Šiemet sukanka 55 metai,
kai 1948 metais Kassel-Mattenberge buvo išleista Vydūno studija
Gyvenimas Prūsų Lietuvoje apie 1770 m., kaip jį vaizdavo Kristijonas
Donelaitis. Kadangi šis leidinys jau seniai yra tapęs bibliografine
retenybe, todėl ir pažvelkime į jį bei prisiminkime, kokias mintis
apie K.Donelaičio kūrybą išsako Vydūnas.
Vydūnas apie Kristijoną Donelaitį
Bernardas ALEKNAVIČIUS
|
Vydūnas |
1930 metais, minint Vytauto Didžiojo 500 metų ir
Kristijono Donelaičio 150 metų mirties sukaktis, prie Rambyno kalno,
Aukuro draugijos sode, iškilmingai buvo pasodinti du medžiai:
Vytautui Didžiajam - ąžuolas, o K.Donelaičiui - liepa. Šiose iškilmėse
dalyvavęs Vydūnas savo kalboje aukštino Lietuvos valdovą, kuris
atvedė kraštą į Europą, ir ragino atsigręžti į K.Donelaitį, kuris
paliko mums nemirtinguosius Metus, mokė žmones gyventi, visur
ir visada jaustis, kad esi lietuvis - gimtosios žemės šeimininkas.
Neragino Vydūnas plūsti krašto kolonistų vokiečių ar prancūzų, kaip
kartais atsitikdavo K.Donelaičiui, bet darniai su visomis tautomis
siekti tauresnio žmoniškumo. Ir kai Vydūnas nacių buvo persekiojamas,
kai buvo uždarytas į Tilžės kalėjimą, kai išgyveno Antrojo pasaulinio
karo baisumus ir atsidūrė toli nuo Tilžės, Detmolde, savo jaunystės
dienų bičiulio Erdmono Simonaičio paragintas, vėl atsigręžė į K.Donelaitį.
Nelengvi buvo metai. Tūkstančiai lietuvių politinių
pabėgėlių vaikų lankė lietuviškas mokyklas, o knygų ir vadovėlių
trūko. Trūko žinių ir apie K.Donelaitį. Vydūnas 1912 metais Vilniuje
bičiuliui Romanui Bytautui (1886-1915) davė pažadą leisti kūrinius
tik sau būdinga rašyba. Tačiau nesilaiko duoto pažado ir imasi darbo,
kuris leidžiamas visiems lietuviams priimtina rašyba, bei rengia
studiją Gyvenimas Prūsų Lietuvoje apie 1770 m., kaip jį vaizdavo
Kristijonas Donelaitis. Šią Vydūno studiją leidykla Aistis išleido
su dailininko V.K.Jonyno iliustracijomis, o viršeliu pasirūpino
dailininkė Irena Ralkevičiūtė. Studija 1947 metais buvo išleista
vokiškai, o 1948 metais ir lietuviškai. Taip Vydūno dėka didysis
mūsų poetas priartėjo prie žinių trokštančių jaunųjų lietuvaičių.
Jeigu 1932 metais Vydūnas su savo veikalu Septyni
šimtmečiai vokiečių ir lietuvių santykių tapo istoriku, tai į darbą
Gyvenimas Prūsų Lietuvoje apie 1770 m., kaip jį vaizdavo Kristijonas
Donelaitis jau pažvelgė literatūrologo žvilgsniu. Šis Vydūno kūrinys
jau seniai yra tapęs bibliografine retenybe ir ne visiems skaitytojams
prieinamas.
Įžangoje Lietuviškumo likimas Vydūnas rašo:
Lietuvių tautai reikėjo daug pakęsti. O kad lietuvis niekados nebuvo
ištremiamas kaip šiais laikais iš gimtinės savo šalies, jis tačiau
vis labiau buvo spaudžiamas, slegiamas, pavergiamas.
Bet reikėtų numatyti, kad visa tai turi ypatingą
prasmę. Kas žmogų palaiko, yra kūrybos vyksmo reiškinys. Skaudžiais
laikais žmonės veikiau subunda tam, kas yra esmiškasis žmoniškumas,
kaip reikėtų išmintingiau, doriau pasielgti.
Subunda net visa tauta. Ir pradeda apie tai mąstyti,
kas ji yra žmonijoje, ką ji čia reiškia. Reikėtų suprasti, kad kiekviena
tauta yra pasaulio Kūrėjo kūrinys, kuriam jo užduota ypatinga pareiga.
Žmonės, santykiaudami vieni su kitais, sąmoningėja, įgyja aiškesnį
žvilgsnį į gyvenimą.
Taip 1947 metais rašė Vydūnas. Šie filosofo žodžiai
tarsi buvo skirti mūsų tautiniam sąjūdžiui, mūsų Atgimimui ir Prisikėlimui.
Šios Vydūno mintys įtaigiai skamba ir dabartinei mūsų krašte susiklosčiusiai
situacijai. Reikia atsiriboti nuo svetimųjų įtakos, reikia mąstyti,
įgyti aiškesnį žvilgsnį į gyvenimą. Taip, į gyvenimą, į realybę.
Tikėkime, jog atsiras Lietuvoje protingų žmonių, kurie sugebės į
šantažo ir burtininkų purvo liūną įmintą kraštą prikelti kūrybiniam
gyvenimui. Kiekviena diena brangi. Pakankamai turime savų vargo
grandinių, o čia dar maunamos rusiškos ir gruziniškos vergo grandinės.
