Migrantų ir pabėgėlių
sielovados bruožai
Mindaugas BUIKA
|
|
Ligoninėje gydytoja prižiūri vieną iš
prie
Italijos Lampedūzos salos aptiktų nelegalių
imigrantų.Viduržemio jūroje tarp Afrikos
ir Italijos spalio pabaigoje galėjo žūti
daugiau kaip 80 migrantų. Italų pakrantės
sargyba viename pabėgėlių laive aptiko
13 afrikiečių kūnus, kurie, plaukdami jūra
, mirė nuo alkio, vandens trūkumo ir šalčio.
Likę gyvi migrantai pasakojo, kad iš pradžių
laivu plaukė apie 100 žmonių. Pakrantės
sargybai pavyko išgelbėti tik 15 visiškai
išsekusių migrantų. Jie iš karto pamaitinti
ir pagirdyti. Lapmedūzos sala į pietus nuo
Sicilijos yra arčiau Afrikos krantų nei
Italijos žemyninės dalies. Ji dažnai yra
pirmoji pabėgėlių iš Afrikos stotelė
|
Statistiniai vertinimai reikalauja naujo pastoracijos
suvokimo
Šventasis Sostas, rūpindamasis 175 milijonų pasaulio
migrantų (tai yra apie tris procentus planetos gyventojų) ir ypač
45 milijonų pabėgėlių vis labiau nerimą keliančiomis gyvenimo sąlygomis,
lapkričio 17-22 dienomis Romoje surengė penktąjį tarptautinį migrantų
ir pabėgėlių pastoracijos kongresą, kuriame dalyvavo beveik 300
už šią specifinę sielovadą atsakingų kardinolų, vyskupų ir kunigų
iš 99 šalių. Tarp dalyvių buvo ir Lietuvos Vyskupų Konferencijos
delegatas užsienyje gyvenančių lietuvių katalikų sielovadai kanadietis
kunigas Edmundas Putrimas.
Į susitikimą, kurio tema Vėl pradėti nuo Kristaus
už migrantų ir pabėgėlių sielovadinės globos atnaujinimą, taip
pat atvyko Jungtinių Tautų Organizacijos struktūrų ekspertai, pabėgėliais
besirūpinančių vienuolijų ir bažnytinių sąjūdžių atstovai. Kadangi
migrantų ir pabėgėlių, dažnai atsiduriančių labai skirtingose kultūrinėse
sąlygose, sielovadai yra aktualus ekumeninis bei tarpreliginis dialogas,
į kongresą buvo pakviestos ir savo broliškas delegacijas atsiuntė
Anglikonų Bažnyčia, Pasaulio liuteronų federacija, Konstantinopolio
stačiatikių patriarchas ir Pasaulio Bažnyčių taryba.
Didėjantis migrantų skaičius (per pastaruosius
30 metų išaugęs du kartus) ir išnaudojimas kartais jų atžvilgiu
vartojama netgi naujosios vergijos samprata skatina Bažnyčią
ieškoti ne tik naujų pastoracinės strategijos būdų mobiliojoje visuomenėje,
bet ir drąsiai pasisakyti apie žmogaus teisų gynimą. Štai spaudos
konferencijoje, kalbėdamas apie Romoje vykusio kongreso aktualumą,
atsakingos už jo surengimą Popiežiškosios migrantų ir keliautojų
sielovados tarybos pirmininkas japonų kilmės kardinolas Stefenas
Fumijas Hamao išreiškė nepasitenkinimą, kad pastangos apginti migrantų
ir pabėgėlių teises daugelyje valstybių yra ignoruojamos. Kaip pavyzdį
jis nurodė šiemet įsigaliojusią Jungtinių Tautų Konvenciją dėl
migrantų dirbančiųjų ir jų šeimos narių apsaugos, kurią ratifikavo
tik migrantus siunčiančios neturtingosios šalys, o juos priimančios
valstybės dokumento patvirtinti neskuba.
