Iškankintai Šventajai Žemei reikalinga viltis
Mindaugas BUIKA
Betliejuje tikimasi ramesnių Kalėdų
Kada paskutinę savaitę prieš Kalėdas viena amerikiečių
katalikų žurnalistė, Betliejaus Gimimo bazilikoje (toje vietoje,
kur prieš daugiau kaip 2000 metų gimė Išganytojas) sutikusi grupę
vietinio krikščionių vaikų darželio auklėtinių, paklausė, kaip jie
jaučiasi atvykę aplankyti Šventosios Prakartėlės, keturmetis Simonas
Hadadas sakė, jog yra sužavėtas. Ypač jam malonu, kad jis, kaip
ir Jėzus, yra gimęs Betliejuje. Aš myliu Jėzų, nes Jis mus gina,
palaiko mūsų saugumą, - sakė berniukas.
Žinoma, kaip mažasis palestinietis Simonas, taip
ir kiti Šventosios Žemės, o ypač Betliejuje gyvenantys krikščionys
turi jausti ypatingą pasididžiavimą dėl savo kilmės, tačiau jų fizinis
saugumas toli gražu nėra garantuotas. Štai jau antri metai dėl įtemptos
padėties Izraelio okupuotame Vakariniame Jordano upės Krante Betliejaus
meras krikščionis Hana Naseris vėl atšaukė visas oficialias Kalėdų
šventės iškilmes, kurias paprastai rengia vietinė savivaldybė. Pačių
Kalėdų, kaip ir Jėzaus Gimimo, jis atšaukti negalėjo, todėl liturginės
apeigos gruodžio 24-osios šventąją naktį, kaip įprasta, vyks šalia
Gimimo bazilikos esančioje katalikų šv. Kotrynos Aleksandrietės
bažnyčioje ir joms vadovaus Jeruzalės lotynų katalikų patriarchas
Michaelis Sabahas.
Pamaldose kartu su iš visos Palestinos bei iš užsienio
atvykusiais krikščionimis, kurių, matyt, vėl nebus labai gausu dėl
Izraelio kariuomenės gausių kontrolės postų ir baimės patirti teroristų
išpuolių smurtą, taip pat paprastai kviečiami dalyvauti regiono
politiniai vadovai bei diplomatinis korpusas. Tarptautinę žiniasklaidą
labiausiai domina Palestiniečių savivaldos vadovo Jasiro Arafato
galimybės dalyvauti Betliejuje vykstančioje Kalėdų šventėje. Musulmonas
J.Arafatas su savo žmona krikščione Suha atvykdavo į Kalėdų šv.
Mišias kiekvienais metais nuo 1995-ųjų, kai Betliejus buvo sugrąžintas
Palestiniečių savivaldai. Tačiau 2000-ųjų rudenį, prasidėjus palestiniečių
naujam sukilimui, vadinamajai antrajai intifadai, Izraelio kariuomenė
J.Arafatą faktiškai laiko užblokavusi jo būstinėje Ramalaho mieste.
Izraelio vyriausybė kaltina 74 metų palestiniečių
lyderį nenoru pažaboti gausias teroristų grupes, į kurias įsilieja
J.Arafatui pavaldžios karinės palestiniečių struktūros. Jų vykdomo
smurto ir Izraelio kariuomenės atsakomųjų veiksmų aukomis per pastaruosius
trejus metus tapo 2,2 tūkstančiai palestiniečių ir 800 izraeliečių.
Izraelio premjeras Arielis Šaronas apsisprendęs J.Arafatą, susidarius
atitinkamoms aplinkybėms, visiškai ištremti iš Palestinos. Štai
kodėl jis nerizikuoja palikti Ramalahą, nes neaišku, ar galės ten
sugrįžti po galimos Izraelio specialiųjų pajėgų operacijos. Todėl
jo atvykimas į Betliejų labai abejotinas: matyt, kaip ir praėjusiais
metais per Kalėdų šv. Mišias J.Arafato krėslas šv. Kotrynos bažnyčioje
bus paliktas tuščias.
