčios
remiami krikščionys demokratai, padėdami pagrindus šalies atsikūrimui
ir suklestėjimui. 1970 metais, minint Italijos suvienijimo (o
kartu Popiežiaus valstybės aneksavimo) 100-ąsias metines, popiežius
Paulius VI pripažino, kad tuometinis Bažnyčios išlaisvinimas iš
pasaulietinio valdymo naštos buvo pozityvus reiškinys. 1984 metais
atnaujintas Šventojo Sosto ir Italijos konkordatas pagal II Vatikano
Susirinkimo reformų dvasią: buvo atsisakyta valstybinės religijos
statuso, tikybos mokymas tapo ne privalomas, o pasirinktinis,
buvo įvesti bažnytiniai mokesčiai (0,8 proc. pajamų mokesčio).
Priminti demokratiškos
valstybės vertybiniai pagrindai
Prieš mėnesį, pradedant popiežiui
Jonui Pauliui II savojo pontifikato jubiliejinius 25-uosius metus,
Romos merija Šventajam Tėvui iškilmingai suteikė miesto garbės
piliečio vardą. Ir štai, aplankydamas Italijos parlamentą, Jonas
Paulius II savotiškai vainikavo visą susitaikymo eigą. Tiesa,
lapkričio 14 dienos susitikime iš Italijos 315 senatorių ir 630
deputatų rūmų narių kelios dešimtys kairiųjų partijų parlamentarų
viešai atsisakė dalyvauti protestuodami prieš neva Popiežiaus
atnaujintas pastangas kištis į sekuliarios valstybės reikalus,
tačiau tai bendros šventiškos atmosferos nesudrumstė. Beje, Šventasis
Tėvas parlamente pasakytoje kalboje beveik ir nepalietė konkrečių
Italijos politinio gyvenimo problemų, savo dėmesį sutelkdamas
į tas pagrindines vertybes, kuriomis turėtų remtis kiekviena Europos
demokratiška ir teisinga valstybė, rūpindamasi savo žmonių gerove.
Pradėjęs savo kalbą parlamentarams padėka už "nuostabų priėmimą"
ir pažymėjęs italų tautos katalikiškumą, kurios daugybė šventųjų
"savo charizmomis darė nepaprastą poveikį Europos ir pasaulio
žmonėms", Šventasis Tėvas pažymėjo stiprų ryšį tarp Italijos
ir Šventojo Sosto. Šis bendrumas buvo išbandomas "istorijos
permainų ir priešiškumų" bei "kartais turėjo audringų
pasekmių", tačiau galutinis rezultatas buvo teigiamas tiek
Katalikų Bažnyčiai, tiek "mylimai italų tautai". Popiežius
kvietė Italijos politikus, šalies, kurios "socialinė ir kultūrinė
tapatybė bei civilizacinė misija" būtų sunkiai suprantama
be nuorodos į krikščionybę, likti ištikimiems "protėvių perduotam
dorybių ir vertybių paveldui". Tik pasiremiant šiuo paveldu
"bus įmanoma duoti aiškius atsakymus į dabartines problemas,
kad ir kokios sudėtingos bei sunkios jos būtų", o taip pat
drąsiai žvelgti į ateitį.
Jonas Paulius II priminė savo žodžius, pasakytus Niujorke 1995
metais, švenčiant Jungtinių Tautų Organizacijos įkūrimo 50-ąsias
metines, kad visuotinės žmogaus teisės glūdi pačioje žmogaus prigimtyje,
ir tai kelia atitinkamus reikalavimus valstybės gyvenimui, kuris
turi remtis moralės principais.
"Mes negyvename iracionaliame arba beprasmiškame pasaulyje,
- kalbėjo Popiežius. - Priešingai, būtent moralės logika yra persmelkusi
žmogiškąjį gyvenimą, kas daro įmanomą dialogą tarp individų ir
tautų". Nors egzistuoja "tiesa apie žmogų", kiekviena
teisinga pilietinė santvarka turi rodyti pagarbą žmogaus orumui
ir jo neatskiriamoms teisėms.
