Dievo Motina su Kūdikiu
grįžo į Šiluvą
|
Po dvejus metus trukusio
labai sudėtingo ir sunkaus darbo Lietuvos dailės muziejaus
Prano Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centre užbaigti
Šiluvos bazilikos altoriaus paveikslo Dievo Motina su Kūdikiu
tyrimai ir restauracija
Sauliaus VENCKAUS
(ELTA) nuotrauka |
Per praėjusių metų Šiluvos atlaidus
maldininkų žvilgsniai krypo į Didįjį altorių. Paveikslas Dievo
Motina su Kūdikiu spindėjo nepaprastu grožiu. Žmonės šnabždėjosi:
Tik pažiūrėkite, kaip gražiai restauravo. Nedaugelis žinojo,
kad darbai nebaigti. Lapkritį paveikslas vėl buvo išvežtas į Lietuvos
dailės muziejaus Prano Gudyno muziejinių vertybių restauravimo
centrą.
Gegužės 6 dieną P.Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centre
surengtoje spaudos konferencijoje Lietuvos dailės muziejaus direktorius
Romualdas Budrys iškilmingai pranešė, jog baigtas ypatingas restauratorių
darbas, paveikslas Dievo Motina su Kūdikiu grįžta namo, tai
yra išvežamas į Šiluvos Švč. M.Marijos Gimimo baziliką. Restauratoriai
savo darbo rezultatais ketina ir toliau domėtis, nepalikti paveikslo
be priežiūros.
Spaudos konferencijoje dalyvavo Kauno arkivyskupas metropolitas
Sigitas Tamkevičius, SJ, Telšių vyskupas dr.Jonas Boruta, SJ,
daug kunigų ir žurnalistų. Informacijoje žiniasklaidai rašoma:
Į restauravimo centrą paveikslas buvo atvežtas 2001 m. spalio
5 d. Detaliai ir atidžiai apžiūrėjus kūrinį, restauravimo specialistams
neliko abejonių, kad paveikslas yra buvęs ne kartą restauruotas
ir, deja, ne visada profesionaliai. Anksčiau restauruojant visas
paveikslas buvo pertapytas kitokios spalvos dažais, nei autentiška
tapyba, paryškinant drabužių klostes, uždengiant angelų galvutes,
debesis, paveikslo foną. Ypač suardė dailininko, tapiusio Dievo
Motiną su Kūdikiu, viziją ir sumanymą grubiai pertapyti ir pakeisti
Madonos ir Kūdikio veidai. Be to, paveiksle buvo matomos ir laiko
žymės: visame paveikslo plote daugybė mažesnių ir didesnių tapybos
įbrėžimų, nutrynimų, įspaudimų, ištrupėjimų, nelygumų, skylučių.
Tapyba buvo suskeldėjusi stambiomis krakeliūromis, lako sluoksnis
labai nešvarus, patamsėjęs, kai kur pabalęs.
Marijos ir Kūdikio figūras dengiantys sidabriniai aptaisai sukurti
iš atskirų lakštų kalinėjimo ir graviravimo technikomis. Prieš
restauravimą į akis krito klaidingai sumontuotas Madonos rūbas,
ne visai tiksliai suderinti kiti aptaisų lakštai ir dėl to daugelyje
vietų atsiradusios didelės deformacijos. Ypač smarkiai buvo pažeistos
Madonos ir Kūdikio aureolės bei karūnos: aplaužyti ir sulankstyti
spinduliai, išlikusi tik dalis karūnas puošusių spalvoto stiklo
akučių. Visose aptaisų dalyse buvo daugybė deformuotų, aplankstytų
vietų, reljefų įgilinimuose - subraižymų. Lakštų pakraščiai buvo
daug kur giliai įtrūkę, ištrupėję ir skylėti nuo tvirtinimo vinimis.
Metalas patamsėjęs, kai kur parusvėjęs, pajuodęs ir dėmėtas.
Prieš restauruojant paveikslą buvo atlikti išsamūs technologiniai
tyrimai, kurių rezultatai padėjo tiksliau nustatyti restauravimo
ir konservavimo darbų strategiją ir programą, atsakyti į klausimus,
susijusius su kūrinio autentiškumo problemomis.
Kruopščiai dirbant prie paveikslo, jo autorius nepaaiškėjo. Konstatuojama,
jog Dievo Motiną su Kūdikiu tapė nežinomas Lietuvos dailininkas
XVI a. paskutiniajame ar XVII a. pirmajame ketvirtyje. Bene pats
gražiausias ir meniškiausias Lietuvoje sidabrinis paveikslo aptaisas
sukurtas 1674 metais Karaliaučiaus auksakalio Lorenco Hofmano.
Paveikslą restauravo aukščiausios kategorijos tapybos restauratorė
Janina Bilotienė, restauravusi Aušros Vartų ir Vilniaus Arkikatedros
Bazilikos Sapiegų Madonas. Gavusi žodį kalbėti, ji susijaudinusi
ištarė vos kelis žodžius: Dėkoju leidusiems man dirbti šį darbą.
Supratau, ką darau. Paveikslo aptaisus restauravo aukščiausios
kategorijos metalo restauratorė Eugenija Juknienė, pirmos kategorijos
metalo restauratorė Birutė Kaupienė ir kt. Technologinius tyrimus
atliko restauravimo technologijos ekspertė Janina Lukšėnienė,
restauravimo technologė Dalia Panavaitė ir kt.
Meno istorikė Regimantė Stankevičienė sakė: Svarbiausia yra paveikslo
meninė, dvasinė jėga, istorinė, kultūrinė, sakralioji vertė. Prieš
restauravimą Dievo Motinos veidas buvo liūdnas ir tamsus. Dabar
jis giedresnis ir kupinas vilties, įgavęs švelnios dvasinės jėgos.
Ji nepeikė 1957 metų restauratorių darbo. Buvo padaryta viskas,
kas įmanoma ano meto sąlygomis.
Arkivyskupas S.Tamkevičius sakė, jog esąs labai patenkintas kvalifikuotai
atliktu darbu. Per dvejus metus paveikslas tapo nedaloma Vilniaus
dalimi - jį kaip kūdikį globojo ir augino restauratoriai. Įvairiai
galima vertinti paveikslą: kultūriniu, meniniu požiūriu. Tikintiesiems
svarbiausias yra sakralinis požiūris. Daug Lietuvos žmonių nešė
prie jo savo rūpesčius, skausmus ir grįždavo ne tuščia širdimi,
- sakė arkivyskupas. Tikėkime, negrįš jie ir toliau tuščiomis.
Viltingi Dievo Motinos ir Kūdikėlio Jėzaus veidai įkvėps mus nugalėti
sunkumus, duos jėgų išbristi iš dvasinių ir materialinių pelkynų,
padės vėl džiaugtis gyvenimu pačia didžiausia Kūrėjo dovana
žmogui.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"