Nuolat aktualus Bažnyčios
mokymas apie taiką
Mindaugas BUIKA
|
Popiežius nuolat ragina pasaulį
ugdyti taikos kultūrą
EPA-ELTA nuotrauka
|
Naujojo popiežiaus Jono Pauliaus II kreipimosi
Pasaulinei taikos dienai reikšmingiausia mintis yra raginimas reformuoti
ir stiprinti Jungtinių Tautų Organizaciją, kuri liktų tarptautinės
teisės įgyvendinimo garantu vykstančioje nuožmioje kovoje prieš
terorizmą. Jis taip pat kritikuoja galingąsias pasaulio valstybes,
kad jos, užuot gerbusios tarptautinius susitarimus, vis dar remiasi
stipriojo teisės nuostata. Šventojo Tėvo nuomone, taip pat yra
nepriimtini tie politiniai sprendimai, kuriuose nerodoma pagarba
žmogaus asmens orumui, nes tikslas niekada nepateisino priemonių.
Kasmečiai taikaus sambūvio apmąstymai
Katalikų Bažnyčioje Pasaulinė maldos už taiką diena
sausio 1-ąją bus minima jau 37 kartą. Šią taikos šventę1968 metais
įsteigusio popiežiaus Pauliaus VI pageidavimu ji, kaip vilties
bei pažado ženklas, turi būti švenčiama kiekvienais metais kalendoriaus,
matuojančio ir žyminčio žmogaus gyvenimo kelią per laiko tėkmę,
pradžioje, idant taika, kupina savo teisingos ir išganingos pusiausvyros,
vyrautų būsimos istorijos raidoje. Naujajame kreipimesi primenamos
popiežiaus Pauliaus VI paskelbtų kasmečių Taikos dienų prasmingos
temos, pavyzdžiui, Nori taikos, siek teisingumo (1972), Taika
priklauso nuo tavęs (1974), Nori taikos, gink gyvybę (1977),
ir pabrėžiama, kad jo mokymas yra aktualus ir dabar.
Per 25-erius savo pontifikato metus stengiausi
eiti mano garbingojo pirmtako nužymėtu keliu, - rašo popiežius Jonas
Paulius II naujajame kreipimesi. Kiekvienų naujųjų metų pradžioje
kviečiau geros valios žmones proto ir tikėjimo šviesoje apmąstyti
įvairius taikaus sambūvio aspektus. Tarp jo paskelbtų Taikos dienos
temų galima paminėti šias: Tiesa taikos jėga (1980), Taika
kyla iš atsinaujinusios širdies (1984), Kurti taiką gerbiant mažumas
(1987), Nori taikos, padėk vargšams (1993), Tikrosios taikos
paslaptis pagarba žmogaus teisėms (1999), Nėra taikos be teisingumo,
nėra teisingumo be atleidimo (2002). Šie dokumentai sudaro vieningą
Šventojo Tėvo mokymą apie taiką, mokymą, su kuriuo susipažinti vertėtų
visiems, kuriems rūpi žmonijos ateitis.
Pareiga švietėjiškoms pastangoms
2004 metų Pasaulinei taikos dienai parinkdamas
temą Mokyti taikos nuolatos aktuali užduotis popiežius Jonas
Paulius II kartu savotiškai grįžta į savojo pontifikato pradžią,
nes jo pirmojo, 1979 metų pradžiai skirto, taikos kreipimosi pavadinimas
buvo Taikos labui mokyti taikos. Jo įsitikinimu, siekiant tarptautinės
taikos švietėjiškas, pedagoginis komponentas išlaikė savo aktualumą
ir XXI amžiuje. Todėl Jonas Paulius II, be tradicinio adresato,
- politikos veikėjų, valstybių vadovų, geros valios žmonių, - savo
naująjį dokumentą pabrėžtinai skiria ir jaunimo auklėtojams, kurie
visuose žemynuose moko sąžinės supratingumo ir dialogo.
Jis nurodo, kad įvairūs taikos aspektai turi būti
ne tik išsamiai nušviesti, bet Bažnyčiai ir pedagogams reikia atkakliai
darbuotis, kad taikaus sambūvio idealas bei jo aiškūs reikalavimai
įsirėžtų į asmenų ir tautų sąmonę. Popiežius taip pat primena, kad
krikščionims taikos mokymasis ir mokymas jos kitų yra esminė religijos
dalis. Skelbti taiką krikščioniui reiškia skelbti Kristų, kuris
yra mūsų sutaikinimas (Ef 2,14), reiškia skelbti jo Evangeliją,
kuri yra taikos Evangelija (Ef 6,15), raginti visus žmones gyventi
taikdario palaiminimu (plg. Mt 5,9), - rašoma naujajame kreipimesi.
