Viltingas kardinolo V.Kasperio
vizitas Maskvoje
Mindaugas BUIKA
Svarbiausias Popiežiškosios krikščionių vienybės
skatinimo tarybos pirmininko kardinolo Valterio Kasperio vizito
į Rusiją antroje vasario pusėje rezultatas jo susitikimas su Maskvos
stačiatikių patriarchu Aleksijumi II bei susitarimas dėl dvišalės
Katalikų Bažnyčios ir Rusijos Stačiatikių Bažnyčios komisijos sudarymo,
kuri išsamiai aptartų visus ginčytinus klausimus, sunkinančius ekumeninį
bendradarbiavimą. Septyniasdešimtmetis vokietis kardinolas V.Kasperis,
kuris koordinuoja Vatikano ekumeninę veiklą, lankėsi Maskvoje kaip
Rusijos katalikų vyskupų konferencijos svečias, tačiau didžiausio
dėmesio susilaukė jo susitikimai su Maskvos stačiatikių patriarchato
vadovybe. Baigdamas vizitą kardinolas V.Kasperis vylėsi, kad tie
susitikimai padės sušvelninti polemikos toną tarp abiejų Bažnyčių
bei išvengti galimų nesusipratimų ateityje.
Vasario 22 dieną, sekmadienį, prieš pokalbio
pradžią patriarcho Aleksijaus II darbo rezidencijoje kardinolas
V.Kasperis perdavė jam popiežiaus Jono Pauliaus II asmeninį sveikinimo
laišką dėl kitą dieną, vasario 23-iąją, Maskvos patriarcho minėto
75-ojo gimtadienio. Nors laiškas buvo privatus, todėl jo tekstas
nepaskelbtas, tačiau kardinolas vėliau paaiškino, kad jame Popiežius
patriarchui užtikrino, jog nuolat meldžiasi už katalikų ir stačiatikių
santykių pagerinimą bei už bendras pastangas skatinti krikščioniškojo
paveldo amžinąsias vertybes, vienintelį tikrąjį pagrindą teisingumo
ir taikos civilizacijai.
Sena kaltinimų litanija dėl prozelitizmo
Susitikimo su Maskvos patriarchu metu, nepaisant
Aleksijui II parodytos pagarbos - anot Interfaks pranešimo, -
Šventojo Sosto delegacijos nariai, įskaitant ir Vatikano nuncijų
Rusijoje arkivyskupą Antonijų Meninį, pabučiavo jam ranką, tuo gaudami
didžiausios Stačiatikių Bažnyčios vadovo palaiminimą vis dėlto
po to buvo priversti išklausyti tradicinę litaniją priekaištų,
kaltinančių katalikus prozelitizmu tarp krikštytų stačiatikių ir
netgi II Vatikano Susirinkimo mokymo ignoravimu. Mes manome, kad
II Vatikano Susirinkimo iškeltas principas dėl santykių su Stačiatikių
Bažnyčiomis, kaip Bažnyčiomis seserimis, turi būti realizuojamas,
tačiau, deja, pastaruoju metu taip nėra ir susidaro įspūdis, jog
Katalikų Bažnyčia nuo jo atsisakė, - tvirtino patriarchas Aleksijus
II.
Jis vėl priminė žinomą Maskvos patriarchato teiginį,
jog neva Rusija yra Stačiatikių Bažnyčios kanoninė žemė, todėl
katalikiškų struktūrų, tuo labiau vyskupijų, joje kūrimas be patriarchato
sutikimo yra ekumeninių principų pažeidimas. Ypač nedraugišku žingsniu
patriarchas Aleksijus II įvardijo katalikų bažnytinės provincijos
metropolijos su metropolito sostu Maskvoje įkūrimą. (Čia kalbama
apie normalų Katalikų Bažnyčios administracinių struktūrų Rusijoje
sutvarkymą, kai 2002 metais įkurtos Maskvos, Saratovo, Novosibirsko
ir Irkutsko diecezijos buvo sujungtos į Maskvos arkivyskupiją metropoliją.)
