Liberalizmo
klystkeliai
Dar ne taip seniai didžiausiame
ir skaitomiausiame Lietuvos dienraštyje Lietuvos rytas buvo paskleistas
Lietuvos Katalikų Bažnyčią, ypač jos kunigus, juodinantis straipsnis.
Didžiuliame, per kelis puslapius einančiame žurnalistiniame tyrime
buvo įtikinėjama, pasinaudojant vienu kitu neišaiškintu atveju (tarp
jų net ir vieno jauno kunigo tragiškomis mirties aplinkybėmis),
kad homoseksualizmo atvejai tarp Lietuvos Katalikų Bažnyčios kunigų
yra visai galimi, kaip jie, pasirodė, yra gana dažni, pavyzdžiui,
ir tarp JAV bei kai kurių kitų šalių kunigų. Be abejo, šio straipsnio
užsakytojai žinojo, ką daro ir kokių tikslų siekia, ir tas turėtų
laikui bėgant paaiškėti. Vienas svarbiausių tikslų, be kitų, gal
grynai asmeninių, nukreiptų prieš kai kuriuos dvasininkus, yra Katalikų
Bažnyčios ir jos įtakos silpninimas, kiek galima daugiau ją juodinant.
Savaime suprantama, tokio straipsnio pasirodymas buvo pakoreguotas
pagal laiką (birželio mėnesio vidurys) ir tam, kad atitrauktų jaunuolius
nuo stojimo į seminarijas. Ir tas, bent iš dalies, pavyko. Toks
skandalo ištraukimas į dienos šviesą rodė, kad prasidėjo gana
nuožmus Lietuvos Katalikų Bažnyčios puolimas per žiniasklaidą. Nors
jis palengva jau seniai buvo eskaluojamas.
Tęsinio ilgai laukti neteko. Įvairaus lygio skandalų suradimuose
besispecializuojantis dienraštis Vakaro žinios paskelbė naują
žinią: esą Bažnyčia savo diktatu gali sužlugdyti tarptautinį
festivalį Sostinės dienos. Vilnius 2003. Stebina tai, kad šią
puolimo kryptį tęsė būtent šis Lietuvos ryto konkurentui Respublikos
koncernui priklausantis laikraštis, tačiau iš tokio abipusio bendradarbiavimo
matyti, kad, spręsdami savo kertinius klausimus, šie abu laikraščiai
visiškai sutaria. Be to, skandalas ir lieka skandalu laimi tas,
kas greičiau jį pasičiupo, t.y. konkurencinėje kovoje laimi vikresnis.
Dienraštyje atskleisto skandalo esmė esą kardinolas Audrys Juozas
Bačkis savo diktatu panoro apriboti visiems vilniečiams priklausančioje
Katedros aikštėje rengti su šia sakralia vieta nesiderinantį tarptautinį
festivalį. Laikraštyje paskelbto straipsnio autorės, pasitelkdamos
festivalio organizavimo vadovą, įtikinėja, kad pasaulyje yra priimta
prie katedrų rengti net roko koncertus, ir todėl Kardinolo prašymas
nerengti tarptautinio festivalio Katedros aikštėje yra paaiškinamas
tik vienaip: tai yra Bažnyčios diktatas. Bažnyčios puolimą pratęsęs
Lietuvos rytas skandalą dar paįvairino politine tematika: esą
Vilniaus meras A.Zuokas parašė Kardinolui atsiprašymo raštą, kuriame
nurodė, jog tokias linksmybes Katedros pašonėje rengti suplanavo
dar neturintis patyrimo jo pavaduotojas konservatorius Kęstutis
Masiulis, už ką meras esą ir atsiprašo Kardinolą. Laikraštis taip
pat aiškino, kad Kardinolą suerzino dar anksčiau aikštėje vykusio
renginio metu (liepos 6-ąją) ant Katedros fasado rodytas premjero
A.Brazausko atvaizdas. Dabartinių ir buvusių šalies vadovų portretų
eksponavimas ant Arkikatedros ar varpinės bokšto sienų dvasininkams
esą pasirodė neetiškas, nepadorus ir neskoningas, o labiausiai jiems
užkliuvo A.Brazauskas, kuris yra išsiskyręs, o po to vėl susituokęs.
