Pašaukimų pastoraciją turi
lydėti asmeninis liudijimas
Kardinolas Zenonas Grocholevskis dalijasi
kelionės į Rusiją įspūdžiais
|
Kardinolas Zenonas Grocholevskis
|
Praėjusių metų rugsėjį švenčiant Sankt Peterburge
veikiančios Marijos, Apaštalų Karalienės, katalikų kunigų seminarijos
įkūrimo dešimtąsias metines, Rusijoje lankėsi Vatikano Katalikiškojo
mokymo kongregacijos prefektas lenkų kilmės kardinolas Zenonas Grocholevskis,
kuris gana įdomiai dalijosi įspūdžiais apie pokomunistinės visuomenės
tikinčiųjų gyvenimą, paminėjo galimo Popiežiaus vizito į Rusiją
aktualumą, taip pat aiškino dvasinių pašaukimų ir kunigų rengimo
perspektyvas. Jis sakė, kad sielovadai yra svarbūs ne specifiniai
efektai, siekiant patraukti žmones, bet atkaklus kasdienis darbas
bei paties kunigo asmeninis pamaldumo liudijimas.
Kardinolas Z.Grocholevskis didžiąją savo bažnytinės
tarnystės dalį yra praleidęs Romos kurijos institucijose. Jis gimė
Brodkų miestelyje Lenkijoje 1939 m. spalio 11 d. , kunigu Poznanėje
įšventintas 1963-iųjų gegužės 27 d. 1972 metais nukreiptas dirbti
į Apaštalinę Signatūrą, Bažnyčios aukščiausią apeliacinį teismą.
Po dešimties metų buvo paskirtas šios Šventojo Sosto dikasterijos
sekretoriumi ir 1983-iųjų sausio 6 d. popiežiaus Jono Pauliaus II
konsekruotas vyskupu. 1991 metais jam suteiktas arkivyskupo titulas,
o 1998-aisiais buvo paskirtas Apaštalinės Signatūros prefektu. Netrukus,
1999 metų lapkritį, arkivyskupas Z.Grocholevskis buvo paskirtas
vadovauti Katalikiškojo mokymo kongregacijai, kuri prižiūri pasaulyje
veikiančias katalikiškas mokyklas, universitetus ir seminarijas.
Kitaip nei gana diskretiškas darbas Apaštalinėje
Signatūroje, vadovavimas Katalikiškojo mokymo kongregacijai kardinolui
Z.Grochlevskiui suteikė geras galimybes viešai pasisakyti ir rašyti
pareiškimus aktualiais bažnytinio gyvenimo ir ypač jo dikasterijai
rūpimais studijų klausimais. Štai prieš kelerius metus Lenkijoje
vykusioje tarptautinėje konferencijoje dėl dvasinių pašaukimų skatinimo
kardinolas sakė, kad kunigų stygius daugelyje Vakarų valstybių ženklina
tikėjimo į Kristų ir į Bažnyčią krizę.
Kalbėdamas apie kunigo tarnystės tapatumą, jis
pažymėjo, kad kunigas nėra parapijos bendruomenės rinktas delegatas
ar svarbių reikalų organizatorius. Kunigas pirmiausia yra ganytojas,
kuris veikia Kristaus asmenyje aukodamas Eucharistiją. Taip pat
ir Bažnyčia yra mistinis Kristaus Kūnas ir žmonių giminės išganymo
visuotinis sakramentas. Būtent todėl jauni žmonės turi būti skatinami
įžvelgti ir išgyventi šią Bažnyčios mistinę plotmę ir šitaip įgyti
pasitikėjimą jos mokymu. Jaunas žmogus, bendraudamas su kunigu,
turi gebėti pajusti dvasininko karštą prisirišimą prie savojo pašaukimo,
jo stiprų ir visišką atsidavimą Kristui.
