|
Rimtas
rūpestis
Prasidėjus diskusijai dėl XXI
amžiaus ateities, norėtume įkišti ir savo trigrašį. Juolab kad
šių dienų žiniasklaidos būklė kelia vis didesnį nerimą. Pakalbėkime
apie spaudą.
Lietuvai įsijungiant į civilizuotą Europos tautų šeimą, stebina
hipertrofuotas mūsų spaudos vienašališkumas. Būtų visai natūralu,
kad Lietuvoje, kaip demokratinėje valstybėje, spaudos spektras
atitiktų įvairių politinių ir visuomeninių grupių poreikius, vienaip
ar kitaip atspindėtų visos šalies gyventojų nuomonę. Tačiau pastarąjį
dešimtmetį, mums įžengus į laukinio kapitalizmo brūzgynus, Sąjūdžio
laikų spaudos įvairovė pamažėle nyksta. Įsigalint vadinamajai
rinkos ekonomikai, svarbiausiu spaudos vertingumo požymiu tapo
ne jos informatyvumas ar analitiškumas, o pelningumas. Praėjus
patriotinei euforijai ir užgriuvus ekonominiams pereinamojo laikotarpio
sunkumams, pablogėjo daugelio žmonių gyvenimas. Dabar paprastas
pilietis jau ne į mitingus vaikščioja, o stengiasi rasti būdų
užsidirbti porą papildomų litų. Sumažėjus žmonių perkamajai galiai,
sumažėjo ir spaudos leidinių tiražai bei skaičius. Kai kurie laikraščiai
ir žurnalai užsidarė, kiti egzistuoja, leidžiami kelis ar keliolika
kartų mažesniais tiražais. Daugelis neturtingesnių šeimų iš viso
atsisakė spaudos, tikėdamosi, kad informacijos alkį bus galima
patenkinti TV ar radijo kanalų pagalba. Prie šių modernių žiniasklaidos
priemonių prisijungė ir internetas.
|
|
Vien
piktintis nepakanka
J.Pakarklio straipsnis Dievo įsakymai
- tik paprastiems tikintiesiems (XXI amžius, Nr. 11) išryškino
dar vieną mūsų visuomenės piktžaizdę. Iš tiesų ir pikta, ir liūdna,
kai šventi dalykai taip nuvertinami.
J.Pakarklis minėtame straipsnyje rašo: Arba A.Brazauskas visai
nenutuokia, ką daro, arba, būdamas netikintis, tiesiog ciniškai
tyčiojasi iš Švenčiausiojo Sakramento.
Turbūt nei viena, nei antra. Jeigu televizija netransliuotų šv.Mišių
per tautines ir kitas žymias šventes, valdžios vyrai ne tik nepriimtų
šv.Komunijos, bet retas kuris dalyvautų ir tose šv. Mišiose. Viską
daro visagalė reklama. A.Brazauskas mylimas ir gerbiamas daugelio
moterų, tarp jų ir tikinčių, tačiau menkai susigaudančių tikėjimo
dalykuose. Kai, būdamas senyvo amžiaus, premjeras daugeliui netikėtai
išsiskyrė su žmona, jo autoritetas ėmė smukti tų pačių moterų akyse.
Taigi televizijos dėka susidarė proga jį pakelti. Tai ir kelia
|
|
Kaip
padėti gaivinti tikėjimą
Gal jaunystės įprotis (dabar esu
72 metų) buvo visų šv. Mišių metu giedoti įvairiausias giesmes,
kurios savo žodžiais ir melodija tarsi kėlė aukštyn sielą
Ir melžiam
Tave širdimi mes ir lūpom, suteik mums palaimos
- šie žodžiai
taip atliepė širdies virptelėjimus. Arba po šv. Mišių giedama giesmių
giesmė Marija, Marija. Viskas buvo taip žinoma mintinai, taip
aišku, suprantama, taip bendra
Ir kilo giesmė - visų besimeldžiančiųjų
visuotinė malda - aukštyn. Ar tai negerai? Kodėl dabar to nėra?