Tiesa, laikraštis leido ir Kardinolui išsakyti savo nuomonę dėl
renginių Katedros aikštėje. Vilniaus merui nusiųstame laiške Kardinolas
rėmėsi ir tuo, kad sutartyje tarp Šventojo Sosto ir Lietuvos dėl
santykių tarp Katalikų bažnyčios ir valstybės teisinių aspektų numatoma,
kad Lietuvos Respublika garantuoja bažnyčių ir koplyčių (...) teritorijų
ir religinio kulto objektų sakralumo gerbimą (...). Be to, pagal
laikraštyje cituojamus mero žodžius, Kardinolas jau anksčiau, net
prieš dvejus metus, buvo susitaręs su miesto vadovu, kokie renginiai
gali vykti Katedros aikštėje. Turime gerbti Bažnyčios svarbą ir
tikinčiųjų interesus, - pripažino Vilniaus meras.
Vilniaus vicemeras K.Masiulis buvo labai nustebintas dėl itin išreklamuoto
Vilniaus mero Artūro Zuoko atsiprašymo dėl neva K.Masiulio planų
rengti linksmybes Katedros aikštėje. Tėvynės sąjungos frakcijos
Seime spaudos tarnyba netgi buvo priversta paaiškinti kai kuriuos
momentus. Specialiai tuo klausimu paskelbtame jos informaciniame
pareiškime buvo pažymėta, kad K.Masiulis, kaip atsakingas už kultūrą
sostinėje pareigūnas, pirmomis savo darbo savivaldybėje dienomis
dalyvavo keliuose Vilniaus festivalį organizuojančių Vilniaus savivaldybės
darbuotojų pasitarimuose. Tačiau netrukus sužinojęs, kad Vilniaus
meras A.Zuokas yra asmeniškai prisiėmęs atsakomybę už Vilniaus dienų
festivalio kuravimą, K.Masiulis nebesikišo į šio renginio organizavimą,
taigi nesirūpino šio festivalio vieta ir nerašė jokių laiškų ar
pranešimų kardinolui, kitiems Bažnyčios vadovams, kaip mero A.Zuoko
pranešimais remdamasi teigia žiniasklaida. Tėvynės sąjungos spaudos
tarnyba buvo įgaliota perduoti apgailestavimus, kad tokie svarbūs
santykiai tarp Vilniaus savivaldybės ir Katalikų Bažnyčios hierarchų
aukojami smulkioms vidinėms intrigoms patenkinti ir tikisi, kad
ateityje tokie išgalvoti skandalai nepasikartos. Premjeras į
jam pareikštus žiniasklaidoje Bažnyčios vardu priekaištus, aišku,
neatsiliepė. Tačiau dienraštyje įdomiai keliamas tarptautinio festivalio
organizavimo pristatymas akivaizdžiai parodė, kad netrūksta siekių
ne tik apjuodinti Bažnyčią, bet ir pakenkti Bažnyčios ir dešiniosios
politinės partijos santykiams. Nors ir deklaruodama savo politinį
neangažuotumą, Bažnyčia, kaip yra įprasta pasaulyje, dažniausiai
yra dešiniųjų (t.y. konservatyviųjų) politinių jėgų pusėje (aišku,
ne ekstremistinių), tuo parodydama, kad prisilaiko konservatyvaus
požiūrio į visuomenę. Kairiųjų pozicijų palaikymas Bažnyčiai yra
labiau atsitiktinis ir gana retas reiškinys. Taigi Lietuvos žiniasklaidos
kišimasis į Bažnyčios ir politinių partijų santykius, ypač turint
tikslą sukiršinti šias institucijas, rodo, kad žiniasklaida turi
savo politinį tikslą, nors ir kokia bešališka ar objektyvi ji stengtųsi
atrodyti.
Iškėlęs kunigų homoseksualizmo ir renginių Katedros aikštėje klausimą
abejotinu rakursu, Lietuvos rytas ėjo toliau. Jau kitą dieną dienraštis
demaskavo Lietuvos Bažnyčią tuo, kad, patikrinus Aušros Vartuose
paaukotas aukas, žurnalistė nesurado jų pėdsakų. Žurnalistė į pagalbą
tikrinti šias aukas pasikvietė zakristijoną iš Maskvos Grigorijų
Korolkovą, kuris ir surado šį pribloškiantį faktą. Aišku, netrukus
į diskusiją apie bažnyčiose surenkamas aukas buvo įtraukti skaitytojai,
tiksliau, jų pati labiausiai nepakančioji dalis internete reiškiantys
savo giliamintes nuomones. Nuomonės apipavidalintos patraukliu
apibendrinančiu pavadinimu Hierarchai nedovanoja už paslapčių atskleidimą.
