Šio rašinio autorius yra iškilus ir garbingas
Lietuvos sūnus Vytautas Stanislovas DrungaVytautas Rauba, išgyvenęs
gražų 92 metų gyvenimą. Kaip XXI amžiui papasakojo jo artimas
bičiulis ir kolega dailininkas Leonas Juozonis, Vytauto brolis Zigmas
Drunga prieškariu buvo Nepriklausomos Lietuvos lakūnas majoras,
pokariu sovietų okupuotos Lietuvos Tauro apygardos partizanų
vadas, 1946 m. birželio 12 d. žuvęs nuo okupantų rankos. Tikriausiai
dėl partizaninės kovos Vytautas buvo priverstas pakeisti savo pavardę
ir pasivadino Rauba. Jis ta pavarde sugebėjo įgyti inžinieriaus
elektriko specialybę, ėjo atsakingas pareigas tuometinėje Energosetprojekto
įmonėje. Matyt, pavardė buvo pakeista pačiu laiku, nes per visą
sovietinės okupacijos metą KGB struktūros neišaiškino, kad Raubos
pavardę turi lietuvio patrioto Z.Drungos brolis, taip pat patriotas
Vytautas. Turėdamas talentą, didelį polinkį tapybai, jis baigė Kauno
profsąjungų rūmų vaizduojamojo meno studiją, tapė, sukūrė daug vertingų
kūrinių. Jo tapybos palikimą dabar saugoja Vilniuje gyvenantis dukterėčios
vyras skulptorius Karalius.
V.Drunga palaidotas Vilniuje, Rokantiškių kapinėse.
Įdomu ir tai, kad Vytautas visą savo gyvenimą
buvo viengungis, nors progų vesti buvo ne viena. Tai galima paaiškinti
tuo, kad jis nenorėjo įklampinti į galimus vargus, sunkumus savo
šeimos, jei išaiškėtų, kokia jo tikroji pavardė, o svarbiausia
kodėl jis ją pakeitė
Nepaisant sovietinės okupacijos varžtų, Vytautui
visą laiką rūpėjo Lietuvos žmonės, jos ateitis. Apie tai byloja
ir čia publikuojamas straipsnis, kuris buvo parašytas 1974 metais.
Jį autorius nusiuntė tuometei Mokslo ir gyvenimo redakcijai. Savo
laiške leidėjams jis rašė apie jaunimo auklėjimo svarbą, priminė,
kad šiuo klausimu būtų kuo daugiau rašoma. Deja, pavardės nepasirašiusi
atsakingoji sekretorė, niekuo nemotyvuodama, autoriui atsakė, kad
straipsnis persiunčiamas Šeimos žurnalo redakcijai. Šio leidinio
komunistinio auklėjimo skyriaus redaktorė A.Žiemelytė autoriui atsakė:
Šis straipsnis neatitinka ir Šeimos leidinio reikalavimų.
Tad apie trisdešimt metų rašinys laukė dienos
šviesos. Manome, kad publikacijoje keliamos mintys per tą laiką
neprarado savo svarbos ir tebėra aktualios.
B.Ž.
Auklėjamoji informacija
Vytautas Stanislovas DrungaVytautas Rauba
Kalbant apie auklėjimą, pirmiausia reikia išsiaiškinti,
kas yra auklėjimas. Tai yra visuomenės pripažintų moralinių normų
ir gerų papročių įdiegimas. Jei rūpinsimės tik ideologijos formavimu,
o moralę formuoti paliksime gatvei, kaip yra dabar ir buvo visais
ankstesniais laikais, tai iš tokio auklėjimo galima laukti tik apgailėtinų
rezultatų. Auklėjimo problema labai sena.
Šiais laikais per mažai galvojama apie auklėjimo
svarbą. Ar ne paradoksas, kad nei šeima, nei mokykla, kurioms pirmiausia
turi rūpėti auklėjimas, dažnai net nežino, kas iš esmės yra auklėjimas.
O nesuinteresuota auklėjimu gatvė yra auklėjimo pagrindas, tik gaila,
kad vadinamasis gatvės auklėjimas yra neigiamo pobūdžio. Bet reikia
pripažinti jis yra efektyvus. Gatvės vaikų vadai patys blogai
išauklėti, todėl ir savo jaunuosius draugus moko blogo. Iš tikrųjų
reikia susimąstyti ir dar kartą paklausti, kas gi yra auklėjimas?
Tai yra informacija. Tik reikėtų šį teiginį patikslinti nepavėluota
informacija.
Kyla klausimas, kodėl gatvės auklėjimas yra efektyvus?
Nes jis nepavėluotas, tiksliau tariant tai nepavėluota informacija.