Tarptautinės migracijos organizacijos (OIM) duomenimis,
daugiausia migrantų yra Jungtinėse Amerikos Valstijose(iš 285 mln.
šalies gyventojų 35 mln. gimę užsienyje) ir Rusijos Federacijoje
(iš 145 mln. gyventojų trylika milijonų yra atvykėliai). Tačiau,
skaičiuojant procentais, didžiausią gyventojų dalį (daugiau kaip
20 proc.) svetimšaliai sudaro Šveicarijoje. Daugelyje kitų Vakarų
Europos šalių migrantai jau sudaro nuo 5 iki 15 proc. krašto gyventojų.
Aš manau, kad minėta Konvencija iš turtingų šalių visuomenės reikalauja
fundamentalaus vertybinio atsivertimo, kad imigrantai būtų laikomi
žmonėmis su savo teisėmis, o ne objektais prekybos rinkoje, sakė
spaudos konferencijoje dalyvavęs Popiežiškosios migrantų sielovados
tarybos darbuotojas amerikietis kunigas Maiklas Bliūmas. Jis pažymėjo,
kad migrantų ir pabėgėlių sielovadoje kartais sunku nubrėžti ribą
tarp pastoracinio darbo ir socialinės bei politinės veiklos ginant
išnaudojamų svetimšalių reikalus civilinėse institucijose.
Tarptautinės politikos žargone sąvoka migrantas
reiškia asmenį, kuris išvyksta į užsienį laimės ieškoti daugiausia
dėl ekonominių priežasčių, tikėdamasis rasti geriau mokamą darbą.
Tuo tarpu pabėgėlio supratimas siejamas su politinėmis problemomis
priverstiniu išvykimu iš savo tėvynės dėl karinio konflikto, persekiojimo,
susidorojimo grėsmės. Kiekvienu atveju atvykėliai susiduria su nemažais
sunkumais dėl griežtų imigracijos įstatymų, ksenofobijos ar net
rasizmo, tačiau dramatiškiausia yra vadinamųjų nelegalų padėtis.
Popiežiškosios migrantų sielovados tarybos sekretorius italas arkivyskupas
Agostinas Marketas priminė statistinius vertinimus, kad kiekvienais
metais nelegaliai į JAV, Kanadą, Australiją ir Naująją Zelandiją
atvyksta apie 500 tūkst. žmonių. Taip pat apie puse milijono nelegalų
kasmet pasipildo Europos Sąjungos šalys. Ši prekyba žmonėmis nusikaltėlių
grupuotėms neša milijardinį pelną.
Kalbėdamas kongrese Santošo (Brazilija) vyskupas
Žasyras Braidas pažymėjo žiniasklaidos atsakomybę už Vakarų propagandą,
kuri siūlo neva greitai pasiekiamos gerovės iliuziją. Televizija,
filmai ir internetas yra užpildyti šia propaganda apie lengvą, klestintį
ir laimingą gyvenimą visiems. Sąmoningai ar ne, tačiau ši paviršutiniška
informacija suvilioja vargšus ieškoti laimės sau ir savo šeimai
tame blizgančiame pasaulyje ir jokie įstatymai jų negali sulaikyti
nuo pažadėtosios žemės siekimo, sakė vyskupas Ž.Braidas. Dažnai
šie žmonės, ypač jeigu jie tampa mafijos nelegalaus verslo aukomis,
pasmerkiami vergiškam darbui, pažeminimui, prievartinei prostitucijai,
vaikų pornografijai ar savo organų pardavimui. Todėl neturtingesnių
šalių katalikų ganytojai turi jausti pareigą perspėti emigracijai
besirengiančius asmenis, kad išvykimas toli gražu negarantuoja lengvo
gyvenimo ir kad tame procese, ypač jeigu jis nelegalus, į pavojų
gali būti statomas ne tik žmogiškasis orumas, bet ir pati gyvybė.
