Didysis dialogo Bažnyčioje
ir visuomenėje skatintojas
Mindaugas BUIKA
|
Kardinolas Francas Kionigas
|
Kardinolystės stažas 45 metai
Po dvi savaites trukusio gedulingo pagerbimo ateinantį
sekmadienį bus laidojamas kovo 13 dieną miręs vienas seniausių ir
žymiausių Katalikų Bažnyčios hierarchų Austrijoje ir Europoje 98
metų Vienos arkivyskupas emeritas kardinolas Francas Kionigas. Laidotuvių
apeigoms Vienos šv. Stepono katedroje popiežiaus Jono Pauliaus II
vardu vadovaus iš Vatikano atvykęs Kardinolų kolegijos dekanas Tikėjimo
mokslo kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris.
Velionis kardinolas F.Kionigas buvo paskutinis
Kardinolų kolegijos narys, kurį paskyrė dar popiežius Jonas XXIII,
Katalikų Bažnyčią valdęs nuo 1958 iki 1963 metų. Į Kardinolų kolegiją
jis buvo priimtas 1958-ųjų gruodį, taigi F.Kionigo kardinolystės
stažas daugiau nei 45 metai. Yra vienas kardinolas, kuris amžiumi
vyresnis už 99-uosius ėjusį kardinolą F.Kionigą tai pernai savo
100-ąjį gimtadienį paminėjęs italas kardinolas Koradas Bafilė. Tačiau
į Kardinolų kolegiją jis buvo paskirtas vėliau, 1976 metais, jau
popiežiaus Pauliaus VI.
Dabar Kardinolų kolegijoje, kurios narius skiria
Popiežius, yra 191 kardinolas, iš kurių 126 yra jaunesni nei 80
metų ir gali dalyvauti konklavoje. Mirus kardinolui F.Kionigui,
Austrija turi dar du kardinolus dabartinį Vienos arkivyskupą kardinolą
Christofą Šionborną ir buvusį Vatikano archyvų vadovą kardinolą
Alfonsą Mariją Štiklerį, kuriam jau 93 metai.
Aukšti Popiežiaus ir patriarcho vertinimai
Biografai beveik vieningai pastebi, kad kardinolas
F.Kionigas 1978 metais vykusiose Popiežiaus rinkimų konklavose buvo
vienas pirmųjų, iškėlusių ir aktyviai palaikiusių Krokuvos arkivyskupo
kardinolo Karolio Vojtylos (dabartinio popiežiaus Jono Pauliaus
II) kandidatūrą. Jis taip pat buvo viena įtakingiausių II Vatikano
Susirinkimo figūrų, iki galo entuziastingai skleidusių Susirinkimo
mokymą apie dialogą Bažnyčioje ir visuomenėje, apie ekumenizmą ir
bendradarbiavimą tarp skirtingų religijų išpažinėjų.
Jo veiklos spektrą nusako tas faktas, jog kardinolas
F.Kionigas, beveik tris dešimtmečius valdęs Vienos arkivyskupiją,
tuo pat metu (nuo 1965 iki 1981 metų) vadovavo ir Šventojo Sosto
dikasterijai Popiežiškajai dialogo su netikinčiaisiais tarybai.
(Dabar ši struktūra vadinama Popiežiškąja kultūros taryba.) 1985
metais dėl amžiaus atsistatydinęs iš Vienos ordinaro pareigų, -
tuomet kardinolui F.Kionigui suėjo 80 metų, - jis buvo išrinktas
tarptautinio katalikų taikos sąjūdžio Pax Christi vadovu.
Per ilgus ganytojiškos veiklos metus kardinolo
F.Kionigo įspūdingas Kristaus mokslo liudijimas, veikimas taikai
ir susitaikymui siekė toli už jo tėvynės ribų, - rašo popiežius
Jonas Paulius II į Austriją nusiųstoje užuojautos telegramoje. Jis
ypač akcentavo kardinolo paramą Rytų Europos tikintiesiems skaudžiu
žemyno padalijimo laikotarpiu, kai rytinę jo dalį buvo sukaustę
totalitariniai komunistų režimai. Kardinolas F.Kionigas buvo pirmasis
tokio lygio Vakarų Bažnyčios hierarchų, po Antrojo pasaulinio karo
perkirtęs geležinę uždangą ir aplankęs kone visas komunistų valdytas
regiono šalis, tarp jų ir Lietuvą.
