|  
			  Paskelbta nauja Popiežiaus  
			  atsiminimų knyga  
Mindaugas BUIKA  
            
               
                  | 
			   
               
                |  
                   
Karolis Vojtyla 1958 metais 
  
nominuotas Krokuvos   
vyskupu augziliaru  
		     |    
               
                  | 
			   
               
                |  
                   
Popiežius Paulius VI  
  
47 metų arkivyskupui   
Karoliui Vojtylai 1967 m.   
birželio 28 d. Romoje   
vykusioje konsistorijoje   
uždeda kardinolo kepurę  
		   
		 | 
	        
	     
			 Kaip jau buvo pranešta, gegužės 18 dieną, minint popiežiaus 
			  Jono Pauliaus II 84-ąjį gimtadienį, knygynuose pasirodė jo nauja 
			  autobiografinė knyga Kelkimės, eikime. Šioje knygoje, išleistoje 
			  lenkų, italų, vokiečių, prancūzų ir ispanų kalbomis (netrukus turėtų 
			  pasirodyti ir angliškas bei portugališkas leidimas), Šventasis Tėvas 
			  apžvelgia ir įvertina savo vyskupiškos tarnystės dvidešimtmetį, 
			  pradedant jo paskyrimu Krokuvos vyskupu augziliaru 1958-ųjų vasarą 
			  ir baigiant išrinkimu į šv. Petro sostą 1978 metų spalį.  
Atsiminimų knygos originalus pavadinimas Kelkimės, eikime yra Jėzaus žodžių (Mk 14, 42), kuriais jis žadina Getsemanės sode užsnūdusius apaštalus prieš lemtingąjį Išganytojo gyvenimo etapą  išdavystę, kančią, mirtį ir prisikėlimą, citavimas. Tuo pačiu Popiežius, nepaisydamas savo metų naštos ir ligotumo bei Bažnyčią ištikusių išbandymų trečiojo tūkstantmečio pradžioje, kviečia brolius vyskupus ir visus geros valios žmones su optimizmu žvelgti į ateitį. Žinant, kad Dievas vadovauja žmonijos istorijai, visi sunkumai kelyje į išganymą gali būti įveikti, ir pasitaikančios išdavystės tik patvirtina galutinę tiesos pergalę. 
 
Atsiminimų ir apmąstymų knygos pristatyme buvo patvirtinta, kad Jonas Paulius II ją rašė - iš dalies pats ranka, iš dalies diktavo  nuo 2003 metų kovo iki rugpjūčio mėnesio. Pernai Popiežius minėjo savo vyskupystės 45-ąsias metines ir pontifikato 25-mečio jubiliejų, todėl buvo laukiama, kad memuarai pasirodys kaip tik tuo laiku. Kaip žinoma, Šventasis Tėvas, minėdamas savo kunigystės auksinį jubiliejų, 1996 metais išleido pirmąją autobiografinę knygą Dovana ir paslaptis. Didelis jo užimtumas, naujos knygos Kelkimės, eikime redagavimas ir papildymas nulėmė tai, kad apie 200 puslapių turintis veikalas buvo paskelbtas tik 2004 metų gegužę. 
 
			 Ne tik popiežiaus Jono Pauliaus II magisteriumo 
			  dokumentai, ypač enciklikos, bet ir publicistika bei meninė kūryba 
			  susilaukia pasaulyje didžiulio susidomėjimo. Štai prieš dešimt metų 
			  išleista jo knyga Žengiant per vilties slenkstį, kurios pagrindu 
			  buvo duotas platus interviu italų žurnalistui Vitorijui Mesoriui, 
			  daugeliu kalbų jau per 50 leidimų pasiekė net 20 milijonų egzempliorių 
			  tiražą. Taip pat milijonais egzempliorių buvo išplatinta ir 2002 
			  metais pasirodžiusi Popiežiaus poezijos knyga Romos triptikas. 
			  Pristatydamas naująją knygą Kelkimės, eikime, Vatikano spaudos 
			  centro direktorius Choakinas Navaras Valsas pastebėjo, kad Popiežius 
			  mėgsta rašyti ir kad ateityje galima laukti pasirodant jo naujų 
			  kūrinių ir atsiminimų.  
			 
			 
			
Taip pat buvo atkreiptas dėmesys, kad naujosios knygos stilius, nepaisant svarstomų temų rimtumo ir solidumo, yra paprastas ir nesunkiai skaitomas daugumos žmonių. Šventasis Tėvas nevengia asmeninių pastebėjimų ir detalių bei jam būdingo humoro. Jis pasakoja, jog kada Lenkijos primas kardinolas Stefanas Vyšinskis jam, 38 metų kunigui, pranešė apie paskyrimą Krokuvos vyskupu augziliaru, jis bandė prieštarauti, nes šioms pareigoms buvo pernelyg jaunas. Tačiau kardinolas S.Vyšinskis jam tada atsakė: Netrukus iš šio trūkumo tu būsi išvaduotas. 
 
