Tolerancija ir moralės
principai politinėje veikloje
JAV senatorius Rikas Santorumas apie katalikų politikų
uždavinius
|
Septynių vaikų tėvas
Rikas Santorumas |
Bažnyčia perspėja dėl
moralinio reliatyvizmo
Daugelyje šalių plataus atgarsio
ir komentarų susilaukė sausio viduryje Tikėjimo mokslo kongregacijos
paskelbtas dokumentas Dėl katalikų veiklos ir elgesio politiniame
gyvenime kai kurių klausimų. Jame primenama katalikų politikų
pareiga savo veiklą dosniai sieti su Bažnyčios mokymu pagal principą,
kuriuo vadovavosi politikų dangiškasis globėjas šv. Tomas Moras:
Žmogaus negalima atskirti nuo Dievo, o politikos nuo moralės.
Bažnyčia pripažįsta šiuolaikinės demokratinės visuomenės pranašumą,
kuri geriausiai iš visų kitų santvarkų gali pasitarnauti bendrajai
gerovei taikai, laisvei, pagarbos gyvybei, teisingumui, solidarumui
įtvirtinti. Gyvenimas demokratinėje visuomenėje negalėtų vaisingai
plėtotis be aktyvaus, atsakingo ir dosnaus visų dalyvavimo,-
rašoma dokumente, kartu primenant Vatikano II Susirinkimo mokymą,
kad tikintieji pasauliečiai turi taip pat aktyviai dalyvauti politikoje,
vadovaudamiesi krikščioniškąja sąžine.
Minėtame Tikėjimo mokslo kongregacijos dokumente, kuris kartais
populiariai įvardijamas kaip kataliko politiko katekizmas, be
kita ko, konstatuojama, jog katalikai gali sėkmingai veikti įvairiose
politinėse partijose ir organizacijose. Tačiau būtų klaidinga
teisingą autonomiją, kuria politikoje turėtų naudotis katalikai,
painioti su principo, atsiribojančio nuo Bažnyčios moralinio ir
socialinio mokymo, gynimu. Katalikas politikas yra pašauktas
atmesti moralinio reliatyvizmo ženklinamą pliuralizmo sampratą,
ir jam etiniai principai negali būti derybų objektas.
Ypač tai liečia žmogaus gyvybės šventumo ir neliečiamumo gynimą
nuo jos pradėjimo ir embrioninės būsenos iki natūralios mirties.
Dokumente primenama popiežiaus Jono Pauliaus II enciklika Evangelium
vitae ir kitos pastabos, kuriose aiškiai nurodoma Bažnyčios narių
pareiga priešintis visiems į žmogaus gyvybę besikėsinantiems
įstatymams. Krikščionys politikai taip pat turi stengtis, kad
įstatymais būtų remiama šeima, pagrįsta monogamine dviejų skirtingos
lyties asmenų santuoka, tėvų teisės savo vaikų atžvilgiu, religijos
laisvė, kad ekonominis gyvenimas remtųsi solidarumo principu ir
kad būtų įtvirtinta teisingumu grindžiama taika.
Pagrindinė problema, su kuria šiandien susiduria krikščionys politikai,
nuosekliai besilaikantys prigimtinės moralės dėsnių, yra klaidingas
apeliavimas į tolerancijos nuostatą, pagal kurią visi požiūriai
tariamai yra vienodos vertės. Ši nuostata pastarojo meto visuomenės
gyvenime, o taip pat ir politikoje sukėlė vadinamąjį etinį pliuralizmą
arba moralinį reliatyvizmą, kuris sąlygojo proto bei prigimtinio
įstatymo principų nuosmukį ir irimą, pabrėžiama dokumente.
Pavojingiausia yra tai, kad tokiomis aplinkybėmis žmogiškosios
būties prigimtyje prigijusias moralines normas ginantys krikščionys
politikai pradedami laikyti nepakankamai tolerantiškais ir netgi
stengiamasi nuo jų atsiriboti. Tie, kurie, apeliuodami į pagarbą
individualiai sąžinei, krikščionių moralinėje pareigoje elgtis
pagal savo sąžinę įžiūri dingstį diskvalifikuoti juos iš politinio
gyvenimo ir paneigti jų teisę veikti politikoje pagal savo pažiūras
bendrosios gerovės labui, įpuola į nepakantųjį laicizmą, perspėja
Tikėjimo mokslo kongregacija. Komentuodamas šį dokumento tvirtinimą,
teologas Robertas Spemanas Vatikano laikraštyje LOsservatore
Romano kovo mėnesį rašė, kad tokiu būdu tolerancija tampa priešingybe
pačiai sau: Ji transformuojasi į netoleravimą to, kas realiai
tolerancijai suteikia pagrindinę vertę sąžinės šventumą.
