Bažnyčia primena taikos
įtvirtinimo
Artimuosiuose Rytuose sąlygas
|
Jaunos žydaitės nelegalioje
konteinerių gyvenvietėje garsiai skaito ryto maldą |
|
Palestiniečiai neša per
Izraelio sraigtasparnių reidą nukautą vyrą |
|
Irako šiitai tebeieško
tarp tūkstančių Sadamo Huseino režimo metais nužudytų lavonų
savo artimųjų, aptiktų kapavietėje prie El Chatonijos kaimo,
80 km į pietus nuo Bagdado. Sukilusius 1991 metų vasarį
ir kovą šiitus žudė diktatoriaus parankiniai; lavonai buvo
aptikti tik šį pavasarį |
|
Žydų kolonistai šoka tarp savo kilnojamų
namelių, kuriuos neteisėtai pasistatė okupuotoje palestiniečių
žemėje
EPA-ELTA nuotraukos
|
Teigiamai vertinamos Taikos
kelio gairių iniciatyvos
Pastaruoju metu, Artimųjų Rytų
regione susidarius gana prieštaringai padėčiai, - viena vertus,
sustiprėjus viltims dėl Taikos kelio gairių programos, kurią
nustatė vadinamasis kvartetas (JAV, Europos Sąjunga, Jungtinės
Tautos ir Rusija), įgyvendinimo, ypač po Akabos viršūnių susitikimo,
o, kita vertus, pasireiškus naujam palestiniečių radikalių islamistinių
grupių terorizmo proveržiui ir Izraelio karinių pajėgų atsakomiesiems
veiksmams, - Katalikų Bažnyčia išsako savąsias nuostatas dėl taikos
Šventojoje Žemėje atkūrimo.
Vertindami birželio 4 dieną Jordanijos mieste Akaboje vykusį Jungtinių
Valstijų prezidento Džordžo Bušo, Izraelio premjero Arielio Šarono
ir Palestiniečių savivaldos premjero Mahmudo Abaso (jis žinomas
ir kaip Abu Mazenas) susitikimą, Šventosios Žemės katalikų vyskupai
nurodė, kad Akaboje paskelbtus įsipareigojimus turi lydėti konkretūs
praktiniai žingsniai, kurie įgalintų visiems regiono gyventojams
sukurti pasitikėjimo ir tolerancijos klimatą, būtiną taikai pasiekti.
Jeruzalėje posėdžiavusi lotynų patriarcho Mišelio Sabacho vadovaujama
Arabų regiono katalikų vyskupų konferencija išreiškė atsargų
optimizmą dėl Akabos susitikimo rezultatų ir ypač dėl aktyvesnio
JAV dalyvavimo sprendžiant Taikos kelio gairių programos klausimus.
Tačiau taika kuriama ne tik pasirašant sutartis, bet taip pat
ir tautų artumu, - sakė interviu Vatikano radijui ganytojų pasitarime
dalyvavęs Arabų regiono vyskupų konferencijos generalinis sekretorius
kunigas Pjeras Grečas. - Akaboje prisiimti politinių lyderių įsipareigojimai
gali būti tik pradžia. Žmonėms reikia leisti sugrįžti į darbą,
į mokyklas ir taikiai gyventi. Kunigo P.Grečo nuomone, geru ženklu
taptų laipsniškas Izraelio sienų palestiniečiams atvėrimas, nes
beveik 200 tūkst. Vakarinio Jordano kranto gyventojų dirba Izraelyje,
tačiau, prieš trejus metus prasidėjus naujajai Intifadai, sienos
buvo uždarytos, tad gyventojų ekonominė būklė dėl to yra labai
sunki. Taigi viltis buvo atgaivinta Arielio Šarono ir Abu Mazeno
rankų paspaudimu, bet dabar turi būti daromi išmintingi ir kantrūs
praktiniai žingsniai.
Prieš Dž.Bušui vykstant į Artimuosius Rytus jam pasiųstame laiške
JAV vyskupai pasveikino prezidentą dėl apsisprendimo asmeniškai
įsitraukti į šį svarbų taikos procesą, kuris turi būti jo užsienio
politikos aukščiausiu prioritetu. Iš tikrųjų, be aktyvaus Jungtinių
Valstijų įsikišimo, kurios turi neprilygstamą politinį, ekonominį
ir karinį pranašumą pasaulyje, bet kokios iniciatyvos smurtui
Šventojoje Žemėje užbaigti yra nesėkmingos.