Tuo pat metu kaip tiltų statytojas jis buvo pripažintas
Rytų krikščionių Bažnyčios, - pastebėjo Šventasis Tėvas. Tuos kardinolo
F.Kionigo nuopelnus stiprinant ryšius tarp broliškų Bažnyčių pažymėjo
į Vieną pasiųstoje užuojautos telegramoje ir Konstantinopolio ekumeninis
patriarchas Baltramiejus I. Iš tikrųjų šis Vienos arkivyskupas buvo
pirmasis kardinolas, kuris po Romos ir Konstantinopolio nesutarimo,
trukusio šimtmečius, aplankė Stambule tuometį patriarchą Atenagorą
I ir taip pralaužė ledus ekumeninio susitaikymo srovei. Tokie pirmeiviški
kardinolo F.Kionigo darbai, ypač per Vienoje prieš 40 metų jo įkurtą
fondą Pro Oriente, tapo nuolatiniu įkvėpimo šaltiniu naujoms
ekumeninėms iniciatyvoms, pažymėjo patriarchas Baltramiejus I.
Diecezijos sielovadai didžiausias dėmesys
Kardinolo F.Kionigo gyvenimą ir darbus formavo
XX amžius su jo dramatizmo kupinomis permainomis. Jis gimė 1905
m. rugpjūčio 3 d. Varto vietovėje (netoli Rabenšteino), St.Piolteno
vyskupijoje, austrų valstiečių šeimoje. 1927 metais baigęs gimnaziją
pradėjo studijuoti filosofiją ir teologiją Romos popiežiškajame
Grigaliaus universitete. Po studijų 1933 m. spalio 29 d. gavęs kunigystės
šventimus, ėjo parapijos kunigo ir mokyklų kapeliono pareigas savo
gimtojoje diecezijoje. 1936 metais apgynęs teologijos daktaro disertaciją,
St.Piolteno vyskupo buvo paskirtas atsakingu už jaunimo sielovadą.
Antrojo pasaulinio karo ir pirmaisiais pokario
metais dirbo teologijos profesoriumi Kremso kolegijoje ir Zalcburgo
universitete. Savo moksliniuose darbuose daug vietos skyrė senosioms
Rytų ir kitoms nekrikščioniškoms religijoms, o tai vėliau jam padėjo
stiprinant tarpreliginį dialogą. 1947 metais išleido knygą Senasis
Testamentas ir senosios Rytų religijos. Buvo 1951 metais išleisto
fundamentalaus trijų tomų veikalo Kristus ir žemės religijos vyriausiu
redaktoriumi, o 1956-aisiais publikavo Religijos istorijos žodyną.
1952 m. gegužės 31 d. popiežius Pijus XII F.Kionigą
paskyrė St.Piolteno vyskupo koadjutoriumi su įpėdinystės teisėmis.
Po ketverių metų 1956-ųjų gegužės 10 d. to paties Šventojo Tėvo
jis buvo paskirtas Austrijos sostinės arkivyskupu. Vienos diecezijos
ordinaras tradiciškai turi ir kardinolo titulą, todėl popiežius
Jonas XXIII savo pirmojoje 1958 m. gruodžio 15 d. sušauktoje konsistorijoje
arkivyskupą F.Kionigą pakėlė kardinolu.
Dabartinis Vienos arkivyskupas kardinolas Ch.Šionbornas,
iškeldamas savo pirmtako nuopelnus, pažymėjo, jog kardinolas F.Kionigas
buvo ne tik žymus teologas ir tarpreliginio dialogo skatintojas,
ne tik politinis vyskupas, vedęs debatus dėl valstybinių reikalų,
bet pirmiausia savosios diecezijos ganytojas, sielovadai skyręs
didžiausią dėmesį. Jis vizitavo parapijas, įmones, mokyklas, mezgė
asmeninius kontaktus su jaunimu ir dirbančiaisiais, rūpindamasis
jų dvasiniu ugdymu pagal II Vatikano Susirinkimo dvasią. Siekdamas
vidinio atsinaujinimo tikinčiųjų bendruomenėse, didesnio kunigų
ir pasauliečių bendradarbiavimo, 1969-1971 metais kardinolas F.Kionigas
sušaukė Vienos arkivyskupijos sinodą ir jam vadovavo, o 1971-1974
metais visos Austrijos Bažnyčios sinodinį susirinkimą.
Kardinolas F.Kionigas suprato, jog yra svarbu
leisti žmonėms suteikti galimybę iškelti iniciatyvas ir jas įgyvendinti,
kartu randant sutarimą kaip pagrindą bendradarbiauti, - sako Vienos
vyskupas augziliaras Helmutas Kriazlis. Todėl tai, ką mes šiandien
turime atnaujintą dalyvavimą liturgijoje, sąmoningą pasauliečių
atsakomybę, pasirengimą ekumenizmui ir veikimui pasaulyje, yra jo
ganytojiško darbo pasekmė. Bet, augant polemikai dėl II Vatikano
Susirinkimo reformų įgyvendinimo radikalumo, kardinolas F.Kionigas
užėmė aukso vidurio taikinamąją poziciją ir dėl to jam pavyko
išvengti apgailėtinos poliarizacijos, kas buvo būdinga daugeliui
kitų diecezijų Vakaruose.
