Mūsų Popiežius Rūpintojėlio
atvaizdas
Neseniai internete matyta Šventojo
Tėvo nuotrauka paskatino susimąstyti. Joje Jonas Paulius II, apsivilkęs
liturginiais šv. Mišių drabužiais, sėdi truputį panarinęs galvą
ir veidą pridengęs kairiąja ranka. Šalia tekstas byloja, jog kovo
22 dieną Popiežius pasmerkė karą Irake. Tačiau jo veide nėra jokios
smerkiančios grimasos; anaiptol - žvelgdami į Kristaus vietininką
pastebime vien susirūpinimą, liūdesį ir gailestį dėl to, kas įvyko.
Jo veido išraiška nerodo ir nevilties, nes Šventasis Tėvas puikiai
supranta, jog kai žmogų užvaldo neigiamos emocijos, tada jos slopina
sveiko proto balsą ir gesina Šventosios Dvasios veikimą.
Nors šiuo atveju Popiežius yra liūdintis, bet jis ir kupinas ramybės
bei vidinio susitelkimo. Todėl labai panašus į Rūpintojėlį, kurį
mūsų liaudies skulptūra vaizduoja su erškėčių vainiku ir susirūpinusį.
Turbūt labiausiai Jėzui, kaip Dievui, žinančiam ateitį, kelia
nerimą žinojimas, kad ateityje toli gražu ne visi išgelbėti žmonės
pasinaudos išganymo malonėmis.
Viešpaties Kristaus kančių kulminacija yra Jo nukryžiavimas. Net
mažiausias Jėzaus, prikalto ant kryžiaus, kūno virptelėjimas sukelia
sunkiai pakeliamus skausmus, o ypač kai dar Jis, kaip žmogus,
pasijunta atsidūręs vienišumo pragarmėje, tada (tokiomis aplinkybėmis)
širdį veriantys Išganytojo žodžiai: Mano Dieve, mano Dieve, kodėl
mane apleidai?! (Mt 27, 46) nebesukelia didelio nusistebėjimo.
Ši aimana atskleidžia beribę Jėzaus meilę žmonijai, nes didele
Jėzaus kančios ir mirties kaina tapome laisvi Jame.
Vis dėlto, kai Jėzaus širdis netrukus turėjo paliauti plakusi,
prieš mirdamas Jis pasakė tokius žodžius, kurie, jei kiekvienas
mūsų savo gyvenimo saulėlydyje galėtume ištarti, būtų gražiausias
mūsų viso gyvenimo ir paskutinio atodūsio apvainikavimas. Evangelistas
Lukas pateikia jaudinančią Jėzaus mirtį: Buvo apie šeštą valandą,
kai visą kraštą apgaubė tamsa ir buvo tamsu iki devintos valandos,
saulės šviesai užgesus. Šventyklos uždanga perplyšo pusiau. O
Jėzus galingu balsu sušuko: Tėve, į tavo rankas atiduodu savo
dvasią. Ir su tais žodžiais numirė (Lk 23, 44 46).
Atrodė, kad mirtis dabar jau gali triumfuoti, nes į jos glėbį
pateko nepaprastas laimikis pats karalių Karalius ir viešpačių
Viešpats (Apr 19, 16) Dievo Sūnus. Tačiau atsitiko tai, apie
ką Jėzus anksčiau buvo sakęs žydams: O aš, kai būsiu pakeltas
nuo žemės, visus patrauksiu prie savęs (Jn 12, 32). Tik labai
trumpai Kristaus mirtimi galėjo džiaugtis valdovė mirtis, nes
kai tiktai Viešpats numirė, tuoj sudrebėjo jos karalystės pamatai,
į žmonių mintis ir širdis pradėjo sklisti dieviškos gyvybės perkeičiamoji
jėga. Antai šimtininkas, sakydamas, kad šitas žmogus buvo teisusis,
pradėjo garbinti Dievą. Stebėtina, kad net visa minia, mačiusi,
kaip mirė Atpirkėjas, pradėjo skirstytis, mušdamasi į krūtinę,
tai yra atgailaudama (plg. Lk 23, 47 48).
Taigi dar net nesulaukus Dievo Sūnaus iš numirusių prisikėlimo,
Golgotos dramos dalyviai, dieviškos malonės veikiami, buvo patraukti
prie Jėzaus, ir jie įtikėjo Jį. Pasitvirtino Evangelijos tiesa:
Dievas taip pamilo pasaulį, jog atidavė savo viengimį Sūnų, kad
kiekvienas, kuris jį tiki, nepražūtų, bet turėtų amžinąjį gyvenimą.
Dievas gi nesiuntė savo Sūnaus į pasaulį, kad jis pasaulį pasmerktų,
bet kad pasaulis per jį būtų išgelbėtas (Jn 3, 16 17).
Kadangi Jėzus iš meilės mirė už mus visus, todėl, pasak Bažnyčios
katekizmo, Viešpats iš mūsų reikalauja mylėti (kaip Jis) net savo
priešus (plg. Mt 5, 44), tapti artimu pačiam tolimiausiam, mylėti
vaikus ir vargšus kaip Jį patį.
Po šių užrašytų sakinių, tarsi atokvėpio valandėlės metu vėl žvilgtelėjęs
į tą pačią nuotrauką, kurioje Šventojo Tėvo veidas dėl karo Irake
esamų ir būsiančių padarinių yra paženklintas liūdesio žyme, dabar,
įdėmiau pažvelgęs į Popiežių, pastebėjau, kad jo veide yra meilės
ir maldos dvasiai būdingų savybių. Kitaip ir būti negali, nes
Jonas Paulius II, iki širdies gelmių persiėmęs Jėzaus meile, ja
ir gyvena. Todėl jis ir liūdesio valandėlėmis nesiliauja melsti
pasauliui taikos, o visiems karo Irake kaltininkams tikro atsivertimo
dovanos.
Visų mūsų darbų vainikas yra meilė. Tai tikslas, kurio siekdami
bėgame, į kurį skubame; kai jį pasieksime, pailsėsime, sako
šv. Augustinas. Tai tikėjimo moto, kuriuo kasdien vadovaujasi
mūsų Popiežius. O kokią daro įtaką šie žodžiai mums?
Kun. Vytenis VAŠKELIS
© 2003 "XXI amžius"