Planuojant Lietuvos ateities
kelią
Yra sakoma, kad visi skundžiasi
blogu oru, bet niekas nieko nedaro jam pakeisti. Nieko nedaro,
nes orą pakeisti dar ne žmogaus valioje. Lietuvoje daug nusiskundimų
blogu gyvenimu. Ar nusiskundimai teisingi? Ar gyvenimą galima
pagerinti ir kas daroma jam pagerinti? Kodėl įvairios statistikos
tvirtina ir tarptautiniai ekspertai pripažįsta, kad gyvenimas
Lietuvoje (kalbant apie ekonomiką) nuolat gerėja, o tuo tarpu
skundai stiprėja? Iki antrosios balsavimo į Europos Sąjungą dienos
buvo abejojama dėl teigiamų balsavimo rezultatų, nors unisonu
balsuoti ragino visi Prezidentas, Vyriausybė, partijos, Bažnyčios
vadovai, intelektualai, suorganizuoti mokyklų mokiniai ir t.t.
Prezidentas R.Paksas pažadėjo viešai atsiskaityti už kiekvieną
iš ES gautą litą. Tauta parodė pasitikėjimą kandidatu į Prezidentus,
suabejota išrinktu Prezidentu. Priėmus dėmesin, kad įvairiose
apklausose mažiausiai pasitikima Seimu, kyla klausimas, ar iš
tikrųjų tauta mažiausiai pasitiki savo pačios tiesiogiai rinktais
atstovais.
Kalbant apie Prezidentą, dažniausiai jam daromas priekaištas,
kad rinkimams jis gavęs didelę sumą iš nepatikimo šalinio. Daroma
prielaida, kad jis ateityje kaip nors neskaidriai ir atsilyginsiąs.
Prielaidos kartais pasitvirtina, bet kartais ir ne. Iš šalies
stebint per keturis mėnesius padarytus naujojo valstybės vadovo
sprendimus, nematyti pagrindo, kad juo reikėtų nepasitikėti. Priešingai,
net aštrieji kritikai nėra jo apkaltinę prasilenkimu su prezidentine
priesaika ar Konstitucijos nuostatais. Antra vertus, iš kritikų
nepasigirsta tokios pat stiprios kritikos kitiems buvusiems kandidatams
į Prezidento postą, su dėkingumu priėmusiems šimtatūkstantines
sumas iš išsiryškinusių oligarchinių šaltinių.
Iš šių neatsakytų klausimų ir keleto faktų darytina išvada, kad
demokratinės formos Lietuvoje jau prigijusios, tik giluminių šaknų
dar neįleidusios. Ūkio sektoriuje vyksta pažanga, kurią mato tarptautiniai
ekspertai. Tik jie nepastebi, kad didžioji dalis pažangos vaisių
korupcijos kanalais nuplaukia į privilegijuotų oligarchų aruodus,
iš kurių riebiais kyšiais apdovanojami įtakingi politikai.
Dar nykesnis vaizdas pasižvalgius dorovinių vertybių lauke. Jų
netyrinėja nei vertina nei savi, nei tarptautiniai ekspertai.
Tų vertybių trūkumą viešajame gyvenime liudija baisūs ypač jaunimo
daromi nusikaltimai: savižudybės, žudymai, abortai, seksualiniai
prievartavimai. Sudarinėjamos tokių nusikaltimų statistikos, bet
neieškoma gilesnių tų blogybių priežasčių ir būdų iš jų vaduotis.
Rašomi straipsniai, galbūt ir rengiamos mokslinės konferencijos
toms temoms svarstyti, bet dažnai pasitenkinama ekspertų intelektualiniu
plepėjimu, nedarant praktiškų išvadų. Juo labiau išvadų nepervedant
į akciją. Čia prisimintinas prof. Juozo Brazaičio įspėjimas, kad
padėties analizė visada prašosi konstruktyvios išvados.
Dabartinėje Lietuvoje pastebima tendencija pervertinti istorikų
vaidmenį, kai kalbama apie netolimą praeitį, nesiskaitant su gyvųjų
liudytojų parodymais, ir toks pat vaidmuo skiriamas vadinamiems
intelektualams sprendžiant svarbias gyvenimo problemas. Bet čia
vėl reikėtų prisiminti J.Brazaičio mintį: Didžiosios tiesos dažniausiai
yra paprastos. Jos tokios paprastos, kad net minios nuostabos
nekelia.
Dorovinės vertybės tiesa, laisvė, meilė, tikėjimas, patriotizmas,
moralė, solidarumas, darbštumas ir t.t. pačios savaime be žmogaus
neegzistuoja. Jų buvimas ar nebuvimas matomas žmogiškuose veiksmuose.