Amerikiečių vyskupai laiške prezidentui dar kartą akcentuoja stiprią
paramą Izraelio egzistencijai ir saugumui. Jie taip pat reiškia
pritarimą palestiniečių teisėtiems siekiams turėti savo nepriklausomą
valstybę, kurioje jie galėtų oriai ir saugiai gyventi. Kaip
tik tokios Palestinos valstybės įkūrimą iki 2006 metų numato minėto
kvarteto Taikos kelio gairių programa. Norint ją įgyvendinti,
Jungtinės Valstijos turi ne tik aktyviai bendradarbiauti su kitais
kvarteto nariais, bet taip pat turėti ypatingą vadovavimo atsakomybę,
pažymi ganytojai, nurodydami JAV, kaip pasaulio lyderio, padėtį.
Šios pastangos neabejotinai pasitarnautų ne tik Artimųjų Rytų
regiono, Jungtinių Valstijų, bet ir visos tarptautinės bendruomenės
interesams.
JAV katalikų dvasiniai vadovai taip pat pabrėžtinai nurodo dabar
Šventojoje Žemėje vyraujančio smurto ir represijų, savižudžių
teroristinių aktų ir agresyvaus atsako nepriimtinumą. Palestiniečių
išpuoliai prieš nekaltus civilius negali būti toleruojami tiek
dėl to, kad jie yra moraliai nepakenčiami, tiek ir dėl to, kad
sutrypia teisėtus Palestinos žmonių reikalavimus, rašoma vyskupų
laiške prezidentui Dž.Bušui. Todėl palestiniečių politiniai lyderiai
turi ne tik nedviprasmiškai pasmerkti teroristinę prievartą, bet
taip pat imtis efektyvių veiksmų, kurie patvirtintų jų norą gyventi
taikiai su Izraeliu.
Akivaizdu, kad Abu Mazeno skelbiamų geranoriškų derybų su galingąja
Hamas radikalų grupuote bei kitais teroristiniais judėjimais
dėl jų smurto nutraukimo nebepakanka. Čia reikalingi ryžtingesni
veiksmai, pavyzdžiui, tokie, kokių 1996 metais buvo ėmęsis Palestiniečių
savivaldos prezidentas Jasiras Arafatas. Tuomet, bandant įgyvendinti
Oslo taikos susitarimus, J.Arafato nurodymu buvo areštuota ir
įkalinta dauguma Hamas lyderių, kurie neigia Izraelio valstybės
egzistavimą ir ragina žydus grįžti ten, iš kur atėjo į Rusiją
ir Lenkiją. 2000 metų rudenį, prasidėjus antrajai Intifadai,
suimtieji Hamas vadovai J.Arafato nurodymu vėl buvo išleisti
į laisvę ir dabar sukūrė stiprias struktūras, kurios daugeliui
palestiniečių tapo rimta alternatyva neryžtingai ir korumpuotai
autonominės savivaldos vyriausybei.
Palestiniečiai teisėtai laukia jų gyvenamų teritorijų (Vakarinio
Jordano kranto ir Gazos) okupacijos užbaigimo bei nelegalių žydų
gyvenviečių Palestinoje statybos nutraukimo. Šią jėga palaikomą
okupaciją, taip pat paženklintą izoliavimu ir kitais piktnaudžiavimo
bei prievartos veiksmais, jie laiko pagrindine dabartinės krizės
priežastimi, konstatuoja JAV vyskupai. Jie reiškia ypatingą
susirūpinimą dėl to, kad abiejų pusių ekstremistai naudoja religiją
tiek smurtui ir terorizmui pateisinti, tiek bandymuose užblokuoti
derybas ir galimus kompromisus teritorijų klausimais. Šventoji
Žemė, šventa judėjams, krikščionims ir musulmonams, yra skirta
dalytis dviem tautoms ir trims tikyboms, be bandymų kuriai iš
jų dominuoti kitos atžvilgiu.
Popiežius nurodo dviejų
valstybių Šventojoje Žemėje būtinumą
Birželio pradžioje Vatikane vykusiuose
susitikimuose popiežius Jonas Paulius II turėjo progą dar kartą
išdėstyti savąją viziją dėl Artimųjų Rytų taikos problemų sprendimo.
Birželio 2-ąją jis priėmė naujojo Izraelio ambasadoriaus prie
Šventojo Sosto Odedo Ben Huro skiriamuosius raštus, o vėliau tą
pačią dieną susitiko su Vatikane apsilankiusiu JAV valstybės sekretoriumi
Kolinu Pauelu. Abiejuose šiuose susitikimuose, žinoma, dėmesys
buvo sutelktas į padėtį Šventojoje Žemėje, o pokalbyje su K.Pauelu
buvo aptarti ir Irako pokarinio atstatymo klausimai.
