Paslaptingas ir žmogiškas
sielos švytėjimas
Benjaminas ŽULYS
|
Dailininkė Algirda Karaliūtė
ir knygos autorius
Julius Pastarnokas
|
Po ilgų svarstymų drįstu prabilti...
Šiomis dienomis skaitytojus pasiekė Juliaus Pastarnoko
knyga Praeities švytėjimas (esė Menas ir likimai). Šiame apie
300 puslapių (žinoma, esmė ne jų kiekis) literatūriniame darbe žurnalistas,
rašytojas eseistas (drįstu teigti ir filosofas) J.Pastarnokas
itin raiškiai, su gilia minčių, apmąstymų bei apibendrinimų įžvalga
pasakoja apie daug kentėjusią, išgyvenusią taurią lietuvę kaunietę
dailininkę Algirdą Karaliūtę. Autorius pateikia dailininkės kūrybos
bruožus bei raidą, visa tai susiedamas su mūsų tautos istorija,
kultūra bei pasaulinio lygmens menu. Praeities švytėjimas kviečia
ne vien susipažinti su žymios dailininkės darbais, bet ir per juos,
jų autorės mąstyseną skatina apskritai pamąstyti apie gyvenimo esmę,
jo spalvas bei atspalvius.
Kaip knygos reziumė (ji įdėta ir anglų bei vokiečių
kalbomis) rašo literatūrologas rašytojas Juozas Kundrotas, ...
eseistas Julius Pastarnokas išsikėlęs sau nelengvą uždavinį: atskleisti
menininkės Būtį per dvasinę energiją, kuri atsigręžtų į pasaulį
ir Visatą, Visatą, kaip erdvę, vedančią žmogų iš savo būtinybinio
uždarumo. Unikalaus talento dailininkės kūrybinės pagavos, pats
gyvenimas perteikiami emocionaliai ir patraukliai, knygos puslapiai
kupini vaizdų ir įvykių judėjimo, gyvybinės savasties, išsipildymo
pilnatvės kaip gilaus atsidūsėjimo, kuris pranašiškai žiebia naują
viltį. Literatūrologas atkreipia skaitytojo dėmesį į originalų
knygos autoriaus teiginį, kuriuo drąsiai grindžiama, jog A. Karaliūtė
sukūrė lietuvių tautos mitologinį epą paveiksluose savo kompozicijomis
Baltų dievai ir deivės, kuriose įprasmintas amžinas dieviškumas,
mitologijos ištakos, tautos gyvastis, patikimai sauganti dvasios
ženklus.
J.Pastarnokas knygos įžangoje preliudijoje Kultūra
amžinoji žmogaus kūryba rašo, kad jį su A.Karaliūte suartino
jos kūryba, kupina įvairiais aspektais bei variantais apmąstymų
apie Žmogų ir Pasaulį. Sužavėjo bei žavi jos kūrybos humaniškumas,
spalvų skrydis, laimės ir skausmo versmės paveiksluose. Intensyviai
kūrybai paskyrusi ketvirtį amžiaus, tapydama pastele, dailininkė
sukūrė per du tūkstančius paveikslų. Daug jų iškeliavo į Vokietiją,
Kanadą, Izraelį, Vengriją, Lenkiją, Ameriką, Rusiją, Suomiją, Angliją
ir kitur. Tad rašyti apie tokį žmogų, pateikti jo darbų apžvalgas,
kitų dailininkų, meno žinovų, filosofų vertinimus nėra paprasta...
Ir tik... po ilgų svarstymų bei dvejonių drįstu prabilti apie dailininkę
Algirdą Karaliūtę..., sako knygos autorius. Bet ir tų svarstymų
jam maža. Prieš padėdamas ant savo darbo stalo baltą popieriaus
lapą, jis eina į bibliotekas, skaityklas, rausiasi savo gausioje
asmeninėje bibliotekoje, kalbasi su rašytojais, dailininkais, labai
daug skaito. Jau nekalbant apie susitikimus, įvairiopus pokalbius
su pačia dailininke. Jis domisi kūrėjos paveikslais originalais
bei reprodukcijomis, užduoda klausimus sau ir skaitytojui. Esą pamąstykime
visi. Ką galėtų reikšti vieno ar kito paveikslo forma, įvaizdis,
jų ryšys su simboliais daug klausimų pateikia tų paveikslų kūrėjai
Algirdai.