Atsiminimuose rašoma, kad tuometis Krokuvos arkivyskupas Eugenijus Baziakas savo naująjį augziliarą vyskupą K.Vojtylą diecezijos kunigams pristatė taip pat gana linksmai: Habemus Papam (Turime Popiežių). Ši lotyniška frazė visuomet pasakoma Romos Šv. Petro aikštėje iškilmingai pristatant konklavoje ką tik išrinktą naująjį šv. Petro įpėdinį. Taigi, žinant vėlesnius įvykius, galima pasakyti, kad tie (arkivyskupo E.Baziako) žodžiai buvo tiesiog pranašingi, - rašo Jonas Paulius II. 
 
Jo autobiografinė knyga reikšminga tuo, kad, analizuojant K.Vojtylos, kaip vyskupo ir kardinolo, veiklą Krokuvoje, galima didele dalimi rasti šaknis tų bruožų, kurie vėliau tapo ryškūs pontifikato metais. Pavyzdžiui, Jono Pauliaus II pasaulinių jaunimo dienų iniciatyvos ir puikus gebėjimas bendrauti su jaunais žmonėmis buvo išugdytas ganytojo darbo tėvynėje laikotarpiu, kai jaunimo sielovada buvo Krokuvos ordinaro prioritetas. Be to, galima pripažinti, kad dabartinio Popiežiaus charizmatinis gebėjimas valdyti ir sujaudinti tikinčiųjų minias susiformavo Krokuvoje, kai jis didžiąsias liturgines iškilmes, piligrimystes, Corpus Domini procesijas panaudojo faktiškai bažnytinei rezistencijai prieš totalitarinį komunistų režimą. 
 
Knyga Kelkimės, eikime leidžia pažvelgti  atidžiau į šį svarbų Katalikų Bažnyčios  Lenkijoje etapą ir atitinkamus būsimojo Popiežiaus veiksmus. Tai nėra komunizmo analizė, bet aprašymas kasdienės konfrontacijos su komunistų valdžia. Ir tai buvo labai kovinga situacija, - aiškina italų Montadori leidyklos generalinis direktorius Džianas Artūras Feraris. Ši viena didžiausių Italijos leidyklų gavo visas teises leisti Popiežiaus knygą pasaulyje (išskyrus Lenkijoje, kur leidybos teisės suteiktos vietinei Stanislavo leidyklai). Dalis pajamų, gautų iš, matyt, vėl bestseleriu tapsiančios knygos Kelkimės, eikime, bus nukreipta į Popiežiaus žinioje esantį labdaringą fondą.
 
Beje, kai kurios Jono Pauliaus II pontifikato ypatybės savo ištakų K.Vojtylos, kaip Krokuvos arkivyskupo, veikloje dar neturėjo, jos išsivystė vėliau. Tai pasakytina apie Popiežiaus pareikštas mea culpa dėl istorinių dalies Bažnyčios narių klaidų. Šitaip interviu Italijos savaitraščiui LEspresso gegužės viduryje aiškino artimas Šventajam Tėvui žmogus, Krokuvos Tygodnik Powszechny redaktorius  kunigas Adamas Bonieckis. Komunistų valdymo laikais Lenkijos, kaip ir kitų Rytų Europos šalių katalikai tik gynėsi nuo valstybinio ateizmo. Todėl bet kokia savikritika tuo metu būtų buvusi naudinga priešui, tai yra komunistų valdžiai.
 
			 Pirmaisiais Jono Pauliaus II pontifikato metais tęsiantis 
			  šaltajam karui, nemažas dėmesys dar buvo skiriamas Bažnyčios šventumo 
			  įvaizdžiui. Tačiau ilgainiui, ypač rengdamasis apaštaliniams vizitams 
			  į Afriką ir Lotynų Ameriką bei atidžiai studijuodamas istorinę praeitį, 
			  Popiežius iš naujo ėmėsi įvertinti tamsiuosius krikščionybės istorijos 
			  puslapius,  pavyzdžiui, vergų prekybą, - pareikšdamas viešą apgailėjimą 
			  dėl šių ir daugelio kitų nusikaltimų.  
 
