Mįslė ant ratukų
Kun.Kazimieras Ambrasas, SJ
|
Marius Viluckas kviečia
į savo darbų parodą
Eglės galerijoje Kaune
|
|
Arkivyskupas Sigitas
Tamkevičius apžiūri
Mariaus Vilucko darbus
Ričardo ŠAKNIO nuotraukos |
Nuo apsemtų, kaip akys mato, liūliuojančių Neries
ir Nemuno vandenimis pakrančių akys nejučiomis nuklysta jau spėjusiomis
kur ne kur prasausti pašalėmis, spėjusiomis per vieną kitą lietingą
dieną prarasti sniego kauges, iš kurių beliko žiupsneliai pajuodusių,
peržiem sniego kalnuose tūnojusių puvėkšlių saujos, vaikų numesti
sužliugę popiergaliai. Bet netrukus negailestingos geltonais žaketais
apsitaisiusios dvikojų miesto skruzdėlių etatinių savivaldybės
tarnautojų tvarkytojų ilgakotės šluotos ir tuos paskutinius vėpūtiniais
pasidabinusios žiemos statinius nušluos į šiukšliadėžes... Senamiesčio
gatvele netrunki pasiekti vieną garsesnių šios miesto dalies Raguvos
gatvelės 9- 2, kur iškaba liudija, kad čionai Eglės galerija,
kuri maloniai kviečia aplankyti Mariaus Vilucko parodą, veikiančią
iki balandžio 10 dienos. Pro jos stiklines duris matai nedidelį
parodos plotą, pilną prisikimšusį jaunų ir žilų žmonių. Tačiau labiausiai
dairaisi tos parodos autoriaus. Gal šis žilaplaukis, vešliais
ūsais, romiomis, tarsi Senojo Testamento patriarcho akimis šešiasdešimtmetis
vyriškis. Ne, Marius ne toks. O gal šis, su kamera besišvaistąs
aukštaūgis? Kur tau? Marius negali kameros savo rankose laikyti.
Jis nuo mažens negali net rankos pakelti, net pasisveikinti. O gal
tada šis kampe stovįs ir į vieną ikoną įsistebeilijęs lieknas, žydraakis
jaunuolis? Kur tau? M. Viluckas, gimęs Palangoje 1975 metais, bet
nė vieno žingsnio savo kojomis per visą savo kone trisdešimtmetį
nėra žengęs vyras. Jis štai sėdi šio nedidelio dailės salono viduryje
ant vežiojamos invalido kėdės ir ramiai kalbasi su Kauno arkivyskupu
Sigitu Tamkevičiumi, SJ, kuris, pakalbėjęs kelias minutes su parodos
autoriumi, išbėga, nes jam už kelių minučių tiesioginė laida per
Vilniaus radiją. Marių kalbina pažįstami ir nepažįstami, žurnalistai
ir paprasti parodos lankytojai, bičiuliai, draugai, iš kurių vienas
kitas, arčiau pažįstamas, norėdamas parodyti palangiškiam svečiui
šilumos, priglaudžia savo galvą prie jo besišypsančio veido ar maloniai
prisiliečia prie jo įraudusių, tiesiog kaip niekada purpurinių skruostų...
Pasieniais išsirikiavę įvairaus amžiaus ir profesijų žmonės stoviniuoja
prie septynių šio neįgalaus, bet nepaprastai darbštaus vyro Evangelijos
temomis nutapytų paveikslų. Nežinomi Dievo keliai. Tikrai nežinomi.
Dievas iki 1990 metų Mariui nerūpėjo. Jis apsiėjo be Jo. Tačiau
staiga dvidešimt penkerių metų sulaukęs vyras Kūrėją surado. Gal,
tiesą pasakius, - Dievas Marių surado. Žinoma, tik jiedu abudu galėtų
išsamiai ir tiksliai į šį klausimą atsakyti.
Šiam tikslui, kad geriau Viešpatį pažintų, Marius,
negalėdamas į savo rankas paimti net knygos, išmoko ne tik prancūzų,
bet ir lotynų kalbą, pradėjo tapyti, ypatingai pamėgo ikonas, kurių
gili prasmė, tos slaviškos, graikiškos raidės jam labai reikšmingos.
