Okultizmas šiandien
Tarptautinių žodžių žodyne (Vilnius,
1985) apie okultizmą taip rašoma: Okultizmas (lot. occultus -
slaptas, paslaptingas), pseudomokslinė doktrina, teigianti, kad
žmoguje ir gamtoje slypi paslaptingos antgamtinės jėgos, su kuriomis
žmonės gali sąveikauti specialiais metodais ir atitinkamai psichiškai
išsitreniravę; su ja susijusi veikla - stengimasis panaudoti tas
jėgas žmogui ir gamtai paveikti. Ten pat galime surasti žodžio
ezoterinis paaiškinimą: ezoterinis (gr. esoterikos - vidinis,
uždaras), slaptas, paslaptingas, prieinamas tik išrinktiesiems
(apie religines apeigas, magiškas formules), neprieinamas.
Vilniaus universiteto Religijos studijų ir tyrimų centre gegužės
30 dieną buvo surengtas akademinis seminaras Okultizmas šiandien?,
kurio moderatorių pareigas prisiėmė VU RSTC vedėja doc. dr. Rita
Šerpytytė bei Naujųjų religijų tyrimų ir informacijos centro ekspertas
Arūnas Peškaitis. Iš penkių perskaitytų pranešimų tris priskirtume
teoriniam lygmeniui. Tai teologo Valdo Mackelos pranešimas Ezoterinio
religingumo bruožai: nuo gnosticizmo iki Naujojo amžiaus, Naujųjų
religijų tyrimų ir informacijos centro eksperto Andriaus Navicko
Naujasis amžius it šiuolaikinė sekuliari visuomenė, Arūno Peškaičio
Dievas ir žmogus: tarp galios ir dovanos. Kiti du pranešimai
- religijotyrininko doc. dr. Gintaro Beresnevičiaus Okultizmas
ir pragmatinis mąstymas bei psichologo - psichoterapeuto Roberto
Petronio Okultinių praktikų psichologinės ir terapinės prielaidos
buvo daugiau praktinio pobūdžio.
Po moderatorių įžangos žodžių Konsultacijų ieško tie, kurie patyrė
okultines praktikas (A.Peškaitis) nuo seminaro pavadinimo Okultizmas
šiandien? klaustuką norėjosi nubraukti. Apie okultinėmis ir ezoterinėmis
praktikomis užsiimančius žmones byloja skelbimai laikraščiuose,
gausybė būrimo salonų, vieša astrologų veikla, ezoterinės literatūros
knygynai, pagaliau Vilniuje įsteigta Parapsichologijos akademija
ir ne per seniausiai paslaugas pradėjusi teikti Merkinės piramidė
bei kt. Visa tai maitinama ir išlaikoma Lietuvos žmonių. Vadinasi,
okultizmas pas mus darosi tarsi normalus, nedaug ką bestebinantis
reiškinys. Ir dar nerimą kelia žmonėms įsakinėjantys ir jų veiksmus
reguliuojantys balsai. Spaudoje skaitėme, kad Merkinės piramidė
pastatyta balso įsakymu, Saulės akmuo iš Palangos gintaro muziejaus
pavogtas taip pat balso nurodymu ir t.t. Seminaro prelegentai
bandė atsakyti į daugelį klausimų.
Ezoterinis religingumas, okultizmas suvešėja tada, kai nukertama
arterija Pasaulis - Dievas - žmogus. Tai V.Mackelos pastebėjimas.
Kuo visuomenė darosi sekuliaresnė (pasaulietiškesnė), tuo ji mieliau
priima okultizmą, magiją, naujas, jokių tradicijų pas mus neturėjusias
religijas, kurios bando pasotinti dvasinio alkio kamuojamus žmones.
Net du prelegentai kalbėjo apie išaugusį judėjimą Naujasis amžius
(New Age), kuriam būdingi daugelio Rytų religijų bruožai (reinkarnacija
ir kt.), skatinantį individualizmo puoselėjimą, turintį vartotojiškas
nuostatas, atsisakantį pragaro sąvokos, žmogų statantį į būties
centrą ir t.t. Lietuvoje Naujojo amžiaus fenomenas plinta sparčiai,
- teigia A.Navickas. Religijų sąvade Religijos Lietuvoje, išleistame
1999 metais, judėjimo Naujasis amžius surasti nepavyko. Tuomet,
matyt, jo mūsų krašte dar nebuvo.
