Moterų indėlis į Vilniaus
kultūrinį gyvenimą
Lietuvių literatūros ir tautosakos
institutas, pradedant 1996 metais, rengia konferencijas apie Vilniaus
kultūrinį gyvenimą. Konferencijose skaityti pranešimai išleidžiami
atskiromis knygomis. Šiemetės konferencijos akcentas moterų
indėlis į XIX a. pabaigos XX a. pirmosios pusės Vilniaus kultūrinį
gyvenimą. Konferencija įvyko balandžio 24 dieną. Buvo perskaityta
devyniolika pranešimų. Aptariamo laikotarpio kultūrinio gyvenimo
ypatumus įžangos žodyje apžvelgė Vytautas Kubilius. Šalia ryškių
asmenybių, mūsų visuomenei žinomų iš jų pačių raštų, Sofijos
Kymantaitės-Čiurlionienės (pranešėjas Ramutis Karmalavičius),
Vilniaus krašto poetės Onos Maciūtės (pranešėja Alma Lapinskienė),
Ryto draugijos mokytojos Pranės Makariūnienės (pranešėja Eglė
Makariūnienė) ar knygų apie jas Marijos Piaseckaitės Šlapelienės
(pranešėja Alma Gudonytė), pranešimuose buvo kalbama ir apie nedaug
kam žinomas veiklias moteris.
Gendrikas Petkevičius papasakojo apie Lietuvos Nepriklausomybės
Akto signataro Stepono Kairio žmoną Aliozą Paškevič (literatūrinė
slapyvardė Ciotka), vieną pačių žymiausių XX a. pradžios veikėjų,
skatinusių baltarusių atgimimą. Ji kartu su bendražygiais atidarė
pirmuosius mokytojų kursus baltarusių kalba, aktyviai dalyvavo
baltarusiško laikraščio Naša dalia leidyboje.
Ilgą laiką Vilniuje gyveno Ema Jelenska-Dmochovska, Elizos Ožeškovos
literatūrinių tradicijų tęsėja, parašiusi keletą romanų, pjesių
(lenkų kalba), valstiečiams skirto laikraščio Zorza Wilenska
redaktorė, švietėja, ugdžiusi būsimuosius pedagogus. Apie šią
asmenybę pasakojo jos duktė Irena Fedorovič.
Esfira Alperienė priminė žydų poetę ir rašytoją Sore Reizen, rašiusią
rusų ir jidiš kalbomis. Jos baladė Vilnelė, išspausdinta 1925
metais, yra tarsi vadovas po ano meto Vilnių.
Halina Voicik kalbėjo apie savo motiną Zoską Veras, rašytoją,
visuomenininkę, leidusią kalendorius, kuriuose buvo patarimų sodininkystės,
bitininkystės, kulinarijos mėgėjams.
Pavelas Lavrinecas supažindino su Marina Letiagina-Belevskaja,
nuo bolševikų persekiojimo prieglobstį radusią Vilniuje, rašiusia
apsakymus, pjeses, memuarus.
Dainora Juchnevičiūtė-Vaivadienė kalbėjo apie savo močiutę Zuzaną
Alunan-Stašienę, mokėjusią daug kalbų, kartu su Vaižgantu kūrusią
blaivybės draugijas, Vytauto Didžiojo gimnazijoje dėsčiusią vokiečių
kalbą. 1941 metais Stašių šeimą bolševikai ištrėmė į Sibirą. Pati
kentėdama vargą, šaltį, badą, pažeminimus, guodė, slaugė kitus,
savo gyvenimu įrodė, kad jos žodžiai nesiskyrė nuo darbų. Z.Stašienė
buvo moralinių vertybių puoselėtoja.
Sulaikę kvapą klausėmės Dalios Striogaitės pasakojimo apie Oną
Šimaitę, Vilniaus universiteto bibliotekininkę, vokiečių okupacijos
metais išgelbėjusią per du šimtus žydų ir daug jų kultūrinių vertybių.
Skaitytojų dėmesiui XXI amžiuje netrukus passiūlysime vieną
įdomesnių pranešimų. Tai Meilės Matulionytės-Bubelienės pasakojimas
apie savo motiną Antaniną Kisielytę Verkelienę-Matulionienę,
kurios vyras Antanas Matulionis buvo vyskupo Teofiliaus Matulionio
brolis. Pranešėja gerai prisimena savo dėdės vyskupo paskutiniuosius
žodžius. Tai buvęs įpareigojimas mums kurti laisvą, demokratinę,
tikinčią Dievu ir geresne ateitimi Lietuvą.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"