Konfliktas tarp izraeliečių ir palestiniečių gali būti galutinai
išspręstas tik regione esant dviem nepriklausomoms ir saugioms
valstybėms tokia yra pagrindinė Popiežiaus kalbos ambasadoriui
O.Ben Hurui (beje, jis tarp 1996 ir 1999 metų buvo Izraelio pasiuntinys
Baltijos valstybėms) mintis. Negali būti jokių abejonių, kad
visi žmonės ir tautos turi teisę gyventi saugiai, tvirtai pažymėjo
Jonas Paulius II. Tačiau ši teisė kartu paveldi ir atitinkamą
pareigą gerbti kitų teises. Dėl to politinės nuostatos niekuomet
negali būti reiškiamos prievartos ir teroro priemonėmis. Taip
pat ir atsakas smurtu negali vesti į taiką.
Teroristiniai aktai visada turi būti pasmerkiami kaip tikri nusikaltimai
prieš žmoniją, aiškino Popiežius. Kiekviena valstybė taip
pat turi tvirtą teisę gintis nuo terorizmo. Kartu jis pastebėjo,
kad ši teisė turi būti vykdoma prisilaikant aiškių moralinių bei
teisinių nuostatų tiek galutinio tikslo, tiek naudojamų priemonių
atžvilgiu. Izraeliui ne kartą buvo priekaištauta, kad karinis
atsakas į palestiniečių teroristinius išpuolius (kurių jokiu būdu
negalima pateisinti) dažnai būna perdėtai griežtas, kartais sugriaunant
ištisus civilių gyventojų kaimus ir okupuotų miestų kvartalus.
Prisiminęs metų pradžioje Vatikane akredituotam diplomatiniam
korpusui savo tarptautinėje apžvalgoje sakytus žodžius, kad dvi
tautos palestiniečiai ir izraeliečiai yra pašauktos gyventi
viena šalia kitos, vienodai laisvos, suverenios ir gerbiant viena
kitą, Šventasis Tėvas paragino abi puses konkrečiais ženklais
parodyti ryžtingą apsisprendimą dėl taikos sambūvio. Šiuo požiūriu
jis viltingu ir padrąsinančiu ženklu pavadino Izraelio vyriausybės
balsavimu patvirtintą sprendimą priimti kvarteto siūlomą Taikos
kelio gairių programą. (Izraelio vyriausybė gaires priėmė su
daugeliu išlygų, į kurias JAV administracija pažadėjo atsižvelgti.
Viena pagrindinių išlygų yra atsisakymas priimti palestiniečius
pabėgėlius, nes tai sukeltų pavojų žydų valstybės egzistencijai.
Dabar per dvi tris kartas yra priskaičiuojama apie keturi milijonai
palestiniečių pabėgėlių, išsisklaidžiusių po kaimynines Artimųjų
Rytų šalis. Izraelyje, kurio plotas lygus maždaug trečdaliui Lietuvos
ploto, gyvena apie šeši milijonai žmonių penki milijonai žydų
ir vienas milijonas arabų. Jeigu visi keturi milijonai palestiniečių
pabėgėlių nuspręstų sugrįžti į Izraelį, tai dramatiškai pakeistų
šalies etninę ir demografinę padėtį.)
Popiežius pripažino, kad palestiniečių pabėgėlių klausimas, kaip
ir žydų kolonistų gyvenviečių, o taip pat Jeruzalės statuso klausimai
yra nelengvai sprendžiami. Ypač jeigu palestiniečiai toliau tvirtai
laikysis nuostatos, kad arabų gyvenama Rytų Jeruzalė turi tapti
jų naujosios valstybės sostine. Katalikų Bažnyčia nori, kad jei
ir ne visa Jeruzalė, tai bent šventosios jos vietos turėtų specialų
statusą su tarptautinėmis garantijomis, suteikiant galimybę tikintiesiems
jas laisvai lankyti. Šios, kaip ir kitos problemos, turi būti
atviro dialogo ir nuoširdžių derybų objektas, sakė Jonas Paulius
II, pažymėjęs, kad nė vienas sprendimas neturi būti daromas vienašališkai.
Bažnyčiai taip pat rūpi Šventosios Žemės krikščionių mažumos padėtis,
kuri dėl izoliacijos bei socialinių sunkumų yra veikiama emigracijos
ir toliau nyksta.
