Žmogaus teisės ne
tik sveikiesiems
Mindaugas BUIKA
Proto negalią turinčių asmenų orumas
Neįgalūs žmonės, net jeigu jie turi protinį atsilikimą
arba sensorinių ir intelektualinių sutrikimų, yra tokie pat žmogiškieji
subjektai su šventomis ir neatskiriamomis teisėmis, kaip ir kiekvienas
žmogiškasis sutvėrimas, - pabrėžia popiežius Jonas Paulius II sausio
8 dieną paskelbtame laiške dėl proto negalią turinčių žmonių orumo.
Tik tada, kai silpniausiųjų visuomenės narių teisės yra pripažįstamos,
galima sakyti, kad visuomenė grindžiama teise ir teisingumu.
Šis Šventojo Tėvo dokumentas, kuriame pirmą kartą
gvildenami žmonių su protine negalia, taip pat ir intymaus gyvenimo
klausimai, yra skirtas sausio pirmojoje pusėje Romoje vykusio tarptautinio
simpoziumo, kurį surengė Tikėjimo mokslo kongregacija, dalyviams.
Tris dienas trukusiu susitikimu, kurio tema Žmonių su proto negalia
teisės ir asmens orumas, užbaigti pernai Europoje minėti Tarptautiniai
neįgalių žmonių metai. Tarp konferencijos pranešėjų buvo teisės,
medicinos, psichologijos, žmogaus teisių ir neįgaliųjų pastoracijos
ekspertai.
Minėtas Popiežiaus teiginys dėl neįgaliųjų, taip
pat ir protiškai atsilikusių asmenų teisės yra dalis bendrojo Katalikų
Bažnyčios mokymo, kad kiekvienas žmogus, nepriklausomai nuo jo gyvenimo
etapo ir sąlygų bei turimų gebėjimų, turi unikalų orumą ir išskirtinę
vertę nuo pirmosios prasidėjimo akimirkos iki natūraliosios mirties.
Žmonių su negalia, su didesniais ar mažesniais ribotumais bei kentėjimais,
gyvenimas skatina mus pačius su reikiama pagarba ir išmintimi pasvarstyti
apie žmogiškojo slėpinio esmę, - rašo Jonas Paulius II. Ir kuo
labiau yra įsigilinama į žmogiškosios realybės tamsiąją ir nepažįstamąją
sritis, tuo labiau yra suvokiama, kad būtent sunkiausiomis ir didžiausią
susirūpinimą keliančiomis sąlygomis iškyla žmogiškosios būtybės
orumas ir didingumas.
Todėl negalios ištiktų asmenų pažeistas žmogiškumas
turi paskatinti visuomenę juos pripažinti, priimti ir jais rūpintis
kaip broliais ir seserimis, dėl jų, kaip Dievo sukurtų žmonių, nepalyginamo
vertingumo, aiškina Šventasis Tėvas. Jis primena, kad bendruomenės
gyvenimo kokybė plačiąja prasme yra vertinama pagal pasirengimą
rūpintis silpniausiaisiais ir labiausiai stokojančiaisiais, rodant
pagarbą šių vyrų ir moterų orumui. Dabar pasaulio šalyse nuolat
kalbama apie įvairiausias žmonių ir jų grupių teises, bet šis teisių
pasaulis negali būti tik sveikųjų prerogatyva.
Visuomenė, kuri veikimo erdvę darytų tik visaverčio
funkcionalumo nariams, kurie yra visiškai savarankiški ir nepriklausomi,
tokia visuomenė nebūtų verta vadintis žmogiška, - rašo Jonas Paulius
II. Iš tikrųjų žmonių su negalia marginalizavimas reikštų jų diskriminavimą
naudingumo ir efektyvumo pagrindu, o toks diskriminavimas yra ne
mažiau smerktinas, kaip ir tas, kuris vyksta rasiniu, lytiniu ar
religiniu pagrindais. Tuo pat metu Popiežius nurodo ir kitą diskriminavimo
formą bei pavadina ją subtilia diskriminacija, kada švietimo sistemoje
ar profesinėje veikloje neįgalusis priverstas slėpti ar neigti savo
trūkumus, kad galėtų gyventi kaip visi, kitaip būtų pažemintas.
Toks priverstinis gyvenimo būdas arba siekiai, kurie neatitinka
realių galimybių, yra kupinas kentėjimų ir neteisingumo.
Neįgalių žmonių dalyvavimas visuomenės gyvenime,
studijose ir profesinėje veikloje turi būti pritaikytas jų galimybėms,
ir, padedant jiems, neįgalieji turi išvystyti savo turimą potencialą
fizinėje, psichinėje ir dvasinėje plotmėse. Teisingumas reikalauja
atidžiai ir su meile išklausyti kiekvieną ir atsiliepti į individualius
bei skirtingus kiekvieno asmens poreikius, įvertinant jo arba jos
gebėjimus bei ribas, - nurodo Šventasis Tėvas. Jis pastebi, kad
svarbiausias tikslas yra ne tai, kad kiekvienas turi daryti, ką
daro kiti, bet padėti kiekvienam asmeniui daryti tai, kas tikrai
jam yra gera, vystyti jo turimą dvasinį turtingumą ir kad jis ištikimai
galėtų sekti savo žmogiškuoju bei antgamtiniu pašaukimu.