Bažnyčiai negali būti savų ar nesavų žmonių
Kiek kitokiu aspektu apie migrantų problemą tarptautiniame
kongrese Romoje kalbėjo JAV sostinės Vašingtono arkivyskupas kardinolas
Teodoras Makarikas, pabrėžęs Bažnyčios, kaip migrantų gynėjos, vaidmenį.
Dabartinė padėtis pasaulyje iškėlė mums liūdną realybę, kai milijonai
žmonių prarado teisę likti savo namuose arba prarado galimybę įgyvendinti
šią teisę, sakė kardinolas. Iš tikrųjų teisę likti namuose
apibrėžia teisė gyventi savo tėvynėje, bręsti savo šeimoje ir darbuotis
savo aplinkos kultūroje. Tačiau jeigu dėl ekonominių sunkumų, religinės
diskriminacijos arba karinio konflikto padoriai ir tinkamai gyventi
savo namuose jau nėra įmanoma, lieka galimybė pasinaudoti teise
išvykti gyventi kitur.
Kai kas kalba apie ekonominę migraciją kaip apie
kažką gėdingo arba neturint garbingos motyvacijos, paliekant savo
tėvynę, kalbėjo kardinolas T.Makarikas. Tačiau iš tikrųjų taip
nėra: ekonominiai migrantai, kurie svetur ieško darbo, kad galėtų
išlaikyti save ir paremti savo šeimas bei turėti geresnį gyvenimą,
turi būti sutinkami visur. Aiškindamas migrantus ir pabėgėlius
priimančių šalių Bažnyčios sielovados klausimus, kardinolas T.Makarikas
iškėlė tris svarbiausius šios pastoracijos aspektus: prieglobsčio
ieškančiųjų gynimą, broliškumo jiems rodymą ir jų globą.
Gynimas reiškia, kad Bažnyčia turi išnaudoti kiekvieną
galimybę darant įtaką vietinei nacionalinei ir tarptautinei politikai,
kad būtų rodoma pagarba persikėlusių asmenų teisėms ir jais būtų
tinkamai rūpinamasi. Broliškumo liudijimas jiems yra esminis dalykas,
nepriklausomai nuo to, ar jie yra mūsų Bažnyčios nariai, sakė
kardinolas. Jie yra tos pačios bendros šeimos nariai, broliai
ir seserys vienos Dievo žmonių šeimos. Pagaliau bažnytinė globa
turi apimti dvasinę ir materialinę paramą, ypatingas pastangas sielovadinei
migrantų ir pabėgėlių vaikų priežiūrai, ligonių ir neįgaliųjų slaugai.
Net jeigu ši parama neturi tiesioginės evangelizavimo
intencijos, Kristus yra pagrindas visko, ką mes darome, aiškino
Vašingtono ganytojas. Mes, tikintieji, visada turime pabrėžti
šį savo ryšį su Kristumi, ir tai turi būti išreikšta visur, ką mes
darome. Nors galbūt Bažnyčios fizinės galimybės yra ribotos bei
atsiliepia resursų stoka, tačiau migrantų ir pabėgėlių religinis
švietimas yra būtinas. Iš svetur atvykę žmonės yra jautrūs ir patiria
nemažus išbandymus, todėl Bažnyčios pareiga yra priminti jiems jų,
kaip sukurtų pagal Dievo paveikslą ir panašumą, vertę ir tai, kad
jie visada yra Dievo mylimi. Tas žinojimas yra esminis kiekvienam
žmogui ir net jeigu tai jau primenama netgi patiriant pabėgėlių
stovyklos sunkumus, tai vis tiek šis mokymas yra reikšmingas humanizavimo
prasme bei kaip Dievo buvimo suvokimo ugdymas.
