Paskutinįjį Lietuvos karo
aviacijos
viršininką prisimenant
Brigados generolas inžinierius Antanas Gustaitis
(1898-1941)
Paskutinysis Lietuvos karo aviacijos
viršininkas brigados generolas inžinierius Antanas Gustaitis gimė
1898 m. kovo 27 d. Obelinės k., Sasnavos vls. Marijampolės aps.,
pasiturinčių Suvalkijos ūkininkų Kazimiero ir Petronėlės Gustaičių
šešių vaikų šeimoje.
Baigęs pradžios mokyklą Marijampolėje, A.Gustaitis įstojo į Marijampolės
gimnaziją, kurioje jam besimokant prasidėjo Pirmasis pasaulinis
karas. Marijampolės gimnazija buvo evakuota Rusijos gilumon, į
Jaroslavlį. Kartu evakavosi ir mokiniai. Taip A.Gustaitis atsidūrė
Jaroslavlyje ir 1916 m. gegužės 28 d. ten baigė gimnaziją. Mokslą
tęsė Petrapilyje, Imperatoriaus Aleksandro I susisiekimo kelių
inžinerijos institute, kur sėkmingai baigė pirmą kursą. 1917 metais
buvo paskelbta mobilizacija į Rusijos kariuomenę. A.Gustaitis
įstojo į Petrapilio Konstantino artilerijos mokyklą, tačiau Rusijoje
įvykęs bolševikų perversmas galutinai sugriovė Rusijos kariuomenę
ir A.Gustautis grįžo į Lietuvą.
1918 m. lapkričio 23 d. buvo pradėta kurti Lietuvos kariuomenė.
1919 m. sausio 14 d. paskelbiama karininkų ir puskarininkių mobilizacija
į kuriamą Lietuvos kariuomenę, o kovo 6 dieną - naujokų šaukimas.
Kovo 15 dieną A.Gustaitis įstojo savanoriu į besikuriančią Lietuvos
kariuomenę ir buvo pasiųstas mokytis į Karo aviacijos mokyklą.
Pats mokydamasis Aviacijos mokykloje, jis savo kolegoms dar ir
matematiką dėstė. 1919 metų gruodį A.Gustaitis baigė Karo aviacijos
mokyklą, jam buvo suteiktas inžinerijos leitenanto laipsnis ir
jis paskirtas į karo aviaciją. 1920 metų sausį tapo mokomojo būrio
vado padėjėju, o balandį paskirtas pirmosios oro eskadrilės mokiniu
lakūnu. Dalyvavo nepriklausomybės kovose su lenkais. 1920 m. spalio
4 d. lėktuvu Albatros C III, kildamas į orą su užduotimi bombarduoti
lenkų užimtą Varėnos geležinkelio stotį, dėl perkrovos bombomis
lėktuvas neteko greičio ir nukrito, tačiau bombos nesprogo ir
A.Gustaitis išliko gyvas.
1921-ųjų kovą buvo perkeltas į antrąją oro eskadrilę ir paskirtas
eiti karo lakūno pareigas. Sėkmingai baigė aukštojo pilotažo kursus
ir buvo paskirtas aviacijos teorijos instruktoriumi aviacijos
kursuose karininkams. 1923 m. vasario 21 d. A.Gustaitis buvo perkeltas
į mokomąją oro eskadrilę ir paskirtas jos vadu. Pakeliamas į vyr.
leitenantus. Kovą balandį A.Gustaitis buvo komandiruotas į Italiją
priimti nupirktus Ansaldo dirbtuvėse dešimt dviviečių žvalgybos
lėktuvų SVA. Liepos 13 dieną bandant internuotą vokišką dvimotorį
bombonešį Friedrichshafen G IIIa (klaidingai vadintą Gotha),
šis 200 metrų aukštyje pateko į suktuką, nukrito ir sudužo. Lėktuvą
pilotavęs vyr. ltn. A.Gustaitis bei kartu skridę lakūnai ltn.
V.Čemarka, ltn. S.Tumas, ltn. M.Mačiokas, vyr. ltn. V.Reimontas
ir mokinys eil. G.Heidrikis buvo sužeisti.
