Geležiniai kryžiai atspindi
kalvystės tradicijas
Rūta JONUŠKIENĖ
|
Leidinį parengė
dailininkas Andrius
Surgailis, menotyrininkė
Laima Laučkaitė-Surgailienė,
muziejininkės Rolanda
Gudynienė ir Elena
Juodzevičienė
Autorės nuotrauka
|
Utenos kraštotyros muziejus tęsia seriją leidinių,
kuriuose plačiajai visuomenei pristatomi atskiri rinkiniai, esantys
muziejaus saugyklose ir ekspozicijoje. Jau išleisti katalogai Verpstės
ir Senoji lietuvių liaudies skulptūra Utenos kraštotyros muziejuje,
o šiomis dienomis pristatytas dar vienas vertingas ir originalus
leidinys Geležiniai kryžiai Utenos kraštotyros muziejuje (išleido
Sapnų sala, Vilnius). Šį katalogą sudarė menotyrininkė Laima Laučkaitė-Surgailienė,
eksponatų metrikas surinko muziejininkės Elena Juodzevičienė ir
Rolanda Gudynienė, leidinį maketavo ir eksponatus fotografavo dailininkas
Andrius Surgailis, o leidybą finansavo Etninės kultūros ir regionų
kultūros projektų rėmimo fondas bei Utenos rajono kultūros skyrius.
Metaliniai kryžiai vainikuodavo medinius paminklus
Pasak katalogo sudarytojos L.Laučkaitės-Surgailienės,
geležinės memorialinių paminklų viršūnės yra svarbi lietuvių liaudies
meno dalis, atspindinti krašto kalvystės tradicijas. Metaliniai
kryžiai vainikuodavo medinius paminklus koplytstulpius, stogastulpius,
koplytėles su šventųjų skulptūromis ir užbaigdavo vieningą paminklo
ansamblį. Menotyrininkė geležiniais kryžiais domisi jau daug metų
nuo 1979 metų ji dirbo Utenos kraštotyros muziejuje ir Kultūros
paminklų sąvado užsakymu parengė valstybės saugomų Utenos rajono
paminklų dokumentaciją. Atsimenu, kaip su Andriumi 1983 metais
važinėjome po visą rajoną, fotografavome ir surinkome daug medžiagos
apie senąjį liaudies meną. Dalis kataloge spausdinamų nuotraukų
(ne pačių eksponatų) yra būtent iš tų metų, o kita dalis fotografuotos
šią vasarą. Galėjome palyginti, kas pasikeitė per dvidešimt metų,
kas išliko, o ko jau nebėra, pasakojo L.Laučkaitė-Surgailienė.
Gaila, bet kapinėse jau beveik nebėra senųjų XIX a. antrosios
pusės kryžių, kuriuos sunaikino laikas ir žmonės. Dar yra vienas
kitas įtvirtintas akmenyje, bet ir tie irsta... Daugiausia išlikę
XIX a. pabaigos fabrikinės gamybos įtakoje atsiradę kryžiai.
Menotyrininkė L.Laučkaitė-Surgailienė, rengdama
leidinį, bendravo su dabar Vilniuje gyvenančiu žinomu išeivijos
dailininku, Žemaitijos liaudies meno specialistu Kaziu Varneliu.
Jo nuomone, aukštaitiški, ypač Utenos apylinkių kaltiniai kryžiai
yra žymiai puošnesni. Jie gausiai puošti spinduliukais žalčiukais,
kurių galuose įkomponuojamos šakelės ar žiedai.
Per dvidešimt metų daug kas pasikeitė
Dailininko A.Surgailio nuomone, dalis mažosios
architektūros paminklų stogastulpių ir kryžių Atgimimo ir nepriklausomybės
laikais atstatoma, tačiau daugiausiai tai yra mediniai paminklai,
o kalvystės tradicija kryždirbystėje dar neatsigavusi. Utena ir
dabar garsėja medžio drožėjais, o kalvių, išskyrus Osvaldą Šumskų,
beveik nėra. Muziejininkė R.Gudynienė pastebėjo, kad nyksta ir senosios
antkapinių paminklų tradicijos. Medinius ir akmeninius paminklus
su kaltiniais kryžiais viršūnėse keičia akmeniniai paminklai.
A.Surgailis, rengdamas leidinį spaudai, pagal
turimus eksponatus ir nuotraukas kompiuteriu rekonstravo tuos kryžius,
kurie labiausiai sunykę - pirminis kryžių vaizdas atkurtas pagal
išlikusius elementus ir leidinyje parodytas šviesesnėmis spalvomis.
Kataloge taip pat įamžintas sudegusios Pakalnių bažnyčios kryžius,
kurio išliko tik nuotrauka, bei Debeikių bažnyčios kryžius, saugomas
Utenos kraštotyros muziejaus rinkiniuose. Leidinio 53-iame puslapyje
yra spausdinama akmeninio paminklo Tauragnų kapinėse, datuojamo
1854 metais, nuotrauka. Paminklas unikalus dėl lietuviško užrašo,
nes XIX a. viduryje buvo paplitę lenkiški užrašai. Manoma, kad paminklas
turėjo ir kaltinę viršūnę, nes akmenyje iškaltas saulutės (Dievo
akies) motyvas.
Iš viso kataloge pristatoma net 60 geležinių kryžių,
iš kurių tik šeši nuolat eksponuojami muziejuje. Gaila, tačiau žmonių,
sukūrusių tuos kryžius, pavardės beveik nežinomos, nes paprastai
kryžius dirbdavo kalviai, kaldavę įvairius ūkio padargus. L.Laučkaitės-Surgailienės
nuomone, ilgiau žmonių atmintyje išliko pavardės tų kalvių, kuriems
tekdavo pagal užsakymą kalti bažnyčių kryžius.
Kultūra ir jos išlikimas svarbu tik nedidelei
gyventojų daliai. Dvasine prasme, kultūra yra elitinis dalykas
Pagirtina, kad Utenos kraštotyros muziejus eina į Europą, turėdamas
savo kolekcijų katalogus. Sovietiniais laikais Balys Juodzevičius
ir kiti puikūs žmonės sugebėjo surinkti ir išsaugoti daug vertybių,
o mes džiaugiamės galėdami tai parodyti pasauliui, - sakė A.Surgailis.
Utenos kraštotyros muziejaus darbuotojai įsitikinę,
kad muziejaus saugyklose esantys rinkiniai ir ateityje bus pristatomi
visuomenei. Planuojama išleisti liaudies meno, fotografijų, audinių,
šiuolaikinio meno katalogus.
Utena
© 2004 "XXI amžius"
|