Tokiu būdu atsiveria kelias į moralinę anarchiją, keliančią
grėsmę paties dvasiniams ir kultūriniams civilizacijos pamatams.
Kaip paaiškino R.Spemanas, žmogaus asmens orumo samprata remiasi
tiesa ir jeigu mes priimame vien reliatyvistinę poziciją, tai
iškyla rizika ne tik anarchijai, bet, kaip rodo nesena tragiška
XX amžiaus patirtis, ir naujo tipo ideologinei tironijai. Pagarba
tvarkai, kuri remtųsi žmogiškosios būties prigimtimi, yra ne religijos
primetimas valstybiniam gyvenimui, bet žmogiškąjį orumą ginančios
demokratijos saugumo garantija. Būtent todėl kaip saugiklį prieš
moralinę anarchiją ir totalitarizmą Bažnyčia primygtinai siūlo
naujojoje Europos Sąjungos konstitucijoje įtvirtinti aiškią nuorodą
į religinį paveldą bei atsakomybę prieš Kūrėją.
Reikalavimas tolerancijos
gali tapti netolerantišku tikėjimui
Romoje veikianti tarptautinė
katalikų žinių agentūra Zenit, norėdama išsiaiškinti, kaip naujasis
Vatikano doktrininis dokumentas dėl politinės veiklos yra vertinamas
politikos pasaulyje, pastaraisiais mėnesiais paskelbė nemažai
interviu su žymiais katalikais politikais bei politikos ekspertais.
Balandžio pradžioje buvo pateiktas pokalbis su vienu ryškiausių
šių dienų Jungtinių Valstijų katalikų visuomenės veikėjų 45 metų
respublikonu senatoriumi Riku Santorumu, kuris Kongreso aukštuosiuose
rūmuose jau antrą kadenciją atstovauja Pensilvanijos valstijai.
Senatorius R.Santorumas, pats būdamas gausios septynių vaikų šeimos
tėvas, politikoje taip pat pirmiausia yra žinomas kaip atsakingas
tėvystės ir santuokos rėmėjas. Jis stengiasi, kad per mokesčių
mažinimą ir kitas socialines reformas ypač būtų palengvintas jaunų
šeimų gyvenimas. (Senatorius primena, kad amerikiečių šeimos mokesčiams
išleidžia daugiau nei maistui, drabužiams, komunalinėms paslaugoms
ir transportui. Tai, jo manymu, yra per didelė našta.) Senatorius
Kongrese taip pat yra atsakingas už federalinės paramos žemės
ūkiui programos kūrimą, aktyviai darbuojasi dėl sveikatos apsaugos
sistemos gerinimo, remia katalikiškąsias mokyklas. (Per pirmąją
kadenciją Senate (1995-2001) jis aplankė daugiau kaip 150 mokyklų
savojoje Pensilvanijos valstijoje, pažymėdamas, kad švietimas
turi būti nacionalinės politikos prioritetas.)
Senatorius R.Santorumas kartu su ištikimu Bažnyčios socialinės
doktrinos įgyvendinimu taip pat pasižymi bekompromisiniu gyvybės
gynimu. Galima sakyti, jis kone idealiai stengiasi taikyti popiežiaus
Jono Pauliaus II enciklikos Evangelium vitae mokymą: kai abortus
leidžiančio įstatymo visai atmesti ar anuliuoti neįmanoma (tokia
dabar padėtis JAV ir daugelyje kitų Vakarų šalių), išrinktas
valdžios atstovas, kurio asmeniškas absoliutus pasipriešinimas
abortams gerai žinomas, gali teisėtai remti pasiūlymus, skirtus
apriboti tokio įstatymo daromą žalą ir sumažinti neigiamas jo
pasekmes kultūros ir viešosios moralės plotmėje. Kaip tik pastaraisiais
metais senatoriaus R.Santorumo ir kitų krikščionių politikų siūlymų
dėka JAV Senatas patvirtino nemažai įstatymų, kuriais siekiama
apginti negimusią gyvybę ir nutraukti eksperimentus su žmogaus
embrionais, įskaitant jų klonavimą.
Tokie tvirtų moralinių nuostatų politikai, kaip senatorius R.Santorumas,
kiekviena pasitaikiusia proga laicistinės žiniasklaidos yra užpuldinėjami,
jiems bandant primesti katalikišką netoleranciją. Neseniai tokia
proga pasitaikė dėl senatoriaus pastabų ginant įstatymus, kurie
draudžia sodomiją (iškrypėlišką seksualinį ištvirkavimą). Gegužės
pradžioje JAV Aukščiausiajam Teismui pradėjus nagrinėti Teksaso
valstijoje galiojantį sodomijos įstatymą dėl galimo jo atšaukimo,
žinių agentūra AP citavo R.Santorumo pastebėjimą, kad jeigu Aukščiausiasis
Teismas nuspręstų, kad jūs turite teisę į homoseksualinius santykius,
tada jūs turite teisę į bigamiją, jūs turite teisę į poligamiją,
jūs turite teisę į incestą, jūs turite teisę į santuokinę neištikimybę.