Kai 1922 metų rugpjūtį jaunas Lietuvos karo aviacijos lakūnas
Jurgis Dobkevičius pastatė ir išbandė savo konstrukcijos sportinį
lėktuvėlį Dobi-I, A.Gustaičiui taip pat kilo mintis realizuoti
svajonę pastatyti savo konstrukcijos lėktuvą. 1925 m. liepos
14 d. A.Gustaitis Kauno aerodrome sėkmingai išbandė savo suprojektuotą
ir savo lėšomis Aviacijos parko dirbtuvėse pastatytą vienvietį
sportinį lėktuvėlį su 30 AJ varikliu ANBO-I (pavadinimas iš
Antano ir Bronės vardų). Paties A.Gustaičio valdomas lėktuvėlis
gana greitai pakilo į orą, visus susirinkusius stebindamas savo
staigiais posūkiais. Nutūpė labai gražiai, visai mažai teriedėdamas
žeme. ANBO-I buvo pastatytas tik vienas egzempliorius. Jis yra
išlikęs iki šių dienų ir eksponuojamas Vytauto Didžiojo karo muziejuje.
1925 metų spalį A.Gustaitis buvo komandiruotas į Paryžiuje esančią
Aukštąją aeronautikos ir mechaninių konstrukcijų mokyklą (Ecole
Superieure dAeronautique et de Construction Mechanique) studijuoti
lėktuvų konstravimo. Gyvendamas Paryžiuje jis labai domėjosi menu,
mėgdavo lankytis muziejuose, meno galerijose, teatruose. 1926
m. vasario 18 d. jis buvo pakeltas į kapitonus. Studijuodamas
Paryžiuje jis suprojektavo lakūnams mokyti dvivietį lėktuvą, kurio
statyba buvo baigta 1927 metų vasaros atostogų metu Kaune. Šis
lėktuvas buvo pavadintas ANBO-II. 1928 m. liepos 23 d. A.Gustaitis,
sėkmingai baigęs mokslus Paryžiuje, gavo inžinieriaus diplomą,
grįžo į Lietuvą ir buvo paskirtas karo aviacijos viršininko padėjėju
technikos ir rikiuotės srityse. Aviaciją sudarė keturios kovinės
ir viena mokomoji eskadrilės. 1928 m. spalio 10 d. A.Gustaitis
buvo paskirtas Karo aviacijos štabo viršininku, o lapkričio 23
dieną pakeltas į majorus. 1929 metais A.Gustaitis buvo paskirtas
Karo aviacijos parko, kurio pagrindinis uždavinys buvo aprūpinti
Karo aviaciją degalais, technine įranga, atsarginėmis dalimis,
o taip pat remontuoti ir prižiūrėti karo lėktuvus, viršininku.
Visa tai buvo atliekama Karo aviacijos dirbtuvėse, kurioms tobulinti
ir plėsti A.Gustaitis skyrė ypač daug dėmesio ir pastangų. Jis
nusprendė pradėti naujų lietuviškų savos konstrukcijos lėktuvų
serijinę gamybą. 1929 m. spalio 5 d. į orą pakilo trečiasis A.Gustaičio
mokomasis lėktuvas, skirtas lakūnams lavintis, ANBO-III. Tai
buvo pirmasis lietuviškos konstrukcijos lėktuvas, vėliau gamintas
serijomis. Reikia pažymėti, jog visus pirmuosius lėktuvus išbandydavo
pats konstruktorius.
