Skleidusi lietuvybę
Antanina Kisielytė-Matulionienė
viena žymiausių Lietuvos šviesuolių, puoselėjusių lietuvybę
sudėtingu valstybės kūrimosi laikotarpiu. Be aktyvios švietėjiškos
veiklos, ji vadovavo Vilniaus lietuvių mergaičių amatų mokyklai,
gyvenimui rengė įvairių šeimų ir pasiturinčių, ir neturtingų
mergaites, mokė jas lietuvių liaudies tradicijų. Antanina visą
gyvenimą buvo jautri kitų žmonių nelaimėms, rūpinosi jais, stengėsi
kiek galėdama jiems padėti sunkiais negandų ir okupacijų metais.
A.Kisielytė-Matulionienė gimė 1895 m. birželio 4 d. bajoro Aleksandro
Kisieliaus ir Marijonos Bilytės devynių vaikų šeimoje, Palūšės
kaime, Ignalinos rajone.
Aleksandro tėvai turėjo Paliesės ir Zaliesės dvarus netoli Naručio
ežero. Tėvą, kaip sukilėlį, ištrėmė į Sibirą. Iš ten jis negrįžo.
Tremtinio sūnui, sukūrus šeimą, teko sunkiai dirbti nuomojo
ežerus, dirbo su dviem broliais Gilinskiais, vertėsi žvejyba.
Motina augino vaikus, buvo labai gera, mokė juos mylėti žmones,
gerai mokytis bei dirbti. Tėvai buvo šviesūs, trokštantys gėrio,
žinių, tai persidavė ir jų vaikams.
Antanina, vyriausia šeimoje, rašto bei amato išmoko Švenčionių
mokykloje, taip pat iš vargonininko žmonos. Iškart išlaikė keturių
klasių egzaminus. Gerai mokėjo rusų, vokiečių, lenkų kalbas, su
žydais susikalbėjo žydiškai. Tačiau namuose kalbėjo tik lietuviškai.
Ji buvo linksma, graži, energinga, dainavo, grojo gitara, šoko,
skaitė lietuvišką spaudą, dalyvavo saviveikloje, rengė jaunimo
sueigas ne tik savo vietovėje, bet pasiekdavo ir Švenčionis.
Su Pranu Verkeliu, knygnešio sūnumi, susipažino jaunimo sueigose.
Jis iš šeštos klasės buvo pašalintas ir persekiojamas už švietėjišką
veiklą, vėliau mokytojavo Ariogalos kaime. Jo brolis daraktoriavo
Cinčikų mokykloje, tėvas sargavo Švenčionių pašte. Pašto rūsyje
vasarą, atvažiavus vaikams, rengdavo vakarėlius, mokė vaikus skaityti
ir rašyti.
Antanina su P.Verkeliu susituokė 1914 metais Gardine. Kilus Pirmajam
pasauliniam karui, Pranas buvo mobilizuotas į kariuomenę, tarnavo
Gardine, Peterburge, Ašmenoje, taip pat dirbo administracijoje.
Lietuvai paskelbus nepriklausomybę, 1918 metų rugsėjį grįžo į
Lietuvą, pernešdamas slaptuosius dokumentus. Kokie buvo tie dokumentai,
neišaiškinta, tik numanoma. Tačiau greitai buvo sugautas ir sušaudytas.
Per Vilniaus vyskupijos kuriją ir Raudonąjį Kryžių tik 1924 metais
gautas dokumentas, liudijantis, kad P.Verkelis buvo sušaudytas.
Antaninai teko daug dirbti, auginti dukrelę Birutę. Ji gražiai
siuvo ir to amato išmokė apie 50 mergaičių. Palūšėje 1920 metais
parodytas lietuviškas vaidinimas Amerika pirtyje, po to vaidinta
Meironyse, Viekšniuose, Gereikienuose, Antagarėje.
Vienas žymiausių Vilniaus lietuvybės puoselėtojų Linkmenų klebonas
J.Breiva rekomendavo A.Verkelienę Vilniaus lietuvių labdaros draugijai
kaip gabią, energingą, apsišvietusią, sugebančią vadovauti lietuvių
mergaičių amatų mokyklai. Taip 1923 metų rudenį Vilniuje, Aušros
Vartų gatvėje, Antanina pradeda dirbti. Lenkų valdžiai atėmus
Aušros Vartų gatvėje esančias patalpas, bendrabutis ir amatų mokykla
persikėlė į naujai įgytus namus Žvėryne, A.Mickevičiaus gatvėje.
Į amatų mokyklą buvo priimamos mergaitės, joms suteikiant visišką
išlaikymą. Jos gaudavo maistą, drabužius, bendrabutį. Pasiturinčios
mokinės pačios užsimokėdavo už mokslą.
Įsikūrusi Vilniuje, Antanina pasiėmė savo trimetę dukrą Birutę.
Ji įgijo politinių mokslų išsilavinimą, vėliau dirbo Lietuvos
generaliniame konsulate Vilniuje. Už švietėjišką darbą B.Verkelytei
teko mokėti baudas, grėsė areštai. Švietėjišką darbą dirbo ir
Antaninos seserys: Genovaitė Kisielytė, baigusi Teologijos-filosofijos
fakultetą, ir Marytė Dukšienė, 1929 metais vadovavusi pirmajam
lietuviškam Lazūnų darželiui. Be to, ji nelegaliai vakarais mokė
jaunimą, rengė sueigas ir susirinkimus. Brolis Liudas mokėsi technikume,
vėliau buvo išrinktas Lietuvių katalikų amatininkų ir darbininkų
draugijos valdybos pirmininku.