Parama komunistinių kraštų tikintiesiems
Kardinolas F.Kionigas gerai suprato Bažnyčios
ugdomąjį, formuojantį faktorių visuomenėje, todėl nevengė viešų
pasisakymų socialiniais ir politiniais klausimais. Jo pasisakymai
per radiją ir televiziją iki pat paskutiniųjų gyvenimo metų sulaukdavo
didžiulio dėmesio Austrijos visuomenėje. Religija visuomet yra
susieta su politiniais ir socialiniais klausimais, nes tie patys
žmonės yra tikintieji, o kartu ir savo valstybės piliečiai, - kalbėjo
kardinolas F.Kionigas 2002 metų rudenį Vienoje vykusiame Europos
verslininkų ir pramonininkų suvažiavime. Bet jis perspėjo, kad religijos
ir politikos negalima supainioti, nes dėl to neišvengiami pavojai
ir galimos tragedijos.
Kardinolo nuomone, Bažnyčia ypač turi nuošaliai
laikytis nuo vadinamosios partinės politikos, kad būtų išvengta
pasitaikiusių klaidų. Bažnyčia, žinoma, pasilieka teisę vertinti
partijos politiką, kiek ji atitinka krikščionių socialinį mokymą
ir moralines nuostatas. Šis santykis demokratijos sąlygomis gana
nevienareikšmiškas: pavyzdžiui, tradicinės kairiosios partijos savo
socialinio teisingumo ideologija yra artimos Bažnyčiai, tačiau gyvybės
gynimo ir šeimos politikos klausimais Bažnyčios magisteriumą labiau
atitinka dešiniųjų partijų programos.
Laikydamasis šios pusiausvyros strategijos kardinolas
F.Kionigas stengėsi, kad būtų įveiktas anksčiau būdingas Bažnyčios
priešiškumas socialdemokratijai, kuri Vakaruose, ypač Austrijoje,
taip pat suko nuosaikumo keliu. Dėl šios susitaikinimo politikos
kardinolas F.Kionigas kartais neteisingai buvo vadinamas raudonuoju
kardinolu, ir toks apibūdinimas bei nesupratimas jį skaudino. Kitoks
jo nusistatymas buvo kaimyninėse Rytų Europos šalyse valdžiusių
komunistinių režimų, kurie persekiojo tikinčiuosius, atžvilgiu.
Vykdydamas popiežiaus Jono XXIII, vėliau Pauliaus
VI vadinamąją ostpolitik, kardinolas F.Kionigas, oficialiais ir
neoficialiais kanalais bendraudamas su Rytų Europos šalių ganytojais
bei valdžios atstovais, siekė išvesti vietinę Bažnyčia iš izoliacijos
ir užtikrinti bent minimalią tikinčiųjų bendruomenių egzistenciją.
Pirmą kartą geležinę uždangą jis kirto 1960 metų vasarą, kai vyko
į Zagrebo arkivyskupo kardinolo Aloyzo Stepinačo laidotuves. Patekęs
į avariją, tikslo nepasiekė ir po sunkaus sužeidimo gydydamasis
tuometės Jugoslavijos ligoninėje bei žvelgdamas į palatoje ant sienos
kabėjusį diktatoriaus Broz Tito portretą (Austrijos ligoninių palatose
kabo kryžiai) kardinolas F.Kionigas pasižadėjo suteikti įmanomą
paramą komunistinių kraštų katalikams.
Popiežiaus Jono XXIII prašymu, 1963 metų balandį,
nuvykęs į Budapeštą, jis aplankė JAV ambasadoje politinį prieglobstį
radusį Vengrijos kardinolą Jozefą Mindsentį. Vėliau, po sunkių derybų
skaudama širdimi sutikęs išvykti iš savo tėvynės, kardinolas J.Mindsentis
apsigyveno Vienoje. Kardinolas F.Kionigas užmezgė kontaktus ir su
tuomečiu Krokuvos arkivyskupu kardinolu Karoliu Vojtyla, suvokdamas,
kokią istorinę reikšmę Rytų Europai turėtų jo išrinkimas Popiežiumi
1978 metų konklavoje. Pagaliau Sovietų Sąjungoje į valdžią atėjus
perestrojkos iniciatoriui Michailui Gorbačiovui, kaip tik Vienoje,
tarpininkaujant kardinolui F.Kionigui, dar 1985 metais pradėtos
slaptos derybos su sovietais dėl 1946-aisiais uždraustos Ukrainos
Rytų Katalikų Bažnyčios legalizavimo. Dėl šių derybų ukrainiečiai
katalikai laisvę buvusioje Sovietų Sąjungoje atgavo 1989-ųjų lapkričio
pabaigoje, tai yra dar prieš Ukrainos nepriklausomybės paskelbimą.