Ar ji būna teisinga ar klaidinga kitas klausimas. Šeima ir mokykla
dažniausiai vėluoja arba visai nesirūpina vaikų, apskritai jaunimo
teigiama informacija. Jos auklėjimą grindžia pavėluota informacija,
o tai bus ne auklėjimas, o perauklėjimas. Dažnai neskiriamas auklėjimas
nuo perauklėjimo, ir todėl daroma nepataisomų auklėjimo klaidų.
Perauklėjimas yra sunkus reikalas. Kiek reikia įdėti sumanumo, kantrybės
ir takto perauklėjant.
Šeima ir mokykla visais laikais buvo šykšti auklėjamosios
informacijos. Jos paprastai susirūpina tada, kai kas negera vienam
ar kitam auklėtiniui atsitinka. Tik tada kelia aliarmą. Kodėl taip
atsitiko, nežino, nors daug abejoti nėra ko. Ne todėl, kad neįskiepyta
viena arba įskiepyta kita ideologija, bet todėl, kad vaikas prisirinko
neigiamos informacijos, ir ši tapo jo gyvenimo kompasu. Jis jau
pagal pradinę gatvės informaciją susidarė savo pažiūras ir jomis
vadovaujasi, o ideologiniai dalykai jo nežavi, nes kiekviena ideologija
iš jo reikalauja išsižadėti daug ko, kas jam pasidarė sava, artima,
nors ir neigiama. Ideologija, jam taip atrodo, reikalauja iš jo
aukos, ko jis nelinkęs daryti. Tuo labiau kad ideologinis konfliktas,
kuris dabar vyksta visuomenėje, turi neigiamos įtakos jaunimui.
Dėl ideologinio konflikto jaunimas šalinasi bet kokios ideologinės
praktikos. Todėl pirmiausia reikia ugdyti moralę, nes tik aukštos
moralės žmonės labiau linkę į ideologinius dalykus, tik tokie gali
tapti ideologiniais herojais.
Vaiko nuo blogos gatvės įtakos izoliuoti neįmanoma.
Jis eina gatvėn žaisti, ja eina ir grįžta iš mokyklos. Todėl norom
nenorom jis susidurs su gatvės informacija. Kad ji vaiko nepaveiktų,
ji turėtų būti pavėluota. Kitaip tariant, apie blogus dalykus, kuriuos
jis gali patirti, išgirsti gatvėje, vaikas anksčiau kieno nors turi
būti painformuotas teigiama prasme, t.y. blogį įveikti dora. Vaikas
turi suprasti, kas yra gera ir kas bloga, kaip reikia elgtis vienu
ar kitu atveju, ką reikia smerkti ir ką girti. Juk gatvėje labai
dažnai giriama tai, ką iš tikrųjų reikėtų smerkti. Ir tyčiojamasi
iš to, ką reikėtų laikyti girtinu dalyku. Kai vaikas bus teigiamai
informuotas anksčiau, negu jis gatvėje išgirs apie tuos pačius dalykus,
jo iš gatvės gauta neigiama informacija nepaveiks, jis jau tiems
dalykams turės tvirtą imunitetą. Gatvės vadams su tokiu vaiku
bus sunku susidoroti, jį paveikti.
Reikia pripažinti, kad visame pasaulyje auklėjimo
reikalai yra didelė problema. Tai tokia saviveikla, kuriai dažnai
nėra kam vadovauti. Dabartiniu metu daug daroma dėl jaunimo mokymo.
Bet reikia nepamiršti, kad geras išauklėjimas ne mažiau vertas už
mokslą. Išmokslintas, bet blogai išauklėtas, žemos moralės žmogus
gali daugiau pridaryti žalos negu koks nors neišauklėtas nemokša.
Gerą auklėjimo pradžią gavusius vaikus bus lengviau mokyti ir toliau
auklėti.
Švietimo sistemoje trūksta gerai parengtų pedagogų,
auklėtojų. Aukštosios mokyklos rengia mokytojus kaip atskirų disciplinų
dėstytojus, o tai toli gražu jų nepadaro gerais auklėtojais. Be
to, dauguma vaikų mokyklon patenka jau sužaloti blogo auklėjimo.
Mokykla susiduria su perauklėjimo sunkumais. Gero auklėjimo pradžia
turi būti padaryta šeimoje. Šeimoje tai pasiekti lengviausia. Vaikai
labai anksti pradeda domėtis viskuo, todėl tėvams reikia netingėti
kalbėtis su vaikais įvairiais juos dominančiais klausimais, jiems
aiškinti. Vaikai trokšta kuo daugiau visko sužinoti, todėl tą jų
troškimą reikia panaudoti, kad vaikas nerinktų užterštos informacijos
iš gatvės. Apie viską reikia kalbėti atvirai apie gerus dalykus
kalbėti gerai, o blogus pasmerkti, kad vaikai žinotų, kas yra gera,
o kas nepriimtina.