Nepamiršo Antanina ir savo kaimo jaunimo bei kitų lietuvių mergaičių.
Priėmė jas į amatų mokyklą. Jos vadovaujamoje mokykloje buvo moteriškų
drabužių siuvimo, rankdarbių, audimo, mezgimo skyriai. Antanina
vadovavo mokyklai ir dėstė sukirpimą. 1927 metais išlaikė egzaminus
ir gavo Vilniaus amatų rūmų diplomą. Mokinių darbus realizuodavo
parduotuvėse Vilniuje ir užsienyje Varšuvoje, Prancūzijoje,
nes gaminiai buvo aukštos kokybės, pelnę prizines vietas įvairiose
parodose. Dirbiniuose buvo puoselėjamos lietuvių liaudies tradicijos.
Populiarus užsakymas amatų mokyklai tautiniai drabužiai šventadieniams.
Juos vilkėdavo ir suaugusieji, ir vaikai. Prie jų buvo užsakomos
tautinės sagės, karoliai. Drabužių raštai, spalvos, pasiuvimas
atitikdavo Lietuvos regionus. Vienu metu amatų mokykla sunkiai
vertėsi. Visame pasaulyje buvo jaučiama ekonominė krizė. Sužinojusi,
kad į Vilnių atvyksta Juzefas Pilsudskis, per naktį Bernardinų
sode surengė parodą ir pakvietė jį apsilankyti. J.Pilsudskis atvyko
į parodą ir gerai įvertino lietuvaičių triūsą. Jis su savo palydovais
užsakė didelį kiekį įvairių gaminių: užuolaidų, portjerų, patalynės,
juostų, audinių ir kt.
Antanina itin daug dirbdavo, grįždavo namo labai pavargusi, bet
visada būdavo linksma, geranoriška. Ji aktyviai dalyvavo kultūriniame
lietuvių gyvenime, rengdavo parodas, tai buvo proga parodyti lietuvių
veiklą Vilniuje, skleisti lietuvybę. Amatai padėjo palaikyti Vilnijos
kaimų ir miestelių gyventojų kontaktus, atsispirti lenkinimo įtakai.
Antanina dalyvavo 1933 metais įsteigtoje Lietuvių katalikų amatininkų
draugijos veikloje. Aktyvi lietuvybės puoselėtoja minima knygose
Mykolo Biržiškos Vilniaus Golgota, Broniaus Makausko Vilniaus
lietuviai, Vorutos laikraštyje.
1930 metais Antanina ištekėjo antrąkart už lietuvio patrioto
Antano Matulionio, dirbusio Vilniaus lietuvių labdaros draugijoje
raštininku, vyr. buhalteriu, kredito bankelio valdytoju. Abu susilaukė
dviejų dukrų, Mildos ir Meilės, kurios baigė aukštąjį mokslą.
Namuose dažnai buvo daromos kratos dėl spaudos platinimo, tikrinimo,
ar neišvyko A.Matulionis toliau kaip 100 kilometrų nuo Vilniaus.
Imtasi ir gudrybių: ant durų buvo klijuojami plakatai, kad vaikas
serga kokliušu arba skarlatina. 1936 metais iš Lietuvos į Vilnių
atvyko vyskupas Teofilius Matulionis ir apsistojo Antaninos ir
Antano šeimoje. Jis susitiko su Romuvos nariais, gyventojais,
papasakojo apie savo išgyvenimus Rusijos kalėjimuose, pasisakė
už bažnytinių apeigų laikymą kiekvienai tautai sava kalba. Atvežė
Popiežiaus suteiktą palaiminimą Antaninos ir Antano šeimai.
Vokiečių, vėliau rusų okupacijų metais, nors ir sunkiai gyveno,
Antanina išliko žmogiška, jautri žmonių nelaimėms, stengėsi visiems
padėti, rūpinosi sužeistais lietuvių partizanais, alkanais rusų
kareiviais, vokiečių belaisviais, žydais, apnakvindavo badaujančius
vokiečių vaikus, moteris. Priėmė gyventi iš tremties grįžusius
Vilniaus burmistro Stašio šeimą, P.Vibrentį, Kalnėnienę žurnalisto
Kalnėno žmoną, Ražauskienę su dukra Terese, Nataliją Žeimelienę,
Genutę, J.Masiulį, iš kalėjimo grįžusį vyro brolį Jurgį Matulionį.
Padėjo Žvirblienei išmaitinti du mažus vaikus. Ir visada su šypsena,
nepaprastu gerumu, lydima Dievo palaimos. Besislapstančios ir
skurstančios moterys buvo paskutinės A.Matulionienės mokinės,
kurioms ji perteikė savo žinias ir meistriškumą. Tai padėjo joms
ir jų šeimoms išgyventi sunkius pokario metus. A.Matulionienė
mirė 1977 m. gruodžio 26 d. Palaidota Kaune, Petrašiūnų kapinėse.
Meilė MATULIONYTĖ-BUBELIENĖ
© 2003 "XXI amžius"