Prieš prekybą moterimis
Tarptautinė konferencija Esene, vykusi birželio
26 - liepos 4 dienomis
|
Kūdikių langas Eseno
Bažnyčių mylioje
Autoriaus nuotrauka |
Nerimą keliantis prekybos
žmonėmis suintensyvėjimas yra viena aktualiausių politinių, socialinių
ir ekonominių problemų, susijusių su globalizacijos procesu; ji
kelia rimtą grėsmę atskirų tautų saugumui ir yra tarptautinio
teisingumo klausimas, kurio negalima atidėlioti. (...) Kas gali
paneigti, kad šio nusikaltimo aukos visuomet yra skurdžiausi ir
labiausiai apgynimo reikalingi žmonių giminės atstovai, mažiausi
mūsų broliai ir seserys? Moterų ir vaikų seksualinis išnaudojimas
yra ypač bjaurus tokios prekybos aspektas ir privalo būti pripažintas
kaip esminis žmogiškojo orumo ir teisių pažeidimas.
Popiežius Jonas Paulius II
Laiškas arkivyskupui Žanui Lui
Toranui konferencijos
Dvidešimt pirmojo amžiaus vergovė proga 2002 m. gegužės 15 d.
(Tęsinys. Pradžia Nr. 77, 81, 82)
Bažnyčių mylia Esene
Eseno konferencijos metu centrine
miesto gatve nusidriekė Bažnyčių mylia abiejų konfesijų, katalikų
ir evangelikų, sielovadinės bei socialinės pagalbos organizacijų
stendai, suvenyrų ir leidinių kioskai. Savųjų bendrijų veiklą
praeiviams išradingai pristatinėjo, aiškino ir demonstravo vienuolijos,
jaunimo savanorių grupės, Caritas ir diakonijos (katalikiškajam
Caritas analogiška evangelikų organizacija) atstovai. Vyko jaunimo
atliekamos krikščioniškos muzikos koncertai, loterijos, kurių
pajamos skiriamos konkretiems socialiniams projektams paremti,
apskritai tvyrojo religinio turgaus pakilus šurmulys pačia geriausia
prasme; kitaip nei įprastiniame, komerciniame turguje, kur siekiama
gauti pelno sau, čia buvo bandoma labai kūrybiškai atkreipti dėmesį
į kitų, apleistų ir bejėgių, poreikius, sukaupti jiems lėšų. Buvo
jaučiama itin geranoriška tarpusavio pasitikėjimo ir palankumo,
bendraminčių susitikimo atmosfera. Kristų tikinčiųjų bendruomenių
dogminiai skirtumai nepakyla iki pagalbos vargšams sferos čia
pasaulio krikščionija yra visiškai vieninga suvokdama, kad jei
Dievas yra meilė (1 Jn 4,8), tai ir mes turime mylėti vieni
kitus (1 Jn 4,11). Tikėjimo vienybę šiuo klausimu dar labiau
stiprina praktinės veiklos vienybė, kai vienų ir kitų sukaupta
patirtis, įgūdžiai ir struktūros yra gyvenimo realybės tiesiog
verčiamos bendradarbiauti, kad geriau galėtų pasitarnauti vargstantiesiems.
(Šis vienybės artimo meilės tarnystėje reiškinys, neabejotinai
einąs iš Dievo Dvasios, atrodo, jau pastebimas ir Lietuvoje: pagarbaus
bendradarbiavimo ir abipusio supratimo pradai tarp katalikų ir
protestantų bendrijų mezgasi ten, kur stengiamasi teikti pagalbą
labiausiai atstumtiesiems narkomanams, kaliniams, į prostituciją
įtrauktoms moterims.)
Eseno Bažnyčių mylioje įsimintini buvo keletas projektų. Vienas
dėl savo paprastumo: per visą centrinės gatvės ilgį, tai kairėje,
tai dešinėje stovėjo pilkos fanerinės žmogaus formos figūros,
ant jų lakoniški užrašai, pvz., Achmedas, 22 metų, pabėgėlis;
Elkė,19 metų, neįgali; Sanja, 30 metų, bedarbė ir t.t. Tokiu
nepaprastu būdu organizatoriai norėjo atkreipti praeivių dėmesį
ir, be abejo, širdis į daugybę žmogaus vargo ir skausmo veidų.
Parinkti vokiški, slaviški, arabiški vardai, matyt, turėjo byloti,
kad nuo išbandymų niekas neapdraustas. Nesavanaudiškos, solidarios
kitų žmonių pagalbos gali prireikti kiekvienam.
