Okupacijos nostalgijos
recidyvas
Apie prezidento R.Pakso apsisprendimo motyvus vykti
į Kaukazą, o ne į JT Generalinės Asamblėjos sesiją Niujorke ar į
Stokholmą, žiniasklaida pateikė kontroversiškų vertinimų. Švedijoje
mūsų šaunieji krepšininkai laimėdami auksą drauge atliko ir svarbų
politinį darbą, gerokai aplenkdami politikus, - išgarsino Lietuvą
ir patvirtino tautos siekių tęstinumą ne tik nacionalinio saugumo
srityje, bet ir sporto arenoje. Antrosios Respublikos metais susigrąžintas
auksas. Okupacijos metais to padaryti nebuvo galima. Okupantas naudodavosi
mūsų talentingų sportininkų pasiekimais, tačiau kategoriškai draudė
kelti Lietuvos Respublikos vėliavą ar giedoti V.Kudirkos Tautišką
giesmę.
Tačiau grįžkime prie Prezidento kelionės į Kaukazą.
Okupanto represijas patyrusią gausią tautos dalį bei kitus pilietinės
savigarbos nepraradusius tėvynainius sudomins Prezidento palydos
pasiimtos reprezentacinės dovanos. Gruzijos prezidentui E.Ševarnadzei
buvo padovanotas daugybę sovietmečio apdovanojimų pelnęs talentingo
režisieriaus V.Žalakevičiaus 1965 metais sukurtas filmas Niekas
nenorėjo mirti (toliau NNM ). Neverta spėlioti, ar taip buvo Prezidento
patarėjų sumanyta, ar paties valstybės vadovo neapsižiūrėta. Trečiojo
tūkstantmečio pradžioje jau tik pavieniai užkietėję sovietikai vis
dar mėgina neigti buvus Stalino-Hitlerio sandėrį, kuriuo dvi didžiausios
šio amžiaus valstybės grobikės Vokietija ir Sovietų Sąjunga
slapta pasidalijo nepriklausomų Europos valstybių teritorijas. Rytų
kaimynui visada magėjo šį imperialistinį ciniško svetimų teritorijų
grobimo aktą pavaizduoti kaip sinchroniškai vykusias socialistines
revoliucijas Baltijos valstybėse ir pavergtų tautų savanorišką
nepriklausomybės ir laisvo gyvenimo atsisakymą. Beje, toks noras
kai kuriems Rusijos Dūmos politikams dar ir šiandien neduoda ramybės.
Ir visai neseniai septyniolika nacionalbolševikų, prisirakinusių
traukinio vagone, vykstančiame per Lietuvą į Rytprūsius, tokį siekimą
patvirtino teatralizuota protesto akcija. Jiems Lietuva ne valstybė,
o tik imperijos gubernija.
NNM buvo viena iš daugelio gėdingą niekšybę ir
sunkų nusikaltimą žmonijai ir tarptautinei teisei dengiančių skraisčių,
nuausta neabejotinai talentinga menininko ranka. Šiame rašinyje
nesiimama vertinti to filmo herojus įkūnijusių artistų arba aktorių
profesinio meistriškumo ar išliekamosios NNM meninės vertės. Beje,
žinomi NNM herojai - artistai D.Banionis ir R.Adomaitis Prezidento
viešnagės metu lankėsi Tbilisyje.
V.Žalakevičius rašė: Scenarijuje vaizduojama
tik viena iš kovojančių pusių broliai Lokiai. Jų drama, jų žodžiai
ir darbai yra pasakojimo objektas. Tie, kuriuos vadiname buržuaziniais
nacionalistais, teroristais, banditais, miškiniais, veikia scenarijuje
kaip ardomoji jėga (Ekrano naujienos, 1995 04 05).
Liko nepaminėta dar viena jėga. Po antrosios sovietų
okupacijos 1944 1945 metais Lietuvoje veikė 20 čekistinių pulkų
ir būrių per 20 tūkst. okupanto baudėjų. Po metų jiems talkino
sovietų armijos dešimt divizijų apie 60 tūkst. kareivių (Lietuvos
Laisvės Kovos Sąjūdžio 1949 m. vasario 16 d. Deklaracija, LR Seimas,
1999). Štai kas buvo mėginta pridengti keturių Lokių mitu.
Negi šie faktai nebuvo žinomi vizito organizatoriams?
Vienas stribų G.Ragauskas, prisistatęs kaip buvęs
Molėtų rajono liaudies gynėjų štabo viršininkas rašė: Filmas Niekas
nenorėjo mirti yra tarsi paminklas tiems kukliems kovotojams prieš
aršius Lietuvos liaudies priešus, paminklas žmonėms, kurie ligi
šiol tiek mažai buvo pavaizduoti meno kūriniuose (Literatūra ir
menas, 1966 06 18).
