Kova dėl Europos sielos
|
Popiežius Jonas Paulius
II ketvirtadienį per katalikų jaunimo šventę Šv. Petro aikštėje
stebėjo, kaip paleidžiamas taiką
simbolizuojantis baltas balandis
EPA-ELTA nuotrauka |
Vatikanas ketvirtadienį
pareiškė viltį, kad, pasibaigus Irako karui, Artimuosiuose Rytuose
prasidės taikos era. Tai yra iššūkis irakiečiams ir tarptautinei
bendrijai, sakoma paskelbtame pareiškime. Vatikanas pažymi, kad
kovos Irake turi liautis kiek įmanoma greičiau, kad gyventojai
būtų apsaugoti nuo nereikalingų kančių. Katalikų Bažnyčia yra
pasirengusi suteikti humanitarinę paramą Irakui.
Popiežius ir kiti aukšti Vatikano atstovai prieš konflikto pradžią
priešinosi kariniams veiksmams Irake be Jungtinių Tautų organizacijos
pritarimo ir įspėjo dėl padėties paaštrėjimo regione.
Religinių bendruomenių
statuso klausimas
Didysis Europos vienijimosi rėmėjas
ir skatintojas popiežius Jonas Paulius II nuolat pabrėžia, kad
Europos Sąjunga neturi likti tik ekonominė organizacija, kad jos
plėtra būtų pagrįsta krikščioniškomis vertybėmis, ypač pagarba
žmogaus orumui, ir taika. Europos Sąjungos plėtra neturi apsiriboti
tik ekonomika ir rinkos santykiais, - kalbėjo Šventasis Tėvas,
kovo pabaigoje audiencijoje Vatikane priėmęs Liuksemburgo monarchų
šeimą didįjį kunigaikštį Henriką ir jo žmoną kunigaikštienę
Mariją Terezą. Reikia skatinti tokį visuomenės modelį, kuriame
būtų gerbiamas asmens orumas bei pagrindinės jo teisės ir kuriame
įsitvirtintų santykiai, grindžiami teisingumu, abipuse pagarba
ir taikos tarp visų žmonių ir tautų.
Tik 500 tūkst. gyventojų turintis Liuksemburgas (kurio 86 proc.
gyventojų yra katalikai) buvo viena pirmųjų šešių valstybių, 1957
metais susijungusių į Europos Ekonominę Bendriją, dabar vadinamą
Europos Sąjunga. Pabrėždamas religijos svarbą Europos vienijimosi
procese, Popiežius kalbėjo Liuksemburgo monarchams, kad žmogaus
ir tautų religinis dėmuo, kurio negalima ignoruoti, įgalina žmones
išreikšti jų egzistencijos prasmę, pripažinti savosios prigimties
ištakas Dieve ir teisingai suvokti savo atsakomybę bei misiją.
Apibrėždamas pagrindinius uždavinius, Jonas Paulius II sakė, jog
Bažnyčios pareiga siekti, kad kiekvienas, kuris, gyvendamas mūsų
žemyne, džiaugiasi gerove ir taika, pripažintų visos žmonijos
bendrojo gėrio vertybę ir todėl jaustų atsakomybę dėl kiekvieno
žmogaus likimo, ypač dėl tų, kurie patiria skurdo ir karo kančias.
Vienu pagrindinių Popiežiaus ir kitų Bažnyčios hierarchų rūpesčių
yra siekimas, kad dabar Europos Konvente rengiamoje Europos Sąjungos
Konstitucijoje būtų užfiksuota aiški nuoroda į Dievą ir apibrėžtas
religinių bendruomenių statusas. Po to, kai vasarį buvo paskelbti
siūlomos konstitucinės sutarties projekto pirmieji 16 straipsnių,
Jonas Paulius II ir jo artimiausi padėjėjai išreiškė didelį nepasitenkinimą,
jog tekste net nebuvo paminėta krikščionybės įnašas ir vaidmuo
Europos civilizacijos kūrime. Tai labai keista, nes, pagal statistinius
duomenis, penkiolikos dabartinių Europos Sąjungos narių ir dar
dešimties valstybių, kurios į ES bus priimtos 2004 metais, didesnė
gyventojų dauguma maždaug 81 proc. priklauso krikščioniškoms
Bažnyčioms.