Dvasingumo pasisemdavome iš gero pamokslo ir iš gerųjų giesmių.
Ir rezultatą patvirtino istorija. Dvasingumas lietuvius tvirtino
ir gelbėjo visų negandų laikotarpiu.
Replikuoti išdrįsau išgirdusi per radiją kalbančius kunigus ta tema.
Supratau, kad ne be pagrindo mane kankino panašios mintys. Dabar
drąsiau galiu teigti, kad tikinčiųjų giedojimas per šv.Mišias yra
ne tik dvasingumo, bet ir socialinis, tautinis-patriotinis, net
ir politinis aktas, prašant palaiminti mūs darbą, laukus ir namus.
Jei tai būtų mano valia, visų rinkimų ir referendumų dienos rytą
siūlyčiau skambinti visų bažnyčių varpais. Tikrai daugiau tautiečių
ateitų balsuoti - atlikti pilietinę pareigą, ypač todėl, kad dažnai
žmonėms pakvietimai net neišnešiojami. Patikėkite, ir rezultatas
būtų kitoks. |
|
Apie
dar vieną lėkšto skonio šventę
Vasario 14-ąją ir vėl šventėme
vadinamąją Šv. Valentino dieną, nes kai kas jau spėjo tam širdžių
ėdikui netgi šventojo titulą priklijuoti, nors nė patys dar gerai
nežinome, kas iš tikrųjų buvo tas Valentinas. Pagaliau juk ne Valentiną
pagerbėme, o padarėme kažkokią lėkšto skonio makalynę, pavadindami
ją Šv. Valentino diena. Ir vėl mokyklos buvo pilnos šiukšlių su
popierinėmis, greit iškarpytomis širdutėmis, ant kurių buvo prirašyta
įvairiausių užrašėlių: Myliu negaliu, Duok man savo lūpytes,
Bučiuoju tau į
. Net pradinukas ant nelabai pavykusios iškirpti
širdutės keverzojo: Agne, aš tave myliu, nė pats nesuvokdamas,
ką rašo. Gerai, kad būtų buvę tik tokie užrašymai. Kokių tik prisipažinimų
meilėje neprisiskaito mokyklų valytojos, kai visą tą šlamštą reikia
iškuopti!.. |
|
Negyva
valstybė
Tokia ji pasirodė per vieną Vasario
16-osios minėjimo dalių įprasto žmonių susiėjimo prie Signatarų
namų Pilies gatvėje, Vilniuje. Pasirodė, kad nėra kam iš gyvų žmonių
prabilti susirinkusiems šių dienų lietuviams. Aktorius perskaitė
Bernardo Brazdžionio eilėraštį, kitas aktorius Lietuvos Nepriklausomybės
Aktą ir to meto signatarų vardus. Po to buvo pasiūlyta žmonėms paklausyti
smuiku griežiamo himno, padainuoti kelias patriotiškas dainas ir
skirstytis laimingiems.
Gal ir toks renginys, ir pokalbis su niekada nemirštančiais mirusiaisiais
būtų žmones patenkinęs, jeigu jie nebūtų kitaip įpratę ir laukę
kitokio. Jie įpratę, kad kiekvienais metais iš Signatarų namų balkono
kalbėtų Vytautas Landsbergis. Ar kas sutrukdė, ar valdžiai besikeičiant
jo nepakvietė, aišku, dauge-liui ten susirinkusiųjų liko mįslė.
Kodėl V.Landsbergis, jis nėra dabartinės valdžios atstovas? Bet
vis tiek artimesnės laiko požiūriu valdžios negu 1918 metų signatarai.
Pagaliau ir tradicija. Prisimintina, kad renginys prie Signatarų
namų buvo pradėtas Sąjūdžio ir visą laiką jo organizuojamas vyko.