Kitame Jono Pauliaus II susitikime su JAV valstybės sekretoriumi
K.Pauelu taip pat didelis dėmesys buvo skirtas Šventajai Žemei,
pažymint, kad Taikos kelio gairių programa suteikia puikias
perspektyvas ateičiai. Vatikano atstovai nuolat ragina Jungtines
Valstijas nedvejojant vaidinti kuo svarbesnį vaidmenį sprendžiant
konfliktą. Kaip vėliau žiniasklaidai paaiškino pokalbyje dalyvavęs
JAV ambasadorius Vatikane Džimas Nikolsonas, K.Pauelas padėkojo
Šventajam Tėvui už paramą Artimųjų Rytų taikos procesui visais
įmanomais būdais.
Jis taip pat pažymėjo, kad JAV dideles viltis sieja su naująja
Palestiniečių savivaldos vyriausybe, įskaitant nuosaikųjį premjerą
Abu Mazeną, kuris gali būti priimtinas taikos derybų partneris.
Tačiau dar neaišku, kiek naujoji vyriausybė dės pastangų teroristinėms
grupuotėms suvaržyti ir kiek jos bus sėkmingos. K.Pauelas irgi
pabrėžė, kad yra svarbu sustabdyti palestiniečių teroristinius
išpuolius, kad taikos proceso pažanga turėtų didesnę prasmę ir
teisėtumą. Tačiau, kaip parodė birželio 10-12 dienomis vykę nauji
teroristiniai aktai ir Izraelio kariniai veiksmai, naujų taikos
iniciatyvų laukia nelengvi išbandymai.
Susirūpinimas dėl padėties
pokariniame Irake
Dž.Nikolsonas sakė, kad Popiežiaus
ir K.Pauelo pokalbyje nebuvo paliesti gerai žinomi Vatikano ir
Jungtinių Valstijų nuomonių skirtumai dėl karo Irake, tačiau kai
kurias pamokas verta prisiminti. Ypač kad dėl dabar esančio faktiško
politinio, socialinio ir ekonominio chaoso (nesugebama netgi visiškai
atnaujinti Irako naftos gavybos, kuo ypač turėtų būti suinteresuoti
amerikiečiai) dar prieš karą perspėjo Katalikų Bažnyčios hierarchai,
nurodydami į arabų visuomenės specifinį kompleksiškumą.
O dėl K.Pauelo, tai dabar tarptautinėje žiniasklaidoje dažnai
prisimenama jo vasario 5 dienos kalba Jungtinių Tautų Saugumo
Taryboje, kur jis, demonstruodamas buteliukus ir skaidres, aiškino
apie Irako turimą didžiulį masinio naikinimo ginklo (ypač biologinio
ir cheminio) arsenalą. Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos
pirmininkas arkivyskupas Renatas Martinas tuomet ją pavadino miglota
ir neįtikinama. Kaip žinoma, masinio naikinimo ginklo, nepaisant
visų pastangų, iki šiol taip ir nesurasta, o vyriausybių politiniai
oponentai tiek Vašingtone, tiek Londone kelia kaltinimus dėl neva
sąmoningo slaptųjų žinybų duomenų falsifikavimo. Bandoma sudaryti
netgi parlamentines komisijas šiam klausimui ištirti ir, artėjant
rinkimams, tokių kaltinimų iš opozicijos gali dar padaugėti. (Beje,
amerikiečių garbei galima pasakyti, kad jie bent yra teisingi:
jeigu masinio ginklo nerado, vadinasi, nerado. O, pavyzdžiui,
sovietai, jei būtų reikėję surasti, būtų ir suradę. Cheminio
ginklo arsenalu būtų paskelbtas surastas pesticidų sandėlis arba
prieš tai iš kokio Čeliabinsko slapta atgabenti ir netikėtai užtikti
branduoliniai užtaisai.)
O K.Pauelo garbei galima priminti, kad kovo 19 dieną, likus vos
kelioms valandoms iki pirmojo smūgio Bagdadui, jis paskambino
Vatikano užsienio reikalų ministrui arkivyskupui Žanui Luji Toranui
ir pasakė, kad JAV administracija supranta Šventojo Tėvo susirūpinimą.
Tačiau kartais prieš mus iškyla tokios problemos, kurių išvengti
nebeįmanoma
K.Pauelas taip pat paaiškino, kad diktatorius Sadamas
Huseinas atsakingas už pasauliui primestą padėtį, o ne Jungtinės
Valstijos. Vatikanas teigiamai įvertino šį JAV diplomatijos vadovo
telefoninį kontaktą, tuo labiau kad jis užtikrino, jog bus dedamos
visos pastangos civilių aukoms išvengti.