JAV katalikų žinių agentūros pateiktoje išsamioje
kardinolo T.Makariko pranešimo kongrese apžvalgoje taip pat pateikiamas
ganytojo atsakymas į tuos nusiskundimus Bažnyčios atstovų, kurie
sako, jog nespėja susitvarkyti su savosios bendruomenės rūpesčiais,
tad nebelieka laiko ir galimybių užsiimti migrantų reikalais. Tačiau
įveikiant šį svarbų iššūkį Bažnyčiai negali būti savų ar nesavų,
pažymėjo ganytojas. Naujieji diecezijos ateiviai, kaip ir jau nuolat
čia gyvenantys katalikai yra mūsų broliai ir seserys vienoje Dievo
žmonių šeimoje ir jie ateina Dievo rankų vedami, todėl nusipelno
tokios pat sielovadinės globos. Katalikai migrantai realiai ženklina
Bažnyčios visuotinumą, todėl turi būti svetingai priimti vietinėje
tikinčiųjų bendruomenėje.
Ekumeninio ir tarpreliginio dialogo reikšmė
Kaip tik šį bendrumo su migrantais aspektą savo
pasisakyme akcentavo Popiežiškosios krikščionių vienybės tarybos
pirmininkas kardinolas Valteris Kasperis. Pasiremdamas gimtosios
Vokietijos patirtimi, jis nurodė, jog vokiečių katalikai, susitikdami
su to paties tikėjimo migrantais ir pabėgėliais, stiprina mūsų
Bažnyčios visuotinumo suvokimą ir mūsų katalikiškumą. Katalikų
bendruomenės, priimdamos kitų tautų ir kitų kultūrų atstovus, susipažindamos
su kitomis tradicijomis, praranda savo dažnai pernelyg tautišką
etninį ir socialinį ribotumą ir tampa labiau katalikiškomis (visuotinėmis),
aiškino kardinolas V.Kasperis, pripažindamas, jog imigrantai tokiu
būdu ne tik gauna, bet ir turi ką pasiūlyti.
Dėl migracijos katalikai taip pat turi galimybę
kontaktuoti su kitų konfesijų krikščionimis, stiprinti ekumeninį
dialogą, įvertinti kitus krikščioniško gyvenimo aspektus. Pavyzdžiui,
katalikai, bendraudami su savo draugais protestantais, labiau ima
suvokti Šventojo Rašto reikšmę; protestantai savo ruožtu iš katalikų
sužino apie Eucharistijos aukos prasmę, o katalikai ir stačiatikiai
gali pasidalyti dalyvavimo liturgijos slėpinyje patyrimu. Tačiau
šiame krikščioniškų bendruomenių susimaišyme iškyla pavojus, jog
kai kurie žmonės gali pradėti galvoti, kad skirtumai tarp krikščioniškų
konfesijų nėra reikšmingi arba kad tų skirtumų lyg ir nebėra. Bet
tai nėra ekumeninio dialogo tikslas, nes tikroji bendrystė yra ne
Bažnyčių, kurios gyvena draugystėje viena su kita, pliuralizmas,
bet tikėjimo, sakramentų, ypač Eucharistijos bendrumas, ir ypač
bendrumas apaštaliniame vadovavime.
Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos sekretorius
italas arkivyskupas Pieras Luidžis Čelata kalbėjo, kad migracija
taip pat skatina katalikų bendruomenių bendravimą su kitų religijų
išpažinėjais, ypač su musulmonais, kurių skaičius tarp migrantų
Vakarų Europoje didėja. Štai, pasak statistikos duomenų, iš Italijoje
gyvenančių 2,5 milijono legalių migrantų (nelegalių, kaip vertinama,
yra dar daugiau) 30 proc. yra katalikai, 21 proc. kitų konfesijų
krikščionys ir 35 proc. musulmonai. Krikščionis dialogui įkvepia
pripažinimas, kad Dievas kiekvieną žmogų sukūrė pagal savo panašumą
ir visus žmones kviečia pas save, sakė arkivyskupas P.Čelata.