Tačiau nors įtampa lieka, bet šiemet Kalėdų švenčių
laikotarpis Betliejuje, manoma, turėtų būti ramesnis. Gruodžio viduryje
Vatikane apsilankęs ir su popiežiumi Jonu Pauliumi II susitikęs
Izraelio užsienio reikalų ministras Silvanas Šalonas pažadėjo, jog
jo vyriausybė stengsis padaryti viską, kad krikščionių piligrimai
galėtų patekti į Betliejų ir aplankyti kitas šventas vietas Kalėdų
laikotarpiu. Tai yra Izraelio geros valios gestas, - teigė užsienio
reikalų ministerijos atstovas spaudai Džonatanas Peledas. Mes
vertiname ir gerbiame pageidavimus visų, kurie nori švęsti Kalėdas
būtent Šventojoje Žemėje. Galima priminti,kad laisvą tikinčiųjų
patekimą į šventąsias vietas Palestinoje garantuoja Vatikano ir
Izraelio prieš dešimt metų pasirašytas konkordatas, todėl čia kalbama
ne tik apie gerą valią, bet ir apie tarptautinių susitarimų laikymąsi.
Nors krikščionys sudaro tik apie 3 proc. visų dabartinių
Šventosios Žemės gyventojų, tačiau Betliejuje jų yra žymiai daugiau:
iš 27 tūkst. Jėzaus gimtajame mieste gyvenančių žmonių 38 proc.
yra krikščionys. Stiprios bažnytinės struktūros taip pat yra sukurtos
ir gretimuose miesteliuose šalia Betliejaus trylika tūkstančių
turinčioje Beit Džaloje veikia vienintelė regione katalikų kunigų
seminarija, o Beit Sahure (12 tūkst. gyventojų), kuris stovi biblijinėje
Piemenėlių slėnio vietoje, visada prasideda tradicinė Kalėdų procesija.
Betliejaus apylinkėse taip pat įsikūrusios trys palestiniečių pabėgėlių
stovyklos Deišė (ją popiežius Jonas Paulius II aplankė savo vizito
į Šventąją Žemę metu 2000-aisiais), Aida ir Beit Džebrinas, kuriose
iš viso gyvena apie 20 tūkst. žmonių. Betliejų taip pat supa nelegalios,
tačiau Izraelio vyriausybės palaikomos žydų naujakurių gyvenvietės,
tai apylinkėse sukuria nuolatinės įtampos ir galimų provokacijų
pavojų. Šalia Betliejaus eina ir Izraelio pastatyta vadinamoji saugumo
siena, kurios buvimas sukėlė naujas kontroversijas, taip pat Šventojo
Sosto ir Izraelio santykių atšalimą.
Saugumo sienos problema
Lapkričio mėnesį Šventojoje Žemėje apsilankęs Vatikano
kardinolas Rožeras Ečegerajus pareiškė, kad Izraelio statoma siena,
kuri turi atskirti šią valstybę nuo Palestinos arabų gyvenamosios
teritorijos, gali būti prilyginta aparteido geografijos įtvirtinimui
ir tik paskatins naujas smurto apraiškas. Buvusio Popiežiškosios
teisingumo ir taikos tarybos pirmininko kardinolo R.Ečegerajaus,
kurį Popiežius dažnai siunčia su įvairiomis politinio pobūdžio užduotimis,
straipsnyje, paskelbtame Vatikano laikraštyje LOsservatore Romano,
pabrėžiama, jog saugumo siena suardys vientisą regiono gyventojų
audinį, kas sukels atitinkamas socialines, ekonomines, pedagogines
ir sveikatos apsaugos pasekmes.
Reikalas tas, kad ši siena, kurios numatytas ilgis
apie 400 km (iš jų 150 km jau pastatyta), daugelyje vietų įsiterpia
giliai į palestiniečių teritorijas, nes taip norima apsaugoti žydų
naujakurių gyvenvietes bei kitus svarbius objektus. Lapkritį paskelbtoje
Izraelį kritikuojančioje Jungtinių Tautų Organizacijos ataskaitoje
sakoma, kad saugumo siena tai ištisas apie 50 metrų pločio kompleksas
su iškastais grioviais, metalinėmis pertvaromis, sumontuota elektronine
stebėjimo ir perspėjimo technika, o vietomis ir iki dešimt metrų
aukščio gelžbetonio įtvirtinimais visiškai atskirs apie 270 tūkst.
palestiniečių gyvenamus anklavus ir apie pusei milijono kitų užblokuos
priėjimą į savo darbovietes, žemdirbystės plotus, mokyklas bei ligonines.