Patriarchas kardinolui V.Kasperiui vėl iškėlė
žinomą reikalavimą nutraukti katalikų misijinę veiklą tarp rusų,
kurie yra krikštyti Stačiatikių Bažnyčioje arba stačiatikybėje turi
savąsias ištakas. Kaip tokios neleistinos prozelitinės veiklos pavyzdį
jis nurodė karmelitų vienuolyno statybą Nižnij Novgorode, kuriame
yra tik labai nedidelė katalikų bendruomenė. Mes dedame daug pastangų,
kad Rusijoje būtų taika ir santarvė tarp žmonių ir tarp konfesijų,
tačiau katalikų misionierių prozelitinė veikla dažnai atveda į konfrontaciją,
- aiškino Aleksijus II.
Jau pasibaigus vizitui Maskvoje, duodamas interviu
Italijos katalikų žurnalui Il Regno, kardinolas V.Kasperis dėl
minėtų patriarcho priekaištų pastebėjo, kad nors ir galėjo būti
katalikų ginčytino elgesio atvejų, tačiau tai nereiškia, jog Katalikų
Bažnyčia nori prozelituoti tarp stačiatikių Rusijoje. O dėl misijinės
veiklos, tai mes esame nepriklausoma Bažnyčia, todėl reikia kalbėti
apie galimas konsultacijas (su stačiatikiais), bet ne apie leidimo
gavimą bažnytinei veiklai, - pabrėžė kardinolas kitame interviu
Rusijos katalikų savaitraščiui Svet Evangelija. Tačiau mes suprantame,
kad yra svarbu priimti stačiatikių argumentus.
Apie tų argumentų galimą absurdiškumą vasario
pradžioje pokalbyje su JAV katalikų savaitraščio National Catholic
Reporter korespondentu aiškino vienas žymiausių katalikų ir stačiatikių
dialogo ekspertų amerikietis jėzuitas kunigas Rofertas Taftas, dirbantis
Popiežiškajame Rytų institute Romoje. Jis sakė, kad Rusijos europinėje
dalyje yra per 300 tūkst. katalikų, iš kurių vien Maskvoje gyvena
65 tūkstančiai. Sakyti, kad Katalikų Bažnyčia neturi teisės ten
kurti diecezijos, yra absurdas, ypač kad stačiatikiai sodina metropolitus
kur tiktai nori, kalbėjo kunigas R.Taftas. Kaip pavyzdį jis nurodė
Austrijos sostinę Vieną, kuri katalikiška nuo pirmojo tūkstantmečio,
tačiau stačiatikiai turi savo metropolitą. O juk visoje Austrijoje
yra ne daugiau nei penki tūkstančiai stačiatikių. Jeigu Maskva
yra stačiatikių kanoninė teritorija, tai kieno kanoninė teritorija
yra Viena? klausė kunigas jėzuitas.
Taip pat jis pastebėjo, jog stačiatikių dvasininkai
atvirai prozelituoja tarp katalikų netgi Italijoje. Pavyzdžiui,
Rusijos Stačiatikių Bažnyčia įsteigė savo parapiją Sicilijoje, Palermo
mieste, nors visus ten esančius rusus būtų galima sutalpinti į telefono
būdelę. Šiai Palermo stačiatikių parapijai vadovauja kunigas, kuris
yra buvęs kataliku ir atsivertė į stačiatikybę. Kai minėta parapija
Palerme pradėjo veikti, Maskvos patriarchato žurnalas paskelbė,
jog tai yra žingsnis į Sicilijos bizantiškojo paveldo atgaivinimą.
Taip pat ir Kalabrijoje yra graikų stačiatikių vienuolynas, kuris
prozelituoja tarp vietos katalikų.
Savaime suprantama, abipusius kaltinimus dėl ekumeninės
dvasios pažeidimo katalikų ir stačiatikių santykiuose galima tęsti
iki begalybės, ypač jeigu kalbama labai apibendrintomis sąvokomis.
Todėl pozityviai vertintinas sprendimas per vasario 19 dieną vykusį
kardinolo V.Kasperio susitikimą su Maskvos patriarchato ekumeninių
santykių su užsienio Bažnyčiomis departamento vadovu Smolensko ir
Kaliningrado metropolitu Kirilu dėl dvišalės komisijos sudarymo,
kuri turėtų ištirti konkrečių pažeidimų atvejus. Komisiją sudarys
Maskvos patriarchato ir Rusijos katalikų vyskupų konferencijos skirti
atstovai, o Šventasis Sostas turės savo stebėtoją.