Katalikų Bažnyčia tiki, kad Dievo dvasia gali
veikti kituose tikėjimuose ir kad krikščionys yra pašaukti atrasti
šiuos Dievo veikimo pėdsakus, žinoma, neprarandant pareigos liudyti
tikėjimo Kristumi pilnatvę. Tarpreliginis dialogas taip pat sąlygoja
praktinį nusistatymą, pavyzdžiui, ginant kiekvieno žmogaus teisę
laisvai išpažinti savo tikėjimą ir skatinant darną bendruomenėse,
tautose ir pasaulyje, kur egzistuoja įvairios religijos bei religinės
daugumos ir mažumos. Ypač pavojinga, kai kartais religija parodoma
kaip viena iš egzistuojančių tarptautinių problemų priežasčių, pavyzdžiui,
terorizmo, kuris remiasi kraštutinėmis islamo nuostatomis. Žinoma,
kartais religija gali būti panaudota politiniams tikslams, tad religinių
lyderių pareiga mokyti tikinčiuosius, kad jie savo tikėjimą saugotų
nuo politinių manipuliacijų, pabrėžė arkivyskupas P.Čelata.
Popiežiškosios kultūros tarybos pirmininkas prancūzas
kardinolas Polis Puparas taip pat nurodė, jog daugelis politikų
ir žiniasklaida bei tarptautinės organizacijos pagrįstai susirūpinusios
dėl konfliktų, kuriuose Dievas maišomas su politinėmis ambicijomis,
revoliucine prievarta, fundamentalizmu ir destruktyvine neapykanta.
Tikroji kultūra vystosi iš kartu gyvenančių žmonių,
kurie bendrauja ir šiam bendram gyvenimui suteikia prasmę. Tikroji
kultūra nėra statiška, o vystosi priklausomai nuo iškylančių naujų
situacijų ir iššūkių bei naujų žmonių tarpusavio sąveikos. Tai ypač
ryšku Prancūzijoje, kur pastaraisiais dešimtmečiais dėl sparčios
migracijos musulmonai jau sudaro apie dešimt procentų iš 60 milijonų
Prancūzijos gyventojų, kurių dauguma yra katalikai. Naujose daugiakultūrinėse
visuomenėse yra būtinas tarpkultūrinis dialogas, kuriame būtų pabrėžiamos
visiems žmonėms bendros pozityvios vertybės, o taip pat skatinama
suvokti, jog kiekviena kultūra turi savo silpnųjų pusių, kurios
gali trukdyti žmogiškajam orumui, teisingumui ir broliškai meilei
įgyvendinti, aiškino kardinolas P.Puparas.
Jis priminė, jog visi žmonės turi teisę reikalauti,
kad būtų pripažintas ir gerbiamas jų identitetas, tačiau tai neišlaisvina
jų nuo pareigų visuomenei, kurioje kiekviena kultūra turi teisę
į jos savitumo pripažinimą. Kaip tik ši teisė sąlygoja atskiros
kultūros įvertinimą visos visuomenės akyse ir padeda ją integruoti
į kitų žmonių grupes. Jeigu svetimšalių kultūrinis savitumas nėra
pripažįstamas ar net išjuokiamas, šis pažeminimas natūraliai sąlygoja
vidinį protestą, teisingumo reikalavimą ir neretai sukelia ekstremizmo
apraiškas. Ši liūdna realybė trečiojo tūkstantmečio pradžioje išryškėjusi
daugelyje pasaulio regionų, - pripažino Popiežiškosios kultūros
tarybos pirmininkas. Ji tampa rimta šių dienų problema, kuriai
Bažnyčia negali likti abejinga.
Popiežius prašomas parašyti encikliką
Lapkričio 20 dieną audiencijoje priėmęs kongreso
dalyvius popiežius Jonas Paulius II paragino Bažnyčią ginti migrantų
ir pabėgėlių žmogiškąjį orumą, o valstybes laikytis naujosios
Jungtinių Tautų konvencijos, nurodančios migrantų teises, nuostatų.
