Tikroji šviesa
"Buvo tikroji šviesa, kuri
apšviečia kiekvieną žmogų,
ir ji atėjo į šį pasaulį" (Jn 1,9)
Tūlas krikščionis, paklaustas,
kas yra Adventas, nedvejodamas atsakytų, kad tai yra rimties ir
susikaupimo metas, - keturių savaičių prieš Kalėdas laikotarpis,
kuris bažnytinių metų kalendoriuje pradeda naujus liturginius
metus. Esminis šio laikotarpio ženklas yra Kristaus - Pasaulio
Šviesos laukimas ir pasirengimas Apreiškimo stebuklui. Žodis "adventus",
išvertus iš lotynų kalbos, reiškia "atėjimas". Advento
metu bažnyčiose kiekvienos savaitės sekmadienį yra uždegama po
vieną žvakę, simbolizuojančią Kristaus - Šviesos - atėjimo į šį
pasaulį artėjimą. Pirmąjį sekmadienį yra uždegama pranašų žvakė,
antrąjį - Betliejaus, trečiąjį - piemenų, o ketvirtąjį sekmadienį
- angelų žvakė. Kiekvieną sekmadienį šviesos vis gausėja, kol
pagaliau altorius sužimba keturių žvakių liepsna. Įsiliedama į
visų mūsų gyvenimus, ši liepsna nuplauna mus nuo visokio blogio
ir uždega mūsų širdis naujam gyvenimui, gyvenimui Kristuje. Prasidėjus
Adventui yra švenčiamos ankstyvosios Rarotos, šv. Mišios, kuriose
šaukiamasi Kristaus, o Advento pabaigoje bažnyčiose yra kreipiamasi
į Kristų vadinamosiomis O-antifonomis (prasidedančiomis jaustuku
"O"), kuriose yra prašoma, kad Kristus - tautų Karalius
kuo greičiau ateitų ir išgelbėtų žmogų. Ką šiandien mums, XXI
amžiaus žmonėms, paskendusiems naujose technologijose ir utilitaristinėje
pasaulėžiūroje, reiškia Kristaus atėjimas? Advento laikotarpis
yra puiki proga stabtelėti ir apie tai pamąstyti.
Krikščionių teologijoje Kristaus atėjimas reiškia Dievo autokomunikaciją,
tai yra Dievo apsireiškimą ir savęs dovanojimą žmogui. Dievas
taip pamilo žmogų, kad prisiėmė jo žemišką prigimtį ir paaukojo
save tam, kad atpirktų visų mūsų nuodėmes. Atpirkimas nėra paprastas
nuodėmės ar bausmės dėl netikusio buvimo panaikinimas, bet puolusio
žmogaus sutaikymas su savo Kūrėju, žmogaus būties ir prigimties
atstatymas. Po nuopuolio žmogus, atitrūkęs nuo Kūrėjo, nuo savo
pavyzdžio, pagal kurį buvo sukurtas, atitrūko ir nuo savęs paties,
nuo savo dieviškos prigimties. Nusigręžęs nuo Dievo, kaip visos
būties pagrindo, žmogus atsigręžė į save, kaip į kūrinį, ir tokiu
būdu tapo mažiau žmogumi, žmogumi, praradusiu savo dieviškumą.
Kristus pergalėjo neteisingą santykį su Dievu ir savo pavyzdžiu
atstatė žmogaus prigimtį. Todėl krikščionių religijoje visa Jėzaus
egzistencija, jo mokymas, jo darbai, jo Aš yra nuolatinis buvimas
žmogaus pavyzdžio, kuriame sutampa dieviškoji ir žmogiškoji prigimtis.
Šis sutapimas yra tas pagrindas, kuris įgalino Kristų apreikšti
ne tik Dievą žmonėms, bet ir žmogų pačiam žmogui. Kristus į šią
žemę atėjo kaip mūsų pirmavaizdis, kaip Dievas ir žmogus, kuris
savo asmeniu tobulai išpildė žodžio, veiksmo bei visos egzistencijos
vienovę ir tokiu būdu tapo Absoliutiniu Žmogumi ir bet kokio žmogiškumo
norma. Tad mūsų uždavinys ir yra laisvu apsisprendimu įgyvendinti
šį žmogiškumą, nes žmogus yra tiek žmogiškas, kiek atitinka savyje
dieviškąją prigimtį ir jos reikalavimus. Štai kodėl krikščionys
seka Kristaus mokymu, į kurį suėjo visa žmogaus esmė, visi žmogiškumo
idealai, siekiai ir reikalavimai, kuriuos jis tobulai įgyvendino
pačiu savimi tam, kad taptų Kelias, Tiesa ir Gyvenimas. Kristaus
reikalavimuose žmogus atpažino save kaip vertybę, galinčią įgyvendinti
savo žmogiškumo pilnatvę, jame jis atrado savąjį Aš, bei tikrąsias
vertybes, pagal kurias galėtų įgyvendinti visuotinės taikos, teisybės
ir gerovės karalystę žemėje.