1932 m. liepos 14 d. A.Gustaitis sėkmingai išbandė vieną geriausių
savo konstrukcijos lėktuvų, skirtą žvalgybai ir bombardavimui,
ANBO-IV. Nuo 1934-ųjų šis modernus ir gerai ginkluotas lėktuvas
pakeitė visus pasenusius žvalgomojo tipo lėktuvus. 1932 metų rugsėjį
buvo įsteigtas specialus apdovanojimas karo lakūnams Plieno
sparnų garbės ženklas. A.Gustaitis buvo vienas pirmųjų penkių
Lietuvos karo lakūnų, apdovanotų šiuo ženklu, ir tapo šio ženklo
statuto tarybos pirmininku. Tais pačiais metais jis pradėjo dėstyti
naujai įsteigtoje Karo aviacijos mokykloje. 1934 m. birželio 25liepos
19 d. jo vadovaujama trijų ANBO-IV eskadrilė labai sėkmingai
ir nepaprastai tiksliai apskrido Europą. Be jokių avarijų lietuviškų
lėktuvų trijulė įveikė apie dešimt tūkstančių kilometrų ir aplankė
dvylikos Europos valstybių sostines (Kaunas-Stokholmas-Kopenhaga-Amsterdamas-Briuselis-Londonas-Paryžius-Roma-Viena-Praha-Budapeštas-Bukareštas-Kijevas-Maskva-Kaunas).
1935 m. vasario 14 d. A.Gustaitis buvo paskirtas Karo aviacijos
viršininku. Jam tapus Lietuvos karo aviacijos viršininku, mūsų
oro pajėgos labai ištobulėjo ir savo kokybe pasivijo ar net pralenkė
daugelį pirmaujančių Europos valstybių. Skraidančio personalo
drausmingumas ir tvarkingumas buvo laikomas pavyzdžiu kitoms ginklo
rūšims. Būdamas inžinierius konstruktorius, A.Gustaitis ypač domėjosi
lėktuvais, jų konstrukcija, savybėmis ir galimybėmis. Tai buvo
jo mėgstama sritis, kuri jį domino. Jis ją gerai išmanė, sekė
visas naujoves.
1937-ųjų sausio pradžioje buvo išbandyta modernizuoto ANBO-IV
versija ANBO-41. Konstrukcinėmis ypatybėmis, o svarbiausia
greičiu ir pakilimo laiku ANBO-41 žymiai pralenkė moderniškiausius
to meto užsienio žvalgybinius lėktuvus. Tų pačių metų lapkričio
23 dieną, būdamas tik 39 metų, A.Gustaitis buvo pakeltas į brigados
generolus.
1939 m. rugsėjo 5 d. A.Gustaitis išbandė paskutinį savo kūrinį
ANBO-VIII. Tai buvo modernus žemasparnis, dvivietis lengvasis
bombonešis su dengta įgulos kabina. Didžiausias greitis 411
km per val., ginkluotas keturiais kulkosvaidžiais sparnuose ir
vienu žvalgo kabinoje, galėjo paimti iki 600 kg bombų.
1940 m. sausio 23kovo 3 d. ir gegužės 1-birželio 12 dienomis
A.Gustaitis buvo komandiruotėse Maskvoje. Iš paskutinės komandiruotės
jis grįžo labai susijaudinęs ir, kaip vėliau prisiminė jo žmona
Bronė Gustaitienė, sakė: Blogai, pakelėje mačiau daug rusų karių,
kariuomenės ešelonų. Pilna rusų karių parubežyje. Nėra abejonės,
jie yra pasiruošę ateiti čia
Jis nenorėjo patikėti, kad kariuomenė
nesipriešins, nepateisins savęs ir kad nieko padaryti jau nebegalima,
kad Lietuva bus atiduota be šūvio. Juk kariuomenė yra kraštui
ginti, tad kam mes, kariai, esame?
1940 m. birželio 15 d. Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą prasidėjo
Lietuvos kariuomenės likvidavimas: liepos 3-iąją ji laikinai dar
pavadinama Lietuvos liaudies kariuomene, o rugpjūčio 30 dieną
pradedamas galutinis buvusios Lietuvos kariuomenės likvidavimas,
tik dalį jos inkorporuojant į Raudonosios armijos vadinamąjį 29
Šaulių teritorinį korpusą, kurio sudėtyje teliko atskira aviacijos
eskadrilė. Tarsi pasityčiojimui, 1940 m. rugpjūčio 27 d. A.Gustaitis
buvo paskirtas Karo aviacijos, savo kūdikio, likvidacinės komisijos
pirmininku. Gruodžio 31 dieną likvidacinė komisija pasirašė Lietuvos
karo aviacijos likvidavimo aktą ir nutraukė savo veiklą. A.Gustaičio
pasididžiavimas ANBO-VIII iš aviacijos dirbtuvių Fredoje buvo
išmestas į kiemą, į darganą, lyg koks nereikalingas daiktas. Jis
ten stovėjo ilgokai, o vėliau buvo išmontuotas, pakrautas ant
geležinkelio platformos ir išgabentas nežinoma kryptimi. Taip
vienintelis ANBO-VIII išnyko iš Lietuvos karo aviacijos, liko
tik prisiminimai. 1941 m. sausio 1 d. A.Gustaitis iš Lietuvos
kariuomenės dėl etatų mažinimo buvo atleistas ir tapo VDU Statybos
fakulteto dėstytoju, docentu.