Duodamas interviu Vatikano radijui kardinolas
V.Kasperis sakė, kad komisija turėtų patikrinti konkrečius kaltinimus
arba skundus ir rasti sprendimus. Jis pranešė, kad Popiežiškojoje
krikščionių vienybės taryboje diskutuojama dėl katalikų ir stačiatikių
bendradarbiavimo Rusijoje galimo nuostatų kodekso sudarymo ir kad
tomis direktyvomis būtų vadovaujamasi aiškinantis iškilusias problemas.
Taip pat yra svarbu, kad siūloma dvišalė komisija būtų sudaryta
ir pradėtų savo darbą. Panašią komisiją Vatikanas ir Maskvos patriarchatas
buvo nusprendę sudaryti dar 1999 metais, kai stačiatikiai pradėjo
kaltinti neva Rytų apeigų katalikai imasi prievartos stačiatikių
atžvilgiu, atsiimdami savo parapijas Vakarų Ukrainoje. Tuomet katalikai
tuoj pat paskyrė savo atstovus į komisiją, o stačiatikiai taip jų
ir nenominavo. Todėl komisija nebuvo susirinkusi nė į vieną savo
posėdį, nepaisant Vatikano ir Ukrainos raginimų Maskvos patriarchatui
skirti atstovus.
Ukrainos patriarchato klausimas
Kardinolui V.Kasperiui lankantis Maskvoje, be
abejonės, vienu pagrindinių jo pokalbių su Rusijos Stačiatikių Bažnyčios
patriarchu klausimų vėl buvo Ukrainos unitų problema, šį kartą
dėl jų siekio įgyti patriarchato statusą. Daugiau kaip penkis milijonus
narių turinti Ukrainos Rytų apeigų Katalikų Bažnyčia tikinčiųjų
skaičiumi yra didžiausia iš visų vienybę su Roma turinčių Rytų krikščionių
bendruomenių. Kitos, įsiliejusios į Katalikų Bažnyčią, tačiau išlaikiusios
savo tradicinę bizantiškąją liturgiją, bendruomenės, koptai,
sirai, chaldėjai, armėnai, maronitai, melchitai, nors yra mažesnės
už ukrainiečius, bet turi patriarchatų statusą. Ukrainos katalikai
savo patriarchališkumo nori ir kaip jų dešimtmečių herojiškos
egzistencijos pripažinimo pogrindžio sąlygomis, kai sovietinio diktatoriaus
Stalino potvarkiu unitai buvo sujungti su Maskvos stačiatikių patriarchatu
ir laisvę atgavo tik 1990 metais.
Kaip primena JAV katalikų žinių agentūros korespondentė
Romoje Sindi Vuden, tais komunistinio persekiojimo metais tuometis
Ukrainos Katalikų Bažnyčios vadovas kardinolas Jozefas Slypis, ištremtas
į Vakarus, daugelio vyskupų ir tikinčiųjų išeivijoje pritarimu buvo
pradėjęs tituluotis patriarchu. Tačiau 1976 metais tuometis popiežius
Paulius VI, susitikęs su ukrainiečių katalikų vyskupais, sakė, kad
dar ne laikas pripažinti jų patriarchatą. Tuomet buvo tikimasi,
jog kai tik ukrainiečiai katalikai atgaus laisvę ir galės viešai
išpažinti tikėjimą savo tėvynėje Ukrainoje, jų patriarchatas pagaliau
bus Vatikano pripažintas. Nuo laisvės atgavimo praėjo jau keliolika
metų, per kuriuos Ukrainos Katalikų Bažnyčia sugebėjo ne tik išeiti
iš pogrindžio, atstatyti savo vyskupijas ir parapijas bei seminarijas,
bet netgi atidarė savo katalikiškąjį universitetą! Tačiau dėl patriarchato
pripažinimo ukrainiečiams ir toliau sakoma: Dar ne laikas.