Reikalinga terorizmo motyvų analizė
Kitas svarbus naujojo kreipimosi Pasaulinei taikos
dienai bruožas yra terorizmo, reiškinio ir kovos su juo, analizė.
Terorizmo rykštė per pastaruosius kelerius metus tapo skausmingesnė
ir sukėlė žiaurių skerdynių, kurios, padidinusios įtampą ir pagilinusios
problemas, ypač Artimuosiuose Rytuose, dialogo ir derybų kelią padarė
dar sunkesnį, - pripažįsta Šventasis Tėvas. Problema yra ta, kad
tarptautinės teisės sistemai, tradiciškai skirtai suverenių valstybių
santykiams ir konfliktams reguliuoti, šiuo atveju iškyla sunkumų,
nes teroristų grupėms nėra būdingi valstybingumo bruožai. Terorizmas
labiau sietinas su organizuotu nusikalstamumu, kartais su radikaliais
separatistiniais bei ideologiniais sąjūdžiais.
Pripažindamas, kad teroristiniai veiksmai kiekvienu
atveju turi būti vertinami kaip nusikaltimas, Popiežius pabrėžia,
jog, siekiant, kad kova su terorizmu būtų sėkminga, ji neturi apsiriboti
represinėmis ir baudžiamosiomis operacijomis. Net jeigu jėgos naudojimas
yra būtinas, jį turi lydėti drąsi ir skaidri teroristinių aktų
motyvų analizė, tvirtas pasiryžimas šalinti tą neteisingumą, kuris
duoda postūmį kai kurioms grupėms, atsidūrusioms beviltiškoje padėtyje,
vykdyti žiaurius ir kruvinus išpuolius. Juk galima eliminuoti vieną
teroristą, dešimt teroristų ar tūkstantį teroristų, tačiau, jeigu
mes neeliminuosime pačio neteisingumo, visada atsiras naujų teroristų,
- sakė gruodžio 16 dieną spaudos konferencijoje popiežiaus Jono
Pauliaus II kreipimąsi pristatęs Popiežiškosios teisingumo ir taikos
tarybos pirmininkas kardinolas Renatas Martinas.
Jungtinių Tautų Organizacijos reikšmė
Trečias ypatingas naujojo Popiežiaus dokumento
aspektas - Jungtinių Tautų Organizacijos, kaip kolektyvinio saugumo
sistemos garanto, vaidmens iškėlimas. Kaip žinoma, pastaruoju metu
Jungtinės Tautos sulaukia nemažai kritikos dėl efektyvumo stokos,
tačiau, pristatydamas Jono Pauliaus II kreipimąsi Pasaulinei taikos
dienai, kardinolas R.Martinas, kuris pats šešiolika metų buvo Šventojo
Sosto nuncijumi Jungtinėse Tautose, kelis kartus pažymėjo šios organizacijos
reikšmę tarptautinei taikai įtvirtinti. Jis sakė, kad, Popiežiaus
įsitikinimu, Jungtinės Tautos, kaip institucija, yra vienas reikšmingiausių
tarptautinės teisės vystymosi rezultatų, kurios buvo įkurtos po
Antrojo pasaulinio karo tragedijos.
Jungtinių Tautų pagrindinis veikimo principas yra
draudimas naudoti jėgą, išskyrus būtinąją gynybą, agresijos atveju
ir pagrindinio JT organo Saugumo Tarybos galimus sprendimus
dėl karinio įsikišimo taikai atstatyti. Kadangi Saugumo Taryboje
penki jos nuolatiniai nariai - JAV, Rusija, Didžioji Britanija,
Prancūzija ir Kinija turi veto teisę, tai šios institucijos sprendimus
nesunku blokuoti, kas dažnai ir buvo daroma atsižvelgiant į individualios
šalies ar jų grupių interesus. Kad Jungtinės Tautos ne visada pateisino
lūkesčius, pastebi ir popiežius Jonas Paulius II, tačiau vis dėlto,
jo manymu, ši organizacija, nors ir ribotai bei vėluodama, dažniausiai
dėl savo narių aplaidumo, nemažai prisidėjo skatinant pagarbą žmogaus
orumui, plečiant tautų laisves, taip pat rengiant kultūrinę bei
institucinę dirvą taikai kurti.