Katalikų Bažnyčia parengė ir išleido dokumentą Jėzus Kristus
- gyvojo vandens nešėjas, kuriame kritiniu požiūriu nagrinėja
Naujojo amžiaus fenomeną. Šis dokumentas yra išverstas į lietuvių
kalbą ir paskelbtas Bažnyčios žiniose.
Pasirodo, balsai, įsakantys daryti nusikaltimus, nėra vien žmonių
fantazijos vaisius ar siekimas išsiteisinti. Religijotyrininkas
doc. dr. G.Beresnevičius savo pranešime Okultizmas ir pragmatinis
mąstymas papasakojo, kaip žmogus įgyja pragaištingą priklausomybę
nuo balsų. Nuo šios priklausomybės pavyksta išsilaisvinti tik
dešimčiai procentų žmonių. Balsus prelegentas priskyrė okultizmo
sričiai. Pirmą kartą balsas išgirstamas per spiritizmo seansus.
Tai tarsi ženklas, pranešantis apie to žmogaus išskirtinumą. Tai
malonu - juk ne visi girdi balsus. Žmogus ima laukti antro karto.
Ir jis netrukus ar po ilgesnio laiko jo sulaukia. Toliau kontaktai
intensyvėja, žmogus mėgaujasi balso teikiamu išskirtinumu. Vėliau
siunčiamos užduotys. Dar vėliau siūloma tapti mokytoju. Dar vėliau
- išeiti iš kūno ir pereiti į dvasių kontrolę, kai yra liepiama,
sakykim, iš penkto aukšto pulti žemyn. Atsisakyti bendravimo balsas
neleidžia. Prelegentas davė patarimų, kaip nepasiduoti tokiai
priklausomybei. Balsą reikėtų iš pat pradžių pasiųsti ten, kur
jam ir pridera būti, nepašykštint plūdimosi. Reikia melstis, prašant
Švč. M.Marijos ir šventųjų pagalbos. Labai svarbūs paties žmogaus
valia ir apsisprendimas iš pat pradžių: bendrauti su balsu ar
jį atmesti.
Tuoj pat iškilo normos ir patologijos klausimas, religinių patirčių
ir balsų santykis. Kaip atskirti, kur Dievo balsas ir kur piktosios
dvasios balsai? Daug kas paaiškėja meldžiantis. Atskirsite
iš vaisių, - parašyta Šventajame Rašte. Jeigu balso pasekmės
yra baimė ar kitos destrukcijos - jis ateina ne iš Dievo, - sakė
teologas V.Mackela.
Psichologas-psichoterapeutas R.Petronis balsus linkęs vadinti
haliucinacijomis. Jo praktikoje pasitaiko pacientų, girdinčių
balsus. Padėti įveikti balsus sunku. Galima padėti su jais
sugyventi. A.Peškaitis sakė: Tokių simptomų daugiausia turi tie,
kurie turėjo okultinių patirčių.
R.Petronis, gydantis be vaistų, remdamasis pacientų pasakojimais,
bandė atsakyti į klausimą, kodėl okultizmo reiškiniai turi pasisekimą
Lietuvoje. Daug lemia žmonių nuostatos daug ką pasiekti, neįdėjus
savo pastangų, nesugebėjimas ar nenorėjimas problemų spręsti patiems,
laukiamas ir gaunamas atsakymas iš šalies. Būrėja pasako, ką reikia
daryti, kaip gyventi. Gaunama greita diagnostika, kurią, žinoma,
sunku patikrinti. Atsakymai į klausimus taip pat gaunami greitai.
Nusiraminimas - taip pat. Kristalai, amuletai, akmenys
Jie sukuria
saugumo jausmą, tarsi kišenėje nuolatos nešiojami vaistai. Jų
gali neprireikti ištisus metus, tačiau apims nerimas tuomet, kai
juos būsi pamiršęs namie.
Laukti ateinant eilės į Merkinės piramidę tenka ne mažiau kaip
pusę metų. Žmogus laukia, koncentruojasi į tą momentą, kai ten
pateks. Pagalba siejama su laukimu ir viltimi. R.Petronis papasakojo
eksperimentą su neurologinių problemų turinčiomis ligonėmis. Vienai
jų grupei buvo pažadėta nustatytu laiku teikti pagalbą per atstumą.
Kita grupė buvo gydoma tiesiogiai. Poveikio efektas buvo didesnis
toms, kurioms buvo pažadėta pagalba per atstumą, nors iš tikrųjų
jokios pagalbos nebuvo.
Žmones pas ekstrasensus, parapsichologus skatina kreiptis baimė.