Praėjusių metų pabaigoje kardinolas V.Kasperis
parašė patriarchui Aleksijui II laišką, prašydamas jį įvertinti
galimybę įkurti Rytų apeigų katalikų patriarchatą Ukrainoje. Reakcija
buvo griežtai neigiama ir kategoriška: pasitelkiant kitus pasaulio
stačiatikių lyderius, tarp jų ir Konstantinopolio patriarchą Baltramiejų
I, buvo perspėta, kad ukrainiečių katalikų patriarchato pripažinimas
ekumeninius Šventojo Sosto ir Stačiatikių Bažnyčios santykius grąžintų
keliais dešimtmečiais atgal. Konstantinopolio patriarchas, kuris
laikomas primus inter pares (pirmasis tarp lygių) pasaulinėje
stačiatikių bendruomenėje, savo pastabose pabrėžė, kad toks žingsnis
reikštų išpuolį prieš Stačiatikių Bažnyčios patriarchalinę sistemą.
Nors Šventasis Sostas oficialiai nėra paskelbęs
planų pripažinti ukrainiečių katalikų patriarchatą bent artimoje
ateityje, tačiau visi ženklai rodė, jog Rusijos Stačiatikių Bažnyčia
laukia iš Romos aiškesnio viešo pareiškimo. Tai ir buvo padaryta
kardinolui V.Kasperiui lankantis Maskvoje, kai vasario 21 dieną
Vatikano spaudos centras savo komunikate patvirtino, jog Romą pasiekė
vieningas stačiatikių dvasinių vadovų nusistatymas prieš Rytų apeigų
katalikų patriarchato steigimą Ukrainoje ir kad ši vienbalsė visų
Stačiatikių Bažnyčių pozicija bus rimtai svarstoma Katalikų Bažnyčios
vadovybėje.
Stačiatikių nusistatymą iš dalies galima suprasti:
Kijevo Rusia ir Kijevas laikomas rytų slavų (ukrainiečių, rusų,
baltarusių) krikščionybės istoriniu lopšiu, kuris iš pat pradžių
buvo susietas su Konstantinopolio bizantiškąja tradicija. Tuo tarpu
1596 metais Brastos unijos aktu vienybėn su Roma perėję Ukrainos
stačiatikių vyskupai, nulėmę Rytų Katalikų Bažnyčios atsiradimą,
iki šiol daugelio stačiatikių laikomi atskalūnais. Žinoma, Brastos
unijai turėjo įtakos ir ne tik bažnytiniai, bet ir politiniai dalykai.
Tačiau juk niekas nemano, kad Henrikas VIII rengė plebiscitą norėdamas
įsitikinti, ar Anglijos katalikai norėjo prieš 500 metų būti atskirti
nuo Romos, pažymi tėvas R.Taftas. kaip Katalikų Bažnyčia dabar nesistengia
prievarta sugrąžinti atskalūnus anglikonams į savo kaimenę, taip
ir Ukrainos Rytų apeigų katalikai turi teisę būti tokiais, kokie
yra, o ne jungtis į Stačiatikių Bažnyčią. 1946-aisiais jie jau buvo
Stalino prijungti, bet tai nėra ekumeninis kelias.
Dabartinis Ukrainos Katalikų Bažnyčios vadovas
Lvovo didysis arkivyskupas (toks yra jo titulas) kardinolas Liubomiras
Husaras interviu, vasario pabaigoje duotame CNS, sakė, jog absoliučiai
neabejoja, kad Šventasis Tėvas norėtų įkurti patriarchatą, bet jis
taip pat nori palaikyti atvirą dialogą su stačiatikiais. Kardinolas
L.Husaras pažymėjo, jog ukrainiečiai Rytų apeigų katalikai norėtų
turėti pripažintą patriarchatą, bet ne kieno nors kančių kaina.
(Galima įsivaizduoti, kad, įsteigus Ukrainos Rytų katalikų patriarchatą,
dėl supykdytų stačiatikių Rusijoje katalikams pasidarytų dar blogiau,
pavyzdžiui, nebebūtų išduodamos vizos užsieniečiams kunigams.)
