Gegužės 10-11-ąją referendumas
dėl Lietuvos stojimo į ES:
Su krikščionybės ženklu
Prieš prasidedant sąjūdžiui už
Lietuvos stojimą į Europos Sąjungą, tuomet plačiajai visuomenei
dar nedaug žinant apie šią tarptautinę bendriją, mūsų politikai,
ekonomistai, mokslininkai pagal galimybes išsamiai analizavo šio
aljanso ypatumus ir subtilybes, kurių esama apsčiai. (Vien pagrindinis
Lietuvos stojimo į ES dokumentas užima apie 6000 puslapių.)
Ir štai kas būdingiausia mūsų stojimo į ES situacijai. Nuo pat
pirmų dienų imta plačiai, pasiginčijant, argumentuotai ir nelabai,
su piktumais ar pagyrimais kalbėti apie tai, kokią gi praktinę
naudą turės Lietuva, būdama ES nare. Kiek milijonų ir milijardų
gaus kaimo žmogus, miestietis, jaunuolis, namų šeimininkė, darbininkas
ir inteligentas. Lenkiame pirštus, sėdime prie kompiuterių, skaičiuojame,
keiksnojame ir viliamės. Kad tik būtume sotesni, geriau apsirengę,
apsirūpinę materialinėmis vertybėmis, būtinomis mūsų gyvenime.
Ne, tai nepeiktina ir nenuodėminga materialinė gerovė buvo ir
tebėra vienas pažangių žmonijos siekių. Tik itin opu, kokiu būdu
toji gerovė pasiekia žmogų, jo šeimą, kokia vieta šioje plačioje
terpėje išlieka dorovei, meilei, greta ir toliau esančiam žmogui,
ar dažnai ištiesiame ranką vargšui, skurdžiui, invalidui, sunkiam
ligoniui, ar padedame išbristi iš nevilties alkoholikui, narkomanui.
Šie doros elementai - tai krikščionybės principai. Vienas jų,
beje, teigia, kad savo artimą reikia mylėti kaip patį save. O
tas artimas tai ne vien savo šeimos narys, mylimas žmogus, bet
kiekvienas, kuriam reikia tos meilės. Jos reikia mums visiems...
Apie tuos krikščioniškos dorovės principus, katalikiškos bendruomenės
sąsajas su integracija į ES kurį laiką įvairiose mūsų pasaulietinėse
konferencijose, pasitarimuose, suvažiavimuose ir kitur bemaž nieko
nebuvo užsimenama. Vien tik pinigai, kvotos, rinka, eksportas
ir t.t. Niekas nepaneigs, kaip tai svarbu. Tik Bažnyčia, jos reikšmė
kuriant visuomenės dorovines bei materialines vertybes kurį laiką
buvo palikta tarsi šešėlyje...
Pastaruoju metu jau susigriebta, jau imta kalbėti ir apie Bažnyčios
vaidmenį, formuojant naują Lietuvos įvaizdį, einant į Europos
Sąjungos bendruomenę. (Čia derėtų prisiminti, kad ES valstybėse
katalikai sudaro apie 56 proc. gyventojų, Lietuvoje net 79 proc.)
Lietuvos Bažnyčia geranoriškai ištiesė ranką pasaulietinei valdžiai,
kviesdama žmones gegužės 10 11 dienomis balsuoti už stojimą
į Europos Sąjungą. Pataria, padrąsina.
Žinoma, nereikia manyti, kad šis ėjimas į Europos Sąjungą, gyvavimas
joje, jei tapsime jos nariais, bus, kaip sakoma, vien rožėmis
klotas. Ypač - iš pradžių.
Neįmanoma Europos sukurti per vieną dieną ir be konfliktų. Ko
nors pastovaus neįmanoma padaryti lengvai... Ši idėja Europa
visiems atskleis bendrus mūsų civilizacijos pamatus ir pamažu
sukurs ryšį, panašų į tą, kurį susibrandino tėvynės. Ji bus ta
tvirtovė, kuri atlaikys didžiausius sunkumus (Schuman Robert.
Už Europą, p. 22). Šiuos žodžius daugiau nei prieš 53 metus
pasakė didis Prancūzijos humanistas, krikščionybės ir demokratijos
propaguotojas, aiškintojas bei puoselėtojas Roberas Šumanas (Robert
Schuman). Jam ir kilo idėja krikščioniškais pagrindais įkurti
Europos šalių sąjungą. Jis 1946 metais buvo Prancūzijos finansų
ministras, 1947 1948 metais ministras pirmininkas, 1955
1956 metais užsienio reikalų ministras, daugiau nei 40 metų
dirbo šalies parlamente. Žymusis politikas gerai suvokė, kokia
svarbi visuomenės gyvenime yra nuo krikščionybės neatsiejama demokratija,
visaapimanti krikščioniškoji pažanga. Jis 1950 metų gegužės pradžioje
tiesiog apstulbino savo vyriausybę, kone papiktino parlamentą,
pateikęs kitokios, naujoviškos Europos koncepciją. Joje vyravo
ne prievartos, stipresnės valstybės baimės (vos prieš penkerius
metus buvo pasibaigęs Antrasis pasaulinis karas), o solidarumo
ir bendradarbiavimo pagrindai. Ir ką gi po penkių dienų R.Šumano
parengtą Deklaraciją Prancūzijos vyriausybė patvirtino.
