Jei žmonės norės geresnės
Lietuvos
|
Prof. Vytautas Landsbergis
Sąjūdžio suvažiavime
Sauliaus Venckaus (ELTA)
nuotrauka |
Penkiolika metų - per
mažas atstumas, kad būtų galima iki pat gelmių suvokti Lietuvos
Sąjūdžio esmę, jo reikšmę visos tautos ir kiekvieno žmogaus gyvenime.
Tais nepamirštamais milžiniškų mitingų laikais, kai, rodos, visa
Lietuva buvo tapusi vienu kūnu, į mūsų šalį perimti Sąjūdžio pamokų
slapčiomis vykdavo patriotai iš įvairių buvusių sovietinių respublikų,
o ne vienas buvęs kokio Rusijos rajono funkcionierius, sutikęs
svečią iš Lietuvos, baugiai apsidairęs, su nenusakoma veido išraiška
tyliai paklausdavo: Negi iš tikrųjų Sąjūdis išves Lietuvą iš
Sovietų Sąjungos?. Išvedė.
Didžiulė Lietuvos Sąjūdžio įkūrimo penkiolikos metų minėjimo programa
vyko šeštadienį Vilniaus kongresų rūmuose surengtu Lietuvos Sąjūdžio
aštuntuoju suvažiavimu.
Birželio 2 dieną Vilniaus universiteto centriniuose rūmuose surengta
konferencija Pilietiškumo ir valstybingumo atkūrimo kelias,
Rašytojų sąjungos būstinėje - vakaras Lietuvos rašytojai ir Sąjūdis.
Birželio 3 dieną, padėjus gėlių ant Sąjūdžio veikėjų kapų, vyko
sukakčiai skirtas iškilmingas Lietuvos Respublikos Seimo posėdis.
Apie Lietuvos Sąjūdžio aštuntąjį suvažiavimą, apie Sąjūdžiui iškylančius
uždavinius po penkiolikos metų kelio rašysime penktadienio numeryje,
o šiame numeryje spausdiname mintis, kurias Sąjūdžio aštuntajame
suvažiavime pasakė buvęs Sąjūdžio pirmininkas, dabar Sąjūdžio
garbės pirmininkas, Lietuvos Seimo narys prof. Vytautas Landsbergis.
Prieš penkiolika metų Lietuvoje
kažkas atsitiko. Susikaupė didieji lūkesčiai, susikaupė per dešimtmečius,
kad ateis, vis vien ateis mūsų krašto laisvės ir garbės diena,
kai Lietuva bus vėl valstybė. Sykiu jau pasirodė ženklų, kad engusi
tautas sovietų imperija silpsta, žlunga. Susikaupė Lietuvoje ir
daugybė mažesnių, bet atkaklių pastangų įvairiose srityse tai
šį, tai tą prikelti, pažadinti, apginti kokią nors laisvę, kokią
nors teisę, savo gamtą ir kalbą, tautos orumą ir kultūrą, istoriją
ir ateitį, grindžiamą tikėjimu
Ir štai tos dalinės paskirų grupių
pastangos ėmė lydytis į naują žėrintį visuotinumo lydinį. Tai
buvo pirmiausia dvasios vyksmas, nepamirštamas tiesos jėgos ir
brolybės jėgos pojūtis, vėl grįžęs tikėjimas rytdiena. Ir tikėjimas,
kad turime globą aukštybėse. Jūs Apvaizdos vaikai, pasakė
kardinolas Vincentas Sladkevičius, ir negalėjo būti Sąjūdžiui
didesnio palaiminimo.
Žmonės keitėsi, atsiskleidė gėriui, džiaugėsi tuo ir padėjo vienas
kitam. Žodžiai artimo meilė būtų buvę kaip tik patys tinkamiausi,
bet jų nevartojome, nes kai yra meilė, nereikia nė žodžių.
Šis gimstantis 1988-ųjų vasarą, staigiai besirandantis naujos
dvasinės kokybės lydinys pasivadino Sąjūdžiu. Bendrinis daiktavardis
tapo tikriniu, taigi vardu ir pirmuoju lietuvišku tarptautiniu
žodžiu. Įvairiomis kalbomis jį rašė lietuviškai, nors ištardavo
skirtingai.
Lietuvos Sąjūdis (kurį laiką, taktikos sumetimais, vadinęsis Persitvarkymo
sąjūdžiu) buvo dvilypis reiškinys. Viena vertus, lūkesčių ir siekių
idėjinė išraiška formuluojamos nuostatos, programos, o kita
vertus laisvos visuomenės organizacija. Ją reikėjo ryžtingai
sukurti, kad įgyvendintume tuos daugybės žmonių siekius ir lūkesčius.
O Sąjūdžio kūrimas ir sukūrimas, dešimtims ir šimtams tūkstančių
atmetant sovietų valdžios baimę, tai jau buvo laisvė!
Pamiršk apie Sofją Vasiljevną (atseit sovietų valdžią), taip
lengva buvo ištarti ir išties pamiršti, nesivaržyti, ir taip atkakliai
ji ligi šiol stengiasi išlikti, kad nepamirštume.
Ką dabar prisimename ir įvardijame, yra ne vien istorija, bet
ir pagrindai, principai. Iš esmės tai ir užduotys, nes darbas
buvo ir yra begalinis, jis nebaigtas.
Dažnas galėtų pasakyti: išsivadavimo tikslas pasiektas, Lietuva
laisva ir nepriklausoma, išsikovojusi net ir teisę pasirinkti
kur ir su kuo ji nori būti, kad laisvės iškovojimas būtų apsaugotas.
Bet ar tai viskas, ko tuomet norėta, kas buvo vertybių skalėje?