Baimė mirties, vienatvės, būti paliktam, likti nepajėgiam. Skelbimuose
žadama greitai, lengvai pagydyti, sugrąžinti mylimuosius ir daug
kitų gerų dalykų.
Ne paskutinį vaidmenį turi menkavertiškumo pajautimas. Kai visuomenėje
tvyro turto, materialumo vertybių spindesys, kaip pagal tai renkamasi
draugus, menkavertiškumą lemta patirti daug kam. Skelbimai vilioja:
Galių išlaisvinimas. Turto, draugų įgijimas.
Patyrę dvasines traumas žmonės jaučia kaltę, kreipiasi į būrėjas
ar parapsichologus ir pajunta palengvėjimą.
R.Petronis sakė: Kiekvienas vaistas turi pašalinį poveikį. Apsilankymai
pas būrėjas ir parapsichologus - taip pat. Kenčiantis žmogus visur
ieško pagalbos. Prelegentas siūlė glaudžiai bendradarbiauti terapeutams,
kurie mato pažeistą kūno vietą ir ją gydo taip, kaip moka; psichoterapeutams,
kurie teikia dvasinę pagalbą ir turi supratimą ne tik apie dvasinius
dalykus, bet ir kūno sandarą; taip pat kunigams.
Auditorijoje buvęs jaunas kunigas, nepasisakęs savo pavardės,
nuoširdžiai įsitraukė į pokalbį: Esu ne kartą išgirdęs ketinančio
nusižudyti žmogaus kvietimą. Bet mes tam neparengti. Niekas mūsų
nemokė, ką tokiu atveju reikia daryti, kaip geriausia padėti tokioje
situacijoje atsidūrusiam žmogui. Tai nuskambėjo tarsi pasiūlymas
į Kunigų seminarijų mokymo programas įtraukti kursą apie psichologinę
pagalbą dvasinių krizių ištiktiems žmonėms.
Diskutuojant pasigirdo nuomonių, jog kiekviena religija yra vertinga,
todėl ją reikia gerbti, jos niekinti nevalia, jog krikščionybės
galios vis labiau išsisemia ir ji nebeatitinka modernaus žmogaus
poreikių. Dėl tos priežasties kuriasi nauji religiniai judėjimai
- kaip alternatyva krikščioniškojo gyvenimo būdui atsirado Naujasis
amžius. Demokratinėje visuomenėje gyvenančiam žmogui galima laisvai
pasirinkti, kaip ir kuo užpildyti dvasines ertmes.
Savaime formavosi alternatyvūs klausimai. Ar mes, dabartinė pensininkų
karta, savo dvasinių vertybių visumas formavimusi okupacijos metais,
ir mūsų vaikai, gyvenantys demokratijos sąlygomis, padarome viską,
kad pažintume katalikybę, šimtmečiais praktikuotą tėvų, senelių,
prosenelių, puoselėjusių jų dvasinę sveikatą, saugojusią nuo klystkelių,
kaip gyvenimo būdą tvirtinusią Dekalogo laikymąsi? Ar stengėmės
susipažinti su katalikybės siūlomomis galimybėmis? Ar žinome sakramentų
galią? Ar suprantame šv. Mišių prasmę? Ar suvokiame per nekruvinąją
Kristaus auką srūvančias malones? Ar pamąstome apie kančios prasmę,
kaip moko Katalikų Bažnyčia?
Pradinę mokyklą bebaigiančių vaikų Pirmoji Komunija daugelyje
šeimų tampa paskutiniąja. Kai vaikelis pasiprašo kitą kartą nuvedamas
į bažnyčią, ne viena moderni mama atsako: Ko tau ten? Negi nori
būti davatka? Jau viskas, atrodo, atlikta: plūsta puošniausių
suknelių parade prie altoriaus, gauta brangi krikštatėvių dovana,
ceremonijoje dalyvavusiems suruoštos vaišės, į albumą padėtos
tą dieną menančios fotografijos. Kelias iki katalikybės gelmių
neatrodo reikalingas. Neatrodo reikalingas ir tolesnis puoselėjimas
to, ką vaikai gavo rengdamiesi Pirmajai Komunijai. Lieka atviras
kelias naujiems religiniams judėjimams, okultinėms praktikoms,
ezoteriniam religingumui
Ten įgyjamas neigiamas šalutinis poveikis,
trukdantis gyventi
Jam atsiriboti prireikia daug pinigų, graužaties,
nervų. Tik Naujojo amžiaus ar kitų naujųjų religijų paveiktas
žmogus, mokytas būti būties centru ir mokytas tapti Dievu, sau
kaltės prisiimti nenori.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"