Vienas ryškiausių A.Gustaičio asmenybės bruožų jo lietuviškas
patriotizmas. Jis labai jautriai išgyveno Lietuvą ištikusią tragediją.
Ir nors dar 1940 m. liepos 12 d. jis kreipėsi į JAV konsulatą
Kaune su prašymu dėl įvažiavimo vizos į JAV, tačiau puikiai suprato,
kad tokiu oficialiu keliu jam iš Lietuvos išvykti nepavyks. Be
to, jis tuo metu dar galvojo, kad jo, kaip su politine veikla
nesusijusio asmens, okupantai nelies. Tačiau, prasidėjus masiniams
suėmimams ir trėmimams, A.Gustaitis pagaliau ryžtasi trauktis
iš Lietuvos. 1941 metų pradžioje padėjęs sutvarkyti savo žmonai
ir dukroms repatrijavimo į Vokietiją dokumentus, pats A.Gustaitis
nutaria iš Lietuvos pasitraukti nelegaliai. Tuo tikslu per savo
buvusį adjutantą aviacijos kapitoną A.Tindžiulį susisiekė su vokiečių
organizacijos Lietuvoje Kulturferband vadovu ir žvalgybos rezidentu
Richardu Kosmanu (nuo 1934-ųjų buvusiu Lietuvos saugumo policijos
akiratyje, vokiečių okupacijos metais buvo SS oberštumfiureris
Kaune), kuris jam pažadėjo saugų sienos į Vokietiją perėjimą.
1941 m. kovo 4 d. A.Gustaitis žengė lemtingą žingsnį buvusio
Karo aviacijos komendantūros civilinio tarnautojo Stasio Poderio
bute Linksmadvaryje susitiko su pagrindiniu savo vedliu, sumokėjo
šiam 3000 rb. ir aptarė tolesnius veiksmus. Ir beveik po valandos
A.Gustaitis traukiniu Kaunas Alytus išvyko į pasienį. Išlipęs
Šeštokų stotyje iš traukinio, dviejų vedlių lydimas, patraukė
sienos link. Tačiau pavažiavus apie puskilometrį nuo Šeštokų geležinkelio
stoties, vežimas su A.Gustaičiu ir jo abiem palydovais buvo sovietų
pasieniečių sustabdytas. A.Gustaitis, supratęs, jog vienas iš
vedlių sovietų pasieniečiams yra žinomas ir paieškomas, nusprendė
bėgti, tačiau pasieniečiams pradėjus į jį šaudyti sustojo ir pasidavė.
Buvo pristatytas į Kauno kalėjimą.
Jau 1941 m. kovo 7 d. A.Gustaitis su spec. konvojaus palyda buvo
išsiųstas į Maskvą. Prasidėjo tardymai, kurie trukdavo po 8-10
valandų be pertraukos. Tai turėjo duoti rezultatų ir jie buvo
pasiekti A.Gustaitis pripažino visus jam pateiktus kaltinimus,
net ir absurdiškiausius. NKGB tardytojai puikiai išmanė savo darbą.
Jie buvo profesionalai, turintys didelį darbo stažą.
1941 m. birželio 27 d. A.Gustaičiui buvo pareikštas kaltinimas.