Karinė operacija prieš S.Huseino režimą atlikta gana efektyviai
(JAV karinių pajėgų pranašumas neabejotinas) ir aukų buvo palyginti
nedaug, tačiau pokario Irako atstatymas vyksta sunkiai. Kaip Belgijos
katalikų informacijos biuletenyje Cathobel rašo viena Irake
gyvenanti vienuolė, tenykštę padėtį galima apibūdinti kaip nulinę:
nėra vyriausybės, nėra darbo, nėra pinigų, nėra elektros, vandens,
maisto ir medikamentų. Nafta turtingame Irake nėra netgi benzino
ir dujų. Vietos gyventojus vis labiau apima pokomunistinei visuomenei
gerai žinomas abejonių, beviltiškumo ir nostalgijos praeičiai
(prie Sadamo buvo geriau) jausmas. Miestų gatvėse (Irakas labai
urbanizuota šalis, miestuose gyvena apie du trečdaliai šalies
gyventojų) karaliauja dar buvusio režimo iš kalėjimų išleisti
ginkluoti nusikaltėliai, kurie veikia išvien su buvusios valdančiosios
Baas partinės nomenklatūros mafijinėmis struktūromis, platinančiomis
gandus apie okupantų vykdomą irakiečių tautos genocidą.
Ambasadorius Dž.Nikolsonas sakė, kad K.Pauelo pokalbyje su Popiežiumi
ir kitais Vatikano atsakingais pareigūnais buvo aptartas Jungtinių
Valstijų ir Katalikų Bažnyčios bendradarbiavimas teikiant humanitarinę
paramą Irako gyventojams. Kaip tik Šventojo Tėvo pasiųstas nuo
gegužės 28 iki birželio 2 dienos Irake lankėsi Popiežiškosios
Cor Unum tarybos, koordinuojančios Bažnyčios karitatyvinių organizacijų
veiklą, pirmininkas arkivyskupas Paulius Kordesas. Jis perdavė
irakiečiams nemažą Popiežiaus piniginę auką, taikos palinkėjimus,
taip pat domėjosi Irako Caritas ir kitų krikščionių paramos
organizacijų (ypač didvyriškai karą pakėlusių Motinos Teresės
seserų) veikla ir humanitarinių darbų koordinavimu su atitinkamomis
Jungtinių Tautų struktūromis.
Vatikane apsilankiusiam JAV valstybės sekretoriui K.Pauelui taip
pat buvo pareikštas susirūpinimas dėl Irako krikščionių, sudarančių
tik penkis procentus šalies gyventojų, religinių teisių. Pastaruoju
metu ypač tarp Irako gyventojų daugumą sudarančių musulmonų šiitų
religinių lyderių stiprėja reikalavimas kaimyninio Irano pavyzdžiu
įvesti teokratinę santvarką su atitinkama šariato teisėtvarka.
Krikščionims ypač aktualus šiitų dvasininkų reikalavimas uždrausti
prekybą alkoholiu, nes tuo daugiausia užsiima krikščionys. (S.Huseino
režimas tik krikščionims buvo leidęs pardavinėti alkoholinius
gėrimus, nes musulmonams jį vartoti draudžia religija.) Vien tik
Basros mieste šiitų radikalai užpuolė ir sudegino daugiau kaip
šimtą parduotuvių, kuriose buvo pardavinėjami alkoholiniai gėrimai
arba vakarietiško stiliaus žurnalai su pusnuogių moterų nuotraukomis.
Žinoma, musulmonų, kurie sudaro daugumą tikinčiųjų, religines
tradicijas reikia gerbti ir galima apsieiti be alkoholio prekybos
ir tuo labiau be erotinių leidinių, kurie ir krikščionių moralei
yra abejotini, tačiau baiminamasi, jog toks buitinis liberalesnių
krikščionių diskriminavimas yra tik pradžia ir gali būti prieita
iki esminių jų religinių laisvių paneigimo. Gegužės 29 dieną paskelbtame
visų Irako krikščionių konfesijų dvasinių vadovų kreipimesi raginama
naujojoje Irako konstitucijoje pripažinti visiems Irako piliečiams,
taip pat ir vietos krikščionims, visas religines, kultūrines,
socialines ir politines teises. Turi būti garantuota teisė išpažinti
mūsų tikėjimą pagal mūsų senąsias tradicijas ir kanoninius įstatymus,
teisė auklėti mūsų vaikus pagal krikščioniškus principus, pabrėžia
Irako krikščionių ganytojai.
Senosios Irako krikščionių bendruomenės - chaldėjai, asiriečiai,
sirai, armėnai, graikai ir lotynai turi teisę gyventi taikoje,
laisvėje, teisingume ir lygybėje su visais tikinčiaisiais, aktyviai
prisidėdami prie savo tėvynės gerovės kūrimo.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"