			
Kadangi knygoje Kelkimės, eikime, nors ir neprilaikydamas chronologinės tvarkos, Šventasis Tėvas pirmiausia aptaria savo vyskupiškos tarnybos patirtį, tai šis veikalas ypač turėtų sudominti pasaulio vyskupus. Mano manymu, ši knyga yra nepaprastai įdomi vyskupams, - pastebėjo atsiminimų  pristatyme dalyvavęs Vyskupų kongregacijos prefektas kardinolas Džiovanis Batista Re.  Jonas Paulius II moko juos, ką reiškia būti vyskupu, ir moko remdamasis savo patirtimi. Jis parodo, kokiu keliu jie turi eiti per evangelinį, žmogišką ir skaidrų veikimo būdą. Jo nuomone, būtent dėl to ir pasauliečiams bus įdomu skaityti šią knygą, nes jie nori suprasti tai, kas vyksta vyskupo širdyje.
 
Pats Popiežius savo atsiminimų knygos įžangoje taip pat prisipažįsta turįs viltį, jog žmonės, skaitydami ją, geriau suvoks, koks įtemptas ir sunkus yra uolaus vyskupo darbas, kartu teikiantis vidinį dvasinį pasitenkinimą ir džiaugsmą. Tuo tarpu savo broliams vyskupams Jonas Paulius II pataria kiek įmanoma labiau asmeniškai pažinti jiems patikėtos tikinčiųjų kaimenės narius ir būdingą ganytojo veiklą  parapijų vizitavimą, ligonių ir vargšų lankymą, išpažinčių klausymą ir pamokslavimą  papildyti intelektualiniu lavinimusi, godžiu skaitymu, bendravimu su mokslininkais ir ekspertais bei visažiniais žiniasklaidos atstovais. 
 
Minėtame interviu italų spaudai kunigas A.Bonieckis pabrėžia buvusio Krokuvos arkivyskupo atvirų durų politiką, kad ganytojo rezistencija buvo atvira visiems  kunigams ir pasauliečiams, kurių kiekvienas buvo svetingai priimamas ir išklausomas. Kartą ar du kartus per mėnesį arkivyskupas K.Vojtyla vakarais rengdavo susitikimus su savo draugais intelektualais iš savaitraščio Tygodnik Powszechny, žurnalo Znak, Jogailos universiteto. Komunistinė saugumo policija laikė šiuos susitikimus labai pavojingais, įvairiais būdais stengėsi izoliuoti ganytoją, tačiau to padaryti nepavyko. Atsiminimų knygoje Šventasis Tėvas šiltais žodžiais atsiliepia apie Krokuvos laikotarpio draugus ir patarėjus  vyskupus, kunigus ir pasauliečius, pamini daugelio jų pavardes. 
 
Pagaliau amerikietis Džonas Tevis iš CNS ir kiti komentatoriai, apžvelgdami naująją popiežiaus Jono Pauliaus II autobiografinę knygą, nurodo jo pabrėžtą pusiausvyros tarp valdymo ir tarnavimo svarbą vyskupo veiklai. Ganytojo autoritetas priklauso vyskupui, tačiau svarbu, kaip jis tai įgyvendina, ir čia reikalinga tam tikra pusiausvyra. Jeigu vyskupas tik sako, kad jis vienas turi teisę įsakinėti ir spręsti, arba atvirkščiai  kad jis privalo tik tarnauti, tai kažko trūksta: vyskupas turi tarnauti valdydamas ir valdyti tarnaudamas. 
 
			 Jonas Paulius II atsiminimų knygoje prisipažįsta, kad dėl 
			  savo būdo bruožų jis galbūt buvo pernelyg švelnus ir kad reikėjo 
			  būti griežtesniam bei rodyti didesnę valdžią reaguojant į galimus 
			  pažeidimus. Vis dėlto, kaip Krokuvos arkivyskupas, jis stengėsi 
			  nuosekliai priimti visus sprendimus kolegialiai, pasikonsultuodamas 
			  su vyskupais augziliarais ir kitais patarėjais bei žvelgdamas į 
			  iškilusias problemas pirmiausia tikėjimo požiūriu. Aptardamas įsimintinus 
			  ganytojiškos veiklos pavyzdžius, Jonas Paulius II tarp kitų nurodo 
			  Milano arkivyskupą emeritą kardinolą Karlą Mariją Martinį dėl jo 
			  katechetinės veiklos miesto katedroje ir asmeninio bendravimo su 
			  tikinčiaisiais, taip pat jau mirusio vietnamiečio kardinolo Fransua 
			  Ksavjero Ngujen Van Tuano pasiaukojimą atsispiriant komunistų režimo 
			  represijoms.  
			   			
