Kandidatų į Prezidento
postą karštligė
Atrodo, kad Lietuva turėtų didžiuotis
savo politiniu prinokimu: regi kelių dešimčių puikiausiai pasirengusių
stoti prie valstybės vairo vyrų ir moterų būrį
Čia ir abejotino
išsilavinimo, ir kalėjimo duonelės ragavęs, ir ne vieną penkmetį
pensininkavęs, ir šeimos židinį suardęs, ir politikos dirvoje
jokio tautai naudingo derliaus neauginęs, ir negarbingos ideologijos
partijos aktyvistu buvęs, ir nesvetimas represinei struktūrai
buvęs, ir klounas, ir pilietybės statuse susipainiojęs visi
pakėlė sparnus skrydžiui į Prezidento baltą rūmą, minkštą kėdę.
Taigi šitiek aukščiausios kondicijos asmenybių suspėta išsiugdyti
Žinoma, tik ta į kandidatų į Prezidento postą karštligė žmonių
rimtai nedžiugina juk norėti, nereiškia sugebėti. Bet karštligės
apimtieji sau tokio klausimo, matyt, nekelia. Pamiršta, kad net
automobilio vairą sukinėti reikia mokslo, o ką jau kalbėti apie
valstybės vairą. Sakoma, kad garbės troškulys ir protą aptemdo.
Ką gi pagal Jurgį ir kepurė
Gal prezidentauti visai nesudėtinga,
ypač jei jam skirtos ribotos galios, vadinasi, ribota ir atsakomybė.
Kokios gi mūsų valstybės Prezidento galios, kurias nustatė 1992
m. spalio 25 d. priimta Lietuvos Respublikos Konstitucija?
1991-1992 metais ilgai spręstas esminis klausimas, nuostata: prezidentinė
ar parlamentinė respublika turi būti Lietuva? Grupė, kuriai vadovavo
V.Landsbergis, buvo už veiksmingą prezidentą ir manė jam suteikti
pakankamai žymių galių (panašiai kaip JAV bei kitose Vakarų valstybėse).
Bet tik ką komunistai, persikrikštiję į LDDP, ir, kaip komunizmo
likutis, bijodami būti nustumti nuo valdžios, būtinai siekė Konstitucijoje
įtvirtinti partinį pliuralizmą, suteikiant dideles galias Seimui,
kur tikėjosi ilgai išsilaikyti, o Prezidento galias sumažinti
iki minimumo. Vadinasi, tegu Prezidentas prezidentauja, bet nevaldo.
Esant tokiai situacijai, V.Landsbergis iš Konstitucijos rengimo
grupės atsistatydino. Dauguma liko LDDP ir jiems prijaučiantieji
kairieji. 1992 m. gegužės 23 d. Lietuvos Aukščiausioji Taryba
paskelbė referendumą ar reikalinga Lietuvai prezidento institucija?
Žinoma, Prezidento galios nebuvo nurodomos. Kadangi 1991 m. sausio
5 d. Konstitucijos rengimas galutinai pateko į LDDP rankas, o
vadovavo J.Bulovas. Buvo siekiama, kad valdžios galia atitektų
Respublikos Seimui, kaip aukščiausiam valstybės valdžios organui.
O 1991 m. vasario 9 d. buvo suformuluota nuostata Lietuvos
valstybė yra nepriklausoma demokratinė Respublika. (Tokia formuluotė
buvo ir 1922 metų Lietuvos Konstitucijoje.) Bet žodžių, ar valstybė
yra prezidentinio, ar parlamentinio valdymo šalis, neįdėjo. Vadinasi,
Lietuva prezidentinio-parlamentinio valdymo Respublika. Deja,
taip nėra. Pagal minėtą suteiktą Seimui galią, suprantama, kad
daugumą Seime sudaranti partija diktuoja savo valią, o balsavimo
rezultatai vis bus jos naudai, ir tos partijos siekiai bus patvirtinti.
Pavyzdžiui, ekskomunistų dauguma Seime atkūrė vadinamąsias Moters
dienos, Gegužės 1-osios šventes, nuvertino valstybinę vėliavą,
himną; Laisvės kovų dalyvius lygino vos ne stribų ir komunistų
aktyvistų lygiu; partizanams ir rezistentams memorialo Vilniuje
nėra; Seime viešai partizanus banditais Seimo narys pavadino;
okupantų nusavintus namus savininkams negrąžina; apie lietuvių
katorgininkų darbo Sibire atlyginimą Rusijai nė žodžio netaria
Ne, ne tautos valia ir siekiai sprendžiami partiniame Seime!