Kitas skaudžią visuomenės opą liudijantis projektas drauge reiškė
ir gelbėjimo pastangą. Medinėje sienoje į vidų atsiveriantis
langelis, kur ant lentynos paguldyta natūralaus dydžio kūdikį
imituojanti lėlė. Šalia maketo stovėjusios katalikės vienuolės
pasakojo apie savo kongregacijos užmojį - gelbėti motinų išmetamų
kūdikių gyvybę. Projektas taip ir pavadintas Babyfenster (Kūdikių
langas). Vokietijoje kasmet dėl įvairių priežasčių šimtus ką
tik gimusių kūdikių gimdyvės tiesiog išmeta į šiukšlių konteinerius
ar pan. Jeigu kūdikiai ir būna palikti gyvi, jie dažnai miršta
nuo alkio ir šalčio, kol kas nors juos aptinka.
Seserys vienuolės, visais prieinamais būdais platindamos informaciją
apie savo projektą, kviečia nusprendusias atsikratyti naujagimiais
moteris nepalikti jų likimo valiai, o atnešti ir padėti į kūdikių
langą. Kitoje lango pusėje budima kiaurą parą. Vienuolija rūpinasi
paliktų kūdikių išlaikymu, gydymu, ieško jiems globėjų. Iš naujagimius
paliekančių motinų prašoma įdėti į vystyklus bent raštelį su vardu
ir gimimo data tam atvejui, jei po daugelio metų panorėtų susirasti
savo vaiką... Žiaurokai atrodė tasai kūdikių langas kaip akivaizdi
meilės ir nemeilės jėgų sankirta visuomenėje, žmoguje.
Vokiečių NVO: liberalios
demokratijos prieštaros
Kaip ir buvo numatyta, konferenciją
sudarė dvi dalys: pirmoji labiau teorinė, su darbo grupėmis,
paskaitomis, skirtingų organizacijų patirties išsakymu ir antroji,
kurios metu svečiams pasiūlyta aplankyti keliolika Vokietijos
įstaigų, vienaip ar kitaip sprendžiančių aptariamas problemas.
Taigi turėjome progą išvysti, kaip praktiškai dirba vokiečių teisėsaugos,
prevencijos ir pagalbos aukoms sistema. Buvome supažindinti ne
vien su katalikų ir evangelikų socialinių įstaigų darbu Esene,
bet aplankėme ir miesto teismą, policijos centrą, municipalinę
sveikatos tarnybą, moterų deportacijos kalėjimą Neuso mieste,
bendrai vokiečių ir olandų tarnybų tvarkomą pasienio punktą ties
Eltenu (Kleve). Kaip galite pastebėti, sąrašas apima visas grandis,
kurias pereina prekybos žmonėmis ar prostitucijos aukos.
Mūsų kolegė iš Eseno vyskupijos Caritas Christine Becker aprodė
savo darbovietę socialinės pagalbos projektą, pavadintą Cafe
Nachtfalter (Kavinė Naktinė plaštakė). Įstaiga įkurta apie
1989 metus, kai Vakarų visuomenę buvo apėmusi panika dėl AIDS
epidemijos (o dabar išgąstis lyg ir praėjęs; taip ir prisimeni
Apreiškimo Jonui žodžius: Jie piktžodžiavo dangaus Dievui dėl
savo sopulių ir vočių, bet nenusigręžė nuo savo darbų Apr 16,
11). 1994 metais čia pateko pirmoji prekybos žmonėmis auka iš
užsienio šešiolikmetė iš Lenkijos. Vokietijos biurokratijai,
sakė Ch.Becker, būtina derinti pagalbą teikiančių struktūrų veiksmus.
Todėl Jaunimo, Socialinė ir Sveikatos tarnybos surengė apvalųjį
stalą ir sutarė, kad aukai užtenka paskambinti į kurią nors vieną
tarnybą, kad į pagalbos teikimą įsitrauktų visos kitos pagal savo
pobūdį. Caritas pradėjo nuo minėtos kavinės kad būtų saugi
erdvė užmegzti kontaktui su parduodamomis ar į prostituciją įtrauktoms
moterims. Patalpa jaukus fojė ir vokiškai tvarkingas biuras
su keturių darbuotojų kabinetais antrame aukšte. Atėjusios moterys
čia gali pernakvoti, pavalgyti, gauti medicininę, psichologinę,
socialinę, teisinę pagalbą. Taip susipažinus, įgijus jų pasitikėjimą,
jau galima padėti išsilaisvinti iš prostitucijos tinklo. Projektą
išlaiko du steigėjai Eseno municipalinis sveikatos skyrius ir
Eseno Caritas.
