Katekizmo sutrumpinta versija
turėtų pasirodyti po dvejų metų
Kaip jau buvo pranešta, atsižvelgdamas
į pasaulio vyskupų prašymą, popiežius Jonas Paulius II vasario
mėnesį davė nurodymą Tikėjimo doktrinos kongregacijos prefektui
kardinolui Jozefui Ratcingeriui sudaryti specialią komisiją, kuri
parengtų 1992 metais paskelbto Katalikų Bažnyčios katekizmo
trumpesnį variantą, vadinamąjį kompendiumą. Šventasis Tėvas pažymėjo,
kad pastarąjį dešimtmetį vietiniai bandymai parengti didžiojo
daugiau kaip 1000 puslapių ir beveik 3000 straipsnių turinčio
katekizmo sintezę rodo, kad iškilęs poreikis turėti trumpą kompendiumą,
kuriame būtų išdėstyti visi pagrindiniai katalikų tikėjimo ir
moralės elementai, suformuluoti paprastai ir aiškiai.
Kovo pabaigoje Vatikane buvo pranešta apie specialios komisijos
katekizmo kompendiumui parengti sudėtį. Ją sudaro penki kardinolai
ir du arkivyskupai: kardinolas J.Ratcingeris, buvęs Liturgijos
ir sakramentų kongregacijos prefektas kardinolas Chorchė Arturas
Medina Estevesas, Vyskupų sinodo generalinis sekretorius kardinolas
Janas Skotė, Kunigų kongregacijos prefektas kardinolas Darijus
Kastriljonas Ojosas, Vienos (Austrija) arkivyskupas kardinolas
Christofas Šionbornas (jis buvo vienas pagrindinių 1992 metais
paskelbto Katalikų Bažnyčios katekizmo rengėjų), Genujos (Italija)
arkivyskupas Tarcizijus Bertonė (iki šių metų pradžios buvęs Tikėjimo
doktrinos kongregacijos sekretoriumi) ir dabartinis Tikėjimo doktrinos
kongregacijos sekretorius arkivyskupas Andželas Amatas. Šiai komisijai
darbuotis padės ekspertų redakcinis komitetas.
Gegužės pradžioje duotame interviu katalikų žiniasklaidai tiek
didžiojo Katalikų Bažnyčios katekizmo, tiek ir sutrumpintos
jo versijos dabartiniam rengimui vadovaujantis kardinolas J.Ratcingeris
dar kartą išdėstė šio vieno pagrindinių Bažnyčios dokumentų sudarymo
aplinkybes. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad, nepaisant buvusio
tam tikro skepticizmo kai kuriuose Vakarų teologų sluoksniuose,
1992 metais paskelbtas katekizmas pasiekė nepaprastą populiarumą
ne tik tarp katalikų, bet ir tarp kitų konfesijų bei kitų religijų
tikinčiųjų: beveik 80 pasaulio kalbų jo išleista apie aštuoni
milijonai egzempliorių.
Interviu, kalbėdamas apie minėtąjį skepticizmą, kardinolas J.Ratcingeris
pastebėjo, kad vardan vadinamojo lankstumo kai kur išryškėjo nepakantumas
bet kokiam bandymui kristalizuoti doktriną žodžiais, ir, be
to, daugelyje širdžių vis dar gyvas tam tikras antidogmatizmas.
Po II Vatikano Susirinkimo katechetinis sąjūdis akcentavo antropologinį
priėjimą, todėl manyta, kad katekizmas, būdamas pernelyg doktrininiu
dokumentu, tampa netgi kliuviniu dialoge su šių dienų žmogumi.
Šios klaidingos nuostatos pasekmė šiuolaikinės katechezės katastrofinis
rezultatas, kada neišmanymas religinėje srityje (religinis neraštingumas)
pasiekė neregėtą mastą. Akivaizdu, kad posusirinkiminiu periodu
konkretus krikščioniško tikėjimo turinio perteikimas nebuvo pasiektas,
- daro išvadą kardinolas J.Ratcingeris. Štai kodėl geras ir
visaapimantis katekizmas dabar yra būtinas labiau nei bet kada,
ir tai taip pat liečia dialogo sritį. Juk tam, kad dialogas būtų
vertingas, pirmiausia reikia gerai žinoti tai, apie ką jame kalbama.