Jūs tada turite teisę viskam.
Šis kiek karštokas kataliko politiko pareiškimas sukėlė kritikos
bangą dėl neva homoseksualų diskriminavimo liberalioje spaudoje,
tokioje kaip The New York Times ir Washington Post. Senatorius
buvo kaltinamas religinių argumentų primetimu viešajai politikai,
bandymu homoseksualizmą prilyginti nusikaltimui, į tikėjimo vystyklus
suvyniota netolerancija ir pan. Tačiau iš esmės, kaip pastebėjo
senatorių R.Santorumą ginantys katalikai komentatoriai, jo kritikai
iškreipė tikrąją politiko minčių prasmę, kuri yra aktuali ypač
dabar, kai seksualinis palaidumas beveik nežino ribų.
Ieškovai, pateikę JAV Aukščiausiajam Teismui nagrinėti Teksaso
valstijoje veikiantį prieš sodomiją nukreiptą įstatymą, reikalauja,
kad jis būtų atšauktas, nes valstybė negali kištis į asmens seksualinį
gyvenimą tuo pagrindu, kad taip būtų pažeista konstitucijos ginama
teisė į neliečiamą privatumą. Taigi klausimas, kiek toli šis privatumas
gali nueiti? Teisės ekspertai perspėja, kad jeigu bus atšaukti
sodomijos įstatymai šiuo privatumo atveju, tada taps teisėti ir
nebaudžiami incestas, pedofilija, bigamija ir santuokinė neištikimybė.
Todėl, kaip rašo katalikiško Crisis žurnalo redaktorius Deilas
Hadsonas, senatoriaus R.Santorumo pareiškime nėra nieko naujo
ar diskriminacinio, o tiesiog reiškiamas susirūpinimas dėl moralinės
tvarkos, kuri tiesiogiai susijusi su bendrąja žmogaus ir visuomenės
gerove.
Daugumos viešoji nuomonė
ne visuomet geriausia
Minėtame interviu Zenit žinių
agentūrai senatoriui R.Santorumui kaip tik buvo pastebėta, kad
Vatikano naujasis dokumentas dėl politinės veiklos, kritikuojantis
moralinį reliatyvizmą, gali sukelti prieštaravimų amerikiečių
visuomenėje, kur ypač vertinama tolerancija ir nuomonių įvairovė.
Katalikui politikui gali būti nelengva išlaikyti pusiausvyrą tarp
ištikimybės moralės principams ir kartu nepasirodyti netolerantiškam.
Senatorius irgi pripažino, kad ypač JAV kultūriniame elite ir
žiniasklaidoje moralinis reliatyvizmas yra tapęs kasdieniu reiškiniu.
Mus dabar yra apėmęs tikras kultūrinis karas, kada daugelis amerikiečių
netiki absoliučia tiesa ir yra vadovaujami moralinio reliatyvizmo,
- sakė jis.
Tačiau R.Santorumui yra svetimas perdėtas tolerancijos garbinimas,
nes tokiu atveju galima prieiti tokią padėtį, jog nebus įmanoma
daryti jokio sprendimo. Jis priminė anglų rašytojo Gilberto Čestertono
pasakymą, jog nereikia būti atviram viskam, kad neiškristų smegenys.
Vis dėlto aukščiausia vertybė yra ne tolerancija, bet tiesa. Žinoma,
teisingai suprasta tolerancija, kaip pagarba kitų žmonių nuomonėms,
yra didelis gėris. Tačiau tolerancijos supratimas, paremtas perdėtu
libertizmu, kuris kaip tik šiuo metu paplitęs, reikštų jos tikrosios
prasmės iškraipymą. Aš nemanau, kad mes turėtume priimti toleranciją
kaip tikėjimą, jog visi požiūriai yra lygūs ir geri. Daryti tai
reikštų ištrinti liniją tarp gėrio ir blogio, - teigė senatorius.
Tai taip pat reikštų atmesti Dievo suteiktą vertinimo ir sprendimo
dovaną. Juk Kristus mums nurodė nebijoti juodą pavadinti juodu,
o baltą baltu, ir tai yra mūsų pareiga. Iškreipus teisingą tolerancijos
supratimą, nebebūtų įmanoma likti ištikimam moralės principams.
Tuo tarpu politikai turi pareigą tvirtai laikytis moralės principų,
kad valdymas būtų efektyvus, - sakė R.Santorumas. Jis priminė
vieno Jungtinių Valstijų įkūrėjų Džono Adamso pastabą, kad JAV
konstitucija yra sudaryta moraliems ir religingiems žmonėms,
todėl ir vyriausybė turi vadovautis morale ir religija.
