Oskaras Milašius. Trys gyvenimai
Algis GALINIS
(Tęsinys. Pradžia Nr. 52)
Bet grįžkime kiek atgal.
1910 m. romanas Lamoureuse Initiation.
Šis O.V.Milašiaus kūrinys pasirodo po ilgos (ir vienintelės jo gyvenime) ketverių metų kūrybinės pertraukos.
Būdinga, jog ir čia keblumai prasideda jau verčiant
pavadinimą Meilės įvadas, Meilės pradžia ir netgi Meilės
slėpiniai (plg. lenkišką vertimą Wtajemnicienie milosnie 15.
Tuo tarpu kad būtų išvengta lengvabūdiškų asociacijų, kurias gali
sukelti paviršutinis šio pavadinimo vertimas, ir aukojant literatūrinį
skambesį prasmei turėtų būti kažkas panašaus į Pakrikštijimas,
įšventinimas ar įvesdinimas į meilę ar net Meilės sakramentas,
nes tas kūrinys iš tikrųjų yra pradžia, konfirmacija naujojo Miguel
Ma¹aros periodo Milašiaus.
Šis romanas tai lyg savotiškas dienoraštis ar klajonių išpažintis, rašyta per visą kelionių laiką. Toks požiūris į šį kūrinį yra, aišku, vienašališkas, tačiau pasirinktas sąmoningai, siekiant nuoseklumo, nes šio romano autobiografiškumo klausimas yra žymiai komplikuotesnis nei atrodo iš pirmo žvilgsnio.
Tačiau aprėpti visą šio sudėtingo ir rafinuotai padriko kūrinio ertmę yra pernelyg sunku. Koloritas aštuonioliktojo amžiaus Venecija, tačiau drapiruota secesinėmis žodžių klostėmis. Dekadentiškas ir tvankus prietemų jautulingumas, palaipsniui peraugantis į giesmę meilei. Čia viskas pernelyg šešėliuota ir slėpininga, pernelyg neaišku ir slaptinga veikėjų amorfiškas dvilypumas, jų vardų neapibrėžtumas ir kaitaliojimasis visa primena priebrėkšmio chaosą, iš kurio, draikantis ir plyštant erotinių miglų skraistėms, išnyra lyg dulsvos alebastrinės kolonos himno amore sacer akordai.
Tai vėliau išsikristalizuos į skaidrų ir liturginį Miguel Ma¹aros aidesį, harmoningą ir pakylėtą kaip Pater Noster. Tuo tarpu Lamoureuse Initiation, vertinant anuo, sąmoningai vienašališku požiūriu, yra savotiškas aukštos estetinės vertės pasaulėžiūrinis juodraštis, kuriame galima nuspėti visą vėlesnį Milašių ne tik Miguel Ma¹aros, bet ir Ars Magna autorių. ...Šio kūrinio (t.y. Lamoureuse Initiation aut. pastaba) kiek perdėtos ekspresijos dabar galbūt ir atsisakyčiau, bet tik ne filosofinio pagrindo. (O.Milašius, Les Arcanes)
1911 m. eilėraščių knyga Les Elements (Pradmenys).
Tai, F.Miomandreo žodžiais, panteistiškas stabtelėjimas
sunkiame mistiko kelyje. Pridursime kelyje į Miguel Ma¹aros.
Yra nuomonių, jog tai ankstyvesni eilėraščiai (....jų forma ir
turinys rodo, kad jie anksčiau parašyti net už Septynias vienatves
16. Nesigilinant
norisi priminti, jog tais pačiais metais (1911) O.Milašius drauge
su F.Miomandre rašo... komediją, kuri visgi nebuvo išspausdinta.
O Pradmenų nuotaika tas grįžimas į Gamtą, į saulės šviesą, vandens
vėsą ir žemės šilumą, bet ne rusoistinis, intelektualiai išprotautas,
o tiesiog atgaivos poreikio sukeltas, po ilgų tvankių vienatvės
metų visai dera prie ano optimistinio fakto.