Vasario pabaigoje duotame interviu Italijos katalikų žiniasklaidai
Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Andželas Sodanas priminė
tris Katalikų Bažnyčios pageidaujamus dalykus, kurie turėtų būti
užfiksuoti naujojoje ES konstitucijoje. Pirmiausia Europos krikščionys
nori, kad būtų pripažintas Bažnyčių ir religinių bendruomenių
juridinis statusas ir jų teisė tvarkytis pagal savo vidines kanonines
nuostatas bei iš to kylančios misijos vykdymas. Faktiškai toks
teisinis pripažinimas visiems Europos tikintiesiems užtikrintų
religijos išpažinimo laisvę, ir nieko daugiau. Kai kurių liberalų
ar socialistų politikų reiškiama baimė dėl neva grįžtančio fundamentalizmo
yra visiškai nepagrįsta, nes religinio ekstremizmo pavojų kelia
ne religijos laisvė, bet teisinės valstybės principų negerbimas
ir nesiskaitymas su tomis vertybėmis, kuriomis grindžiama demokratinė
santvarka, sakė kardinolas A.Sodanas.
Jis taip pat išsakė Vatikano pageidavimą, kad Europos konstitucijoje
būtų patvirtinta krikščionybės įtaka visuomenės gyvenimui bei
garantuotas religinių bendruomenių ir Europos Sąjungos institucijų
dialogas. Norėtume, kad šis dialogas būtų pastovus ir formaliai
įteisintas, kad jis nepriklausytų tik nuo institucijų geros valios
ir noro kartais pasitarti su Bažnyčiomis ir religinėmis bendruomenėmis,
- aiškino Vatikano valstybės sekretorius. Pageidavimas, kad
būtų su mumis konsultuojamasi, tikrai nepakenktų civilinių tarnybų
pasaulietiškumui. Pagaliau Bažnyčia nori, kad naujajame konstituciniame
akte būtų patvirtintas galiojimas to statuso, kurį religinėms
bendruomenėms pripažįsta atskirų Europos Sąjungai priklausančių
šalių nacionaliniai įstatymai. Kad nebūtų bandoma primesti unifikuoto
modelio, pavyzdžiui, laicistinio, kuris egzistuoja Prancūzijoje
(dėl kraštutinės sekuliarizacijos kai kur ši šalis su pašaipa
jau vadinama ateizmo muziejumi), kurioje 1905 metais nacionalizuotos
šventovės iki šiol negrąžintos Bažnyčios nuosavybėn. Taip pat
XXI amžiaus suvienytai Europai nebūtų tinkamas ir valstybinės
Bažnyčios modelis, formaliai išlaikytas protestantiškose Skandinavijos
šalyse, Didžiojoje Britanijoje, Graikijoje ir kai kuriuose kituose
Rytų Europos stačiatikių kraštuose. Katalikų Bažnyčia siekia,
kad Europos Sąjungoje, pripažįstant bendrąją religijos laisvę
bei religinių bendruomenių dialogą su pilietinėmis institucijomis,
būtų palikta galioti dabartinė nacionalinių modelių įvairovė,
atitinkanti kiekvienos šalies kultūrines tradicijas ir istorinę
patirtį.
Nors pastaruoju metu įvykiai Irake šiek tiek nustelbė Europos
Sąjungos konstitucijos klausimą, tačiau kiekviename susitikime
su žemyno politiniais lyderiais nuo vasario 7 dieną suteiktos
audiencijos Vokietijos užsienio reikalų ministrui Joachimui Fišeriui
iki balandžio 7-ąją vykusio pokalbio su Prancūzijos užsienio reikalų
ministru Dominyku de Vilpenu Europos Konvente popiežius Jonas
Paulius II ir iškeldavo rengiamo dokumento problemas. Vatikano
nuostata paskelbta ir komunikate, pasirašytame po Didžiosios Britanijos
premjero Tonio Bleiro apsilankymo: Šventasis Sostas išreiškė
pageidavimą, kad būsimojoje konstitucijoje būtų aiškiai pripažintas
Bažnyčių ir tikinčiųjų bendruomenių statusas ir kad Europos Sąjunga
įpareigotų šalis palaikyti struktūrinį dialogą su Bažnyčiomis.