Įvairių Šventosios Žemės ir pasaulio krikščionių
bendruomenių vadovai išreiškė susirūpinimą dėl šios sienos statybos.
Aš palaikau tuos daugelio Bažnyčių lyderių protestus dėl šio netoleruotino
projekto, - nurodė kardinolas R.Ečegerajus. Jis pažymėjo, kad teisėta
kova prieš terorizmą reikalauja kitokio ir pozityvaus priėjimo,
bendrų izraeliečių ir palestiniečių pastangų aiškinantis tikrąsias
smurto priežastis. Reikėtų pastebėti, kad ne tik religiniai, bet
ir politiniai pasaulio lyderiai, įskaitant JAV prezidentą Džordžą
Bušą, nepritaria saugumo sienos statybai. Jungtinių Valstijų vyriausybė
savotiškai nubaudė Izraelį už sienos statybą lapkričio mėnesį
numatytą skirti 1,4 milijardo dolerių paskolą sumažino 289,5 milijonų
dolerių. (Pati sienos statyba su visa minėta įranga yra labai brangi
ir Izraeliui gali kainuoti, ekspertų vertinimais, iki vieno milijardo
dolerių.)
Nepaisydamas šios kritikos, Izraelio premjeras
A.Šaronas aštriausiai sureagavo į popiežiaus Jono Pauliaus II lapkričio
16 dieną išsakytas mintis, kad Šventajai Žemei reikia tiltų, o ne
sienų. Sienos statybą tarp Izraelio ir Palestinos žmonių daugelis
įžvelgia kaip naują kliūtį kelyje į taikų sambūvį. Iš tikrųjų Šventajai
Žemai nereikia sienų, bet tiltų! Be sielų susitaikymo negali būti
taikos, - kalbėjo Šventasis Tėvas per susitikimą su maldininkais
Šv. Petro aikštėje sekmadienio vidudienio Viešpaties Angelas maldos
proga. Tai buvo pasakyta kaip tik A.Šarono vizito į Italiją išvakarėse,
todėl nėra ko stebėtis, kad, skirtingai nuo nusistovėjusios tradicijos,
būdamas Romoje Izraelio premjeras Vatikane neapsilankė.
Italijos sostinėje A.Šaronas sakė, kad suprantąs
popiežiaus Jono Pauliaus II mintis, jog Šventajai Žemei reikia ne
sienų, bet tiltų, tačiau tiltai negali būti statomi per Izraelio
piliečių (teroristų nužudytų) kūnus. Kitame pokalbyje su italų
žurnalistais premjeras pastebėjo, kad Roma, kaip ir Jeruzalė, pilna
sienų, o ir Vatikanas apsuptas aukštomis sienomis. A.Šaronas sakė,
kad Izraelyje saugumo siena yra gynybinis barjeras apsisaugoti
nuo teroristų, iš kurios cementinė užtvara tęsiasi tik devynis kilometrus
ir pastatyta išilgai magistralės. Premjeras pripažino, kad dėl saugumo
sienos gali kilti nepatogumų religinėms bendruomenėms, ypač tikintiesiems
ir šventoves lankančiam bažnyčios personalui, tačiau jis asmeniškai
įsipareigoja garantuoti, kad didesnių problemų neiškiltų.
JAV katalikų laikraščio National Catholic Report
paprašytas pakomentuoti susidariusią padėtį dėl saugumo sienos,
Izraelio ambasadorius Vatikane Odedas Ben Huras sakė, kad iš pagarbos
Šventajam Tėvui nenori tiesiogiai komentuoti jo žodžių. Tačiau O.Ben
Huras pastebėjo, kad ši siena gelbėja gyvybes, nes iš tų vietų,
kur ji jau pastatyta, teroristų išpuolių nebuvo pastaruosius keturis
penkis mėnesius.
Užtvara buvo pastatyta tam, kad mūsų vaikai gyvi
ir sveiki grįžtų kasdien iš mokyklos, kad jaunimas ir seni žmonės
galėtų gyventi be baimės būti susprogdinti autobuse ar prekybos
centre, - aiškino ambasadorius. Izraelis supranta, jog tai sukuria
žmonėms nepatogumų ir sunkumų, bet mes neturėjome kitos išeities.
Jis tikino, kad siena bus pašalinta įgyvendinus taikos planą ir
išardžius teroristinę infrastruktūrą palestiniečių teritorijose.