Tautos gyvenimo dinamiką lemia jos istorija bei socialinė ir kultūrinė
įvairovė, todėl bandymas siekti visų lygybės per "prievartinį
vienodumą" jį nuskurdintų ir atneštų žalą. Vienintelis kelias
tam išvengti, kad žmonių ir atskirų visuomenės sluoksnių skirtinga
ekonominė padėtis netaptų nuolatinės "konfrontacijos šaltiniu"
ir nebūtų kliūtis bendrajai pažangai, "yra nuoširdaus ir
tvirto solidarumo kelias". Šis solidarumas yra būtinas tiek
santykiuose tarp skirtingų visuomenės sektorių, tiek ir tarp įvairių
geografinių regionų, pabrėžė Popiežius. Kaip žinoma, Italijoje
įvairūs regionai pasiekę labai nevienodą išsivystymo lygį ir šiuo
metu netgi žymi priešingą XIX a. viduriui tendenciją - klestinčių
šiaurės Italijos sričių norą atsiskirti nuo vargingų pietų, kad
pastarųjų nereikėtų "išlaikyti". Bažnyčia priešinasi
šiems egoistiniams Šiaurės lygos siekiams kurti "nepriklausomą
Padaniją", teigdama, kad italų tauta turi likti vieninga
ir remtis tarpusavio solidaria pagalba.
"Kaip politiniai lyderiai ir instituciniai atstovai jūs patys
galite duoti ypač svarbų ir efektyvų pavyzdį šioje srityje, -
kalbėjo Šventasis Tėvas. - Jūsų pavyzdys bus tuo labiau prasmingesnis,
nes politikos dialektika dabar labiau pabrėžia skirtingumus".
Šiuo atžvilgiu ypatingą reikšmę įgauna "bendrojo gėrio"
vertybės suvokimas ir įgyvendinimas politiniame gyvenime, nes,
kaip moko II Vatikano Susirinkimas, pati "politinė bendruomenė
egzistuoja bendrajam gėriui". Todėl iššūkiai, kurie iškyla
demokratinei valstybei, reikalauja, kad visi geros valios žmonės,
"nepriklausomai nuo jų specifinių politinių nuostatų, turi
remti ir kilniai bendradarbiauti kurdami tautos bendrąjį gėrį".
Jonas Paulius II priminė savo paskelbtuose dokumentuose pateiktus
perspėjimus politikams dėl pagrindinių etinių vertybių nesilaikymo
pasekmių. Enciklikoje "Veritatis Splendor" jis rašė
apie iškylančią "riziką aljanse tarp demokratijos ir etinio
reliatyvizmo", kas sunaikina moralinį pagrindą socialiniame
ir politiniame gyvenime, dėl to tampa nebeįmanomas tiesos pripažinimas.
Kitoje enciklikoje "Centesimus Annus" buvo pažymėta,
kad jeigu neegzistuoja galutinės tiesos, kuriomis būtų vadovaujamasi
politiniame gyvenime, tada "idėjomis ir įsitikinimais galima
lengvai manipuliuoti valdžios siekimo ir išlaikymo tikslui. Kaip
rodo istorija, demokratija be vertybių lengvai virsta atviru arba
kiek pagražintu totalitarizmu".
Socialines problemas
spręsti bendromis pastangomis
Toliau savo kalboje Šventasis
Tėvas palietė keletą konkrečių iššūkių, kurių akivaizdoje yra
atsidūrusi šiuolaikinė Italija, o galbūt ir kiekviena Europos
valstybė. Pirmiausia tai demografinė krizė - labai žemas gimstamumas,
ir dėl to spartėja visuomenės senėjimas. Jeigu ne taip seniai
tradicinės katalikiškos Pietų Europos šalys - Ispanija ir Italija
- išsiskyrė savo gausiomis ir tvirtomis šeimomis, tai dabar jose
gimstamumas yra žemiausias Europoje. (Italijoje vidutiniškai viena
moteris pagimdo 1,23 vaiko, o Ispanijoje - 1,18 vaiko. Europos
Sąjungos vidurkis - 1,5 vaiko, o tėvų kartos visiškam atnaujinimui
reikia, kad moteris pagimdytų vidutiniškai 2,1 vaiko.) popiežius,
kaip ir daugelis ekspertų, perspėjo, kad ši demografinė krizė
(bendras žmonių mažėjimas ir pensinio amžiaus gyventojų įsivyravimas)
ateinančiais dešimtmečiais sukels daugybę socialinių ir ekonominių
problemų.