Aiškios nuorodos į Dievą
reikšmė
Ne mažesnis aktyvumas rodomas
ir siekiant, kad Europos Sąjungos konstitucijos preambulėje būtų
įtvirtinta aiški nuoroda į Dievą. Rengiant konkretų pasiūlymą
šiuo reikalu daugiausia pasidarbavo Europos Sąjungos šalių katalikų
vyskupų konferencijų komisija (COMECE), kurią sudaro penkiolikos
ES episkopatų atstovai. COMECE sudarytos teisės ekspertų grupės
parengto naujausio (vasario mėnesio) pasiūlymo ES konstitucinės
sutarties preambulei pagrindu tapo formuluotė iš Šveicarijos Ciuricho
kantono konstitucijos:
pripažįstant žmogiškosios valdžios ribas;
atsimenant Europos kultūrinį, religinį ir humanistinį paveldą;
suvokiant atsakomybę prieš Dievą, žmones ir kūriniją
Kaip austrų katalikų žinių agentūrai Kathpres paaiškino vienas
šios formuluotės rengėjų diakonas profesorius Francas Ekertas,
preambulei pasiūlytas tekstas turėtų būti priimtinas įvairių pasaulėžiūrų
žmonėms, nes atspindi visų interesus. Pirmoji formuluotės dalis,
kurioje kalbama apie žmogiškosios valdžios ribotumą, aiškiai
atmeta žmonių pavergimą ir išnaudojimą bet kurioje totalitarinėje
sistemoje. Ji orientuota į tuščio sosto idėją, kuri kiekvienam
vadovui primena, kad jis, kad ir kokią galią turėtų, viskuo negali
disponuoti.
O dėl nurodymo į Europos kultūrinį, religinį ir humanistinį paveldą,
tai turi būti aiškiai pabrėžta, kad Europos ateitis kuriama ne
iš nieko, bet turint jos ilgą istoriją, tradicijas ir vertybes,
sakė F.Ekertas. Pagaliau trečioji formuluotės dalis, kalbanti
apie atsakomybę prieš Dievą, žmones ir kūriniją, apibrėžia,
kieno teisių atžvilgiu kiekvienas europietis turi prisiimti atsakomybę.
Naujojo pasiūlymo rengime kartu su ES katalikų vyskupais taip
pat dalyvavo pagrindinės žemyno ekumeninės organizacijos Europos
Bažnyčių konferencijos (CES) atstovai bei Vatikano nuncijus prie
Europos Sąjungos arkivyskupas Faustinas Sainsas Munjasas. Pasiūlymas
taip pat atspindi ir COMECE pirmininko Hildesheimo (Vokietija)
vyskupo Jozefo Homejerio tris nuolat kartojamas tezes: naujojoje
Europos santvarkoje būtina apibrėžti valstybinės valdžios ribas,
suvokti Europos civilizacijos krikščioniškąsias šaknis ir žemyno
ateitį kurti žmogaus teisių pagrindu.
Kalbėdamas kovo viduryje Miunchene vykusioje Vokietijos vyskupų
konferencijos pavasario sesijoje, vyskupas J.Homejeris sakė, kad
jis turi tam tikro optimizmo dėl nuorodos į Dievą ar religinio
paveldo įtraukimą į Europos Sąjungos konstitucijos preambulę.
Aš esu netgi nustebęs dėl esamos pažangos, - sakė vyskupas,
kuris taip pat vadovauja Vokietijos episkopato visuomeninių ir
socialinių reikalų komisijai. Juk iš pradžių daugelis ES politikų
Bažnyčios siūlymams rodė pabrėžtiną ignoravimą, o kai kurie
netgi išdrįsdavo ir pasišaipyti (ypač socialistai).