O dėl dabar rengiamo kompendiumo, tai kardinolas J.Ratcingeris
pripažino, kad jo poreikis atsirado netrukus po didžiojo Katalikų
Bažnyčios katekizmo paskelbimo: jis yra pernelyg plačios apimties
ir dėl to nepatogus naudoti įprastam katechizavimui. Naujasis
kompendiumas iš esmės remsis 1992 metų katekizmu, tačiau bus trumpesnis
ir išdėstytas paprastesne kalba, todėl prieinamas visiems. Kardinolas
pažymėjo, kad jo rengimo komisijoje vyrauja nuomonė, jog katekizmo
kompendiumas turi būti sudarytas klasikine klausimo atsakymo
forma, tačiau daug priklausys ir nuo pasaulio kardinolų bei vyskupų
konferencijų pirmininkų reakcijos, kuriems bus išsiuntinėtas rengiamo
dokumento projektas.
Tiesą sakant, pradedant Reformacijos laikotarpiu tiek katalikiškasis,
tiek Martino Liuterio katekizmas naudojo šį (klausimo atsakymo)
metodą, - aiškino kardinolas J.Ratcingeris. Iš tiesų žmogus
turi klausimų, o tikėjimas pats savaime yra atsakymas į tuos klausimus.
Ir būtent tokio laikotarpio kaip dabartinis, kada dialogas yra
teisingai laikomas esminiu metodu švietime bei santykiuose tarp
skirtingų žmonių grupių. Man atrodo visai natūralu, jeigu šis
klausimo ir atsakymo metodas bus pritaikytas naujajame kompendiume.
Interviu buvo prisimintas garsusis XX a. pradžioje paskelbtas
popiežiaus šv. Pijaus X katekizmas, kuris iki šiol turi nemažai
rėmėjų. Kardinolas J.Ratcingeris pripažino, kad šv. Pijaus X katekizmas
pasižymi išdėstymo paprastumu, o kartu ir turinio gilumu. Kadangi
krikščionių tikėjimas išlieka visados tas pats, tai ir šv. Pijaus
X katekizmas išlaikė savo vertę. Tačiau tikėjimo turinio perdavimo
būdai gali keistis, ir dabar rengiamas kompendiumas gali geriau
atitikti šių dienų poreikius, tvirtino kardinolas J.Ratcingeris.
Jo manymu, po kardinolų ir episkopatų pirmininkų peržiūrėjimo,
naujasis trumpesnis katekizmo variantas galėtų būti paskelbtas
po dvejų metų, tai yra 2005-aisiais.
Kaip 1992 metais paskelbto Katalikų Bažnyčios katekizmo, taip
ir trumpesniosios jo versijos (kompendiumo) tekstas bus normatyvinis,
tai yra jo, kaip doktrininio dokumento, reikės prisilaikyti rengiant
vietinių Bažnyčių katekizmus. Tačiau bus palikta didesnė laisvė
metodui perimti, atsižvelgiant į konkrečias socialines ir kultūrines
gyvenamosios aplinkos sąlygas. Tam tikras metodologinis lankstumas
visada yra būtinas katechezėje, kiek yra prisilaikoma esminio
tikėjimo turinio, - pabrėžė kardinolas.
Jis pastebėjo, kad tarp pirmosios 1992 metais paskelbtos Katalikų
Bažnyčios katekizmo redakcijos ir tipinės 1997 metų redakcijos
lotynų kalba įvyko tam tikra pažiūrų evoliucija į mirties bausmės
naudojimą. Vykstant karinei kampanijai Irake, pastaruoju metu
taip pat daug diskutuota ir dėl teisingo karo kanoninio apibrėžimo.
Dabar, esant naujiesiems masinio naikinimo ginklams, kurių griaunamoji
galia ir atnešami nuostoliai yra žymiai didesni, karas pralenkia
tradicinį dviejų šalių kovos supratimą (praktiškai dabar lokalinių
karų nebeliko, nes visi jie turi regioninį ar pasaulinį poveikį).
Todėl pagrįstai galima kelti klausimą, ar iš viso yra priimtina
pati teisingo karo sampratos egzistencija, sakė kardinolas J.Ratcingeris.
Taigi, nepaisant naujų argumentų dėl minėtų dviejų problemų (mirties
bausmės ir teisingo karo), tikėjimo mokslo substancija iš esmės
lieka identiška, todėl nereikėtų laukti kokių nors radikalių pasikeitimų.
M.B.
© 2003 "XXI amžius"