Pripažindamas Jungtinių Tautų įnašą, Popiežius
tuo pačiu prisideda prie tų vis garsesnių balsų, siūlančių imtis
šios organizacijos reformos, kad ji galėtų veiksmingiau siekti
užsibrėžtų tikslų. Kai per praėjusį karą Irake išryškėjo politinis
Jungtinių Tautų neįgalumas, buvo pradėta kalbėti apie jos humanitarinio
veikimo stiprinimą konfliktų ir stichinių nelaimių regionuose. Popiežius
Jonas Paulius II savo kreipimesi primena siūlymą stiprinti šios
tarptautinės struktūros moralinį autoritetą. Jungtinių Tautų Organizacija
turėtų iš šaltos administracinės institucijos virsti moraliniu centru,
kur visos pasaulio tautos jaustųsi kaip namie ir plėtotų bendro
sambūvio, tai yra tautų šeimos, supratimą, - rašė Popiežius 1995
metais minint Jungtinių Tautų 50-metį.
Taika yra galima
Šventasis Sostas, turėdamas Jungtinėse Tautose
nuolatinio stebėtojo statusą, - perspektyvoje gali būti siekiama
ir visateisės narystės šioje 190 narių vienijančioje pasaulinėje
organizacijoje, - stengiasi dalyvauti tarptautinės politikos aptarime
bei skleisti Bažnyčios mokymą apie taiką. Jungtinių Tautų vadovybė,
ypač dabartinis jos generalinis sekretorius Kofis Ananas taip pat
geranoriškai priima Vatikano iniciatyvas: pavyzdžiui, būstinėje
Niujorke buvo iškilmingai paminėtos popiežiaus Jono XXIII istorinės
enciklikos Pacem in Terris paskelbimo 40-osios metinės. Ta proga
lapkričio viduryje JT Generalinėje Asamblėjoje surengtame forume
tema Taikos kultūra dabartinis Šventojo Sosto nuncijus Jungtinėse
Tautose arkivyskupas Čelestinas Miljorė dar kartą išdėstė krikščioniškosios
taikos dokrinos pagrindus, pažymėdamas, - kaip ir Šventasis Tėvas
naujajame kreipimesi Pasaulinei taikos dienai, - kad taika yra galima.
Turi būti dedamos visos pastangos jai siekti:
taika turi būti pageidaujama, pelnoma ir ja dalijamasi, kaip žmonijos
bendruoju gėriu, - pažymėjo arkivyskupas Č.Miljorė. Apie taiką
turi būti kalbama žiniasklaidoje, politiniuose sluoksniuose, mokykloje
ir šeimose, ugdant jaunimą siekti šio tauraus tikslo. Pabrėžęs ginkluotos
gynybos būtinumą, kad kita pusė būtų atgrasyta nuo galimo įsiveržimo,
Vatikano atstovas nurodė, kad visa tai turi būti daroma su reikiamu
išmintingumu, neprovokuojant priešiškų aistrų ir įtampos bei visada
paliekant atviras duris visiems įmanomiems taikos sprendimams.
Taigi tie, kurių atsakomybė ir pareiga yra ginti taiką karinėmis
pajėgomis, savo sprendimuose pirmiausia turi vadovautis moralinėmis
nuostatomis, nes kariniai veiksmai gali būti pateisinti tik tada,
kai visos taikios priemonės pašalinti krizę tampa tikrai nepraktiškos,
neefektyvios ir negalimos.
Taikos kultūra
Priešingai nei karo kultūra, visų pageidaujama
taikos kultūra turi savyje etinį požiūrį į gyvenimą. Ji nurodo
teisingą ir saugų kelią, kuris veda į pagarbą gyvybei, - sakė arkivyskupas
Č.Miljorė. Priminęs, kad šiemet buvo visuotinai pažymėtos JT Žmogaus
teisių deklaracijos paskelbimo 55-osios metinės, jis tvirtino, kad
kaip viena pagrindinių teisių yra laikytina ir teisė į taiką.
Tačiau ši teisė kartu su tarptautiniais įsipareigojimais ją ginti
būna sukompromituota bei pažeista, jeigu pati taikos samprata praranda
savo vertę visuomenėje ir valstybinėje politikoje.
Nuncijus akcentavo vieną svarbiausių Bažnyčios
mokymo apie taiką aspektų: taika yra teisingumo pasiekimas. Todėl
tarptautinėje bendruomenėje įsisenėjusios ištisų regionų skurdo,
paramos pažadų nevykdymo, diskriminavimo, išnaudojimo, netolerancijos
problemos kas ypač ryšku kalbant apie šiuolaikinio terorizmo ištakas
ir motyvus veda ištisas žmonių grupes ir tautas į desperaciją,
į geresnio gyvenimo vilties praradimą, o atskirus žmones provokuoja
pasukti į kamikadzių kelią, tai yra savižudiškus terorizmo išpuolius.