Kaip tik žiaurioje klasių kovoje gimė, augo ir
tvirtėjo naujas žmogus,- rašė B.Juršė (Kauno diena,1966 01 06).
Klasių kovos mitu buvo mėginama teisiškai pagrįsti genocido
ir karo nusikaltimus.
Kam naudinga tryliktaisiais atkovotos nepriklausomybės
metais pašlovinti stribus, susitepusius dalyvavimu tautos genocide?
Dovanotame filme nė žodeliu neužsimenama apie
enkavėdistų ir stribų siautėjimus kaimuose, apie šimtus tūkstančių
tremtinių, apie sudegintas sodybas, išplėštus ūkius. NNM akivaizdi
partijos užsakymu intelektualių kinematografininkų padaryta paslauga,
klastojant tautos ir valstybės istoriją.
Dar daugiau rafinuotos netiesos apie pokarį pateikia
Lietuvos kino apybraiža (M.Macienė, 1974). Teigiama, kad nors
nėra filme dokumentais grindžiamų faktų, tačiau jo įvykiai buvo
tipiški daugeliui to meto Lietuvos kaimų.
Kaip tik atvirkščiai filme nėra nieko tipiško
to meto Lietuvos kaimui! Viskas apversta aukštyn kojomis. Lietuvos
kaimas ryžtingai rėmė partizanus, ryšininkus. Be kaimo paramos aktyvus
pasipriešinimas nebūtų išsilaikęs ištisą dešimtmetį. Labiausiai
nekenčiamas ir išjuokiamas buvo stribas, kaip parsidavėlis, kaip
tautos išgama, kaip nusikaltėlis, kaip okupanto talkininkas genocido
akcijose.
Gimstant Sąjūdžiui, kai jau sovietų ir nacių nusikalstamo
suokalbio smulkmenos buvo plačiai paviešintos, kompartija pasitelkė
ir istorikų: Kova vyko tautos viduje. Antitarybinio ginkluoto pogrindžio
dalyviai lietuviai kovojo su lietuviais (...) nesuklystume šį laikotarpį
pavadindami pilietiniu karu (Istorijos mokslų kandidatas, docentas
S.Jegelevičius Pokario metų kančia, Tiesa Nr.142, 1988 08 19).
Tai dar vienas muilo burbulas apie pilietinį karą okupacinės kariuomenės
divizijomis užtvindytame krašte.
NNM vienas svarbiausių tikslų kitų šalių žiūrovui
pavaizduoti okupaciją ir genocido nusikaltimus kaip taikią socialistinę
revoliuciją ir pateikti sukilnintą stribo paveikslą. Vakaruose po
Antrojo pasaulinio karo gestapininkai ir kiti valstybinio teroro
ir genocido organizatoriai, vykdytojai ir jų talkininkai buvo įvardyti
tikraisiais vardais. Sovietijoje už tokius pačius karo ir genocido
nusikaltimus buvo dalijami ordinai ir privilegijos.
Lietuvos politinių kalinių sąjungos V suvažiavimas, įvykęs 1995
m.lapkričio 26 d. Vilniuje, kreipėsi laišku į sovietinių metų meno
ir kultūros žmones. Jame rašoma, kad pastaruoju metu gausėja liaupsių
sovietmečiui, kolaborantams ir kitokiems okupantų pakalikams...
Būdingas pavyzdys yra filmo Niekas nenorėjo mirti jubiliejaus
minėjimas. Šis filmas nutyli arba iškraipo esminius ginkluoto pasipriešinimo
okupacijai bruožus, šmeižia partizanus ir propaguoja okupanto požiūrį.
Iš esmės tai paskvilis... Skiepyti nostalgiją kruvinai okupacijai
yra nedora ir žema.
Prezidentas galbūt nežinojo šių faktų, galbūt...
Jo patarėjai to negalėjo nežinoti. Gruzijos prezidentas, priimdamas
dovaną, atsisakė tuo metu filmą žiūrėti.
Kodėl niekas iš valstybės vadovo vizito rengėjų
nepasirūpino režisieriaus J.Vaitkaus sukurto filmo Vienui vieni
kopija? Palyginti Lokių šeima ir Lukšų šeima, okupanto versija
ir nepriklausomos valstybės menininkų požiūris į laisvės kovų ir
valstybės istoriją. Ar nevertėjo svetingosios Gruzijos vadovui dovanoti
abu filmus tepažiūri, kaip sovietmečiu buvo pučiama migla į akis
svetimšaliams (vietinių apgauti nepavyksta) ir kas dėjosi iš tikrųjų?
Edmundas SIMANAITIS
Jonava
© 2003 "XXI amžius" |