2003 metų gegužės mėnesį popiežius Jonas Paulius
II, įsteigdamas naują Vatikano komisiją dėl lotynų kalbos prideramos
vietos atstatymo Katalikų Bažnyčioje, jos pirmininku paskyrė kardinolą
Z.Grocholevskį. Tuo nereikia stebėtis, nes, kaip pastebima tarptautinėje
katalikų žiniasklaidoje, kardinolas Z.Grocholevskis labai prisirišęs
prie lotynų kalbos ir šia kalba geriau kalba nei savo gimtąja lenkų
kalba. Be to, tam paskyrimui, matyt, turėjo įtakos ir kardinolo
užimamos Katalikiškojo mokymo kongregacijos prefekto pareigos. Šventasis
Tėvas pastaruoju metu ne tik stipriai pasisako už lotynų kalbos
platesnį vartojimą liturgijoje, bet ir rekomenduoja skirti šios
tradicinės Bažnyčios kalbos studijoms didesnį dėmesį kunigų seminarijose.
Turi stiprėti kandidatų į kunigystę meilė šiai
kalbai, - pažymėjo Popiežius 2002 metų vasarį paskelbtame kreipimesi,
skirtame popiežiaus Jono XXIII apaštalinės konstitucijos Veterum
Sapientia paskelbimo 40-osioms metinėms. Tame dokumente palaimintasis
Jonas XXIII patvirtino lotynų kalbos, kaip oficialios Bažnyčios
kalbos, vaidmenį ir nurodė, kad senosios kalbos paveldas priklauso
žmonijos civilizacijai. Popiežius Jonas Paulius II taip pat aiškino,
kad lotynų kalbos paveldas yra būtina sąlyga tinkamam santykiui
tarp antikinės senovės ir šių laikų, dialogui tarp skirtingų kultūrų
ir katalikiškosios kunigystės tapatumui atstatyti.
Mindaugas BUIKA
Skaitytojų dėmesiui pateikiamas interviu, kurį
kardinolas Z.Grocholevskis praėjusį rudenį davė Rusijos katalikų
savaitraščiui Svet Evangelija.
Jūsų Eminencija, ar jums jau teko būti Rusijoje?
Pirmą kartą lankiausi Rusijos Federacijoje 1997
metais, kai dalyvavau šventinant naują katedrą Novosibirske. Prieš
tas iškilmes vyko simpoziumas šeimos gyvenimo temomis, kurio metu
pastebėjau didelį žmonių susidomėjimą religiniais klausimais. Aš
prašiau kalbėtojų pranešimus skaityti trumpesnius ir konkretesnius,
kad klausytojai patys galėtų pasisakyti ir užduoti klausimus. Ta
diskusija pasirodė labai vaisinga ir tapo puikiu tikėjimo liudijimu.
Novosibirske pirmą kartą pajutau tokį stiprų domėjimąsi
krikščionybe. Prisimenu, su prelatu Kazimieru Pivovarskiu nuėjome
į kavinę pasistiprinti. Prie mūsų priėjo nepažįstamas inteligentiškos
išvaizdos žmogus ir, sužinojęs, kad mes dvasininkai, pradėjo pasakoti
apie save. Pasirodo, jis nekrikštytas, nes sovietmečiu nebuvo maldos
namų. Mūsų pašnekovas taip pat prisipažino, kad jis komunistas,
bet sakė, kad tiki Dievą, nusipirko Bibliją ir jau du kartus perskaitė
Naująjį Testamentą. Mes su juo beveik valandą aptarinėjome įvairias
temas, susijusias su Šventuoju Raštu. Pokalbio pabaigoje jis mums
už tai nuoširdžiai padėkojo.
Galima daug pasakoti apie panašius atsitikimus.
Išvažiavau iš Sibiro susijaudinęs, nes dar kartą akivaizdžiai įsitikinau,
kad kiekvieno žmogaus sieloje yra gyvas poreikis tikėti Dievą.
Dar vienas atvejis: važiavome iš Novosibirsko universiteto
su vienu italu dvasininku ir užsukome pas jo pažįstamą, kuris dirbo
milicijoje, statė sau namą ir kartu su juo koplyčią. Prieš tai
jis niekada nebuvo girdėjęs gero žodžio apie Dievą, nebuvo katechizuotas,
tačiau jautė, kad privalo statyti koplyčią. Jo giminaičiai ragino
už likusius pinigus pirmiausia pastatyti iki galo namą, o jau paskui
galvoti apie koplyčią, tačiau jis atkakliai stengėsi namą ir koplyčią
statyti vienu metu.