Darbas užtikrinant gerovę daugeliui vyrų ir moterų, kurie dėl įvairių
priežasčių negyvena savo tėvynėse, kartu yra plati erdvė naujajai
evangelizacijai, kuriai yra pašaukta visa Bažnyčia, - sakė Šventasis
Tėvas. Jis pažymėjo, kad šiuose pastoracijos baruose naujų programų
kurti nereikia, nes programa jau egzistuoja: tai planas, randamas
Evangelijoje ir gyvojoje Tradicijoje. Pagrindinis jos centras yra
pats Kristus, kuris turi būti pažįstamas, mylimas ir Juo sekama
kad su Juo būtų perkeičiama istorija iki jos galutinio išsipildymo.
Priminęs 2003 m. liepos 1 d. įsigaliojusią Tarptautinę
konvenciją dėl dirbančių migrantų ir jų šeimos narių teisių, kurios
turi laikytis visos šalys, Popiežius taip pat paragino valstybes
rodyti pagarbą ir kitoms tarptautinėms sutartims dėl migrantų ir
pabėgėlių reikalų. Tokia tų asmenų apsauga turi būti garantuota
kiekvienoje pilietinėje visuomenėje ir prisiimta visų krikščionių,
- pabrėžė Jonas Paulius II. Jis taip pat pranešė, kad Popiežiškoji
migrantų ir keliautojų sielovados taryba jo nurodymu rengia naują
dokumentą apie šių dienų migrantų ir pabėgėlių dvasinius bei pastoracinius
poreikius.
Naujoji instrukcija pateiks migracijos fenomeną
kaip būdą skatinti dialogą, taiką ir Evangelijos skelbimą, - aiškino
Popiežius tarptautinio kongreso dalyviams. Ypatingas dėmesys turi
būti skiriamas ekumeniniam migracijos aspektui, ryšiams su krikščionimis,
kurie dar nėra visiškoje bendrystėje su Katalikų Bažnyčia, palaikyti.
Taip pat jame bus akcentuojama tarpreliginio dialogo reikšmė, pirmiausia
atsižvelgiant į islamo išpažinėjų gausą tarp migrantų. Šventasis
Tėvas sakė esąs įsitikinęs, kad naujasis dokumentas atitiks visus
migrantų pastoracijos reikalavimus ir pabrėš sielovadininkų glaudaus
bendradarbiavimo su vietos ganytojais reikšmę.
Vėliau duodamas interviu JAV katalikų laikraščiui
National Catholic Reporter Popiežiškosios migrantų ir keliautojų
tarybos pirmininkas kardinolas S.Hamao paaiškino, kad jo vadovaujama
dikasterija dabar peržiūri dar 1969 metais paskelbtą Vatikano dokumentą
Pastoralis Migratorum Cura, kurio nauja redakcija su pagrindinėmis
direktyvomis pabėgėlių ir migrantų sielovadai turėtų būti paskelbta
ateinančiais metais. Kardinolas taip pat atkreipė dėmesį į kai kurių
kongreso dalyvių bei kitų Bažnyčios hierarchų pageidavimą, kad popiežius
Jonas Paulius II parašytų naują encikliką migrantų sielovados klausimais.
Dėl migrantų ir pabėgėlių sielovadinės globos
Šventasis Tėvas yra parašęs daug kreipimųsi ir apaštalinių laiškų,
tačiau apie šias dideles problemas niekada nėra paskelbęs enciklikos,
- sakė kardinolas S.Hamao. Ne visi, bet daugelis Popiežiškosios
tarybos narių norėtų ateityje turėti encikliką. Taip pat ir Vokietijos
vyskupų konferencijos Migrantų reikalų komisijos pirmininko Miunsterio
vyskupo augziliaro nuomone, enciklika suteiktų naują visuotinį
impulsą užsiimti migracijos fenomenu tiek pastoracinės, tiek ir
politinės globos plotmėje. Enciklika yra laikoma aukščiausio lygio
Popiežiaus mokymo dokumentu. Per savo 25 pontifikato metus Jonas
Paulius II yra parašęs keturiolika enciklikų. Paskutinioji, skirta
Eucharistijai, buvo paskelbta 2003-iųjų balandį.
© 2003 "XXI amžius"
|