Štai kaip R.Šumano ryžtą, toliaregiškumą bei pastangas aiškina
prof. Vytautas Landsbergis: Tai buvo troškimas matyti Europą
organizuotą, gyvą ir ryžtas pakeisti jos struktūrą iš esmės.
Pradžia buvęs Prancūzijos ir Vokietijos anglių ir plieno pramonės
susivienijimas ir bendras valdymas. Tolesnė vizija ūkio, žmonių
gerovės kilimas. Šį susivienijimą pasekė Euratomas, Bendroji rinka,
Italija, trys Beniliukso šalys. Galima teigti, kad toji sąjunga
buvo dabartinės Europos Sąjungos pradžia ir branduolys.
Pats R.Šumanas pabrėžė, kad Europa tai visuotinės demokratijos
krikščioniška šio žodžio prasme įgyvendinimas. Demokratija už
savo egzistavimą turinti būti dėkinga kaip tik krikščionybei.
Ji gimė tada, kai žmogus buvo pašauktas įgyvendinti žmogaus būties
orumą, pripažįstant individo laisvę, gerbiant kiekvieno teises
ir visus mylint broliška meile. Mąstytojas įžvalgiai primena,
kad prieš Kristų panašių minčių niekada nebuvo išsakyta. Demokratija
su krikščionybe susiliejusi pamažu, po ilgų ieškojimų, kartais
klaidų ir nuopuolių. Krikščionybė mokė ir moko, kad visi žmonės
iš prigimties yra lygūs, jie visi to paties Dievo vaikai, kurių
nuodėmes atpirko Kristus, neskirstydamas jų pagal rasę, klasę,
profesiją. Jis mokė, kad dirbti yra garbinga, kad visi mes to
turime imtis. Kristus pripažino ne materialinių, o kaip tik dvasinių
vertybių viršenybę. Nes tik jos taurinančios žmones. Meilė ir
gailestingumas padarė žmones tarpusavyje artimus, ir tuo grindžiami
socialiniai ryšiai krikščioniškame pasaulyje. R.Šumanas daugiau
nei prieš pusšimtį metų teigė, kad krikščionybė, turtinga savo
pačios istorija, išgyventa patirtimi, turi padėti mažiau pažengusioms
tautoms. Jis pateikė įdomią mintį: Demokratijos benzinas yra
tikėjimas, o jos variklis meilė (ten pat, p. 62 ). Tai aiški
nuoroda į šių dienų Europos vienijimąsi, jos kuriamą sąjungą,
kurioje geranoriškai ketinama ištiesti ranką neturtingesniam,
silpnesniam, pasidalyti su juo duonos kąsniu, vyno šlakeliu.
Didis politikas ir mąstytojas R.Šumanas teigė, kad palikti krikščionybei
tik kulto apeigas ir geradarystę, vadinasi, visiškai nesuvokti
ir smarkai apriboti jos misiją. Krikščionybė moralinę pareigą
siekia įdiegti visose gyvenimo srityse. Bažnyčia rūpinasi, kad
būtų išsaugoti esminiai žmogaus interesai - laisvė, orumas, gerovė.
Demokratija arba bus krikščioniška, arba jos nebus, teigia mąstytojas.
Mes šiandien regime, jaučiame Bažnyčios pastangas vienyti žmones
geriems darbams, dvasingumui. Dažnai šv. Mišiose mes prašome Aukščiausiąjį
pagalbos mūsų valstybės vadovams, įgyjant ir išsaugojant kuo daugiau
išminties, doros, kitų dvasinių vertybių ir jas panaudojant žmonių
labui bei gerovei. Lietuvos Bažnyčia ne tik nėra atsiribojusi
nuo Europos Sąjungos, o eina jos pasitikti atvira širdimi.
R.Šumanas teigė, kad mes esame reikalingi vieni kitiems, kad mūsų
siekis nėra supervalstybė, o valstybės sienos turi tapti kontakto
linijomis. Mąstytojas ir didis politikas tikėjo, kad Europa susikurs
savo sielą, o geriausias būdas tarnauti savo šaliai tai užtikrinti
jai kitų pagalbą abipusėmis pastangomis. Ši vizija pildosi.
Didžiam politikui ir humanistui R.Šumanui, konkrečiai įgyvendinusiam
krikščioniškuosius reikalavimus visuomenėje, sudaryta beatifikacijos
byla, dėl pripažinimo palaimintuoju. Tad didis šio krikščionio
užmojis praktiškai įgyvendinti krikščioniško savitarpio supratimą
tarp didelio rato Europos valstybių yra įvertinamas ir Bažnyčios.
B.Ž.
© 2003 "XXI amžius"