Jis buvo kaltinamas šnipinėjimu vokiečių žvalgybos naudai ir aktyvia
veikla, kuriant antisovietinį pogrindinį centrą Lietuvos Laisvės
Komitetas. Teisme A.Gustaitis prisipažino kaltu ir nuo paskutinio
žodžio atsisakė. Teismo nuosprendis greitas, aiškus ir trumpas
sušaudyti. Nuosprendis buvo įvykdytas 1941 m. spalio 16 d. Taip
liūdnai ir tragiškai baigė savo gyvenimą ypatingų gabumų ir reto
konstruktoriaus talento žmogus, palikęs gilius savo darbo prieškario
Lietuvos karo aviacijoje pėdsakus.
A.Gustaitis buvo apdovanotas Vyčio kryžiaus II rūšies 3 laipsnio
ordinu, Vytauto Didžiojo 4 laipsnio ordinu, DLK Gedimino 3 laipsnio
ordinu, Lietuvos nepriklausomybės medaliu, Plieno sparnų garbės
ženklu, Čekoslovakijos Baltojo Liūto 4 laipsnio ordinu, Italijos
Karūnos Ufficiale laipsnio ordinu, Italijos Karūnos 3 laipsnio
ordinu, Latvijos Trijų Žvaigždžių 2 laipsnio ordinu, Prancūzijos
Garbės Legiono karininko laipsnio ordinu ir Švedijos Karališkuoju
Vazos 2 laipsnio ordinu.
Prisiminimai apie paskutinįjį Lietuvos karo aviacijos viršininką
brigados generolą A.Gustaitį būtų neišsamūs, jeigu nebūtų paminėti
jau žymiai vėlesni įvykiai, susiję su jo vardu. Lietuvoje apie
jo likimą ilgai nebuvo nieko žinoma. NKVD, o vėliau KGB, mokėjo
slėpti savo nusikaltimo pėdsakus. 1969 m. vasario 12 d. A.Gustaičio
našlė B.Gustaitienė, tuo metu gyvenusi Čikagoje, prisiminė: Kitą
dieną (kalbama apie 1941 m.) 10 val. ryto stojome į komisiją (dėl
repatriacijos į Vokietiją), perėjom laimingai, nors rusas ir paklausė,
kur vyras, bet pasitenkino mano atsakymu, kad nežinau, kažkur
išvykęs. Vokiečiai tuoj pridėjo, kad aš galiu važiuoti ir viena,
nors vyras ir nevažiuoja. Daiktus tuoj paėmė į geležinkelio stotį
ir kitą rytą turėjome išvykti. Pavakariu atvyko inž. Hiksa (buvęs
pirmasis Lietuvos karo lakūnas aviacijos kapitonas Pranas Hiksa),
kuris mus globojo ir griežtai prašė pernakvoti pas jį Tilmanso
dirbtuvėse, kur jis turėjo butą. Iš buto išeiti jis niekam neleido
ir rytą mus nuvežė tiesiai prie specialaus Umsiedlung traukinio.
Nieko blogo neįtariau, nes maniau, kad tai daroma dėl saugumo
ir viskas yra gerai (vėliau paaiškėjo, kad, generolą suėmus, jam
tuoj telefonavo, ir P.Hiksa bijojo, kad rusai mūsų nesulaikytų).
Buvo neramu, kad kas neatsitiktų, kad tik greičiau tas traukinys
išvažiuotų. Vaikai tikėjosi greitai pamatyti tėtį. Netoli Vokietijos
sienos atėjo valdininkas pranešti apie nelaimę, ramindamas, kad
yra daug šeimų, kurių nariai yra rusų suimti, ir vokiečių valdžia
dės visas pastangas jiems išlaisvinti (tokios pastangos vėliau
tikrai buvo daromos, ypač buvusio Vokietijos atstovo Zechlino,
bet rusai išleido tik kelis visai nežymius asmenis).
A.Gustaičio šeimai, tuo metu gyvenusiai JAV, ilgą laiką apie tolesnį
generolo likimą nieko nebuvo žinoma. Pagaliau dukra Rasa Gustaitytė
kreipėsi į Raudonąjį Kryžių ir 1968 m. sausio 26 d. Amerikos Raudonojo
Kryžiaus Niujorko skyrius pranešė: Tarptautinis Raudonasis Kryžius
ieškojo Jūsų tėvelio ir sužinojo, kad jis 1941 m. spalio 16 d.
mirė. Daugiau apie jį jokių žinių negalėjome gauti. Apgailestaujame,
kad turime Jums pranešti šią liūdną žinią.