Tas poilsis po ilgos kelionės ar ligos kartu yra ir stabtelėjimas bei susikaupimas prieš viršūnę, į kurią netrukus reikės įkopti.
1912 m. Miguel Manara.
Ši drama yra labiausiai žinomas O.V.Milašiaus kūrinys, susilaukęs daugybės vertimų bei interpretacijų. Tai dėsninga, nes prieš mus brandos Milašius, tiek kūrybinės:
....ačiū Dievui, pagaliau išsivadavau nuo senų
rūpesčių dėl formos... 17
tiek moralinės etinės:
...aš irgi pratinuosi vis labiau tramdyti tą senąjį maištą prieš apgaulę, kvailybę ir bjaurastį ir gyvenu vis harmoningesniame pasaulyje...
ir to brandumo emocionali išraiška olimpiškas ir kartu jaunatviškas optimizmas:
...nes mes esame labai jauni, mano mielas Gaussai, ir liksime tokie ilgai, gal ir visam laikui jei tai patiks Aukščiausiajai Vienintelei Tikrovei, kurios vieninteliai teisėti žyniai esame mes poetai...
Antroji O.Milašiaus kūrybos viršūnė tai Simfonijos
V, priklausančios
tam pačiam brandos laikotarpiui.
...aš leidžiu sau dainuoti... 18,
ir poeto plunksna atsiduoda šiam naujam ir netikėtam, bet užtarnautam
pojūčiui. Simfonijos tai iš tikrųjų simfonijos, jų muzikalumas
ir polifoniškumas nėra nesvarbi ar papildoma stilistinė priemonė,
skirta literatūriniam uždaviniui. Simfonijų muzikalumas tai
kažkas gyvastingai esminio ir neskaidomo. Beklausant Simfoniją,
girdi jose pulsuojantį paslėptą laisvą ritmą, kurio jokia literatūrinė
analizė turbūt negalėtų užčiuopti nes tai, kas literatūros teorijoje
yra vadinama ritmu, yra mechaniška ir aprioriška. Tuo tarpu Simfonijų
ritmas yra iracionalus ir vitališkas, primenantis gyvą alsavimą,
tai sutankėjantį, tai nutrūkstantį, kai užgniaužia kvapą paslėpta
rauda, tai vėl pasiliejantį galingu ir laisvu plačiai tekančių vandenų
alsavimu. Dviejų menų problema čia primena čiurlioniškąją ir neatsitiktinai,
nes abu jie priklauso tai pačiai oralinės kultūros paideumaiVI,
yra tos kultūros magai ar žyniai.
Simfonijų neįmanoma nei skaityti, nei klausytis jų skaitymo. Tai nėra perdėjimas mūsų liaudies dainoje klausytojas (turima galvoje pašalinis stebėtojas) taip pat yra neįmanomas. Čia reikalaujama ne klausymosi, o vidinio dalyvavimo, transo būsenos, savo vidinio ritmo sinchroniškimo pajungimo ir atsidavimo trumpai sakant, etinės pastangos. Ne veltui verkė, skaitydamos Simfonijas, Vilniaus dramos teatro aktorės.
Simfonijų intymumas nėra nei subjektyvus atsivėrimas, nei ezoteriška pusiau lūpų išpažintis. Tai kvietimas begaliniam suartėjimui, bendrai kontempliacijai, kaip Mišių maldoje (O ministrante! prisiminkime kreipinį iš Pažinimo giesmės).
Taip yra pasiekiama komunikatyvumo riba, kuri
kai kur, pavyzdžiui, kiek vėlesniame rinkinyje Adramadoni, gal
ir peržengiama. Jei Simphonies dar skaitytinos balsu, nors ir
slaptingos lempos šviesoje, tai Adramandoni poemos, rodos, tegalime
skaityti pusiau pašnibždomis, absoliutinėje tyloje, kada šnabždėjimas
skleidžiasi visuose kambario kampuose 19.