Prieš sėsdamas rašyti, knygos autorius perskaitė
ar pervertė daugiau nei pusantro šimto įvairių knygų, kitų literatūros,
meno šaltinių. J. Pastarnokas, ir šiaip itin daug skaitantis, besidomintis
literatūra, menu, filosofija, santūriai pastebi, kad to žinojimo
labai reikia tik tada gali pasijusti turįs moralinę, dorovinę
teisę kalbėti apie žmogų, mus supantį pasaulį, įvairius reiškinius.
Kitaip tai būtų dirbtina, netikra, negyvybiška. Juk ir A. Karaliūtė
visą gyvenimą mokosi semiasi žinojimo iš tūkstantmečius siekiančios
savos ir kitų tautų praeities, iš knygų, iš gėlės žiedo ir paukščio
čiulbėjimo. Ji su atida ir nerimu kalba apie žmogiškumo esmę. Tai
meilė, tikėjimas, žinojimas, samprotauja menininkė. Harmonijos
savyje bei greta savęs stokojame, norime iš gyvenimo pernelyg daug,
bet patys neturime nei tikslų, nei siekių, nei saiko. Norėdamas
atrasti savo kelią, savąjį idealą, žmogus privalo įdėti daug fizinių
ir dvasinių pastangų. Tačiau tai vargina. Pažiūrėkime į jaunuolius.
Jie viską nori turėti šiandien. Ir kuo greičiau... cituoja autorius
A.Karaliūtę. Tad tie daugiau nei du tūkstančiai dailininkės sukurtų
paveikslų ir yra kantrus, atkaklus, kruopštus, daug dvasinių bei
fizinių jėgų pareikalavęs ir toliau reikalaująs darbas.
Kur, kada ir kaip prasidėjo dailininkės, mąstytojos,
humanistės A.Karaliūtės kūrybos verdenė? klausia knygos autorius
gal pačią menininkę, gal jai Dievo skirtą nuostabųjį Likimą, nors
jis jai ne visada buvo palankus. Ir savo mintį kreipia į Aukščiausiąjį.
Tai ...Visagalis Pasaulio Viešpats, valdantis viską, o viską
Danguje ir Žemėje, Vyriausioji dievybė, gyvybės kūrėjas bei tvarkytojas,
taikos ir draugystės globėjas. Ir ieško tos verdenės ištakų.
Nuo mažų dienų...
Tauragės inžinieriaus Broniaus Karaliaus dukrelių
ir sūnelio vaikystė spurda tarp gyvybės ir mirties bolševikų nacių
bolševikų (komunistų) okupacijų paunksmėje. Mirs tėvas dar jaunas
žmogus, kai Algutei nebus nė septynerių metukų. Mama Marija Turčinskaitė-Karalienė
dvidešimt penkerius metus išgulės ant patalo... Algirda sirgs ir
persirgs daugybe sunkių ligų, kurios paliks vienokias ar kitokias
žymes. Profesionalios medicininės pagalbos niekas niekada nesuteiks...
Mergytė nežinos, kas tai yra ligoninė. Ji pati sau ir gydytoja,
ir medicinos sesuo. Tačiau varguolė žinos, kas yra badas... Žinos,
kokia rūsti ta gyvensena tarnavimas pas svetimus, kad uždirbtų
duonos kąsnį ne tik sau, bet ir Mamelei... Galiausiai parblokš paralyžius...