Žinoma, dabar tarp politikų kartais svarstoma, kas turi būti pirmiau
tikėjimas ar valstybės reikalai. Kai kurie politikai mano, kad
tikėjimas, kaip privatus reikalas, neturi vaidinti pagrindinio
vaidmens valstybės valdyme, kiti tuo tarpu yra įsitikinę, kad
jis turi vaidinti esminį vaidmenį, jog priimti politiniai sprendimai
būtų geriausi. Senatoriaus nuomone, ieškant teisingo atsakymo
reikia kreiptis į Evangelijos mokymą: Kristus yra pasakęs, kad
ciesoriui reikia atiduoti tai, kas priklauso ciesoriui, o Dievui
tai, kas priklauso Jam. Taigi iš esmės neturėtų būti konflikto
tarp tikėjimo ir politinės veiklos. Politiko pareiga daryti
tai, kas yra geriausia dėl valstybės ir jo rinkėjų interesų, o
tikėjimas ir vertybės yra orientuotos į bendrąjį visuomenės gėrį
ir šią veiklą tik sustiprina.
Tačiau gali iškilti konfliktas tarp daugumos vadinamosios viešosios
nuomonės, kuri ne visada yra krikščioniška, ypač šiais laikais,
ir politiko moralinių nuostatų. Iš esmės čia kalbama apie populizmą:
kai kurie politikai teisinasi, kad jie negali visiškai paklusti
Bažnyčios mokymui, nes turi atspindėti savo rinkėjų daugumos nusistatymus.
Esu įsitikinęs, kad aš, kaip politikas, esu atsakingas už savo
rinkėjus, tačiau nemanau, kad viešoji nuomonė turi daryti įtaką
svarbiems sprendimams parlamente, - aiškino R.Santorumas. Atsisakymas
daryti geriausius sprendimus, paklusus daugumos viešajai nuomonei,
būtų blogas pasitarnavimas visuomenei, nes, kaip minėta, daugumos
nusistatymas dažnai nėra pastovus, teisingas ir moralus.
Senatorius apgailestavo, jog kai kurie politikai vien vadovaujasi
viešąja nuomone, ir toks populizmas apsprendžia jų darbotvarkę.
Politikas turi pareigą vadovautis geriausia jam prieinama informacija,
bet ne visuomenės norais, - sakė jis. Galutinai turimas tvirtas
vertybinis pagrindas sudarys sąlygas tinkamiausiems politiniams
sprendimams ir visuomenei. O naujuose rinkimuose piliečiai galės
vertinti, ar jų politiko sprendimai buvo teisingi ir ar jis laikėsi
savo moralinių principų. Šiuo atžvilgiu visuomenė turi drąsiai
reikalauti iš politinių veikėjų moralumo bei ataskaitos už savo
veiksmus. Politiko elitarinis statusas visuomenėje nereiškia,
kad jis gali išvengti teisėtos kritikos, ir tas žinojimas jį turi
skatinti moraliniam veikimui.
Pokalbyje buvo prisimintas žymus anglų politinis veikėjas šv.
Tomas Moras (1478-1535), kuris, rodydamas ištikimybę popiežiui
ir Katalikų Bažnyčios mokymui, nepritarė karaliaus Henriko VIII
amoraliam elgesiui ir pasiskelbimui nuo Romos atskirtos Anglikonų
Bažnyčios vadovu. Dėl to T.Moras neteko savo aukštų valstybinių
pareigų, buvo apkaltintas valstybės išdavimu ir nubaustas mirties
bausme. Kaip kankinys už tikėjimą 1935 metais jis buvo paskelbtas
Katalikų Bažnyčios šventuoju, o popiežius Jonas Paulius II jį
2000 metais paskelbė visų politikų ir valstybininkų dangiškuoju
globėju.
Didysis Tomas Moras moko politikus ir visus žmones, kad svarbu
gyvenime žvelgti į amžinybę ir tuo pat metu tarnauti Dievui čia,
žemėje, - teigė senatorius R.Santorumas. Žmogus yra pašauktas
išlaikyti tinkamą pusiausvyrą tarp Dievo meilės, Jo valios vykdymo
ir tuo pat metu ištikimai atlikti savo žemiškąsias pareigas.
Ši tobula pusiausvyra reiškia troškimą nuosekliai tarnauti dangiškajam
Viešpačiui ir kartu savo žemiškajam valdovui. Tačiau kartais būna
momentų, kada šios abi tarnystės tarpusavyje konfliktuoja. Šv.
T.Moro kankinystė visuomet mums primena, kad tuo atveju į pirmą
vietą reikia iškelti savo tikėjimą ir jo mokslą, netgi iki aukščiausios
gyvybės aukos. Toks yra politiko kelias į šventumą.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"