Taigi neįgalių žmonių teisių pripažinimas turi
būti įprasminamas nuoširdžiu pasiryžimu sukurti jiems visiems konkrečiai
sutvarkytas gyvenimo sąlygas su atitinkamomis struktūromis bei juridinėmis
garantijomis. Tai apima ne tik neįgalių žmonių augimo dinamikos
užtikrinimą, bet ir paramą visiems tiems, kurie jais rūpinasi, ir
pirmiausia artimiems giminaičiams, šeimos nariams. Žmonėms su protine
negalia turbūt reikalingas dar didesnis rūpestis, artuma, supratimas
ir meilė, - pastebi Jonas Paulius II. Jie negali būti palikti
vieniši, bejėgiai ir neapsaugoti sunkaus gyvenimo uždavinio akivaizdoje.
Rodyti pagarbą intymumo poreikiui
Didelio susidomėjimo susilaukė Popiežiaus laiške
tarptautinio simpoziumo dalyviams iškeltas neįgalių asmenų nuolatinio
ir diskretiško švietimo bei auklėjimo reikalas, taip pat dėmesio
atkreipimas į jų gyvenimo emocinę bei seksualiąją plotmes. Jis pripažįsta,
kad šis aspektas dažnai yra ignoruojamas arba priimamas su tam tikru
išankstiniu menkinančiu ar net ideologiniu nusistatymu. Tačiau
seksualinis dėmuo yra vienas sudėtinių dėmenų asmens, kuris, būdamas
sukurtas pagal Dievo paveikslą ir panašumą, iš prigimties yra pašauktas
išreikšti save bendrystėje ir susitikime su kitais asmenimis, -
rašo Jonas Paulius II.
Kaip tik todėl yra reikalingas rūpestingas neįgalių
asmenų emocinis ir seksualinis auklėjimas, kuris turi remtis prielaida,
kad šiems žmonėms, ypač jauniems, būtinas artimumo ir prisirišimo
pojūtis kaip ir visiems kitiems žmonėms. Žmogus su negalia turi
tokį pat poreikį mylėti ir būti mylimas, turi poreikį švelnumui,
artimumui ir intymumui, - rašo Popiežius. Deja, iš tikrųjų dažnai
asmuo su proto negalia šiuos savo teisėtus ir prigimtinius poreikius
išgyvena nepalankiomis sąlygomis, sutikdamas grubumą, nesupratimą
ar net išnaudojimą, kas ypač ryšku pereinamuoju iš vaikystės į paauglystę
bei į suaugusio žmogaus amžių laikotarpiu.
Neįgalus žmogus, nors turi protinių trūkumų ir tai atsiliepia tarpasmeniniams
santykiams, nori, kad šie santykiai būtų nuoširdūs ir jis būtų vertinamas
bei pripažintas kaip asmuo. Šventasis Tėvas ragina skleisti teigiamą
patirtį specialiai neįgaliųjų globai skirtų krikščioniškų grupių,
tokių kaip kanadiečio kunigo Žano Vanjė įkurtos LArche (Arka)
bendruomenės. Jose dirbamas tinkamas švietėjiškas ir auklėjamasis
darbas, skatinamas intensyvus neįgaliųjų gyvenimas, palaikomi draugiški
santykiai su tam tikslui parengtais žmonėmis, ugdomas sveikas kuklumo
jausmas, rodant pagarbą asmeniniam intymumui. Tai dažniausiai įgalina
pasiekti asmens su proto negalia emocinę pusiausvyrą, o tai veda
į dvasiškai turtingą, vaisingą ir patenkinantį tarpasmeninių santykių
patyrimą, - rašoma Šventojo Tėvo laiške.
Toks neįgalių žmonių poreikių supratimas, atidus
jų išklausymas ir kantri parama leidžia jiems pajusti, kad jie yra
mylimi, gerbiami, kad mūsų akyse jie turi vertę. Popiežius simpoziumo
dalyviams taip pat priminė, kad žmonių su negalia gyvenimo sąlygų
radikalus trapumas atskleidžia ir šių dienų pasaulio ydas. Mūsų
pasaulyje, taip persmelktame hedonizmo, besižavinčiame efemerišku
bei netikru grožiu, jų sunkumai dažnai priimami kaip skandalas ir
provokacija, jų problemos kaip našta, kurią reikia eliminuoti
arba išspręsti kiek įmanoma greičiau.
Tačiau žmonės su negalia yra nukryžiuoto Dievo
Sūnaus gyvieji paveikslai. Jie tarytum atskleidžia slėpiningą grožį
To, kuris visiškai išsekino save dėl mūsų atpirkimo ir tapo klusnus
iki mirties. Būtent dėl to galima sakyti, kad asmenys su negalia
yra privilegijuoti žmoniškumo liudytojai, rašo Šventasis Tėvas.
Baigdamas laišką jis pabrėžia, kad šie asmenys gali kiekvieną pamokyti,
kas yra išganomoji meilė, ir gali tapti naujojo pasaulio skelbėjais,
pasaulio, kuriame nedominuotų jėga, prievarta ir agresyvumas, bet
meilė, solidarumas ir priėmimas. Toks naujasis pasaulis būtų perkeistas
Kristaus mokymo šviesos, tos Kristaus mokymo šviesos, Dievo Sūnaus,
dėl mūsų įsikūnijusio, nukryžiuoto ir prisikėlusio.
© 2003 "XXI amžius"
|