Tačiau patriarchatas yra ne dovana, bet pastoracinis
įrankis, todėl Vatikanas turi gerai įvertinti, ar dialogas su stačiatikiais
yra vertas to, kad Ukrainos katalikų poreikiai būtų nustumti į antrą
vietą, aiškino kardinolas L.Husaras. Būtų labai sunku paaiškinti
mūsų žmonėms, kad susilaikoma nuo šio sprendimo. Jie gali pasijusti
esą parduoti, - kalbėjo Ukrainos katalikų ganytojas. Mes nenorime,
kad mūsų patriarchatas taptų dideliu smūgiu kelyje į krikščionių
vienybę, bet priešingai, mes jį panaudotume vienybės naudai, nes
taip būtų pasiektas paritetas su stačiatikiais, kurie turi savo
patriarchą.
Padėtį šioje polemikoje sunkina tai, kad Ukrainos
stačiatikiai, kurie sudaro vietos tikinčiųjų daugumą, yra pasidaliję
į tris bendruomenes: didžioji dalis liko Maskvos patriarchato jurisdikcijoje,
antroji reiškia pavaldumą Konstantinopolio patriarchatui, o trečioji
skelbiasi nepriklausomu Kijevo patriarchatu, kurio visgi nepripažįsta
nei Maskva, nei Konstantinopolis.
* * *
Savo kalboje, vasario 18 dieną pasakytoje Maskvos
Dievo Motinos katalikų katedroje, - jos tekstą paskelbė Vatikano
informacijos tarnyba, - kardinolas V.Kasperis sakė, kad jis neturi
jokių iliuzijų dėl proceso, kuris turi atvesti katalikus ir stačiatikius
į visišką bendrystę. Aš žinau, kad tai nėra lengvas uždavinys.
Matau abiejose pusėse esantį rezervuotumą ir išankstinį nusistatymą
bei kitas kliūtis ir sunkumus, ilgą pasidalijimų istoriją ir viską,
kas ją apsprendė, - aiškino Vatikano pagrindinis ekumenizmo ekspertas.
Todėl, jo manymu, svarbus yra kiekvienas, kad ir menkiausias žingsnis
į priekį vienybės keliu: draugiškumo gestas, maloni šypsena, malda
prašant atleidimo, jeigu buvo padaryta klaida, abipusė pagalba.
Mūsų laikais Šventoji Dvasia įkvėpė Bažnyčiose
atgailą ir gėdos jausmą už amžius trukusį Rytų ir Vakarų krikščionių
pasidalijimą ir tuo būdu buvo pradėtas galingas ekumeninis sąjūdis.
Kardinolas V.Kasperis pažymėjo, kad ekumenizmo tikslas yra vienybės
atstatymas, tačiau tai nėra nei absorbcija, nei prijungimas, bet
vienybė išlaikant abipusę pažangą liturginėse apeigose ir kultūrų
įvairovėje. Tai, kad katalikai ir stačiatikiai, kurie kalba tą
pačią Tėve mūsų maldą, bet lieka ištisus amžius tarpusavyje atskirti,
eina prieš Jėzaus valią ir yra skandalas pasaulio akyse. Pasidalijusių
krikščionių suartėjimas yra vienas dabartinio popiežiaus Jono Pauliaus
II prioritetų, kuris nuolat kalba, kad krikščionių bažnyčia turi
kvėpuoti abiem plaučiais, tai yra išlaikyti didžiąsias Rytų ir
Vakarų tradicijas, ir jis be paliovos meldžiasi ir darbuojasi dėl
šios krikščionių vienybės.
Kardinolas V.Kasperis taip pat sakė, kad krikščionių
vienybės atkūrimas yra svarbus ir besivienijančiai Europai, kuri
yra ne tik bendra ekonominė, bet ir kultūrinė terpė, Europai yra
reikalinga siela, krikščioniška siela, kurią ugdė slavų apaštalai
šventieji Kirilas ir Metodijus, popiežiaus Jono Pauliaus II paskelbti
Europos globėjais. Svarbu pastebėti, kad, nepaisant minėtų nesutarimų,
Katalikų ir Stačiatikių Bažnyčios vieningai pabrėžia krikščioniškųjų
šaknų pripažinimo svarbą naujosios Europos Sąjungos konstitucijos
rengimo kontekste. Tai yra dar viena paskata joms suartėti bei bendradarbiauti
gaivinant dvasingumą perdėtai sekuliarizuotoje žemyno visuomenėje.
© 2004 "XXI amžius"
|