Prieš trejus metus, antrą kartą Seime įsivyravus komunistams, jis
perimtas Vyriausybės žinion. Tačiau dvejus metus jie vis tiek kviesdavo
V.Landsbergį kalbėti, tik dar pridėdavo ir vieną savo atstovą. Pirmus
metus Artūrą Paulauską, kitus metus kažką iš pavaduotojų pavaduotojų.
Matyt, jiems nelabai malonu būdavo, kai prof. V.Landsbergį žmonės
entuziastingai sveikindavo, o kitam kalbėtojui nedaug dėmesio.
Jie negalvojo, kad renginys ir skirtas tiems, kurie susirenka, ir
kalbėti turi tie, kuriuos susirinkusieji sveikina. Ne susirinkusieji
rengėjams svarbūs, tad gal dabar V.Landsbergio ir nekvietė, o to
kito neatsirado, ir išėjo negyvųjų renginys. |
|
Keletas
neretorinių klausimų
Vakarų šalyse sklandžiai organizuotuose
protesto mitinguose dalyvavo per šešis milijonus žmonių. Vien Londone
į gatves išėjo vienas milijonas, keikdamas prezidentą Bušą ir smerkdamas
jo ketinimus pradėti karą su Iraku.
Be jokios abejonės, karas yra nelaimė kariaujančioms tautoms ir
didis nerimas visam pasauliui. Tai abėcėlinė, deja, tik teorinė
tiesa. Jos aiškinti neverta. O keletas toli gražu ne retorinių klausimų
praverstų.
Kodėl tos demonstracijos kaip du vandens lašai panašios į šaltojo
karo metais sovietų spec. tarnybų organizuotus taikos šalininkų
judėjimus? Ar tai nekelia įtarimų, kad tokių protesto demonstracijų
užsakovas ir visa kuo aprūpintojas buvo ir liko tas pats?
Kodėl dėl tebesitęsiančio kolonijinio karo Ičkerijos Respublikoje,
kurį galima pavadinti atviromis civilių gyventojų skerdynėmis, jokioje
Vakarų, o tuo labiau Rytų valstybėje nebuvo jokių protesto demonstracijų?
Miestai sugriauti, išlikusieji gyvenamieji būstai tebesprogdinami,
pusė nedidelės, bet narsios tautos pabėgėliai. Nejaugi pasaulio
akivaizdoje čečėnų kraujas, kaip ir lietuvių pokario metais, yra
bevertis? |
|
Neužmirštama
toji diena
Tiek eilinis, tiek ir žymesnis žmogus
retai kada pamiršta svarbesniąsias savo asmeninio gyvenimo datas.
Tuo labiau tokios datos įsimena ir įsirėžia į tautos atmintį. Viena
iš tokių - Lietuvos Nepriklausomybės - Vasario 16-osios diena.
Per kraują ir didžiules pastangas šimtmečiais engta, uita, svetimųjų
prislėgta tauta, nors daugelio priešų apsupta, dar nespėjusi atsikratyti
priespaudos jungo ir baimės, pagaliau prieš 85-erius metus pajuto,
kad gali pradėti savarankiškai tvarkytis. Pakilo mažieji, suskato
didieji išvien kurti kultūrą, meną, mokslą. Per dvidešimt metų tauta
atsistojo ant tvirtų pamatų, kuriuos netrukus vėl sujudino nelaimės,
kaimynų savivalė, prievarta ir smurtas. Per vokiškąjį laikotarpį
ganėtinai išmaudyta kraujuose, dar labiau įmurkdyta į skausmą,
ašaras ir baimę, po kalėjimus ir gulagus ištaškyta per penkiasdešimtmetį,
pagaliau paskutinį XX a. dešimtmetį, suėjusi į Vingio parką, į miestų
ir bažnytkaimių aikštes, nieko geresnio daugiau negalėjo ištarti,
kaip tik žodį Lie - tu - va, Lie - tu -
va.
|
|