Kokios gi Prezidento teisės ir galios? LR Konstitucijos VI skirsnis
nurodo Respublikos Prezidento statusą. Nurodoma: Jis atstovauja
Lietuvos valstybei ir rodo viską, kas jam pavesta Konstitucijos
ir įstatymų (77 str.). Tai kas jam pavedama? Skaitome: Prezidentas
sprendžia užsienio politikos klausimus, pasirašo tarptautines
sutartis (bet jas tvirtina tik Seimas J.P.), skiria Ministrą
Pirmininką (bet tik Seimo pritarimu), Ministro Pirmininko teikimu
skiria ir atleidžia ministrus, teikia Seimui Aukščiausiojo Teismo
teisėjus, AT pirmininką, o tik žemesnių instancijų teisėtvarkininkus
skiria pats Prezidentas, irgi tik Seimui pritarus, teikia Seimui
valstybės kontrolieriaus, banko valdytojo, kariuomenės vado, saugumo
tarnybos vadovo kandidatūras (bet Seimo valia jas tvirtinti arba
atmesti). Vadinasi, minėtų valstybinės reikšmės vadovų skyrime
Prezidentas turi tik siūlytojo galią, o sprendžiamoji galia
Seime turinčios daugumą partijos rankose. Net ministrų skyrimas
ir atleidimas Ministro Pirmininko rankose, nes Prezidentas tik
pritaria arba nepritaria, bet neturi teisės siūlyti, parinkti.
Net ginkluoto užpuolimo atveju Prezidentas sprendimus dėl gynybos,
karo padėties įvedimo, mobilizacijos priima, tik Seimui tvirtinant.
Be to, Prezidentas Seime privalo daryti metinius pranešimus apie
krašto vidaus ir užsienio padėtį ir politiką, nors ir šiose srityse
jo įtaka labai nedidelė. Ką gi Prezidentas gali (irgi beveik!)
savarankiškai padaryti? Tai nurodo Lietuvos Konstitucijos 85 straipsnis.
Būtent: skelbia eilinius Seimo rinkimus, teikia Lietuvos Respublikos
pilietybę, teikia malonę nuteistiesiems, pasirašo ir skelbia Seimo
priimtus įstatymus arba grąžina Seimui pakartotinai svarstyti,
leidžia aktus dekretus, bet tik apie diplomatų, karininkų laipsnių,
pilietybės suteikimą ir kt., bet ir tie dekretai įsigalioja tik
tada, jei Ministras Pirmininkas arba atitinkamas ministras pasirašo.
Respublikos Prezidento asmuo neliečiamas, kol eina pareigas (negali
būti suimtas, baudžiamas) skelbia Konstitucijos 86 straipsnis.
Tačiau 87 straipsnis nurodo, kad trims penktadaliams Seimo narių
balsavus už apkaltą Prezidentui, jis gali būti prieš laiką pašalintas,
jei šiurkščiai pažeidžia Konstituciją, sulaužo priesaiką, padaro
nusikaltimą. (Šioje vietoje tinka pastebėti, kad Seimas savo nariams
dar nė vienam mandato neatėmė, nors buvo ir per avariją suvažinėta
žmonių, pelno mokesčių nesumokėjimo, girtavimo, sukčiavimo ir
kitokių atvejų.)
Mūsų valstybės Prezidento galios labai ribotos. O tuo tarpu kelių
šimtų Prezidentūros patarėjų, padėjėjų, kanceliarininkų, tarnų,
sargybinių ir kt. išlaikymas mokesčių mokėtojams kainuoja kelias
dešimtis milijonų litų. Sakytume, mūsų Prezidento galios panašios
į Anglijos karalienės galias ji karaliauja, bet nevaldo. Vadinasi,
anglų pavyzdžiu ir mes galėtume kritikams išdidžiai pasakyti:
mes nesame tokie neturtingi, kad negalėtume išlaikyti Prezidentūros!
Dėl to turbūt, kad Prezidentas ne valdo, o prezidentauja, ir plūsta
dešimtys kandidatų į Prezidento kėdę, siekdami garbės savo asmeniui.
Suprantama, jei asmuo savo veikla tautos labui nesugeba eilutę
istorijoje įsirašyti, mėgina savo biografijoje, kurią galbūt skaitys
vaikai ir vaikaičiai, įrašyti: Buvo kandidatas į Lietuvos Prezidento
postą, nors galbūt šitas kandidatas ir procento rinkėjų balsų
nebus surinkęs
Dėl šito sakinuko ir serga prezidentine karštlige
beveik dvi dešimtys kandidatų į baltus Prezidentūros rūmus, aukodami
energiją ir laiką iliuziniams ir demagoginiams pažadams, rinkėjų
apgavystėms.
Ar nereikėtų pagaliau atsisakyti milijonus kainuojančios Prezidento
rinkimo kampanijos ir rinkti Prezidentą Seime, kaip daro latviai
ir estai, - kainuotų daug pigiau, paprasčiau, ir būtų išrenkamos
tautai labiau nusipelniusios asmenybės, nereikėtų ir rinkimų epidemijos,
kuri atitraukia daug žmonių nuo naudingo darbo. O keturių dešimčių
partijų ir partijėlių Lietuvoje varlynas nėra nei tikrosios demokratijos
garantas, nei tautos dvasinių vertybių bei dorovinės degradacijos
stabilizavimo pamatas.
Dr. Juozas PARNARAUSKAS
Laisvės kovų dalyvis
Vilnius
© 2002"XXI amžius"