			 Ryškesni popiežiaus Jono Pauliaus II (Karolio Vojtylos) 
			   
			  vyskupiškos tarnystės Krokuvoje  
			  dvidešimtmečio momentai:  
			 1958 m.  popiežius Pijus XII 38 metų kunigą Karolį 
			  Vojtylą nominuoja Krokuvos vyskupu augziliaru. 76-ojo vietos vyskupo 
			  konsekracija Vavelio katedroje įvyksta rugsėjo 28 dieną.  
			 1960 m.  vyskupas K.Vojtyla apgina doktoratą Liublino 
			  katalikų universitete. Disertacija skirta Makso Šėlerio (1874-1928) 
			  filosofijai.  
			 1962 m.  vyskupas K.Vojtyla dalyvauja II Vatikano 
			  Susirinkimo pirmojoje sesijoje. Vėliau jis dalyvaus visuose Susirinkimo 
			  posėdžiuose (1962-1965), iš esmės prisidėdamas prie dokumentų rengimo. 
			 
			 1964 m.  popiežius Paulius VI vyskupą K.Vojtylą paskiria 
			  Krokuvos arkivyskupu metropolitu. Kovo mėnesį įvyksta jo iškilmingas 
			  ingresas į Vavelio katedrą.  
			 1965 m.  nepaisant Lenkijos komunistų valdžios nepasitenkinimo, 
			  pirmiausia arkivyskupo K.Vojtylos pastangomis lenkų vyskupai pasirašo 
			  istorinį susitaikymo laišką su vokiečių vyskupais.  
			 1966 m.  Krokuvos arkivyskupija tampa vienu pagrindinių 
			  centrų Lenkijos Katalikų Bažnyčioje iškilmingais dvasinio atsinaujinimo 
			  renginiais, minint tautos krikšto tūkstantmetį (966-1966).  
			 1967 m.  popiežius Paulius VI 47 metų arkivyskupą 
			  K.Vojtylą pakelia kardinolu. Kardinolų konsistorija ir insignijų 
			  įteikimas įvyksta Romoje birželio 28 dieną.  
			 1969 m.  kardinolas K.Vojtyla aplanko Krokuvos priemiesčio 
			  žydų sinagogą. Jis paskelbia savo pagrindinį filosofinį veikalą 
			  Asmuo ir veikimas.  
			 1971 m.  kardinolas K.Vojtyla išrenkamas į pasaulio 
			  vyskupų sinodų Generalinę tarybą.  
			 1972 m.  jis inauguruoja Krokuvos arkivyskupijos diecezinį 
			  sinodą, kuris tęsėsi septynerius metus, tapdamas nepaprastai reikšmingu 
			  bažnytinio gyvenimo atnaujinimo etapu. Komunistų režimui uždraudus 
			  spausdinti sinodo dokumentus, jie yra leidžiami ir dauginami privačiai, 
			  įtraukiant daugybę tikinčiųjų, kuriems tai tampa tikra krikščioniškojo 
			  ugdymo mokykla.  
			 1973 m.  kardinolas K.Vojtyla, kurio sielovadinė veikla 
			  įgyja tarptautinį pripažinimą, gavęs gausius kvietimus, lankosi 
			  Prancūzijoje, Belgijoje, kitose Europos šalyse, taip pat Australijoje, 
			  Naujojoje Gvinėjoje, Filipinuose.  
			 1974 m.  kardinolas K.Vojtyla popiežiaus Pauliaus 
			  VI kvietimu vadovauja Gavėnios rekolekcijoms Vatikane. Jis taip 
			  pat paskiriamas evangelizacijai skirto pasaulio Vyskupų Sinodo pagrindiniu 
			  pranešėju.  
			 1976 m.  kardinolas K.Vojtyla antrą kartą lankosi 
			  Jungtinėse Amerikos Valstijose (pirmasis vizitas vyko 1969 metais), 
			  kur dalyvauja Filadelfijoje vykusiame Tarptautiniame eucharistiniame 
			  kongrese. Jis ten pirmą kartą susitinka su Motina Terese, savo sielai 
			  artimu žmogumi.  
			 1977 m.  po daugelio metų kovų su komunistine valdžia 
			  dėl bažnyčios statybos Nova Hutos mieste kardinolas K.Vojtyla pagaliau 
			  inauguruoja naująją šventovę, ženklinančią reikšmingą pergalę prieš 
			  marksizmą Lenkijoje. Jis trečią kartą išrenkamas pasaulio Vyskupų 
			  Sinodų generalinės tarybos nariu.  
			 1978 m.  spalio 16 dieną vykusioje konklavoje kardinolas 
			  K.Vojtyla išrenkamas Popiežiumi. Jis pasirenka Jono Pauliaus II 
			  vardą.  			 M.B.  
              
            © 2004 "XXI amžius" 
             |