Veritatem facientes in caritate
Su ukrainiečiais Rytų apeigų katalikais paminėtas
dar vienas būdingas kardinolo F.Kionigo gyvenimo ir veiklos epizodas
parama prieglobsčio pasiprašiusiems pabėgėliams. Kai Lenkijos
komunistų diktatorius generolas Voicechas Jaruzelskis 1980 metais
įvedė šalyje karinę padėtį, Austrijoje prieglobsčio pasiprašė tūkstančiai
iš Lenkijos pasitraukusių ukrainiečių unitų. Kardinolo F.Kionigo,
kuris iki 1986 metų ėjo ir Austrijoje gyvenančių Rytų apeigų katalikų
ordinaro pareigas, rūpesčiu ši parama pabėgėliams buvo austrų dosniai
suteikta. Vienoje iki šiol veikia Kardinolo Franco Kionigo paramos
namai, kuriuose gyvena keli šimtai įvairių etninių grupių ir tikybų
pabėgėlių šeimų. Visiškai neseniai, praėjusių metų gruodį, kardinolas
F.Kionigas dar viena vieša kalba parėmė naują Egzistencijos garantijų
pabėgėliams iniciatyvą.
Yra žinomas ir konkretus kardinolo F.Kionigo paramos
pabėgėliams atvejis, kai jis į arkivyskupo rūmus priėmė gyventi
iš Vietnamo pasitraukusių žmonių šeimą. Tai atsitiko maždaug prieš
dvidešimt metų, kai iš šios komunistų valdomos Pietryčių Azijos
šalies nedideliais laiveliais ar tiesiog valtimis į vandenyną išplaukė
tūkstančiai laisvės ieškančių žmonių. Šių žmonių tragiška būklė
piratų išpuoliai ir gamtos stichija atkreipė didelį tarptautinį
dėmesį, ir Austrijos Caritas ėmėsi iniciatyvos jiems padėti. Vienas
pirmųjų pavyzdį parodė pats Vienos arkivyskupas, nepaisydamas kai
kurių aplinkinių prieštaravimų, savo rezidencijoje apgyvendinęs
vietnamiečių šeimą su trimis vaikais. Netrukus jau Vienoje gimė
ir ketvirtasis kūdikis.
Nors kardinolas F.Kionigas, valdydamas beveik
du milijonus tikinčiųjų turinčią arkivyskupiją, buvo labai užimtas,
tačiau priimtos pabėgėlių šeimos vaikais rūpinimosi kaip tikras
senelis. Jis netgi liepė arkivyskupijos rūmų kieme įrengti smėlio
dėžę, kad vaikai turėtų kur žaisti. Vėliau tuos vaikus jis pasiimdavo
vasaros atostogoms į užmiesčio rezidenciją Forarlbergeryje. Šeimos
tėvas Ngujen Van Tinas buvo įdarbintas arkivyskupijos spaustuvėje.
Susisiekęs su Tailando sostinės Bonkoko arkivyskupu, kur buvo vietnamiečių
pabėgėlių stovykla, kardinolas F.Kiongas į Vieną atgabeno ten gyvenusius
kitus šeimos giminaičius ir pirmiausia vaikų išsiilgtą senelę.
Sužavėtas tokio krikščionių gerumo Ngujen Van
Tinas paprašė jį ir šeimą, kurie buvo budistai, pakrikštyti. Tačiau
kardinolas F.Kionigas iš pradžių į tai žiūrėjo rezervuotai, nes
nenorėjo, jog atrodytų, kad rūpinimasis būtų krikšto sąlyga. Kada
vietnamiečių pabėgėlių šeima vis dėlto pasikrikštijo, o tėvai priėmė
ir Santuokos sakramentą, sveikindamas juos kardinolas rado pagarbos
žodžių ir budizmo religijai. Jam atsistatydinus, vietnamiečiams
buvo suteiktas atskiras butas Vienoje, kur tėvai gyvena iki šiol.
Suaugę jų keturi vaikai du broliai ir dvi seserys jau gyvena
savarankiškai. Jie visi dalyvaus savo geradario laidotuvėse, o viena
sesuo per laidotuvių šv. Mišių liturgiją skaitys prie altoriaus
maldavimus.
Rūpinimasis pabėgėliais tiksliai nusako kardinolo
F.Kionigo vyskupišką devizą: Veritatem facientes in caritate (Tiesą
įgyvendinti meilėje).
© 2004 "XXI amžius"
|