Vydūnas labai taikliai pastebėjo, jog vergas apie laisvę svajoja,
bet jo svajonės niekuomet neatitinka tikrovės. Iš vergijos paleistas,
jis toli dar nėra laisvas. Ir visi aiškinimai, kad laisvė yra, jos
jam nesuteiks. Laisvė pasiekiama tik žmogaus kitimu
.
Tad keiskimės.
O gal mūsų valdžios viršūnės šių Vydūno žodžių
nesupranta?! Gal net nežino?.. Jeigu šių jo minčių nesuvokia mažasis,
ne visai protingas, ratas, tai gal tai supras didysis ir labai
protingas patarėjų ratas. Laikas nelaukia. Nejaugi kraštas turi
merdėti su rusiškomis ir gruziniškomis vergo grandinėmis?
Teatleidžia man skaitytojas už vydūnišką nukrypimą. Toks jau jis
buvo tiesus ir atlapaširdis, kurio išminties ir šiandien dar galėtų
semtis ne vienas valstybininkas.
Mokykimės iš Vydūno, iš Stasio Šalkauskio, Antano
Maceinos, ir mūsų gyvenime neatsiras terpės ateistams kazlauskams,
toleregiams burtininkams ir kitokio plauko šarlatanams.
Vydūnas savo studijoje apie K.Donelaičio Metus
rašo, jog pasidaro aišku, kad jis (K.Donelaitis) žmogų supranta
visai lietuvišku būdu. Jis jį mato viduje pačiame gamtos gyvenime
ir jo vyksmuose. Jam atrodo žmogaus gimimas, augimas, brendimas,
vytimas ir išnykimas visai panašus į tą, kuris darosi augmenijoje
ir gyvijoje. Su visu tuo žmogus gyvena ir santykiuoja.
Lietuvis - gamtos vaikas. Bent tokiu jis buvo.
Ir lietuvio mąstysena skiriasi nuo kitų tautų. Vydūnas mus visada
mokė, jog mes sau stiprybės turime semtis iš protėvių praeities,
kalbos, papročių, iš mus supančios gamtos ir Kūrėjo valios. Būsime
stiprūs, jeigu remsimės į Tautos praeitį, į neturėjimą svetimų dievų
ir tuomet mums nereikės ieškoti po pasaulį klaidžiojančių burtininkų,
nes viską turėsime savo ir net savas vergo grandines, kurios kelis
kartus lengvesnės už svetimųjų.
Nebuvo Vydūnas nacionalistas. Kiekvienoje tautoje
jis ieškojo gėrio daigų. Bet vis dėlto, kalbėdamas apie K.Donelaičio
Metus, jis akcentuoja: Labai reikšminga ir tai yra, ką K.Donelaitis
apie tai kalba, kaip dorai lietuviai elgiasi, kad jie dar nėra atsikreipę
nuo lietuviškumo. Todėl jis ir kartotinai ragina apsisaugoti nuo
nuslinkimo nuo nutautinimo. Žmonių vertybės žymiai menkėja, taip
jis sako, kad jie paveldėtomis ypatybėmis nebesirūpina ir pratinami
apsireikšti ir elgtis kaip svetimieji. Tada tikrasis žmoniškumas
lietuviuose tiesiog slopinamas. Ir taip tada lietuviškumas nebetenka
žmonėse savo reikšmės ir išnyksta.
Bet kaip labai reikšminga žmogaus taurėjimui,
K.Donelaitis skelbia gyvąjį tikybiškumą. Kur toks yra, čia žmogus
visame, kas tenka patirti, kas vyksta, mato Viešpaties Dievo valią,
malonę ir galią. Žmogus turi Jam atsiduoti ir visa, kas jam gyvenime
tenka, priimti kaip Dievo duota. Visos patirtys yra prasmingos.
Jomis žmogus skatinamas atsiminti Dievą. (
)
Toks tikybinis išmanymas yra lietuviams tarsi
likimo priskirtas. Todėl tokiu ypatingu ryškumu galėjo apie tai
K.Donelaitis ir kalbėti. Ir tuo tai jo kūriniai yra svarbaus tūrio.
Tikybiškas žmogus mato visą gyvenimą, visa, kas vyksta platesniuose
santykiuose ir skaistesnėje šviesoje. Jis gali tada ir tikrai vaizdingai
pasireikšti ir tuo kitus taip paveikti, kad juose sušvinta aiškesni
ir giliau siekią regėjimai.
Po šių Vydūno žodžių, pasakytų apie K.Donelaičio
kūrybą, belieka tik pridurti: grįžkime prie savo šaknų, grįžkime
prie K.Donelaičio, grįžkime prie Vydūno, ir mūsų gyvenimas palengvės.
Grįžkime prie dr. Vinco Kudirkos, jog iš praeities tavo sūnūs te
stiprybę semia, ir neturėkime svetimų dievų, kurie mūsų gyvenimui
uždeda nepakeliamas vergo grandines
Grįžkime ne į praėjusių šimtmečių
buitį, bet grįžkime į mūsų šviesuolių dvasinį pasaulį ir pajusime,
jog tikrai esame savos žemės šeimininkai, bet ne perėjūnų įrankiai.
Grįžkime, nes klystkeliais per toli esame nuėję
© 2003 "XXI amžius"
|