Izraelio vyriausybė turi garantuoti savo piliečių
saugumą, tačiau kada kalbama apie humanitarines problemas, vienašališki
veiksmai yra nepriimtini ir kliudo bendram taikos reikalui. Juk,
kaip minėta, dėl saugumo sienos dešimtims tūkstančių palestiniečių,
kurie gyvena vienoje jos pusėje, o dirba, mokosi ir gydosi kitoje,
iškyla pavojus pačiai egzistencijai, aiškino JAV sostinės Vašingtono
arkivyskupas kardinolas Teodoras Makarikas, komentuodamas žiniasklaidai
Šventojo Tėvo pareikštą kritiką Izraelio atžvilgiu. Nurodydamas,
kad A.Šarono vyriausybė turi savo veiksmus peržiūrėti, jis pažymėjo,
jog Popiežius savo pastabomis neperžengė ribos, kuri skiria religinius
lyderius nuo politikų. Jeigu vykdoma politika nepalaiko žmogiškojo
asmens vidinio orumo, tai mūsų reikalas yra apie tai kalbėti, -
sakė kardinolas T.Makarikas.
Bažnyčia smerkia terorizmą ir kviečia dialogui
Kritikuodama Izraelį dėl naujos saugumo sienos,
kuri suskaldo Šventąją Žemę ir atskiria jos gyventojus, statybos,
Katalikų Bažnyčia, be abejonės, smerkia ir išsiplėtojusį vietos
arabų terorizmą, kartu analizuodama šio pavojingo reiškinio priežastis.
Terorizmas yra nemoralus ir nuodėmė, pabrėžiama naujajame gruodžio
pradžioje paskelbtame Jeruzalės lotynų katalikų dokumente, kurį
pasirašė pats patriarchas M.Sabahas. Bažnyčia smerkia visus prievartos
aktus
ypač terorizmą, kurio veiksmais siekiama žudyti nekaltus
žmones, sakoma Jeruzalės patriarchato Teologinės komisijos dokumente,
pavadintame Svarstymai apie Bažnyčios buvimą Šventojoje Žemėje,
kurį kartu su patriarchu pasirašė ir kiti dešimt komisijos narių.
Dokumente, kurio apžvalgą pateikė katalikų žinių
agentūra CNS, nurodoma, kad Bažnyčia skausmingai suvokia tą klimatą
ir desperacijos kontekstą, kuriame buvo įvykdyti smurto aktai.
Mes konstatuojame, jog terorizmo atvejais yra dvi kaltos pusės:
pirmiausia tie, kurie tuos veiksmus vykdo, planuoja ir remia, ir
antroji pusė tai tie, kurie sukuria neteisingumo situacijas, išprovokuojančias
terorizmą. Ši prievartos atmosfera, būdinga visam regionui, sukelia
bejėgiškumo, nusivylimo ir desperacijos jausmą tiek tarp palestiniečių,
tiek ir izraeliečių bei sąlygoja pykčio ir keršto emocijų proveržius,
o tai įtvirtina niekad nesibaigiančio smurto uždarą ciklą. Tokios
prievartos akivaizdoje šalys, pasinaudodamos savigynos teise, deja,
dažnai griebiasi neproporcingo atsako, kuris sukelia dar didesnį
blogį.
Jeruzalės katalikų patriarchato dokumente pabrėžiama,
kad vis dėlto yra pagrindas vilčiai Šventojoje Žemėje, kurią sąlygoja
čia įvykęs Jėzaus nukryžiavimas ir prisikėlimas. Jo prisikėlimas
nugalėjo neapykantą, smurtą ir prievartą, ir Bažnyčia, remdamasi
šiuo savo mokymu, Šventojoje Žemėje skatina susitaikymą, padėdama
visoms čia gyvenančioms tautoms žengti dialogo keliu, vedančiu į
supratimą ir taiką.
Lapkričio mėnesį Vatikane vykusiame susitikime
su palestiniečių krikščionių delegacija popiežius Jonas Paulius
II, pasmerkęs visas terorizmo apraiškas, taip pat pabrėžė, kad taika
Artimuosiuose Rytuose turi būti kuriama dialogo pagrindu. Nepaisant
pastarojo meto kliūčių taikos kelyje bei naujų prievartos ir neteisingumo
proveržių, mes turime toliau laikytis nuostatos, jog taika yra galima
ir kad iškylantys nesutarimai gali būti išspręsti tik kantraus dialogo
būdu, - sakė Šventasis Tėvas. Terorizmas turi būti pasmerktas
visose jo formose, nes jis yra ne tik bendrojo žmoniškumo paneigimas,
bet ir neleidžia padėti būtinus politinius, moralinius ir dvasinius
pagrindus (palestiniečių) tautos laisvei bei autentiškam apsisprendimui.