Apibrėžęs taiką, kaip ramybės tvarką, kuri yra esminė kiekvieno
žmogaus pareiga, arkivyskupas Č.Miljorė sakė, kad taika gali būti
įvirtinta tik abipusiu pasitikėjimu, o pasitikėjimas gali būti pasiektas
tik teisingumu ir kilnumu.
Jis pažymėjo, kad jeigu pažangą galima apibrėžti
kaip naują taikos vardą, tai nuolatines ginklavimosi varžybas tinkamiausia
būtų įvardyti kaip tautų pažangos didžiausią priešą. Ekonominių
ir kitų resursų perkėlimas iš ginklavimosi į humanitarinių uždavinių
vykdymą, t.y. skurdo ir bado sumažinimą pasaulyje, sveikatos apsaugą,
švietimą ir šeimos gyvenimo stiprinimą, iš tikrųjų padėtų skatinti
ir stiprinti taikos kultūrą. Baigdamas savo pranešimą arkivyskupas
Č.Miljorė priminė palaimintojo popiežiaus Jono XXIII prasmingus
žodžius iš minėtos 1962 metų enciklikos Pacem in Terris: Pasaulis
niekada nebus taikos dvelkimo vieta, kol taika neras savo namų kiekvieno
asmens širdyje.
Meilės civilizacijos kūrimas
Kalbant apie Jono Pauliaus II kreipimąsi būsimajai
Pasaulinei taikos dienai būtina pabrėžti meilės civilizacijos
kūrimo reikšmę. Dabartinis Šventasis Tėvas savo pontifikato socialinėje
doktrinoje nuolat moko, kad demokratinėje santvarkoje gyvenančios
tautos turi įveikti praktinį materializmą ir konsumerizmą, kurdamos
naujo tipo paramos, gailestingumo ir atleidimo civilizaciją, kurią
žymus JAV katalikų teologas ir publicistas Maiklas Novakas vadina
Caritapoliu. Kaip tik tokia įsivyravusi caritas ekonomika su
visais jos komerciniais bei industriniais kontraktais turi būti
nukreipta svarbiausiam uždaviniui vykdyti išvaduoti pasaulio vargšus
iš skurdo vergijos. Caritas turi kreipti institucijas į realistinį,
o ne į utopinį tikslą sukurti tikrai laisvą visuomenę, kurioje
vyrautų socialinis teisingumas, sako M.Novakas.
Kad tikra taika įsitvirtintų pasaulyje, teisingumą
turi papildyti meilė, - rašo Šventasis Tėvas savo naujajame kreipimesi.
Teisingumas ir meilė kartais atrodo tarsi priešiškos jėgos. Tačiau
iš tiesų tai tėra du vienos tikrovės veidai, du žmogiškosios egzistencijos
matmenys, turintys vienas kitą papildyti. Tą mums patvirtina istorinė
patirtis. Ji rodo, kaip teisingumas dažnai negali išsilaisvinti
iš pykčio, neapykantos ir net žiaurumo. Vien teisingumo neužtenka.
Negana to, jei jis neatsiveria gilesnei jėgai, kuri yra meilė, jis
netgi gali paneigti pats save. Būtent dėl to Popiežius dar kartą
primena savo ne kartą pareikštą tvirtinimą, kad nėra taikos be
atleidimo ir, pirmiausia žvelgdamas į nuolatinių konfliktų kamuojamą
Palestinos bei Artimųjų Rytų regioną, linki ryžtingai peržengti
paprasto teisingumo logiką ir atsiverti atleidimo logikai.
Bažnyčia, mokydama, kad meilė, kaip kilniausias
ryšys tarp žmonių, turi apimti visas žmogiškojo gyvenimo sritis,
taip pat ir tarptautinių santykių sferą, kviečia krikščionis ir
visus geros valios žmones prisidėti prie meilės civilizacijos
kūrimo. Ji ragina visus negailint jėgų darbuotis plačiuosiuose
taikos baruose, primindama, kad jų nuopelnų žmonių ir Dievo akyse
neįmanoma pervertinti: palaiminti taikdariai: jie bus vadinami
Dievo vaikais (Mt 5,9).
© 2003 "XXI amžius"
|