Tačiau ir visuomenę, ir politikus labai sukrėtė 2001 m. rugsėjo
11-osios tragiški įvykiai. Dabar vis didesniam skaičiui veikėjų
tampa aišku, kad suvienytoji Europa negali būti kuriama ant nihilizmo
pagrindų. Palaipsniui vėl pripažįstama, kad sprendžiamąjį postūmį
žmogaus laisvei ir teisėms padarė ne prancūzų ar kokia kita revoliucija,
bet Šventasis Raštas. Taip pat yra akivaizdus Bažnyčios nuopelnas
skatinant Europos vienijimosi procesą, kad žemynas, Popiežiaus
žodžiais tariant, galėtų kvėpuoti abiem plaučiais Rytų ir
Vakarų. Europos Sąjungos ateitis turi būti orientuojama ne vien
į šaltą pragmatizmą ir ūkinę integraciją, bet ir į efektyvų idėjinį
bei vertybinį pagrindą.
Vyskupas J.Homejeris sakė, kad viltį stiprina ir tai, jog pats
Europos Konvento pirmininkas buvęs Prancūzijos prezidentas Valery
Žiskaras dEstenas neseniai pripažino, kad ES konstitucijos preambulėje
turėtų būti nuoroda į Europos religinį paveldą. Iš pradžių jis
į tai žiūrėjo skeptiškai, bet, matyt, nuomonei pakeisti turėjo
įtakos praėjusių metų rudenį įvykęs susitikimas su popiežiumi
Jonu Pauliumi II. Žinoma, V.Žiskar dEsteno pažadas yra svarbus,
bet nepakankamas, nes Bažnyčia nori, kad būtų įtvirtinta nuoroda
ne tik į religinį paveldą, bet į Dievą.
Tarp kitų politinių veikėjų katalikų šią nuostatą ryžtingai remia
ir buvęs Europos Parlamento pirmininkas paskutinio Austrijos imperatoriaus
sūnus 90-metis Otas fon Habsburgas. Vasarį Vienos dienraštyje
Die Presse paskelbtame straipsnyje jis perspėjo, kad be Visagalio
pripažinimo suvienytoji Europa per trumpą laiką gali nusiristi
iki sovietinio realiojo socializmo bjaurasties. Visos Europos
Konvento pastangos be tikėjimo į Dievą bus beprasmis darbas,
nes Europos žemynas neturės sielos. Pasodinus žmogų į Visagalio
sostą, iš pat pradžių viskas pasmerkta žlugti. O.fon Habsburgas
priminė, kad visos didžiosios galybės yra kilusios iš idėjos.
Oficialiajai Europos Sąjungai kaip tik tokios idėjos trūksta.
Ji negali kilti iš materialinių pagrindų, bet tik iš aukštesnės
religinės koncepcijos. Tik tai visuomenėje gali garantuoti vidinę
tvarką. Istorija paliudija: kada žmogus susikuria proto stabą
arba aukso veršį, tada nesėkmė yra neišvengiama.
Taip pat ir Europa, krikščioniškoji Europa, kilo iš idėjos, kurios
simboliai buvo didžiosios šventovės Santjagas de Kompostela,
Čenstakava, Loretas, Marijacelė. Tai vietos, ženklinusios ne tik
istorinius pokyčius, bet ir įprasminusios religijos idėjas. Be
pasirėmimo religija, naujoji Europa praras gebėjimą išlaikyti
santarvę. Tada žmogus bus jau ne Dievo atvaizdas su savo teisėmis,
kurių niekas negali ginčyti, bet tik paprastas objektas, kurio
nebegins prigimtinė moralė. Konstitucija, kuri daugiau nebepripažįsta
aukštesnės būties, sugriauna žmogaus teisių pamatą, - pabrėžė
O.fon Habsburgas. (Čia galima priminti, kad ne tik senosios tradicinės
valstybių konstitucijos, bet ir naujausios, patvirtintos dabartinės
sekuliarizacijos laikotarpiu, turi nuorodą į Dievą. Pavyzdžiui,
pokomunistinės Lenkijos konstitucijos preambulėje kalbama apie
tikėjimą į Dievą, kaip tiesos, teisingumo, gėrio ir grožio šaltinį.