Popiežius taip pat dar kartą paragino abi konflikto
puses rodyti pagarbą Jungtinių Tautų rezoliucijoms ir kitoms tarptautinėms
pastangoms padedant pastūmėti į priekį taikos procesą Artimuosiuose
Rytuose. Pirmiausia čia turima omenyje vadinamoji taikos kelio
gairių programa, kurią remia JAV, Europos Sąjunga, Rusijos Federacija
ir Jungtinės Tautos. Šiam planui įgyvendinti kaip tik rimtą kliūtį
kelia palestiniečių terorizmo aktai bei Izraelio karinės operacijos
ir saugumo sienos statyba. Popiežius Jonas Paulius II reiškė įsitikinimą,
kad palestiniečiai krikščionys esmingai prisidės prie savo tautos
ir visų Šventojoje Žemėje gyvenančių tautų gerovės. Jis taip pat
pabrėžė, kad dabar rengiama būsimos Palestinos valstybės konstitucija
turi pripažinti ir krikščionių religinės mažumos teises laisvai
išpažinti savo tikėjimą. Anksčiau palestiniečių krikščionių atstovai
buvo nusiskundę, kad naujajame konstitucijos projekte norima įtvirtinti
tik islamo religijos valstybinį pripažinimą.
Taikos žibintas iš Betliejaus
Gruodžio 17 dieną per Vatikane vykusią paskutinę
šiais metais popiežiaus Jono Pauliaus II bendrąją audienciją tarptautinio
skautų jaunimo sąjūdžio atstovai įteikė Šventajam Tėvui iš Betliejaus
atgabentą Taikos žibintą. Šio žibinto liepsna buvo uždegta Jėzaus
gimtojo miesto bazilikoje ir kaip taikos ženklas nuo 1986 metų keliavo
per Europos parapijas bei katalikiškas institucijas, skatindamas
tikinčiuosius artimo meilei ir broliškumui. Taikos žibinto įspūdingos
kelionės metu buvo taip pat renkamos aukos neturtingiems vaikams,
neįgaliems ir marginalizuotiems žmonėms.
Kiekvienas žmogus svajoja apie teisingesnį ir
labiau solidarų pasaulį, kuriame garbingas gyvenimo sąlygas ir taikų
sambūvį užtikrintų darnūs santykiai tarp žmonių ir tautų, - kalbėjo
Popiežius į audiencijų salę susirinkusiems tūkstančiams maldininkų.
Tačiau dažnai yra ne taip: kliūtys, kontrastai ir kitos įvairaus
pobūdžio problemos apsunkina mūsų egzistenciją ir kartais ją visai
sužlugdo. Kartais atrodo, kad blogio jėgos yra stipresnės už tas,
kurios įsipareigojusios bendrajam gėriui ir drąsiai jo siekia. Tokiais
momentais Advento ir Kalėdų asmeninis ir bendruomeninis patyrimas
suteikia stiprią viltį.
Kalėdų slėpinys, kurį mes atgaiviname šiomis dienomis,
užtikrina mus, kad Dievas yra Emanuelis Dievas su mumis, - sakė
popiežius Jonas Paulius II. - Jis yra mums artimas, tapo vienu iš
mūsų, gimęs Švč. Mergelės Marijos įsčiose. Jis dalijosi mūsų žemės
piligrimyste, įgalindamas mus siekti to džiaugsmo ir taikos, kurios
mes trokštame iš savosios būties gilumos. Šventasis Tėvas taip
pat pastebėjo, jog Kalėdos bendrystės su Dievu siekiančiam žmogui
primena, kad pats Dievas parodė iniciatyvą ateidamas pas mus. Tapdamas
kūdikiu, Jėzus priėmė mūsų prigimtį ir sudarė sandorą su visa žmonija
visam laikui
Jis atėjo į Betliejų likti su mumis amžinai.
© 2003 "XXI amžius"
|