Sovietų Sąjungoje prasidėjus politinėms permainoms, 1988 m. gegužės
10 d. LSSR Aviacijos sporto federacija parašė SSRS generaliniam
prokurorui raštą, kuriame prašė patikrinti, ar 1941 metais A.Gustaitis
buvo nuteistas teisėtai. Rašte net buvo rašoma, kad A.Gustaitis
sveikino 1940-ųjų socialistinius pasikeitimus Lietuvoje, o jo
suėmimas buvo išprovokuotas hitlerinės žvalgybos. Taip pat buvo
pažymėta, jog jis 1941-ųjų spalį buvo sušaudytas. Laišką pasirašė
aviacijos veteranas, LSSR aviacijos sporto sekretorius Viktoras
Ašmenskas, FASL aviacijos istorikų tarybos pirmininkas Jonas Balčiūnas,
Kauno valstybinio istorinio muziejaus skyriaus vedėjas Algirdas
Gamziukas ir LSSR nusipelnęs architektas Vytautas Landsbergis-Žemkalnis.
Kiek vėliau, 1988 m. lapkričio 5 d., LSSR prokuroras L.Sabutis
rašo LSSR KGB pirmininkui gen. majorui E.Eismuntui, prašydamas
patikrinti 1941 m. liepos 7 d. SSRS AT Karinės kolegijos sprendimą
skirti A.Gustaičiui aukščiausią bausmę - sušaudyti teisėtumą.
Motyvas kaltinimas A.Gustaičiui pagrįstas tik paties kaltinamojo
prisipažinimu, o teismo procese, be jo, niekas daugiau nebuvo
apklaustas. Ant šio rašto yra LSSR KGB Tardymo dalies viršininko
plk. T.Lazarevičiaus verta dėmesio rezoliucija: V.Daugalui. Reikia
pasitarti su drg. Bakučioniu dėl specialistų nuomonės. Juk ir
taip aišku, kad tai ne šnipinėjimo medžiaga. Bylą patikrinti
pavedama LSSR KGB Tardymo skyriaus YSB vyr. tardytojui plk. J.Marcinkevičiui.
Ratas pradeda suktis. Į KGB kviečiami ir apklausiami visi, bent
kiek susiję ar galėję būti susiję su A.Gustaičiu žmonės. Kaip
aviacijos ekspertas buvo apklaustas tuometis LSSR SDAALR informacinio
biuletenio Sparnai vyr. redaktorius Antanas Arbačiauskas. Užklaustas
LSSR Valstybinis archyvas, 1989 m. sausio 13 d. pažymoje KGB rašoma:
Apie Lietuvos Laisvės Komitetą (LLK tariama antisovietinė
pogrindinė organizacija, veikusi 1940-1941 m. Lietuvoje) ir A.Gustaičio
dalyvavimą jo veikloje 1941 m., o taip pat jo antirevoliucinę
veiklą Lietuvoje archyviniusoe dokumentuose žinių nėra. KGB plk.
J.Marcinkevičiui nepavyko rasti apie A.Gustaitį jokių dokumentų,
kurie patvirtintų jo dalyvavimą antisovietinėje veikloje, nei
LSSR archyve, nei pagaliau net SSRS KGB Ypatingajame archyve.
Pasitvirtino KGB plk. T.Lazarevičiaus versija, kad tai išties
visai ne šnipinėjimo ir ne antisovietinės pogrindinės organizacijos
byla, o paprasčiausiai 1940-ųjų enkavėdistų Maskvoje sukurpta
byla apie itin pavojingą nusikaltėlį ir šnipą lietuvį aviacijos
generolą A.Gustaitį.
