Mintys - laisvo žmogaus
pozicija
Turime mažą pasaulio gabalėlį,
Lietuvą, kurį mums davė Dievas, likimas, istorija, ir už kurį
esame atsakingi
Vytautas LANDSBERGIS
Nebesistebime prof. Vytauto Landsbergio
darbštumu. Šalia įtempto darbo Seime ir vadovavimo Tėvynės sąjungai
(Lietuvos konservatoriams) jis kasmet išleidžia po vieną, dvi
ar net tris knygas. Kovo viduryje Vilniaus rotušės Didžiojoje
salėje buvo pristatyta viena naujausių jo knygų Būta ir pasakyta.
Mintys (2002, leidykla Pasviręs pasaulis, sudarytoja Liučija
Jasiukevičiūtė). Kaip rašoma anotacijoje, tai vaizdingų, raiškių
ir svarbos nepraradusių minčių rinktinė. Laisvė, Tėvynė, menas,
idealizmas, gyvenimo prasmė, žmonijos keliai, lietuvių tautos
kultūra ir kiti dalykai sudaro knygos turinį. Visos mintys turi
datas: 1988 - 2002 metai; tiesa, keletą minčių rasime ir iš ankstesnio
laikotarpio. Kai kurios turi ir vietą, kurioje buvo viešai paskelbtos:
Jungtinių Tautų forumai, PEN klubo kongresas Vienoje, Helsinkio
viršūnių susitikimas, JAV Kongresas, Sąjūdžio steigiamasis suvažiavimas...
Kai kurios cituojamos iš laiškų, rašytų žinomiems politikams ir
valstybės vadovams: F.Miteranui, L.Valensai. Kai kurios reiškiamos
eiliuotai. Kad ir kokia forma būtų pasirinkta, visur jausime laisvo
žmogaus poziciją. Beje, šia knyga leidykla ketina pradėti Lietuvos
intelektualų Minčių seriją.
Bene pati svarbiausia vertybė yra laisvė žmogaus įgimtų ir paveldėtų
galių skleidimosi sąlyga. Iš dvylikos skyrių pirmasis pavadintas
Laisvė. Kada žmogus jaučiasi laisvas? Atsakymas duodamas pirmajame
knygos puslapyje. Tu daraisi laisvas, atmesdamas baimę ir tobulėdamas,
jauti, kaip tavyje gimsta naujas žmogus, ir tiesi ranką kitam,
savo artimui, ir gimsta laisva tauta, kuri tiesia ranką kitai
tautai, gimsta laisvųjų santarvė.
Tai vidinė galia, dvasinis virsmas, prieš kurį atsitraukia tankai.
Su šia patirtimi Baltijos šalys dabar grįžta į Europos šeimą,
kad ją atjaunintų.
Laisvės troškimas, jos pojūtis tai mažos šalies, esančios tarp
didžiųjų, išlikimo sąlyga. Todėl, norint išlikti tokioje istorinio
likimo situacijoje, reikia labai norėti išlikti. Reikia mylėti
savo žemę ir savo dangų kitokį negu kur nors už jūrių marių,
reikia mylėti savo kalbą ir dainas, dorus papročius ir teisingumo
suvokimą, reikia mylėti laisvę. Kai kada tą reikia mylėti labiau
už gyvybę.
Kalbant apie laisvę, negalima nepriminti atsakomybės, nes laisvė
ir atsakomybė yra neatskiriami dalykai... Pagrindinis principas,
einantis iš aukščiau ar iš pačios žmogaus prigimties, yra toks
žmogus pats atsakingas už savo pasirinkimą naudotis laisve.
Jis tiek atsakingas, kad gali net netekti laisvės, jei ja nusikalstamai
naudojasi.
Pakalbėjus apie laisvę, logiška kalbėti apie tėvynę. Neatsitiktinai
kitas knygos skyrius pavadintas Tėvynė. Kas yra Tėvynė?
klausiama ir atsakoma: Tai žmonės, kurie ten gyvena, ir žemė,
už kurią mes, tie žmonės, turėtume būti atsakingi. Gimtoji žemė,
kurioje gyventi geriausia. Ne todėl, kad ji pati turtingiausia
ir dideles algas moka, o todėl, kad jos dangus malonus, žaliuojant
gamta graži ir kapuose visi savi. Bet ir tą gamtą reikia gelbėti.
Šalia pagrindinės teisės gyventi norėčiau paminėti ir pabrėžti
žmogaus teisę turėti savo tėvynę, nebūti deportuotam ar išvarytam
iš jos. Autorius nuoširdžiai pataria mums, visiems vienos tėvynės
vaikams: Puoselėkime bičiulystę, talką, jausmą, kad visa, kas
kieno nors iš mūsų padaryta, tai visų padaryta, visų mūsų gimtosios
žemės gėris. Ir nepuoselėkime pavydo, įtaringumo, apkalbų, irzlių
Europos provincijos miestelio varžybų...
Jaunesnės kartos skaitytojams ši knyga tarsi istorijos vadovėlis,
parašytas to meto įvykių liudytojo. Nedera pamiršti, kad prof.
V.Landsbergis buvo pirmasis asmuo Lietuvos Sąjūdžio veikloje:
pirmininkas, garbės pirmininkas. Jis nepriklausomos Lietuvos
Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo pirmininkas, tuometinis
valstybės vadovas, 19962002 metų kadencijos Seimo Pirmininkas.