Didysis triptikas Rugsėjo, Lapkričio ir Nebaigtoji tai didysis atsisveikinimas, liūdnoji rudens puota. Joje visas mano gyvenimas, yra pasakęs Milašius apie Rugsėjo simfoniją. Sename vaikystės parke, virpėdami saulės spindulyje tarp aukštų medžių, krenta lapai. Saulėta ir rudeniškai skaidru. Tylu tik virpėdami krenta lapai.
....ir tuomet išgirsti.
1912 m. vertimai Šiaurės lyrikos šedevrai.
1913 m. misterija Mephiboseth.
1913 m. romanas Les Zborowski, likęs neišspausdintas.
Rankraštis dingęs, išliko tik fragmentas.
1914 m. misterija Saulius iš TarsoVII.
Susidūrėme su reiškiniu, dažnai paliekančiu už dėmesio ribų. Kiekvienas pakilimas menininko kelyje reikalauja tam tikro įsibėgėjimo, kiekviena viršūnė stabtelėjimo ir poilsio, ir dažnai nauja pakopa reiškia jau įveiktą dvasinę krizę. Tai kūrybos, o kartu ir sielos dialektika, teigianti, kad kelias vienoje plokštumoje anksčiau ar vėliau atveda į išsisėmimą ir dvasinį bergždumą. Menininkams gerai žinomas tas jausmas, kai atrodo, jog viskas baigta, jog tolesnės pastangos tik beprasmiškas savęs kartojimas. Gerai, jei tai tik formos krizė, bet jei priežastis slypi giliau?
Kiekvienas ieško išeities savaip. Bėgama į praeitį dažniausiai autobiografinę, pasitraukiama į daugiau ar mažiau mechanišką profesionalią veiklą vertimus ir t.t. arba tiesiog pasyviai laukiama. Galimos ir drastiškos autoprovokacijos, savižudybės bandymas. Ir tik dideli ir didelių pastangų dėka geba rasti savyje ar generuoti iš aplinkos tą dvasinės energijos kvantą, kuris perkelia juos į naują lygmenį.
Tuo nenorima pasakyti, jog tai, kad O.V.Milašius
ėmėsi poezijos vertimų, jau reiškia krizę, arba kad primygtinis
Gausso, jo artimiausio draugo, nuomonės apie Mephibosethą teiravimasis
20 kūrybinės
nesėkmės nuojauta. Priešingai, Šiaurės lyrikos šedevrai pripažintas
ir daugeliu atveju nepralenktas vertimo šedevras, o Mephibosethui
iš tikro netrūksta tikro jausmo proveržių, jau nekalbant apie
Saulių iš Tarso, tą krikščioniškosios apologetikos poetinį ekvivalentą.
Tačiau dėl nežinomų priežasčių neišleidžiamas romanas Les Zborowski, nors pradingusiame rankraštyje, sakoma, buvo matyti spaustuvės rinkimo pėdsakai. Poema La Charette (Vežėčios), pavyzdžiui, yra rašoma beveik trejus metus (pradėta 1915 m. lapkritį, galutinis variantas 1917 m. birželio 3 d.), perrašoma ir taisoma net penkis kartus, kas taip nebūdinga Milašiui.
(Romano Les Zborowski neišleidimo priežastimi nurodoma galima pinigų stoka ar prasidėjęs 1914 metų karas. Galbūt. Tėra viena eilutė jo laiškuose, apibūdinanti šį kūrinį: ...jame, manau, pajusite tą neornamentuoto, grynai psichologinio kūrinio šaltį, tiesią liniją nuo pirmo iki paskutinio žodžio. Ir ši tiesi linija, matyt, nebuvo lygiagretė Miguel Ma¹aros skrydžiui ir Mephibosetho lyrizmui, jos kryptis buvo iš anos, jau paliktos, šešėlių karalystės. Tas kūrinys nebuvo silpnas, netgi atvirkščiai, kaip matyti iš pateiktos citatos, Milašius nebuvo juo nepatenkintas tačiau jis buvo pavėluotas. Ir todėl turėjo likti negimes, nors ir išnešiotas. Tam, kas tiko šalia Lamoreuose Initiation, nebeliko vietos šalia Miguel Ma¹aros.