Ar laisva žmonių dvasia, ar joje jau vyrauja garbės ir dorovės
nuostatos ir jausmai? O gal priešingai, vergaujame primityviam
egoistiniam materializmui, ciniško pavidalo pragmatizmui, lyg
mus tebevaldytų senoji dvasinė sovietija su savo mąstysenos normomis,
niekaip nenorinti nusibaigti?
Taip visuomenės dorovės klausimą matytume kaip nebaigtą išsilaisvinimą
iš komunizmo. Ir kaip visuomeninę užduotį, nes valstybės valdžia
jos neatliks. Čia reikštųsi ne tik idealistinis, bet ir sveikai
pragmatinis požiūris: geriau, kai sielose mažiau suktumo, daugiau
padorumo; geriau, kad aplink mažiau sukčių, o daugiau padorių
žmonių. Tad reikia ir darbuotis šeimoje, mokykloje, kolektyvuose
ir valdžios įstaigose, kad padorių žmonių įtaka didėtų, o nenaudėlių
mažėtų. Kas ir kada įgyvendins tokia programą, Dievas žino,
bet minėkim nors užduotį ir nesižavėkim galų gale nei sukčiumi,
nei suktybe.
Sąjūdis turėjo ir moralinius, ir politinius tikslus. Politiniai
lyg ir pasiekti. O dėl moralinių Atgimimo tikslų, tai čia Sąjūdis
nepadarė arba dar nepadarė, kiek tikėtasi. Gal išsisklaidė sąjūdininkų
dėmesys ar pristigo jėgų, gal grynoji politika ir valia kurti,
apginti valstybę neišvengiamai kilo į pirmą vietą veikiausiai
taip, bet ne itin svarbu dabar nustatinėti priežastis. Tiesiog
matome, kad neturime, deja, solidarios broliškos visuomenės, kokią
anuomet bemaž regėjom gimstančią. Vis dar neturime teisingumo
valstybės, kurioje ir teisėjas, ir prezidentas, ir politikas naktimis
nemiegotų susirūpinęs dėl pažeidžiamo teisingumo, dėl kiekvieno
žmogaus teisių, o viešoji nuomonė apie sukčius ir kyšininkus išties
būtų smerkianti ir tramdytų labiau negu teismo baimė. Sąjūdis
anuomet kvietė: Neteršk Lietuvos! o ką turime? Pasistatėme
dar nebaigtus vandenvalos įrenginius, čia ir Europa pinigais padeda,
bet ar išsiugdėme daugiau nepakantos teršėjams, kurie aplink miestus
ir miestelius elgiasi blogiau negu deglosios? Ko Lietuvoje tiek
daug auga be šaknelių ar gerumo, ar žiaurumo? Ko daugiau savanaudiškumo
ar noro padėti kitam, kitiems, tuo pačiu ir sau, kad visa bendrija
būtų geresnė? Ar norim išties geresnės Lietuvos, ar tik sau ir
draugeliams kokių šlėktiškų beneficijų?
Aišku, visi doroviniai dalykai turi ir politinį matmenį. Tiesą
ir padorumą vertinantis laisvas žmogus nevergaus nei masinės kultūros
narkotikams, nei populistiniams tariamų pažiūrų stereotipams,
netaps pavaldus politinėms manipuliacijoms.
Senovės graikų filosofas Diogenas kartą vidudienį lakstė miesto
gatve, iškėlęs žibintą, ir šviesdamas praeiviams į veidus klausė:
Žmogaus, aš ieškau žmogaus!
Šiandien klausimas tas pats, bet galėtume būti drąsesni už Diogeną.
Sutiktume gatvėje daug šviesių, teisingų žmonių, dorų ir gėriui
atvirų žmonių. Tik kaip juos sukviesti bendrai pastangai prieš
blogybes, bendram gėriui?
Sąjūdis gali kalnus nuversti, jei bendrojo gėrio siekiantys padorūs
ir neabejingi žmonės vėl gausiai vienysis ir norės tuos kalnus
nuversti. Pakvieskime! Paskelbkime kelias aktualiausias užduotis
ir adresą: Lietuvos Sąjūdis, Vilnius, Gedimino pr. 1.
Vytautas LANDSBERGIS
Lietuvos užduotys - Sąjūdžio
užduotys šiandien:
Sąjūdis prisimena ir primena,
kad gali būti bendras kelias. Kaip ir anuomet, jis kviečia į tikslą,
kuris yra geresnė, žmoniškesnė Lietuva. Tenlink galime eiti, pirmiausia
susivokę ir praregėję, kad esam ne pavienių minia, o bendrija,
kad mūsų geroji valia viršija partinius, turtinius ir kitokius
skirtumus.
Tegul atgimsta sąjūdis Neteršk Lietuvos. Tegu jis laimi, apgindamas
ir gamtą, ir sielas.
Tegul atgimsta Žemdirbių sąjūdis, norėjęs vėl sujungti šeimą ir
tėviškę, sutvirtinti jas abi tradicinėje kultūroje.
Tegul teisingumo sąjūdis iškyla kaip visuomenės moralinė jėga,
kaip sąžinės ir viešosios nuomonės prioritetas virš formalių struktūrų.
Teisinė valstybė, kurios idealas ne artėja, o tolsta, turi būti
teisingumo valstybė, kuri pirmiausia rūpinasi savo pačios garbe
ir patikimumu, kaip ir nusikaltimų šaknimis, ir jų aukomis.
Tegul kyla ir išplinta Lietuvoje tėvų sąjūdis prieš narkotikus,
nes, leidę nusikaltėliams žudyti jaunimą, neturėsime nieko.
© 2003 "XXI amžius"