Pagaliau po ilgų klaidžiojimų po KGB ir prokuratūrų kabinetus
A.Gustaičio byla Nr. N-15272 su visais priedais galutinai grįžo
į Lietuvą ir 1990 m. balandžio 9 d. atsidūrė Lietuvos Respublikos
Aukščiausiame Teisme, kuriam ir buvo pavesta spręsti A.Gustaičio
reabilitavimo klausimą. Tik jau viskas buvo pavėluota. Nėra ir
nebus net jo kapo, prie kurio būtų galima padėti gėlių ir uždegti
žvakutę. 1977 metais JAV leistame žurnale Karys, prisimenant
brig. gen. inž. A.Gustaičio tragiškos žūties 35-ąsias metines,
rašoma Rusai, komunistai, beatodairiškai nužudę šį genialų ir
jiems neprasikaltusį lietuvį, jų terminologija tariant, tikrą
liaudies sūnų, padarė žmonijai, o ypatingai lietuvių tautai,
didelį nusikaltimą, kurio mes niekada neturėtume užmiršti.
Brig. gen. A.Gustaičio našlė B.Gustaitienė mirė 1998 metais JAV.
Visos trys jų dukterys gyvena Čikagoje, JAV. Vyriausioji duktė
Jūratė buvo mokytoja, Rasa dėstė universitete, o jauniausioji
Elena, kaip ir jos motina, pasirinko medicinos sesers specialybę.
Parengė dr. Juozas JANKAUSKAS
Antanas Gustaitis buvo ne vienintelė
sovietinio genocido auka tarp Lietuvos aviatorių. Štai statistiniai
duomenys, kurie rodo, kaip okupantai naikino gen. A.Gustaičio
sakalus. Komunistinė žvalgyba labai gerai žinojo apie Lietuvos
karo lakūnų patriotizmą, todėl vos tik į marionetinį Lietuvos
prezidento postą okupantai pasodino kolaborantą Justą Paleckį,
jis, pildydamas Maskvos vietininko Dekanazovo nurodymus, tuoj
pat iš karo aviacijos pašalino trylika vadovaujančių karininkų.
1940-1941 metais okupantas karo lakūnus naikino be jokių skrupulų.
Iš jų sušaudė septynis, o įvairiuose lageriuose nukankino vienuolika
aviatorių. Lageriuose kankinti badu, alinti sunkiu darbu ištvėrė
ir grįžo į tėvynę dvylika karo lakūnų.
Kapitonui Jasiunskiui pavyko išsigelbėti Červenės kalinių skerdynėse.
Mirė 1945 metais nacių kalėjime. Neaiškiomis aplinkybėmis 1940-ųjų
rudenį buvo nužudytas mjr. Namikas. Antrąją karo dieną žuvo keturi
karo lakūnai. Saugumo daliniusoe žuvo trys.
Okupantų smūgiai Lietuvos karo lakūnų nepalaužė. Atsiradus pirmai
progai nusikratyti okupanto letenos, drąsiai stojo į kovą. Generalinio
štabo pulkininkai leitenantai Tautvilas ir Mačiokas darbuojasi
sukilimo štabe, plk. ltn. Jankauskas, majorai Garolis, Svilas,
Vaivada, kpt. Draugelis vadovauja sukilėlių būriams. Ltn. Dženkaitis
žuvo gindamas Aleksoto tiltą. Jaunesnysis puskarininkis Astikas
su lėktuvu ANBO-41 Ukmergėje apšaudo sprunkančius iš Lietuvos
okupantus. Ltn. Norkus Kristaus Prisikėlimo bažnyčios bokšte iškelia
laisvės simbolį - tautinę vėliavą.
Atėjo 1944-ųjų vasara. Su kariuomene išvaduotoja grįžta kolaborantai
A.Sniečkus, J.Paleckis, M.Gedvilas, G.Zimanas, A.Guzevičius ir
kt. Organizuojami naikintojų, vadinamų stribais, būriai, deginamos
sodybos, prigrūstuose rūsiuose kankinami ir žudomi žmonės. Užkalti
gyvuliniai vagonai su XX amžiaus vergais dunda į neaprėpiamus
Sibiro plotus.