Jis priminė Bažnyčios pastangas, kad būtų atšaukta ši tendencija
per pastoracinę veiklą, kurios tikslas - stiprinti šeimą ir atvirumą
gyvybei, skatinti pasiaukojimu paženklintą gyvenimo būdą. Tačiau
"čia taip pat yra plati erdvė politinėms iniciatyvoms, pripažįstant
santuoka grindžiamos šeimos teises, kaip pagrindines visuomenėje",
taip pat vykdant esminį valstybės uždavinį, kad "vaikų turėjimas
ir auginimas taptų šeimai ekonomiškai ir socialiai ne tokia sunkia
našta", kaip yra dabar.
Priminęs Bažnyčiai ypač rūpimą švietimo klausimą, Popiežius sakė,
kad "jaunų žmonių intelektualinis lavinimas ir moralinis
ugdymas" yra pagrindinis uždavinys ne tik šeimoms, bet ir
visai visuomenei. "Tauta, kuri rūpinasi savo ateitimi, stengiasi
sudaryti švietimo įstaigose sveiką laisvės klimatą ir deda visas
pastangas jų kokybei pagerinti, artimai bendradarbiaudama su šeimomis
ir visais visuomenės sektoriais", - kalbėjo Jonas Paulius
II. Asmens formacijai labai svarbi bendra moralinė socialinių
santykių aplinka, kurią šiuo metu didele dalimi sąlygoja žiniasklaida.
Padėtis žiniasklaidoje yra didelis rūpestis Bažnyčiai, taip pat
"kiekvienam individui ir kiekvienai šeimai, bet ypač tiems,
kurie prisiėmę didžiąsias politines ir institucines atsakomybes",
- tvirtino Šventasis Tėvas.
Tarp kitų šiuolaikinės valstybės socialinių problemų - beteisių
imigrantų gausėjimas, nedarbas, ypač tarp jaunimo, vadinamųjų
"naujųjų vargšų" marginalizacija. Popiežius Jonas Paulius
II atkreipė dėmesį į "padėtį kalėjimuose, kur kaliniai dažnai
gyvena labai sunkiomis (perpildymo) sąlygomis". Toks susitelkimas
į kalinių reikalus Šventojo Tėvo kalboje Italijos parlamente kai
kam galėjo pasirodyti kiek netikėtas, tačiau atidesnis šio pontifikato
darbų stebėtojas žino, kad kalėjimų sielovada yra nuolatinis jo
rūpestis. Neretai netgi Popiežiaus vizitų į užsienio šalis programas
yra įtraukiamas apsilankymas vietos kalinimo įstaigose, dvasiniai
pokalbiai su kaliniais. 2000 šventųjų metų liturgijoje viena diena
buvo skirta Kalinių jubiliejui, kurio metu Jonas Paulius II vizitavo
Romos "Regina Coeli" kalėjimą. Jo raginimas Didžiojo
jubiliejaus proga paskelbti amnestiją kaliniams, tiesa, nebuvo
palankiai išgirstas, nors jo pasikėsintojas Ali Agdža, taip pat
Šventojo Tėvo prašymu ir jam atleidus, buvo sugrąžintas į tėvynę
Turkiją. "Gailestingumo gestas kalinių atžvilgiu per jų bausmės
laiko sutrumpinimą būtų aiškaus jautrumo parodymas, kuris juos
paskatintų asmeninei reabilitacijai ir konstruktyviam įsitraukimui
į visuomenę", - kalbėjo Popiežius italų parlamentarams. Šis
paraginimas tuo labiau reikšmingas, nes, pačios Italijos vyriausybės
nuomone, dėl nuolatinio kalėjimų perpildymo iškilęs pavojus visai
šalies kalinimo sistemai.
Kalbos pabaigoje, trumpai užsimindamas užsienio politikos aktualijas,
Šventasis Tėvas pirmiausia nurodė į Europos Sąjungos institucinės
plėtros procesą. Pokomunistinių Vidurio ir Rytų Europos šalių
būsimas priėmimas į ES iš tikrųjų reiškia žemyno "nenatūralaus
padalijimo užbaigimą". Tačiau besivienijanti Europa neturi
rūpintis vien tik ekonomikos ir politikos aspektais, likti abejinga
dvasinėms vertybėms ir persiimti konsiumeristiniu (vartotojišku)
gyvenimo būdu. "Europos "bendrieji namai" neturi
pristigti to neprasto "cemento", kuris yra religinis,
kultūrinis ir pilietinis paveldas, per amžius suformavęs Europos
didybę", - kalbėjo Jonas Paulius II. Pabrėždamas, jog žemyno
ilgalaikiam stabilumui palaikyti reikia remtis bendrais, krikščioniškais
etiniais pagrindais, tačiau kartu priimti "atskirų tautų
kultūrų ir tradicijų turtingą įvairovę", Popiežius taip pat
patvirtino Bažnyčios nuostatą, kad Europos integracija neturi
kelti grėsmės tautiniam savitumui.