Negalia... Visam gyvenimui. Ir dar traumos, traumos... rašo
Julius apie menininkės vaikystę ir tolesnes dienas. Tada jų name
nuolat lankosi enkavėdistai mongoliškais veidais, vis ieško tėvo,
jau mirusio. Grasino visą šeimą išgrūsią į Sibirą, jei nepasakys,
kur slepiasi Bronius Karalius. Užtat brolį Eugenijų ištrems dešimčiai
metų...
Nors tai ir neįtikėtina, tomis dienomis Algutė
pamilsta gamtą. Iš gėlių, medžių lapų kuria paukštelius, su sesute
dvynuke Regina iš molio lipdo žmonių, žvėrių figūrėles, sapnų vizijas
perduoda knygos autorius rašytojo Broniaus Jauniškio prisiminimus.
Ir vėliau, jau baigusi vidurinę mokyklą, mokytojaudama Ąžuolijos
pradinėje mokykloje, rinks gėles, jas džiovins, komponuos, grožėsis
žvaigždėmis. Kraupiai žvarbioje vaikystėje, kai saulėtekyje ant
žiedo ne rasos, o kraujo lašas spindės, Algirdos sieloje bręsta
meno pumpuras. Toks Likimas. Kitaip nepasakysi, apibendrina
rašytojas mintį.
Kūryba tai gyvybė
Nutekės šiek tiek laiko. A.Karaliūtė Klaipėdos
mokytojų instituto ir Vilniaus dailės instituto absolventė, pagal
išsilavinimą menotyrininkė. Bet silpnoka sveikata neleido nuolat
lankytis parodose, dalyvauti susibūrimuose, kad patirtus įspūdžius
vėliau atpasakotų, komentuotų žiniasklaidoje. Todėl atsidavė vien
kūrybinei dailininkės veiklai. Vienas pirmųjų tos veiklos barų
knygų iliustravimas. Apipavidalino Maironiui skirtą eilėraščių rinkinį
Ateini iš giesmės, o iš viso iliustravo daugiau nei 40 knygų.
Žvelgdamas į kūrėjos ilistracijas, paveikslus,
knygos autorius stebisi ir žavisi menininkės erudicija, gilia dvasine
nuovoka, žmogaus giluminio pasaulio pažinimu. Ir cituoja A.Karaliūtę:
Sieloje susikaupė tiek daug minties ir jausmo, kad neištvėrusi
ėmiau tapyti. Bet tuomet Dailininkų sąjungos vadovas, dar kažkoks
valdininkas piktai aikčios: Taip elgiasi Karaliūtė. Alegorijos,
vizijos, simboliai. Beatodairiškai neigia socialistinį realizmą
menų meną, Jai geruoju nesibaigs ir panašiai. Bet viena po
kitos įvyksta parodos jų bus daug. Ir darbų daugės, jie vis sodresni,
įsimintinesni.
Įdomus devynių paveikslų ciklas Mano Lietuva,
kuriame atsispindi slogi praeitis. Vienas paveikslų Baudžiavinė
mokykla po skambančiu varpu daraktorius moko vaikus lietuviško
rašto, o šie skaito pasižvalgydami, ar neateina žandarai. O štai
paveikslai Baudžiava, 1863 metų sukilimas, Milžinkapis, 1941-ieji
juodos nakties fone sunkiai slenka į Rytus tremtinių prigrūstas
ešelonas. Kūriniuose Ledo šauksmas, Šiaurės pašvaistė, Neužpūskime
vilties dailininkė jautriai išgyvena tautos kančią tremtinių
likimus. Antai kalinių trikinkė tempia kalinių lavonus, moterys,
suklupusios prie ledo duobės, ant rankų laiko mirusius kūdikius.
