Rimtas rūpestis
Prasidėjus diskusijai dėl XXI
amžiaus ateities, norėtume įkišti ir savo trigrašį. Juolab kad
šių dienų žiniasklaidos būklė kelia vis didesnį nerimą. Pakalbėkime
apie spaudą.
Lietuvai įsijungiant į civilizuotą Europos tautų šeimą, stebina
hipertrofuotas mūsų spaudos vienašališkumas. Būtų visai natūralu,
kad Lietuvoje, kaip demokratinėje valstybėje, spaudos spektras
atitiktų įvairių politinių ir visuomeninių grupių poreikius, vienaip
ar kitaip atspindėtų visos šalies gyventojų nuomonę. Tačiau pastarąjį
dešimtmetį, mums įžengus į laukinio kapitalizmo brūzgynus, Sąjūdžio
laikų spaudos įvairovė pamažėle nyksta. Įsigalint vadinamajai
rinkos ekonomikai, svarbiausiu spaudos vertingumo požymiu tapo
ne jos informatyvumas ar analitiškumas, o pelningumas. Praėjus
patriotinei euforijai ir užgriuvus ekonominiams pereinamojo laikotarpio
sunkumams, pablogėjo daugelio žmonių gyvenimas. Dabar paprastas
pilietis jau ne į mitingus vaikščioja, o stengiasi rasti būdų
užsidirbti porą papildomų litų. Sumažėjus žmonių perkamajai galiai,
sumažėjo ir spaudos leidinių tiražai bei skaičius. Kai kurie laikraščiai
ir žurnalai užsidarė, kiti egzistuoja, leidžiami kelis ar keliolika
kartų mažesniais tiražais. Daugelis neturtingesnių šeimų iš viso
atsisakė spaudos, tikėdamosi, kad informacijos alkį bus galima
patenkinti TV ar radijo kanalų pagalba. Prie šių modernių žiniasklaidos
priemonių prisijungė ir internetas.
Ekonominius ir politinius kataklizmus išgyvenusi spauda pasidalijo
į dvi nelygias dalis. Didžioji spaudos dalis nuėjo lengvesniu,
tarnavimo publikai keliu. Pasirinkta paviršutinė, paprasčiausia
ir primityviausia informavimo forma, pagardinta būtų ir nebūtų
skandalų ar pikantiškų siužetų paieška. Dar daugiau, žiniasklaida,
išdidžiai besivadinanti ketvirtąja šalies valdžia, pati ėmėsi
kurti savo skaitytoją pagal savo skonį. Tuo pačiu principu kuriami
ir skandalai. Suprantama, kad korupcija persmelktoje Lietuvoje
atidi žurnalistų akis yra tas minimalus pasaitėlis, gelbstintis
mus (deja, ne visada) nuo nežabotos valdininkų savivalės ar politikų
arogancijos. Bet, užmiršus tai, kad pagrindinis žiniasklaidos
tikslas ne tik informuoti žmogų, o ir išmokyti jį galvoti, sulaukėme
tiriamosios žurnalistikos mirties.
Ką turime šiandien? Smarkiai demoralizuotą visuomenę, formuojamą
pagal principus: viską valdo pinigai ir kas čia nutiko blogesnio?
Negausūs spaudos leidiniai, kurie bando oponuoti nežabotam vartotojiškumo
siautuliui, vegetuoja begalinio savo leidėjų idealizmo ar valstybės
paramos dėka. Beje, tokia parama dažnai būna tik simboliška. Šįkart
nekalbėsime apie politines lietuviškos spaudos simpatijas ar antipatijas.
Jos seniai žinomos, o kalba apie tai užimtų pernelyg daug vietos.
Paklauskime savęs ko kitko ar reikia Lietuvai katalikiškos spaudos?
Ar reikalingas XXI amžius?
Normalioje visuomenėje net toks klausimas nekiltų. Bet ką daryti
pas mus, kur vien žemiau skurdo ribos gyvena pusė milijono žmonių?
Kur 50 metų aršios ateistinės propagandos po dvejų trejų metų
pauzės pakeitė toks pats aršus satanistinio liberalizmo siautulys?
Kur žiniasklaidos vartotojas kasdien gauna didelę liaupsių Aukso
veršiui, neapykantos ir nepakantos kitiems ir netgi sau dozę?
Kur net beturčiai užverčiami pigaus bulvarinio skaitalo kalnais?
Ar pamenate, kaip susiginčiję du naujieji lietuvių turčiai ima
ginčytis, kuris sugebės užversti skaitytojus kuo pigesniu ir juodesniu
bulvariniu skaitalu? Atkreipkite dėmesį, kad jau ginčijamasi ne
dėl to, kas apie kurį pasakys daugiau tiesos (tiesos sakymas jau
nebemadingas), o kuo daugiau prigalvos melo ir bjaurių šmeižtų?
Gyventojų surašymas Lietuvoje rodo beveik 80 proc. katalikų. Tiesa,
skeptikai kalba apie keletą, netgi dešimt kartų mažesnį praktikuojančių
katalikų skaičių, nurodydami 8 proc. gyventojų. Kad ir ką sakytų
cinikai, netgi tie procentai yra beveik 300 tūkstančiai gyventojų,
kurie turi teisę turėti savo laikraštį. Kartais ir skaitinė mažuma
gali užduoti bendrą toną arba bent būti atgaiva kitokios spaudos
jūroje. Tokia atgaiva ir norėtume matyti XXI amžių. Juk kuo
blogesnis žmogus, norintis turėti savo laikraštį, už tą, kuris,
pavyzdžiui, turi geltonosios spaudos lyderį pigiąsias Vakaro
žinias?
Dažnai mūsų laikraščiui prikišamas pernelyg didelis politikavimas.
Bet turėti savo pilietinę nuomonę ir aktyviai dalyvauti savo valstybės
gyvenime ragina ir Šventasis Tėvas. Pilietiškumas nereiškia politikavimo.
Juk kaip tik aktyvesni Lietuvos katalikai kažkada tapo rakštimi
sovietinės imperijos hidrai. Prisiminkime LKB kronikos leidėjus
ir platintojus. Dabar matome atvirkštinį vaizdą pradėta kovoti
už depolitizuotą katalikiškumą. Ką tuo norime apgauti? O gal kam
nors yra naudinga turėti apolitišką katalikų masę? Juk yra tokia
kategorija sovietizuoti katalikai, sudarantys dalį pastovaus
kairiųjų partijų elektorato.
Ir nereikia aiškinti apie neva senamadišką ar naujovišką katalikiškumą
eksponuojančius laikraščius. Tai nerimti argumentai. Kiekvienas
bent kiek atidesnis katalikiškos spaudos skaitytojas tikriausiai
atkreipė dėmesį tai, kad spalvingi ir brangūs katalikiški žurnalai
jaunimui yra skirti daugiau pasiturinčiam naujųjų lietuvių sluoksniui,
gyvenančiam miestuose. Kažkodėl jie nejaučia jokių finansinių
problemų, nors ir nėra labai jau įdomūs daugeliui nestatistinių
katalikų. Įdomu, kodėl? Ar ne todėl, kad kažkas svetimomis rankomis
siekia suformuoti naujoviškus, apolitiškus ir kosmopolitiškus
Lietuvos eurokatalikus?
Norėčiau išgirsti ir kitas nuomones šiuo opiu klausimu.
Povilas STRAPŠYS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"