1998 metais įsigaliojusi naujoji Šveicarijos konstitucija taip
pat prasideda žodžiais: Vardan Dievo Visagalio.)
Stačiatikiai taip pat
už krikščioniškų vertybių įtvirtinimą
Reikia pastebėti, kad Vatikanas
ir ES vyskupų konferencijų komisija būsimosios Europos sukrikščioninimo
pastangomis siekia glaudaus bendradarbiavimo su žemyno Stačiatikių
Bažnyčiomis, šiuo atžvilgiu atrandant jose gana artimas sąjungininkes.
Popiežius Jonas Paulius II vasarį pasiųstame laiške Graikijos
Stačiatikių Bažnyčios dvasiniam vadovui Atėnų arkivyskupui Kristodului
nusiskundė, kad Europa deja, kasdien tampa vis pasaulietiškesnė,
kartu nutoldama nuo pagrindinių krikščioniškų vertybių. Atsiliepdamas
arkivyskupas Kristodulas pažadėjo, jog jo Bažnyčia rems visas
Vatikano pastangas, kad naujojoje ES konstitucijoje būtų paminėtas
visai Europai bendras krikščioniškas paveldas.
Vėliau priėmęs Serbijos Stačiatikių Bažnyčios delegaciją Popiežius
savo kalboje vėl nurodė, kad Europos katalikai ir stačiatikiai
turi bendradarbiauti, kad būtų užtikrintas ir išsaugotas krikščionių
indėlis į žemyno kultūrą bei vertybes, kurių negalima ignoruoti
Europos vienijimosi procese. Vatikano užsienio reikalų ministrui,
vasario pabaigoje apsilankius Belgrade, buvo paskelbtas pareiškimas,
kuriame sakoma, jog Šventasis Sostas ir Serbija sutaria, kad yra
svarbu neignoruoti žemyno krikščioniškų šaknų kuriant naują vieningą
Europą.
Šiuo atžvilgiu reikšmingas laiškas, kurį Maskvos stačiatikių patriarchato
santykių su užsieniu departamento vadovas metropolitas Kirilas
neseniai nusiuntė Europos Konvento vadovui V.Žiskar dEstenui,
kuriame taip pat siūloma rengiamoje konstitucijoje patvirtinti
nuorodą į Europos krikščioniškąjį paveldą. Laiške rašoma, kad
nors Rusija kol kas nėra Europos Sąjungos narė ar kandidatė, tačiau
Rusijos Stačiatikių Bažnyčia yra suinteresuota naujosios konstitucijos
rengimu, nes daugelyje Rytų Europos šalių, kurios netrukus bus
priimtos į ES, gyvena nemažai stačiatikių tikinčiųjų. Metropolitas
Kirilas rašo: Europa, kuri atmeta ar ignoruoja religiją, ir pirmiausia
krikščionybę, kaip pagrindinę gyvenimo versmę, daugeliui ES gyvenančių
žmonių negali būti tikrąja tėvyne.
Metropolitas taip pat priminė, kad Maskvos patriarchato pozicija
dėl rengiamo Europos konstitucijos projekto didele dalimi atitinka
Graikijos Stačiatikių Bažnyčios (Graikija kol kas yra vienintelė
stačiatikių šalis, priklausanti Europos Sąjungai), ES vyskupų
konferencijų komisijos (COMECE), taip pat Vokietijos Evangelikų
Liuteronų Bažnyčios nuostatas. Krikščioniškojo paveldo bei kitų
Europoje esančių religijų tradicijų pripažinimas leistų išvengti
ES vertybių vienašališko vertinimo pavojaus, pabrėžia metropolitas
Kirilas.