Be Rusijos, esu aplankęs ir kitas buvusios Sovietų
Sąjungos šalis. Du kartus buvau Baltarusijoje, Gardine: 1994 metais
per iškilmes, skirtas šv.Maksimilijonui Kolbei, ir 2000-aisiais,
kai jau buvau Katalikiškojo mokymo kongregacijos prefektu ir dalyvavau
švenčiant dešimtmetį seminarijos, kurią Gardine įkūrė tuometis vyskupas
Tadeušas Kondrusievičius. (Dabar arkivyskupas T.Kondrusievičius
vadovauja Maskvos katalikų diecezijai M.B.)
Prieš trejus metus buvau Šventojo Tėvo legatu Kazachstane
ir pašventinau pirmąją katalikų šventovę Alma Atoje, tada taip pat
lankiausi ir Karagandoje. Tada mane labiausiai sujaudino minėtos
šventovės patepimo šventąja mira slėpinys. Buvau sužavėtas, kai
pamačiau, su kokiu jauduliu šešiasdešimtmečiai septyniasdešimtmečiai
tikintieji priėmė šį slėpinį.
Kokie jūsų įspūdžiai iš dabartinio vizito į Maskvą
ir Sankt Peterburgą?
Tos dienos dar labiau sustiprino dvasią. Vėl pamačiau
žmonių troškimą pasiekti Dievą po viso to, kas čia dėjosi komunistų
valdymo laikais.
Turiu pasakyti, kad Rusijos katalikams per pastaruosius
metus pavyko daug padaryti: pastatytos ir atstatytos šventovės,
parapijos, dirba kunigai, veikia seminarija. Be abejonės, mes turime
pripažinti, kad ne viskas vyksta, kaip norėtųsi, pavyzdžiui, seminarijai
trūksta dėstytojų, bendradarbių, dvasios vadovų,pagaliau ir seminaristų
mažoka. Čia, į Rusiją, atvažiuoja tarnauti užsieniečiai , kurie
dažnai nežino vietinių sąlygų. Kiekvieno jų savas supratimas, ką
reikia daryti, ir dėl to kartais kyla nesusipratimų.
Tačiau aš esu įsitikinęs, kad pas jus yra visos
sąlygos, kaip reikia tvarkytis seminarijoje: jau yra absolventų,
turinčių diplomus ir mokslinius laipsnius, yra patalpos. Galima
sakyti, praėję dešimt metų buvo daugiau laikas, skirtas įsitvirtinti,
o ne visavertei seminarijos veiklai. Aš žinau apie sunkumus, tačiau
seminarijos aplankymas man suteikė optimizmo. Ji turi ateitį, apie
kurią liudija daugelis prielaidų materialinės, dvasinės, mokslinės:
yra kur gyventi, kur melstis, kur maitintis, kur mokytis. Vizito
metu turėjau garbę pašventinti naujas erdvias bibliotekos patalpas
tai labai svarbus mokymo proceso elementas.
Lurdo Dievo Motinos ir Šv.Kotrynos Aleksandrietės
bažnyčiose atkreipiau dėmesį į tai, su kokiu suinteresuotumu žmonės
klauso pamokslo, kaip jie dalyvauja pamaldose. Taip pat mane sukrėtė
neseniai grąžintos Šv.Elzbietos Aplankymo bažnyčios išvaizda: kokį
barbariškumą ten įvykdė ateizmas! Sunaikindami kultūros ir meno
paminklus, ateistai stengėsi sunaikinti žmogaus širdį, jo mintis,
jo kūrybą. Tačiau aš labai vertinu tos bažnyčios kleboną kunigą
Miroslavą Pučidlovskį, kuris stengiasi kaip galima greičiau suremontuoti
bažnyčią ir sustiprinti vietinę bendruomenę. Tai puiku.