Iš Rusijos gilumos į padarytą vakuumą skuba naujos kultūros ir
papročių nešėjai. Siaubo apimtame krašte sklinda šūkiai: Geriau
mirti Tėvynėje, ginant savo sodybas, savo artimuosius, negu žūti
paniekintam, iškankintam tolimame Sibire. Tūkstančiai vyrų ir
moterų telkiasi į būrius... Prasideda žiaurus daugiau nei dešimt
metų trunkąs partizaninis karas. Gen. A.Gustaičio auklėti karo
lakūnai neliko abejingi savo brolių kančioms, stojo partizanų
eilių priekyje, vadovavo apygardoms, rinktinėms, būriams. Tai
generalinio štabo pulkininkas leitenantas Juozas Jankauskas, vokiečių
okupacijos metu įsteigtos karinės organizacijos Kęstutis vadas.
Suimtas 1953 m. vasario 3 d. Nuteistas 25 metams, vėliau pakeista
dešimčia metų lagerio. Generalinio štabo plk. ltn. Mykolas Mačiokas,
tik grįžęs iš Štuthofo koncentracijos stovyklos, sutinka vadovauti
partizaninėms jėgoms. Iškilus arešto pavojui, partizanai paruošia
fiktyvius dokumentus, M.Mačiokas išvyksta į Rygą ir ten miršta,
kaip spėjama, NKVD pagalba. Mjr. Zigmas Drunga - Tauro apygardos
vadas - 1940 birželio 12 d. sužeistas kautynėse, ir kad nepakliūtų
komunistų žmogėdroms į nagus, susisprogdina. Mjr. Bronius Vaivada
Utenos, Švenčionių, Zarasų apskričių rezistencinių pajėgų viršininkas.
Suimtas 1945 m. birželio 7 d., sušaudytas 1945 m. lapkričio 22
d. Kpt. Leonas Taunys, Tauro apygardos organizatorius ir vadas,
suimtas 1945 m. spalio 22 d., sušaudytas 1946 m. liepos 26 d.
Kpt. Albinas Tindziulis, partizanų organizatorius ir vadas Pandėlio
apylinkėse, žuvo 1949 m. vasario 2 d. Kpt. Ignas Vilius suimtas
1945 m. gegužės 3 d. Sušaudytas 1946 m. gegužės 16 d. Kpt. Vytautas
Digrys suimtas 1945 m. sausio 6 d. Nukankintas po trijų dienų.
Ltn. Juozas Kasperas Kęstučio apygardos vadas. 1947 m. balandžio
12 d., apsupus enkavėdistams ir stribams štabo slėptuvę, sunaikinęs
dokumentus susisprogdino. Psk. Jonas Bulota-Birulis, rinktinės
vadas. 1947 m. rugsėjo 24 d. slėptuvę apsupo gausios enkavėdistų
ir stribų pajėgos. Bandant prasiveržti du partizanai žuvo, o psk.
Bulota, Tauro apygardos kapelionas kun. Lelešius ir dar du partizanai
susisprogdino. Psk. Kazys Girdėnas, Algimanto rinktinės štabo
narys, žuvo 1946 m. birželio 26 d. Psk. Stepas Sebastijonis, Vytauto
Didžiojo rinktinės partizanas, 1947 m. vasario 16 d. kautynėse
sunkiai sužeistas, netekęs sąmonės buvo suimtas. Žiauriai kankintas
ir nuteistas sušaudyti. Mirties bausmė pakeista dešimčia metų
lagerio. Viršila Kostas Liuberskis, Prisikėlimo apygardos laikraštėlio
Partizano šūviams aidint redaktorius. Paskutinysis laikraštėlio
numeris pasirodė 1957 metais. Viršilos Liuberskio likimas nežinomas.
Yra nepatikrintų gandų, jog jis 1969 metais mirė Rygos tuberkuliozės
ligoninėje.
Visi šie karo lakūnai žuvo ar buvo nukankinti vien dėl to, kad
vykdė gen. A.Gustaičio jiems įskiepytą pareigą savo Tėvynei.
A.NAVAITIS,
Lietuvos atsargos karininkų sąjungos Centro valdybos narys
© 2003 "XXI amžius"