Buvimo akimirkos su Donaldu
Kajoku
|
Kūrybos vakaro akimirka. Sėdi (iš kairės):
poetas ir eseistas Donaldas Kajokas, dr.Regimantas Tamošaitis
ir Rima Tamoliūnienė
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Birželio 5 dieną Kauno apskrities
viešoji biblioteka Kauno visuomenę pakvietė į Nacionalinės premijos
laureato Donaldo Kajoko kūrybos vakarą, skirtą poeto, eseisto
50 metų jubiliejui ir pavadintą Buvimo akimirkos. Kaip sakė
vakaro vedėja Rima Tamoliūnienė, mes nuolat gyvename tarp to,
kas buvo, ir to, kas dar bus, tuo tarpu tikrosios buvimo akimirkos,
teikiančios džiaugsmą čia ir dabar, lieka nepastebėtos. Tad susirinkusieji
buvo kviečiami tiesiog pabūti kartu, pasinaudoti proga ir dalyvauti
atvirame pokalbyje su jų pamėgtu rašytoju, nes visų mūsų ateities
atkarpa nepastebimai senka ir to, kas dar bus, vis mažėja. Kad
pokalbis būtų turiningesnis, renginio organizatoriai pasikvietė
svečią - Vilniaus universiteto docentą dr. Regimantą Tamošaitį,
kuris ne tik kalbino vakaro kaltininką, bet ir dalijosi pastebėjimais,
D.Kajoko kūrybos refleksijomis.
Tiems, kas domisi poezija, literatūra, D.Kajoko pristatinėti nereikia,
nes jie žino rašytojo kūrybos vertę, kurią liudija literatams
reikšmingiausi apdovanojimai: 1995 metais D.Kajokas tapo Poezijos
pavasario laureatu, 1997-aisiais Rašytojų sąjungos literatūrinės
premijos laureatu, o 1999 metais jam buvo suteiktas Nacionalinės
premijos laureato vardas. Išleidęs nemažai poezijos rinkinių:
Drabužiais baltais, Žuvusi avis, Mirti reikia rudenį, Meditacijos
ir kitus, pastaraisiais metais poetas susidomėjo eseistika. Jo
prozos ir esė rinktinė Lietaus migla Lu kalne susilaukė didelio
visuomenės rezonanso.
Kaip sakė pats D.Kajokas, jau apie 19851986 metus jam iškilo
būtinybė išsiaiškinti sau tam tikrus gyvenimo, būties prasmės
dalykus. Gilinantis į filosofinius bei tikėjimo klausimus vienas
po kito gimė prozos, esė tekstai, kurie vėliau buvo sudėti į esė
rinkinį, sudarytą iš atskirų trijų knygų. Autoriaus teigimu, į
pirmąją knygą jis sudėjo savo ieškojimus, esminių būties klausimų
kėlimo vingius, o antrojoje jau atsispindi noras pasidalyti atradimų
džiaugsmais. Po to sekė trečioji knyga, kurioje rašytojas siekė
suabejoti atrastais dalykais, tam tikrais minties sprendimais.
Bet, kaip sakė pats autorius, minties sprendimai nepasidavė abejonėms,
todėl beliko tik dar kartą perklausti ir įtvirtinti jau atrastus
dalykus.
Dr. R.Tamošaičio teigimu, paskutinioji D.Kajoko prozos knyga yra
iš tų, prie kurių vis norisi sugrįžti, kurios skaitymas tęsiasi
visą gyvenimą, duoda peno mąstymui ir įvairioms interpretacijoms.
Jo kūryba, anot R.Tamošaičio, tai estetinis santykis su būtimi,
virstantis universalaus matmens paieška ir išsiskleidžiantis begalybės
aistra. Dėl tokio kūrybos pobūdžio rašytojas dažnai yra vadinamas
rytietiškuoju Kajoku. Tačiau, kaip sakė pats jubiliatas, Rytai
jam padėjo tik susiorientuoti savyje ir sugrįžti prie amžinų krikščionybės
tiesų, kurios iki tol jam buvo uždaros, o dabar atsivėrė visu
savo turtingumu. Religijos, anot D.Kajoko, nesipyksta ir pačia
savo gelme išreiškia vieną, nekintamą universalios paslapties
pradą. Tikroji kūryba ir yra tokio prado paieškos, ji, kaip sakė
dr. R.Tamošaitis, kyla iš meilės, nes tikroji meno prigimtis iš
esmės yra humanistinė. Tokia yra D.Kajoko kūryba, jo paties žodžiais
tariant, gimstanti iš nuostabos, egzistencinės aistros, iš noro
suvokti universumo paslaptį, noro pasidalyti savo ieškojimais.
Kai tie dalykai tavin susminga, neturi teisės pats vienas jų
turėt, sakė rašytojas.
Gražaus jubiliejaus proga, prisidedant prie gausių valdžios atstovų
bei kolegų sveikinimų, nuskambėjusių minėtame vakare, belieka
palinkėti, kad tokių kūrybinių akimirkų, kuriomis norėtųsi pasidalyti
su kitais, menininko gyvenime būtų kuo daugiau, kad jo kūriniai
ir toliau keltų aukštyn nuo kasdienybės pavargusias mūsų sielas.
Lina KLUSAITĖ
Kaunas
© 2003 "XXI amžius"