Naujasis šimtmetis ir tūkstantmetis, prasidėję prieštaringais
globalizacijos procesais, stiprinančiais pasaulio tarpusavio priklausomybę,
bet nemažinančiais socialinių kontrastų ir nelygybės, taip pat
tarptautiniu terorizmu, pasiekusiu "naują ir gąsdinantį mastą",
neleistinai išnaudojančiu didžiąsias religijas, kaip niekad iškėlė
tautų santarvės ir solidarumo poreikį. Šių iššūkių akivaizdoje
pasaulio religijos turi atskleisti savąjį "taikos potencialą",
didėjantį tautų ir civilizacijų abipusį supratimą, sakė Popiežius.
"Krikščionybė čia turi savo ypatingą gebėjimą ir atsakomybę:
skelbdama meilės Dievą, ji pateikia save kaip tarpusavio pagarbos,
atleidimo ir susitaikinimo religiją", - patvirtino jis.
Susitikimo istorinės
reikšmės ženklai
Atskirose patalpose didžiuliuose
monitorių ekranuose Šventojo Tėvo kalbą stebėję beveik 1000 žurnalistų
apskaičiavo, kad ji tęsėsi 46 minutes ir net 21 kartą buvo pertraukta
plojimų. Tiesa, kaip pastebėjo "The Washington Post",
kartais plojimai nuskambėdavo pagal "partinę liniją":
opozicinės kairiųjų frakcijos entuziastingai sutiko tą kalbos
dalį, kur buvo aptariamos socialinės problemos, o valdančioji
dešiniųjų dauguma ypač sveikino raginimus saugoti krikščioniškąjį
paveldą. Tačiau Popiežiui baigiant kalbą žodžiais "Tegul
Dievas laimina Italiją", jam parlamentarai surengė vieningas
ovacijas, užtrukusias kelias minutes.
Į susitikimą XVII amžiuje statytuose Montečinorio rūmuose, kurie
iki 1870 metų buvo Popiežiaus valdžios administracinis pastatas,
taip pat buvo atvykęs Italijos prezidentas Karlas Andzelijas Čiampis
ir premjeras Silvijus Berluskonis su beveik visais vyriausybės
ministrais. Popiežių Joną Paulių II į parlamentą taip pat atlydėjo
Vatikano "vyriausybės" nariai: valstybės sekretorius
(premjeras) kardinolas Andželas Sodanas, santykių su užsienio
valstybėmis sekretorius arkivyskupas Žanas Lui Toranas, bendrųjų
(vidaus) reikalų "ministras" arkivyskupas Leonardas
Sandris, taip pat Popiežiaus namų prefektas vyskupas Džeimsas
Harvis ir jo pavaduotojas vyskupas Stanislavas Dzivišas.
Sutikdamas atvykusį Šventąjį Tėvą, deputatų rūmų pirmininkas Pieras
Ferdinandas Kazinis pažymėjo, kad pirmasis Popiežiaus vizitas
į Italijos parlamentą tapo įmanomas, nes "galutinai į praeitį
nuėjo Italijos valstybės ir Katalikų Bažnyčios nesutarimai".
Prie to daug prisidėjo ir iš Lenkijos kilęs popiežius Jonas Paulius
II, kuris "užkariavo italų širdis nuo pirmųjų pontifikato
dienų savo žmogiškumu ir visada rodyta meile mūsų šaliai",
sakė P.Kazinis.
Italijos žiniasklaida įvykį nušvietė nepaprastai išsamiai, pagrindiniai
televizijos kanalai tiesiogiai transliavo kiekvieną Popiežiaus
žingsnį parlamente. Istoriniam susitikimui atminti Italijos vyriausybė
pažadėjo išleisti pašto ženklą, o Vatikanas - atitinkamą sidabrinį
medalį. Italijos parlamentas ta proga įsteigė dvi valstybines
stipendijas šalyje besimokantiems Trečiojo pasaulio šalių studentams.
Šventajam Tėvui šį vizitą primins ir jam įteiktas parlamento posėdžio
pradžią paskelbęs varpelis - nuliedinta Krokuvos katedros varpo
kopija.
Mindaugas BUIKA
© 2002"XXI amžius"