Kaip vertinate katalikiškojo švietimo lygį Rusijoje?
Jis daro pažangą, bet man atrodo, kad pagrindine
problema lieka dialogas su žmonėmis, ieškančiais Dievo, ir visų
pirma su inteligentais. Reikia rūpintis perduoti tikėjimo pagrindus
tiems žmonėms, kurie daugelį metų tam neturėjo galimybių, reikia,
kad jų klausimai neliktų be atsakymo. Manau, kad šia kryptimi reikia
dar daug nuveikti, ir ne tik Maskvoje, bet ir kituose miestuose.
Mokymo įstaigose apie tikėjimą, jo įvairius aspektus reikia kalbėti
paprasta kalba, suprantama tiems žmonėms.
Žinoma, jeigu kas nors norėtų pagilinti savo žinias,
jis gali tęsti studijas, bet aš ne kartą mačiau, kad išsilavinę
žmonės ieško paprastų tikėjimo pagrindų. Yra geras istorinis pavyzdys.
Vienas didžiųjų Anglijos mąstytojų, intelektualas, rimtai susidomėjo
katalikybe. Tačiau prieš krikštą jis nuėjo pas paprastą parapijos
kunigą ir būtent jo paprašė pamokyti tikėjimo pagrindų.
Kad tikėjimas suklestėtų, pirmiausia reikia ne
žinių, bet suartėjimo su Kristumi. Prisiminkime mokinius, kurie
ėjo į Emausą: kada Viešpats Jėzus jiems aiškino Raštą, jų širdys
užsidegė, bet jie vis tiek Jo nepažino. Jie pažino Jį tik per duonos
laužymą, Eucharistiją.
Pakrikštytasis, sueidamas į bendravimą su Dievu,
patiria buvimo su Juo džiaugsmą tik taip tikėjimas gali išsiskleisti.
Kaip manote, ką pirmiausia turėtų daryti vyskupai,
kunigai, vienuoliai ir pasauliečiai Rusijoje, kad Bažnyčios atgimimas
būtų vaisingas, kad būtų daug pašaukimų?
Tai, kas visada buvo fundamentaliu dalyku, - pamokslai.
Reikia skatinti kunigus, kad jie kuo daugiau sakytų pamokslų pašaukimų
temomis. Reikia, kad jie kalbėtųsi su jaunuoliais protingais,
gabiais, kad kviestų juos būti ministrantais, padėti parapijai savąja
tarnyste. Na, ir, žinoma, siūlyti stoti į seminariją.
Aš visuomet prisimenu tą faktą, kad jeigu mano
klebonas kadaise nebūtų man pasiūlęs stoti į seminariją, tai aš
niekada ir nebūčiau tapęs kunigu. Man tai netgi nebūtų atėję į galvą,
aš maniau, kad Dievas pašaukia tik šventus žmones. Todėl kunigo
palaikymas jauniems žmonėms yra labai svarbus.
Taip pat svarbu, kad kiekvienoje bažnyčioje vyktų
rimtas ganytojiškas darbas sakramentai, katechizacija, bendravimas
su žmonėmis. Kad kunigas bendrautų su visais žmonėmis ir tikinčiais,
ir netikinčiais, gerbtų visų žmonių pažiūras ir suprastų, kad kiekvieno
tikėjimo išpažinimo pagrindu yra Dievo troškimas ir ieškojimas.
Kai kuriose šalyse dalis kunigų tikisi patraukti
žmones išoriniais efektais. Jie galvoja maždaug taip: perstatysime
altorių, pakeisime apipavidalinimą, eisime į liaudį ir viskas
bus gerai. Aš netikiu specialiaisiais efektais, jie nieko nepakeis.
Reikia rimto kasdienio darbo. Prancūzijoje man teko susipažinti
su kunigais darbininkais ir labai stebėjausi tuo, kad šv.Mišių jie
iš viso viešumoje neaukojo. Aš jų klausiau kodėl, ir jie atsakydavo:
Nėra kam. Vienas jų vežiojo pieną ir buvo tuo darbu taip užsidegęs,
kad turėjau jam padaryti pastabą: Tu bendrauji ne su žmonėmis,
bet su savo mašina ir su pienu. Kodėl nevedi žmonių į tikėjimą?