Kai iš toliau atsitraukęs žvelgi į patį Marių ir stebi jo sukurtą
septynių Kristaus kančios paveikslų seriją Pasija, matai, kad
šis žmogus ne tik prasmingai, giliai, plačiai, bet ir vaisingai
pajuto pats, bet pačiose sielos gelmėse ją išgyveno. Tai tarsi liudija
mūsų istoriją jo paveiksluose išmėtytos žmonių galvos - daugelio
mūsų brolių ir sesių skaudus likimas, kuriomis išmarginti ne tik
mūsų istorijos puslapiai, nuženklintos kryžiais pakelės, bet ir
mūsų širdyse įsispaudusios ir dar daugeliui neužgijusios skriaudos
ir žaizdos, kurios tarsi koks kasdienos reiškinys, giluminis Mariaus
simbolis, lydi jį patį, kai jis, nepaisydamas savo nuolatinės, įkyrios
negalės (jie, visi trys broliai, iš kurių jau vienas miręs, serga
nepagydoma raumenų atrofija), mato gyvenimo prasmę, moka kūrybiškai
leisti laiką, sugeba bendrauti su daugybe lankytojų, kurie dažnai
peržengia jų namų slenkstį Palangoje, kaip blaiviai ir optimistiškai
žvelgia į dabartį ir ateitį. Šio gyvybingumo, blaivumo, gerumo,
šilumos gali pavydėti ne tik didžiuma mūsų jaunuolių, bet ir kone
visi mūsų valdininkai ir ypač partijų, organizacijų, daugelis išsikvėpusių,
susipriešinusių, nežinia, kuria linkme norinčių mūsų Respublikos
vežimą pasukti, valdžios atstovų. Kaip jie turėtų iš tų dviejų bekojų,
berankių, mirtinos ligos pasmerktų ir prie vežimėlių prikaustytų
brolių pasimokyti tikėjimo, pasitikėjimo, atlaidumo, kūrybiškumo
ir nepaprastos giedros. Žvelgi į tuos beribės kančios septynis ir
visus kitus, taip rūpestingai atgabentus iš Palangos, čionai taip
šventiškai surikiuotus jų kūrinius - paveikslus, ir negali suprasti:
kaip ir kiek gali žmogų sutvirtinti, įtikinti, įprasminti, padaryti
ryžtingą t i k ė j i m a s. Kokią jėgą turi šio berankio, bekojo
vyro teptukas, kurio kiekvienas brūkšnis, kiekvienas potėpis, spalvinė
gama, kiekvienos ikonos mažiausia detalė kalbėte kalba, bylote byloja,
rodyte rodo ir liudija žiūrėkite, ką gali DIEVAS per bejėgį, invalidą,
tą mažų mažiausiąjį brolį, jei tik šis ryžtasi darbui, lavina ir
naudoja savo gabumus, prasmingai pagal Kūrėjo valią juos naudoja
. Man, vaikščiojančiam po šių dviejų nedidelių salių plotą, darosi
gėda dėl kiekvienos veltui praleistos dienos, valandos, minutės
ir sekundės, kai neišnaudojau jų kitų labui, kai kokio puslapio
ar straipsnio neparašiau, neperskaičiau geros knygos, neaplankiau
ligonio, nepaguodžiau vargšo, nesukasiau darže lysvės ar nepasodinau
medžio, kurio kelmą jau kelinti metai vis rengiuosi iškasti, bet
vis nesurandu laiko. Mane Marius išmokė daugiau negu šimtas knygų.
Kai girdžiu jo ramų balsą, kai matau jo geras akis, noriu švelniai
ranka paglostyti jo žvilgsnį ir garsiai padėkoti: dėkui tau, Mariau,
kad esi ant tų ratukų, nepavargstantis mūsų tautos kūrybinių galių
ir naujų turtų daugintojau, pasiryžėli, kupinas ryžto ir optimizmo
palangiški. Savo ryžtinga veikla ir darbu sakyk gražiausią pamokslą
mūsų tautai, ragink atgimti, tikėti, pakilti ir, peržengus nesantarves,
susiskaldymus, kvailystes ir rietenas, žengti tiesiu keliu į vienybę...
Žiūriu, Mariau, į greta tavęs stovinčią Gabiją, su kuria tu nori
šią vasarą sukurti šeimą, ir džiaugiuosi, kad judu sutariate, kad
galite gerbti vienas kitą, kad galite kartu rasti bendrą kalbą,
kad Gabija išmoko ir mokosi kentėti ir kurti su tavimi, kad pajėgia
ir nori tave suprasti. Būkite pavyzdys visoms šeimoms. Dieve, duok
judviem sutartino gyvenimo, kurio dažnai karčioje patirtyje išauga
didžiuliai, gražūs ir našūs vaisiai, kuriais neretai minta kartų
kartos ir tokių žmonių vardų neužmiršta itin užmarši istorija...
Žengiu per Eglės galerijos ką tik pakeistą slenkstį, lipu žemyn
keliais naujais mediniais laiptais ant gatvės grindinio, sutinku
žmogų, besiklausantį paskutinių žinių: Vėl mūsų partijos nesutaria...
Kaip būtų gerai, kad tie besivaidijantys krikščioniškų partijų vadai
užeitų į šią galeriją, pažiūrėtų, ko Kristaus kančia mus moko, kokia
kūrybinga mūsų tauta. Iš tokių autorių ir tokio meno tesimoko mūsų
politikai, vaikai, jaunimas, visa Lietuva. Beviltiškume surasti
didžiausią viltį, bejėgiškume surasti didžiulę jėgą, beribiame beprasmiškume
surasti didžiausią prasmę, kuri atvestų prie Didžiojo Kentėtojo
kojų, kad išmoktume ir suprastume, kad nėra nė vienos aukos, nė
mažiausios kančios, nė mažiausio beprasmiško mosto, kurį leidžia
ir kurį skiria mums Didysis, ant Kryžiaus už mus pakibęs Menininkas,
Auka ir Aukotojas...
Sutemos dengia gatves, maišydamosi su paskutiniais
šio vakaro lašais, kurie, nutiškę ant grindinio, plauna jį nuo paskutinių
nuo žiemos likusių drumzlių. Ak, kad jos nuplautų ne tik grindinio,
bet ir mūsų tautos, partijų, Seimo narių ir svarbiausiųjų bei įtakingiausiųjų
Tėvynės vyrų sąžines... Tebūna jos švarios, tokios švarios, kaip
to berankio Palangos dailininko preciziškai nutapytos ikonos, kurių
glotnus paviršius, darnios spalvos ir ramus, gilus jų turinys stebuklingai
ramina pačias neramiausias sielas, atgaivina patį labiausiai nualintą
žvilgsnį, sutelkia pačias labiausiai po žemiškas smulkmenas išsibarsčiusias
padrikiausias sielas. Išgyventos asmeniškos kančios, apsčiai pasiėmusi
gilios ramybės kūrybiška siela gali nuraminti pačias agresyviausias
širdis. Tebūna kiekvieno meno kūrinio tokia gili prasmė: maitinti
širdis ir sielas ne prie stalo, bet prie Kūrėjo kojų dvasiniu maistu...moko
alsuoti gerumu ir grožiu...
© 2004 "XXI amžius"
|