Sudėtingiau, kai vaikas labai anksti pradeda domėtis
seksualiniais klausimais. Čia vaikams viską paaiškinti dažnai nesugeba
ir labai didelio autoriteto žmonės. O gatvėje vaikai, nieko nesivaržydami,
atvirai apie tai tarp savęs kalba. Jų kalbos šiuo klausimu paprastai
būna neteisingos, nešvarios, kupinos purvinos, žalingos informacijos,
sumaišytos su blevyzgomis. Ne veltui sakoma, kad vaikai vieni iš
kitų ištvirkimo mokosi gatvėje. Vyresnio amžiaus vaikams seksualiniu
klausimu galėtų būti parūpinta atitinkamos literatūros, deja, jos
mažoka. O nekreipti dėmesio į šį reikalą negalima, nes tada vaikai
atsakymo ieškos gatvėje. Čia galima vaikus informuoti netiesiogiai.
Pavyzdžiui, kalbėtis apie tai girdint vaikams, tarsi nekreipiant
į juos dėmesio, pasmerkiant tai, kas nedora, žalinga, kas neleistina
kalbėti ir daryti. Toks būdas yra efektyvesnis negu tiesioginis
kalbėjimasis su vaikais. Ir priešingai vaikų akivaizdoje suaugusiųjų
riebios kalbos, palydimos nešvankiais juokais, ugdo dvasią, užteršdamos
vaikų vaizduotę.
Geras pavyzdys vaikus irgi gerai veikia, bet gera
nepavėluota informacija vaikus apsaugo ir nuo blogo pavyzdžio. Norint
gerai išauklėti vaikus, reikia juos saugoti nuo gatvės įtakos. Reikia
nepasitikėti jaunaisiais gatvės vadais, nes jie suaugusiųjų akivaizdoje
paprastai stengiasi būti mandagūs, kuklūs, gerai išauklėti. O kai
lieka vieni su draugais, tada parodo, ką moka. Reikia stengtis kuo
daugiau būti su vaikais, juos sudominti kūrybine veikla, pratinti
prie darbo, ugdyti pareigingumą, juos įpareigojant ką nors atlikti,
ir labai svarbu nešykštėti apie viską teigiamos informacijos.
Taip vaikus atitrauksime nuo gatvės, išugdysime darbštumą, pareigingumą
ir kūrybingumą.
Kartą gauta informacija tūno pasąmonėje, lyg laukdama
progos pasireikšti. Paprastai, kai iškyla reikalas veikti, kada
žmogų užvaldo jausmai ir aistros, svarstymams, kaip pasielgti, nelieka
laiko ir vietos. Tokiais atvejais veikia pasąmonėje esanti informacija.
Ji tada padiktuoja, ką tuo atveju reikia daryti. Todėl labai svarbu,
kad ši informacija būtų teigiama. Jei informacija bus neigiama,
vaikas nesąmoningai padarys nusikaltimą. Pavyzdžiui, jis kažkada
girdėjo savo tėvus smerkiant ikivedybinį jaunimo lytinį bendravimą.
Jo pasąmonėje liko įrašyta, kad to daryti nedera. Po kiek laiko
vaikas tampa jaunuoliu, pradeda draugauti su mergaitėmis. Jis jas
idealizuoja. Bet jo kelyje pasitaiko laisvo elgesio mergina. Ji
mato, kad jaunuolis nepatyręs, nedrąsus, todėl pati imasi iniciatyvos.
Ir nustemba, kai jaunuolis nuo to ją sulaiko arba ją atstumia. Taip
pasielgti vaikiną paskatino kažkada iš tėvų girdėta informacija.
Paprastai vaikas šalia geros teisingos informacijos
prisirenka ir neigiamos, žalingos. Kyla kova tarp pikto ir gero.
Ji tęsiasi visą gyvenimą. Kurios informacijos prisirinkta daugiau,
ta paprastai ir nulemia jo moralinį lygį. Žmogus, gavęs daugiau
žalingos informacijos, būna menkesnis, jis būna jos sužalotas, jos
pavergtas, o kartais dėl to pasidaro piktadariu, visuomenės kenkėju.
Žalinga informacija sklinda ne tik iš gatvės, ji
braunasi ir įvairiais kitais būdais. Spauda, kinas, amorali namų
aplinka, mados dalykai iš dalies būna žalingos informacijos skleidėjai.
Reikia gerai įsisąmoninti, kad ne policinėmis priemonėmis,
tramdydami piktadarius ar juos perauklėdami, o bendrai skleisdami
teigiamą informaciją ir kovodami su neigiamos informacijos skleidėju,
pakelsime visuomenės moralinį lygį.
© 2003 "XXI amžius"
|