Jis atsakė: Kad jie pas mane neateina. Tada pasakiau: Jeigu gerai
sakysi pamokslus, žmonės pas tave ateis.
Be to, bendruomenė turi matyti, kad kunigas tarnauja
iš meilės Dievui ir žmonėms. Žmonės jaučia, kada kunigas meldžiasi,
o kada ne, net jeigu jie to nemato.
Jūs esate vienas artimiausių Šventojo Tėvo bendradarbių.
Mes žinome apie didelį Popiežiaus norą atvažiuoti į Rusiją. Tačiau
čia yra žmonių, kurie tvirtina, kad Jonas Paulius II nori sukatalikinti
Rusiją, ją užimti ir pajungti Vatikanui. Kokie argumentai galėtų
pakeisti šią jų nuomonę ir būtų atsisakyta katalikams Rusijoje primetamos
agresyvumo prezumpcijos?
Panašūs tvirtinimai visiškas absurdas. Kada žmogus
ieško Dievo, tai mes visi stačiatikiai, katalikai ir kiti tikintieji
privalome parodyti jam kelią pas Dievą. Popiežiaus troškimas atvykti
į Rusiją liudija jo meilę šiai šaliai, kuri taip vargsta ir kurioje
tikėjimas pats brangiausias dalykas patyrė kankinystės dešimtmečius.
Šventasis Tėvas nori atvažiuoti, kad pagerbtų tuos,
kurie kentėjo dėl Kristaus, ir sustiprintų tikėjimą tų, kurie buvo
persekiojami. Jis nori padrąsinti ir stačiatikius. Visur, kur tik
Popiežius nuvyksta, jis susitinka ne tik su katalikais, bet ir su
kitų konfesijų ir religijų išpažinėjais protestantais, stačiatikiais,
musulmonais, judėjais, budistais ir kt.
Prisimenu, vienas žymus advokatas iš JAV susitiko
su Popiežiumi, su juo kalbėjosi. Po to jis su entuziazmu man parašė,
kaip jį dvasiškai praturtino šis susitikimas su Jonu Pauliumi II.
Jis pabrėžė, kad neatsivertė į katalikybę (kaip buvo judėjas, taip
ir juo liko), bet sulaukė stipraus dvasinio palaikymo.
Manau, kad Šventojo Tėvo atvykimas praturtintų
Rusiją ne tik katalikus, bet ir visus žmones. Popiežius nenori
atimti tikinčiųjų iš kitų konfesijų ir religijų jis nori sustiprinti
visų jų tikėjimą ir atiduoti pagarbą Rusijos žmonių didžiajai kankinystei.
Kai dėl agresyvumo, tai pirmiausia nereikia įsižeisti.
Atvirkščiai, taip teigiantiems žmonėms reikia atsakyti meile ir
pagarba, nepriklausomai nuo to, koks jų požiūris į mus.
Kristus mus siuntė, kad mes mylėtume visus, nes
kiekvienas žmogus slėpinys, kiekvienas turi orumą, todėl kiekvienu
reikia rūpintis.
Per šias dienas sutikau daug stačiatikių, kurie
gerai vertina Katalikų Bažnyčią. Jie suvokia, kad mes pašauti kartu
liudyti Kristų. Lankiausi įvairiose šventovėse ir mačiau, kad jos
pilnos paprastų žmonių, tikinčiųjų, kurie karštai meldžiasi, bučiuoju
ikonas. Manau, kad Dievas labai vertina jų tikėjimą. Mes turime
juos labai gerbti. Aš esu įsitikinęs, jog kada nors viskas baigsis
tuo, kad mūsų Bažnyčios susijungs. Pasidalijimas užgydomas ne abipusiais
kaltinimais, bet meile.
© 2003 "XXI amžius"
|