J.Pastarnokas, kaip jis pats sako, drįsta supažindinti
skaitytoją su A.Karaliūtės vaizduojamais mitologiniais dievais ir
deivėmis. Remiasi ne vien savo santūriu išmanymu, o labiau pripažintais
šios srities autoritetais etnografe profesore Prane Dunduliene,
istorikais Juozu Brazausku, Vida Kniūraire ir pats apibendrina,
apmąsto pasakytas mintis. Knygoje yra kai kurių mitologinių deivių,
dievų paveikslų reprodukcijos Žemyna, Bangpūtys, Praamžis,
Krūminė, Vakaris, Upinis ir kt. Maža to, autorius pateikia
ir kitokios krypties paveikslų reprodukcijų. Tai savaip interpretuoti
Zodiako ženklai. Be to, prie kiekvieno iš jų įdėti poetės Juditos
Vaičiūnaitės posmai. Autorius tarsi po krislelį deda į savo vietą,
komponuoja savą, literatūrinę kompoziciją, ją paskalsina kai kurių
poetų eilėmis.
Algirdos darbuose visa galerija garbių Lietuvos
ir kitų šalių žmonių portretų: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis,
Vydūnas, Marija Gimbutienė, Aristotelis, Nostradamas, Dantė Aligjeris,
Rabindranatas Tagorė.
Menininkę autorius knygoje veda dar toliau. Tai
senovės Egiptas, jo filosofija. Rašytojas cituoja dailininkę:
Senovės Egipto civilizacija, kultūra ir menas mano sąmoningo
gyvenimo silpnybė. Negaliu praleisti pro akis knygos, žiniasklaidos
straipsnio, televizijos laidos, jei rašoma, pasakojama, rodoma apie
Egiptą. Ji atkuria senovės Egipto gyvensenos atošvaistas, nugrimzdusias
tūkstantmečių Ūkanose, teigia knygos autorius. Dailininkė nutapė
keturiolikos paveikslų ciklą Egiptas, pabrėždama, kad dirbdama
šia tema visuomet atsiremdavo į archeologinių tyrinėjimų išvadas.
Knygos autorius, pateikdamas kitų meno, filosofijos
žinovų išmintį ir savo samprotavimus, svarsto, kokia yra Algirdos
vieta tarp kitų kūrėjų. Jis kalba apie genialiuosius dailininkus
Nikolajų Rerichą, Mikalojų Konstantiną Čiurlionį, Kazį Šimonį ir
klausia, ar A.Karaliūtės kaip menininkės vardas neasocijuojasi
su šių dvasios milžinų kūryba, ar šie kūrybos pasauliai nėra gretintini.
Ir pritardamas šiai minčiai atsako: Tačiau jos kūriniuose regime
savitą būtent Algirdos Karaliūtės pasaulį...
Būtina pasakyti ir tai, kad A.Karaliūtė ne vien
išskirtinio talento dailininkė, bet ir poetė, Lietuvos nepriklausomųjų
rašytojų sąjungos narė. Knygos pabaigos žodyje lituanistė Valė Pastarnokienė
Algirdos poeziją apibendrina taip: Jos kūryba gyvybė viena
vieninga vientisa. O Algirda tarsi papildo: Poezija tai
tapyba žodžiais bei garsų harmonija. Ponia Valė nepiktai paironizuoja:
Pasak baltojo žmonių pavydo: kam Dievas davė, tam ir drėbtelėjo...
Lituanistė pastebi, kad tose eilėse irgi pulsuoja gilūs proto ir
dvasingumo tvinksniai.
Knygą Praeities švytėjimas iliustravo pati dailininkė
A.Karaliūtė. Įspūdingai parengtame leidinyje yra apie 120 spalvotų
ir nespalvotų jos paveikslų reprodukcijų.
Ir visai būtų neteisinga, jei nutylėtume, jog
už knygą Praeities švytėjimas dailininkė A.Karaliūtė ir eseistas
J.Pastarnokas pripažinti dr. Nijolės Bataitytės literatūrinio fondo
(Los Andželas, JAV) įsteigtos rašytojo Stasio Bataičio (1915-1987)
premijos laureatais.
Ši knyga jau šeštoji Juliaus kūrybinėje biografijoje.
O ant jo darbo stalo savo likimo laukia dar viena. Tikriausiai jų
bus ir daugiau.
© 2004 "XXI amžius"
|