Maskvos patriarchato atstovas taip pat pritarė Vatikano bei COMECE
siūlymams, kad būtų sukurtas konsultacijų mechanizmas tarp religinių
bendruomenių ir Europos Sąjungos institucijų. Beje, šių metų pradžioje
Maskvos patriarchatas Briuselyje atidarė savo atstovybę, kurios
uždavinys užmegzti nuolatinius ryšius su ES organais. Laiške
metropolitas Kirilas pritaria katalikų hierarchų reikalavimams,
kad Bažnyčios ir valstybės santykiai toliau liktų reguliuojami
pagal atskirose ES šalyse veikiančius nacionalinius įstatymus.
(Apie tai sakoma vadinamosios Amsterdamo sutarties 11-jame priede,
kurį siūloma įkomponuoti į naująją Europos konstituciją.)
Bažnyčios, reikšdamos savo nusistatymą dėl rengiamos konstitucinės
sutarties projekto, rūpinasi ne tiek savo specifiniais interesais,
kiek pačių Europos tikinčiųjų dvasine gerove ir gyvenimo sąlygomis.
Metropolitas Kirilas pripažino, kad daugeliui sekuliarizuotos
visuomenės žmonių religija sumenkėjusi iki privataus reikalo.
Jie religijoje netgi įžvelgia pavojų dabar įsivyravusiai neoliberalizmo
ideologijai, kuri telkia dėmesį į žemiškosios gerovės siekimą
ir savęs asmeninį įprasminimą be pasirėmimo moralinėmis vertybėmis.
Tai primena sovietinio komunizmo laikus: tuomet religinis gyvenimas
taip pat buvo nustumtas į privačią sferą, ir kiekvienas religiškai
motyvuotas viešasis veikimas buvo slopinamas bei persekiojamas,
nes neatitiko vyravusios valstybinės ideologijos. Taip liberali
sekuliarizuota visuomenė nukrypsta į savos rūšies totalitarizmą,
nes tampa nepakanti religija grindžiamai gyvenimo filosofijai.
Perspėdamas apie šiuos pavojus, metropolitas Kirilas pasidžiaugė,
kad ES konstitucijos projekte įtvirtintos bendražmogiškos laisvės,
įstatymo viršenybės, tolerantiškumo, solidarumo vertybės. Tačiau
jis pastebėjo tikinčiųjų susirūpinimą dėl šių vertybių interpretavimo
praktiškuose sprendimuose, ypač šeimos ir santuokos sferoje, biomedicinos
tyrimuose, kultūros ir informacijos politikoje. Juk yra akivaizdžios
sekuliarizmo tendencijos, pavyzdžiui, Europos Parlamente, kai
priimami sprendimai prieštaringi daugelio tautų tradicijoms ir
religinėms nuostatoms, netgi nacionalinei įstatymdavystei. (Štai
neseniai Europos Parlamente buvo priimtinos rezoliucijos, kuriose
rekomenduojama šalims kandidatėms į Europos Sąjungą priimti įstatymus,
įteisinančius homoseksualų santuoką, ir dar labiau liberalizuojančius
abortus, ypač turint galvoje katalikiškąsias Lenkijos, Slovakijos,
Maltos valstybes, kuriose abortai gana griežtai ribojami.)
Apskritai susidaro įspūdis, kad naujosios Europos konstitucijos
projekte kol kas vyrauja antropocentrinio humanizmo vertybės,
tuo tarpu religinės ir tautinės vertybės nustumtos į antrąją eilę.
Žinoma, dabar daugeliui sekuliarizuotos visuomenės žmonių materialinė
gerovė, sveikata ir žemiška laimė yra svarbiau nei tikėjimas,
piligrimystė į šventąsias vietas ir integralaus religinio gyvenimo
sąlygos, netgi tėvynės idėja lieka kažkur nuošalėje. Tačiau vis
dėlto žmogaus teisių, demokratijos ar vienybės vardu negalima
primesti teisinių reguliacijų, kurios prieštarautų tautų religinėms
ir kultūrinėms tradicijoms. Rengiant ES konstitucinę sutartį,
kad toks pavojus būtų likviduotas, žemyno krikščioniškoms Bažnyčioms
būtina suvienyti pastangas.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"