Gana sunku rasti globojamoms moterims darbą, o neturint iš ko
gyventi, joms nuolat gresia pavojus, kad sutiks sutenerius ir
vėl taps prostitute. Jei moteriai dėl jos patirtų traumų reikia
specialios terapijos, psichologų pagalbos, labai svarbu, kad gydytojas
kalbėtų jos gimtąja kalba o tokių nelengva surasti. Ch.Becker
paminėjo, kad jauniausia nukentėjusioji Eseno mieste buvo vienuolikos
metų, vyriausia 60 metų. Vienas iš būdų, kaip siekiama padėti
į gatvės prostitucijos tinklą patekusioms moterims, be kavinės-konsultacijos
punkto Nachtfalter, dar vykdoma autobusiuko akcija. Caritas
bendradarbiai atvažiuoja savo autobusiuku į žinomos prastos reputacijos
gatvių ruožus ar kvartalus, pasiūlo užėjusioms moterims karšto
maisto, arbatos, platina informacinius lankstukus apie esamas
pagalbos galimybes. Panašiai veikia darbuotojai, mėginantys padėti
narkomanams (gatvėse prostitucija užsiimančios moterys dažniausiai
priklauso nuo narkotikų). Kolegė iš Eseno Caritas pabrėžė, kad
jauno amžiaus aukoms geriausiai gali padėti taip pat jauni žmonės,
dirbantys pagalbos įstaigose: jie vilki jaunimui įprastą aprangą,
ieško savo bendraamžių gatvėse, sugeba juos prakalbinti. Manau,
kad prie jaunimo galima prieiti tik per tiesioginius kontaktus,
teigė Ch. Becker.
Eseno evangelikai konferencijos dalyvius iš Rytų ir Pietų Europos
priėmė savo labdaros organizacijos Diakonijos įkurtuose
vaikų ir moterų globos namuose (šelteryje). Įstaigon
patenkama per policiją, jaunimo tarnybą, pasienio apsaugos policiją.
Namuose yra dešimt vietų moterims ir penkiolika vietų vaikams
nuo 12 iki 18 metų. Vaikai čia priglaudžiami, kai jiems nesaugu
likti savo šeimoje, jie pabėgę iš namų ir pan. Mergaitės ir berniukai
gyvena skirtinguose aukštuose. Mergaitėms leidžiama lankyti berniukus,
bet ne atvirkščiai, nes čia patenkančios mergaitės dažnai būna
patyrusios prievartą. Įstaiga skirta Esenui, bet turi teisę, jei
yra galimybė, priimti nukentėjusiuosius ir iš kitur. (Lietuvoje
valstybinės socialinės institucijos, saistomos biurokratinių apribojimų,
neretai priima tik savo vietovės klientus, ir tai yra rimtas
kliuvinys efektyviai padėti į bėdą papuolusiems žmonėms.)
Kai kurie šelterio globotiniai lanko mokyklą, nelankantieji irgi
mokomi tvarkytis, sudaryti savo dienotvarkę. Po pietų išvykos
į miestą, sporto salė, pamokų ruoša (su personalo pagalba). 21
val. globotiniai turi būti namuose, nuo 22.30 val.- tyla, miegas,
visi būna savo kambariuose (nors ne visada taip būna, pripažino
įstaigos darbuotoja). Jei vaikas laiku negrįžta, įstaiga įpareigota
pranešti policijai apie jo dingimą. Bėglius policija kartais grąžina
atgal į šelterį, kartais ne. Vaikai šiuose globos namuose vidutiniškai
praleidžia iki šešių savaičių. Globos tikslas parengti vaikus
grįžimui pas tėvus, į vaikų namus arba parengti savarankiškesniam
gyvenimui. To siekti padeda išorinė grupė, į kurią patenkama
už gerą elgesį. Tada jaunuoliai apgyvendinami mieste, jau už šelterio
sienų, o namų darbuotojų kontrolė tampa minimali. Susiduriama
su narkomanijos problema, dažnai vaikai būna vartoję visus narkotikus.
Jei jie yra priklausomi nuo heroino, juos sunku išlaikyti namuose,
nes įstaiga nėra visai uždara, nors ir taikomi įvairūs apribojimai.
Jei priklausomybė nuo narkotikų labai stipri, vaikas perduodamas
municipalinei Jaunimo tarnybai. 20 proc. globojamų vaikų užsieniečiai
(turkai, libaniečiai). Įstaigoje dirba dvylika pedagogų, nors
ne visi turi visą etatą.
Kun. Robertas GRIGAS,
Lietuvos Caritas generalinis direktorius
© 2002"XXI amžius"