Ambicijos nustelbia
galimybes
Rusija, vėliau Sovietų Sąjunga visais laikais stengėsi
trūks plyš nustebinti pasaulį ir pasipuikuoti savo laimėjimais bei
pasiekimais, kartais labai keistais ir netgi juokingais. Pakanka
paminėti Car - puška ar Car - kolokol (caras - patranka ir
caras - varpas), esančius Kremliuje ir rodomus užsienio bei vietiniams
svečiams. (Ši patranka niekada neiššovė, o varpas niekada neskambėjo.)
Stalino režimo metu visos sovietinės enciklopedijos, jau nekalbant
apie vadovėlius, teigė, jog visi pagrindiniai pasaulio išradimai
buvo atlikti Rusijoje. Pasirodo, atsilikusi Rusija išrado elektrą,
garvežį, radiją ir t.t. Tiesa, vėliau šių išradėjų pavardės dingo
iš vadovėlių puslapių, tačiau honoras liko. Labai panašus į tą,
kuris buvo griūvančioje Žečpospolitoje, kai visiškai nusigyvenę
bajorai, praulioję savo dvarus ir žemes, iš paskutiniųjų stengėsi
pasirodyti, kokie jie yra turtingi ir visko pertekę.
Panašūs dalykai vyksta ir dabar. Paskutinis to
pavyzdys - neseniai organizuotas tarptautinis aviacijos salonas
Žukovske, netoli Maskvos. Šis renginys turėjo pademonstruoti didžiulius
Rusijos aviacijos laimėjimus. Tiek karinės, tiek civilinės aviacijos.
Po keliolika kartų per dieną per visas Rusijos žiniasklaidos priemones
buvo kartojama, koks tai nepaprastai svarbus įvykis šis Žukovskio
tarptautinis aviacijos salonas, kur kas geresnis ir reikšmingesnis
nei tradiciniai tokie salonai, rengiami Prancūzijoje, La Buržė oro
uoste. Tuo pačiu metu Rusijos spauda rašė, o televizija rodė, kokioje
gilioje duobėje atsidūrė Rusijos aviacijos pramonė. Antra vertus,
išgirtieji sraigtasparniai MIG ėmė kristi kaip musės. Ne tik Čečėnijoje
nuo laisvės kovotojų kulkų ir raketų, bet ir skrendant aukštiems
pareigūnams. Jau net du Rusijos gubernatoriai žuvo sraigtasparnių
avarijose. Išliaupsintų TU markės keleivinių lėktuvų jau seniai
nebepriima civilizuotų šalių oro uostai, o jų katastrofos trečiojo
pasaulio šalyse tapo įprastu reiškiniu. Kai kurių ekspertų prognozėmis,
netrukus Rusijos aviacijos pramonė žlugs. Todėl visai logiškai kyla
klausimas, jog Žukovskio tarptautinis aviacijos salonas tėra puota
maro metu.
Žukovskio salonas buvo pavadintas MAKS (Tarptautinis
aviakosminis salonas). Paprastai tokie salonai rengiami šalyse,
kurios iš tiesų gali sudominti potencialius aviacijos technikos
pirkėjus, arba ten, kur tie galimi potencialūs pirkėjai gyvena.
Bent jau pastaruoju metu Rusijos jokiu būdu negalima priskirti tokioms
valstybėms. Aišku, Rusija labai norėtų įsigyti naujausių aviacijos
lainerių ir kitos technikos, tačiau galimybės gana ribotos. Valstybė
neturi pinigų naujiems lėktuvams pirkti.
Todėl, esant tokiai padėčiai, belieka viena -
verstis iš kailio bandant parodyti pasauliui, jog Rusija gali konkuruoti
su garsiausiomis pasaulio firmomis gaminant šiuolaikinius aviacijos
lainerius. Tai ir buvo bandoma daryti Žukovske. Štai ką apie MAKS
saloną rašė Rusijos laikraščio Tribūna apžvalgininkas Igoris Jelkovas:
Lyginti rusišką saloną su La Buržė neįmanoma. Geriausiu atveju,
to išvis nederėjo daryti. Vadinkite tai, jeigu norite, puota, nes
be jos - visiškas maras.
Rusai MAKS salone pristatė ir savo strateginį
bombonešį bei raketnešį TU-160. Jis savo pirmąjį skrydį atliko 1981
metais. Tai iš tiesų galingas monstras. Jo svoris - 275 tonos, be
kuro papildymo gali skristi 12500 km penkiolika valandų. Maksimalus
greitis - 2200 kilometrų per valandą. Sparnų plotis - 56 metrai,
ilgis - 54 m, gali gabenti 45 tonas kovinio krovinio (raketų, bombų
ir t.t.). Apginkluotas sparnuotomis raketomis K-55, galinčiomis
pasiekti taikinį už 200 kilometrų. Šiuo metu Rusijoje beliko penkiolika
tokių strateginių bombonešių.
Savo ruožtu Jungtinės Valstijos Žukovskio MAKS salone pademonstravo
irgi panašią karinę senieną - garsųjį strateginį bombonešį B-52.
Jis pirmą kartą pakilo į orą dar 1952 metais, o B-52 gamyba buvo
sustabdyta po dešimties metų - 1962-aisiais. Svoris pakilimo metu
- 220 tonų, gali skristi be kuro papildymo 16000 km ir išbūti ore
aštuoniolika valandų. Maksimalus greitis - 900 kilometrų per valandą.
Sparnų plotis - 60 metrų, ilgis - 58 metrai. Gali gabenti 22 t karinių
krovinių - dvylika sparnuotųjų raketų Tomahawk, galinčių pasiekti
taikinius už 2000 km, ir dvidešimt valdomų raketų, kurių skridimo
nuotolis - 1500 km. JAV armijoje dar liko 90 B-52 bombonešių.
© 2003 "XXI amžius" |