Jis bene pirmas Lietuvoje prakalbo apie dorą švarių rankų politiką:
Yra galima kūrybiška ir žmoniška politika, kuriai nesvetimas
dorovinis elementas, dorovinis pagrindas. Tokia politika keičia
žmogų iš vidaus: Kai tariam tvirtai apsisprendę užteks, kalbėsiu
tiesą, liudysiu tiesą, balsuosiu už tiesą čia ir gimsta naujas
pasaulis, vertas žmogaus, kuris atsikratė baimės vergijos. Tuo
tarpu sovietinė sistema buvo grindžiama baime ir neapykanta ne
vien išorės pasauliui. Vidaus politika turėjo analogišką parengiamąjį
tikslą atimti asmens ir tautų vertybes, pažeminimu palaužti
visų iki vieno dvasią ir dorovę. Vadinamasis visuomeninis gyvenimas
buvo orientuotas į totalinį susivienijimą ir paklusnumą metafiziškam
sistemos siaubui. Didžiausia šios dehumanizacijos kliūtis
meilė turėjo būti sunaikinta, ir žiaurus primityviai racionalizuotas
naujasis žmogus būtų gerai tikęs užkariauti visą pasaulį. Laimei,
mūsų tautos atsparumas pranoko okupantų lūkesčius: Sausio 13-ąją
ciniška ir nužmogėjusi sovietų karo mašina atsitrenkė į neginkluotų
Lietuvos piliečių ryžtą, solidarumą, pasipiktinimą ir pasipriešinimą;
ir karo mašina užspringo, pasitraukė. Labiau negu dešimtmečiais
prieš tai išryškėjo tos kariuomenės neteisėtas buvimas Lietuvoje
pats buvimas kaip agresijos faktas ir kaip tarptautinis smurtas.
Šiandien džiaugiamės kartu su knygos autoriumi, kad Sąjūdis nesuabejojo
Nepriklausomybės ir demokratijos idealais; nepasidavė gniuždomas,
šmeižiamas, pravardžiuojamas, kaltinamas nebūtais dalykais; neatsakė
šmeižtu į šmeižtą, kerštu į kerštą; neverkė, nors apgailestavo
dėl trumpalaikių pakeleivių, silpnadvasių ir atskalūnų.
Knygoje yra atsakymas ir tiems, kurie iki šiol nepatikėjo prasmingumu
to, kas Lietuvoje pradėta daryti Atgimimo metais: Mes kovojome
už savo teises, už savo likimą ir žinojome, kad netiesioginiu
būdu giname daugelio žmonių teises, likimą, ypač tų, kurie gyveno
į rytus nuo mūsų... Mūsų pozicija bus reikšminga tautoms ir šalims
įvairiausiuose žemynuose ir buvo reikšminga per praėjusius metus,
kad galime būti pavadinami tautų teisių gynėjais apskritai. Ir
tolesnė mūsų politika, prisiminimas kelio, kurį nuėjome, galbūt
ir teigiamas pavyzdys, kaip nuėjome tą kelią, jau yra mūsų indėlis
į žmonijos reikalus. Neturime drovėtis tą suvokti, pavadinti ir
tęsti tą pačią politinę liniją.
Kai įstosime į Europos Sąjungą, Lietuvos siena su Baltarusija
ir Karaliaučiumi taps išorine ES siena. Viena svarbių mūsų priėmimo
sąlygų geri santykiai su kaimynais. Prof. V.Landsbergis visa
tai numatė dar 1992 metais: Lietuva neketina atsisakyti ir žvilgsnio
į Rytus, tradicinių ryšių su Rytų kaimynais. Tokia vėl galima
Lietuvos perspektyva būti Vakarų krikščioniškosios kultūros
ir teisinės kultūros rytiniu forpostu, kaip tai buvo kitados viduramžiais,
Lietuvos Didžiųjų kunigaikščių Vytauto, Žygimanto Augusto ir Stepono
Batoro laikais.
V.Landsbergis muzikologas, menotyrininkas, habilituotas daktaras
(1994), profesorius (1978), parašęs dvylika knygų apie lietuvių
muziką ir dailės istoriją, tyrinėjęs M.K.Čiurlionio muzikos ir
dailės palikimą. Netenka stebėtis, kad trečdalis Minčių skirta
menui, muzikai, Čiurlioniui, tautos kultūrai, žmonijai, idealizmui.
Menas turi kalbėti apie didžiuosius, taurius dalykus, turi žadinti
žmogui savas mintis ir emocijas, ir todėl kiekvienas žiūrovas
ar klausytojas teranda asmeninį kontaktą su meno kūriniu... Čiurlionis
tikėjo, kad jo tauta neša didžiajai pasaulinei kultūrai gerą naujieną;
ir jis įrodė, kad menas tai būtent vieta, kur susitinka individas,
tauta, žmonija; Visa muzika yra meilė. Meilė gyvenimui, meilė
grožiui, artimo pasiilgimas... Muzika visada gynė laisvę, pati
būdama laisvės prieglobstis.
Kai kurios mintys krikščioniški apmąstymai: Būk savimi, būk
asmenybė, individas, išugdyk savo gebėjimus ir galias, kad pajustum
viso to prasmę padėjau kitam žmogui. Kai kurios primena maldas:
Pasauliui Lietuva tai mažas lopinėlis ant Baltijos jūros kranto,
o mums tai krauju ir ašarom sulaistyta žemė, gyvenimo prasmė,
raginanti mus dar ir dar kartą melsti: Palaimink, Viešpatie,
mus, kad galėtumėm gyventi, kartu ir dirbti savo gimtojoje žemėje
savo šeimoms ir savo valstybei. Palaimink, Viešpatie, Lietuvą,
mūsų vienintelę ir nepakartojamą. Palaimink ir šios knygos autorių
prof. V.Landsbergį, vadovavusį mums, išeinantiems iš nelaisvės
namų.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"