Pvz., pagalba artimui liudija dorovinių vertybių gyvybę, o skriauda,
reketų, šmeižtų ar kita forma, liudija vertybių sunykimą. Visi
šiandien pripažįsta, kad komunizmas dorovinių vertybių naikinime
Lietuvoje pasiekė nemažų laimėjimų. Materialinės vertybės viešajame
gyvenime ir šiandien turi pirmenybę prieš dvasines: politikai
retai užsimena apie reikalą ugdyti dorovines vertybes, nedorais
būdais pralobę turtuoliai valstybinėse šventėse sėdi tarp pačių
garbingiausių svečių arba stovi tarp pagrindinių kalbėtojų tribūnose,
o iš žemesniojo sluoksnio dažnai pasigirsta balsų, kad prie rusų
buvę geriau gyventi.
Savižudžių skaičiais Lietuva pirmauja Europoje. Turbūt yra padarytos
ir kitų nusikaltimų statistikos ir palyginamosios suvestinės.
Jos irgi turėtų būti gąsdinančios. Lietuva garsėja pasaulyje,
ypač Europoje, sportininkais, dainininkais, menininkais ir mokslininkais.
Bet garsėja ir sunkiais nusikaltimais. Bandoma priežasčių ieškoti
sunkiose gyvenimo sąlygose, bet jei sakysime, kad prieš Antrąjį
pasaulinį karą gyvenimo sąlygos irgi nebuvo lengvos, o tokie nusikaltimai
buvo labai reti, dažniausiai būsime apkaltinti senatvės liga.
Jei palyginsime Antrojo pasaulinio karo pabėgėlius į Vakarus su
dabar pasaulyje pasklidusiais lietuviais, irgi pamatysime didžiulį
skirtumą: tarp to meto pabėgėlių, bent Amerikoje, žudiko ar žiauraus
plėšiko iš viso nepasitaikė. Net kalbant apie Amerikos tautines
bendruomenes, žiniasklaida daug metų linksniuodavo italų mafiją,
rusų, vietnamiečių, net izraeliečių, bet niekad nepaminėjo lietuvių
ar išvis baltų. O juk komunistai tuo laiku pumpuote pumpavo, kad
į Ameriką nuo liaudies keršto subėgo lietuviai karo nusikaltėliai
ir holokausto vykdytojai.
Iškeliant šiuos faktus, jokiu būdu nenorima pilti druskos į atvirą
žaizdą, bet bandoma paieškoti vaistų žaizdai gydyti. Rašančiojo
įsitikinimu, ypač teigiamą vaidmenį prieškariu suvaidino kilnūs
Lietuvos kaimo papročiai, jaunimo organizacijos mieste ir kaime
bei katalikiškos mokyklos miestuose. Dabar irgi yra galimybė patikrinti,
ar tie veiksniai ir dabartinėje Lietuvoje turi tokį pat poveikį
dorinėms vertybėms ugdyti.
Pirmiausia tektų surinkti bent vienerių dvejų metų statistinius
duomenis apie jaunimo (iki 25 metų), priklausančio ideologinėms
organizacijoms (ateitininkams, skautams, kudirkaičiams, maironiečiams,
jauniesiems šauliams ir kt.), padarytus sunkius nusikaltimus ir
palyginti su ideologinėms organizacijoms nepriklausančio jaunimo
nusikaltimais. Tokį pat tyrimą padaryti religinių bendruomenių
išlaikomose mokyklose ir palyginti su maždaug tokiomis pat sąlygomis
veikiančiomis kitomis mokyklomis. Gal tektų apsiriboti pačiais
sunkiausiais nusikaltimais: savižudybėmis, nužudymais, seksualiniu
prievartavimu, žiauriais plėšimais.
Dabartinė švietimo sistema ideologinių organizacijų vidurinėse
mokyklose atžvilgiu nėra draugiškai nusiteikusi, o valdžia religinių
bendruomenių išlaikomas mokyklas remia tik minimaliai. Ir pati
visuomenė, pusę šimtmečio komunistų partijos prievartauta jaunimą
laikyti spaliukų-komjaunimo organizacijose, ideologinių organizacijų
ir religinių bendruomenių išlaikomų mokyklų palaimos dar nespėjo
visiškai suprasti. Turint moksliškai atliktus tokius tyrimus,
visuomenės ir valdžios nusistatymas dėl religinių bendruomenių
išlaikomų mokyklų ir ideologinių organizacijų galėtų pasikeisti.
Šio rašinio autorius mano, kad tyrinėjimo darbą galėtų atlikti
sociologijos mokslus baigiantis studentas ar jų grupė, ir pažada
tyrimo išlaidoms padengti organizuoti paramą.
Juozas KOJELIS
© 2003 "XXI amžius"