Štai prie kokios išvados prieina, pavyzdžiui, vienas skaitytojas:
Kažin ar yra koks kunigėlis tikrai šventas. Na, nebent koks Tėvas
Stanislovas. Kitą dieną dienraštis vėl pasinaudojo Dievo tarnais
nusivylusios, bet ne pačia religija skaitytojos vardu, kad iškoneveiktų
kunigų dvasinę pagalbą ligoniams. O dar anksčiau, po dviejų dienų,
kai buvo išspausdintas rūpestis dėl dingstančių aukų Aušros Vartuose,
dienraštis kunigų homoseksualizmo temą praplėtė į kunigo A.Bulotos
suspenso klausimą. Mat kun. A.Bulota, nors ir atsakinėjęs neigiamai
į provokacinius Lietuvos ryto žurnalistės klausimus, straipsnyje
apie homoseksualizmą vis vien ne visai apgynė Bažnyčios poziciją.
Tai galbūt ir buvo kunigo suspenso priežastis. Tačiau dienraštis
jau vien savo rašinio pavadinimu išsakė skaitytojui brukamą poziciją:
Vyskupas baudžia už atvirą žodį, nors straipsnio autorė to visiškai
neįrodo.
Norėdama pateisinti pradėtą (tiksliau, tęsiamą) puolimą prieš Katalikų
Bažnyčią, Lietuvos ryto redakcija savo vedamajame Laiko ženklai
(rugpjūčio 12 d. numeris) teigia, kad tik Lietuvos katalikų bažnyčia,
atrodo, bando išlikti nekritikuojama, nors net labiausiai pasikėlęs
į puikybę jos ganytojas turbūt nedrįstų tvirtinti, jog tos ydos,
kurių gausu kitų šalių bažnyčiose, tarp Lietuvos dvasininkų yra
neįmanomos, t.y. akivaizdu, kad dienraštis su savo gausiu darbuotojų
skaičiumi, kurio pavydėti galėtų net bet koks Vakarų laikraštis,
siekia įrodinėti tai, ką pats užduoda. Redakcijos žodžiais, už dienraštyje
pareikštą kritiką (tyrimą apie homoseksualinio priekabiavimo
atvejus Kauno kunigų seminarijoje) iš bažnyčių sakyklų buvo kaltinama
straipsnio autorė, keikiamas laikraštis. Bet ir to vyskupams buvo
negana. Ir toliau rašoma apie jau minėtą kun. A.Bulotos suspensą,
primenant, kad kitose šalyse atskleisti panašūs homoseksualizmo
atvejai buvo tinkamai įvertinti, t.y. dvasininkai baudžiami. Vedamajame
vėl užsipuolamas Kardinolas dėl renginio Katedros aikštėje, teigiant,
kad jo susirūpinimas Arkikatedros sakralumu yra panašus į bandymą
laisvoje šalyje atgaivinti viduramžišką bažnytinę cenzūrą. Redakcija
įteiginėja, kad jau pats laikas Lietuvos Katalikų Bažnyčioje pradėti
diskutuoti apie gėjų santuokas bažnyčioje, homoseksualių kunigų
teises būti vyskupais arba celibato panaikinimą, nes taip jau esą
daroma Vakaruose. Tik tokiu būdu kardinaliai atsinaujinanti Lietuvos
Bažnyčia esą tegalės XXI amžiuje išlikti įtakingas visuomenės dvasinio
gyvenimo svertas. Ką gi, betrūksta Bažnyčiai dar tik pasiūlyti,
šalia šių visų dvasinių vertybių, ir narkotikų bei prostitucijos
įteisinimą (aišku, tarp kunigų), ir ji taps labai moderni ir šiuolaikiška.
Deja, liberalume ir masonerijos išradimuose paskendusios žiniasklaidos
siūlomi receptai niekaip netinka Katalikų Bažnyčiai. Krikščionybė
jau seniai turi savo vertybes. Tai tikėjimas, viltis ir meilė. O
galutinis žmogaus gyvenimo tikslas tai po savo žemiškojo pavyzdingo,
link Dievo einančio gyvenimo susitikti su Amžinuoju Dievu. Ir todėl
Lietuvos laisvosios spaudos siūlomos priemonės atitraukti žmones
nuo šio tikslo yra negarbingos ir pražūtingos.
Linas ŠALNA
© 2003 "XXI amžius"
|