Tačiau pagrindinis Kristaus nuopelnas žmonijai yra tas, kad jis,
paaukojęs save už mūsų visų nuodėmes, sutaikė mus su Tėvu ir paliko
mums naujo gyvenimo galimybę, kuri yra pasiekiama tikėjimu pergalint
nuodėmės suardytąjį pradą. Štai kodėl krikščionys tiesia rankas
į Kristų, jo šaukiasi ir laukia jo atėjimo kaip Išganymo. Kristus
juk ir atėjo tam, kad, atverdamas vartus į Amžinybę, išgelbėtų
bei atstatytų nupuolusį mūsų žmogiškumą. To sąlygą, kaip užstatą,
jis paliko tikėjimą, kurio dėka krikščionys yra pasiryžę "vykdyti"
Kristų. Vykdyti Kristų, su juo sutapti ir juo "apsivilkti"
reiškia pakeisti savo gyvenimus pagal Dievo reikalavimus, kuriuos
lemia atsakomybė ne prieš laikinas žmogiškas institucijas, bet
prieš patį Dievą. Visa tai yra įgyvendinama, kai žmogus atsiveria
Šventajai Dvasiai, kurios dėka jo gyvenimas įgyja naują pagreitį
bei jėgą to, kuris ne tik yra jo gyvenimo vedlys, bet kuris yra
pats Gyvenimas, pati Tikrovė, jos Pradžia ir Pabaiga, kuris yra
Pasaulio Šviesa. Ši Šviesa apšviečia mūsų kasdienį buvimą Dievo
meilės liepsna ir sugrąžina mums regėjimą to pirminio žmogiškumo,
kuris buvo skirtas mums nuo sukūrimo pradžios.
Kristaus atėjimo dėka, akla ir nuodėmės tamsybėse gyvenanti žmonija
įgavo galimybę praregėti ir išvysti dienos šviesą. Tačiau šiuolaikinis
žmogus vis dar bijo plačiai atmerkti akis, bijo to šviesos gūsio,
kuris jį atitrauks nuo savo paties išdidumo ir privers nusilenkti
ne sau pačiam, o savo Viešpačiui. Todėl nebijokime! Nebijokime
žemai nusilenkti tam, kuris taip mus prie savęs priartino, nebijokime
save atiduoti, jam dėkoti ir jį garbinti. Savęs atidavimas ar
nusilenkimas Aukščiausiajam, kaip daugelis mano, nereiškia savęs
praradimo, savo vertės ar kilnumo sumenkinimo. Krikščionių religijoje
žmogus yra pati galingiausia ir pati vertingiausia iš visų būtybių,
nes jis yra asmuo, Dievo akivaizdoje iškylantis visos kūrinijos
priekyje, kaip šios saugotojas ir palaikytojas. Suvokti šią vertę
yra pirmas žingsnis kelyje į Dievą, nes, tik suvokęs savo vertę,
žmogus yra pajėgus švęsti savęs buvimo šventę ir dėkoti Dievui
už jam suteiktą gyvenimo dovaną, nes tik toks žmogus yra pajėgus
džiaugtis, mylėti ir garbinti Viešpatį. Todėl, suvokę savo vertingumą
ir kilnumą, kurį mums dovanojo pats Dievas, nusilenkime tam ateinančiam
Jėzui Kristui - Dievui ir žmogui, kuris paaukojo save už mūsų
neišmanymą tam, kad jo akivaizdoje vėl taptume svarbūs, kuris
savo pavyzdžiu išsprendė žmogaus būties mįslę ir tapo Gerąja Naujiena
viso pasaulio žmonėms, trokštantiems gyventi Tiesos šviesoje.
Lina KLUSAITĖ
© 2002"XXI amžius"