1914 metai turi visus aukščiau minėtos stagnacijos požymius, kuomet kūryba pakeičiama veikla. 1914 metais Milašius kartu su Carles Larronde įkuria Idealistinį teatrą, kur pastatomas Miguel Ma¹aros, tačiau O.V.Milašius nebuvo patenkintas nei pastatymu, nei publikos reakcija. Teatras netrukus uždaromas, pradedama leisti (kartu su tuo pačiu Carles Larronde) žurnalą Affranchi (Išsilaisvinęs), kurį ištinka tas pats likimas. Antikomercinė kryptis, ryžtas spręsti didžiąsias būties problemas, statant tik gilios minties ir aukštos vertės kūrinius misterijas, tai tikslas, vertas Milašiaus, tačiau vargu ar jis buvo tam skirtas.
Nebuvo lemta jam sėdėti olimpiečio krėsle, nes aplinka, kuri supo jį, buvo XX amžiaus Europa, saulėlydžio Europa, visai nepanaši į Veimaro respubliką.
Jau 1914 metais rašytame laiške skaitome: Dabartis
bauginančiai žiauri... Tačiau ateitis, manau, žada mums kitų siurprizų.
Man atrodo, kad po dešimties ar penkiolikos metų kiti debesys temdys
baisų, tokį ribotą, tokį bežadį, tokį šaltą pasaulio horizontą...
21
Tie dešimt ar penkiolika metų tebuvo keletas mėnesių. 1914 metų rugsėjį prasidėjo Pirmasis pasaulinis karas.
1914 m. gruodžio 14-oji nušvitimo naktis.
Tai vienas svarbiausių jo gyvenimo įvykių. Tą naktį jį ištiko regėjimas, kurį nuodugniai ir vaizdžiai rasime aprašytą Laiške Storgei.
Šis įvykis pradeda mums Ars Magna ir Les Aracnes laikotarpio Milašių, Milašių metafiziką ir mistiką.
...leiskime sau paklausti kokios buvo priežastys,
sukėlusios šį aukščiausio intensyvumo laipsnio mistinį sukrėtimą?
Swedenborgas 22,
liga 23,
ar karo siaubas? O gal prasidėjusio keturiasdešimtmečio tuštuma?
Kad ir koks būtų atsakymas, jo tiesa bus plokščia ir melaginga,
nes lies tik fizinę, išorinę reiškinio pusę. Tačiau su šios rūšies
klausimais teks dažnai susidurti, ypač su ligos versija, be jokių
įrodymų iškelta Annos Richter knygoje23 , ir neapdairiai kartojama
kai kurių lietuviškų autorių24.
V Rugsėjo simfonija
parašyta 1913 09 1-15 (data pagal rankraštį), kitos Lapkričio
simfonija ir Nebaigtoji simfonija buvo išspausdintos 1915 m.
rinkinyje Poemes
VI Čia: kultūros veikimo
ir įtakų arealas (red.)
VII Data pagal išsiuntimo
į leidyklą Bibliotheque de lOccident laiką. Dėl leidybinių nesutarimų
misterija Saulius iš Tarso buvo išspausdintas tik 7-ajame dešimtmetyje
VIII Arba Pseudo-Dionizijus.
Šiuo vardu dengėsi anoniminis VI a. autorius, greičiausiai vienuolis,
kuris, pasinaudodamas neoplatonikų, o taip pat ankstyvųjų krikščioniškųjų
filosofų raštais, sukūrė keistą ir galingą mistinę sistemą, paskutinį
nykstančios graikų Bažnyčios kūrinį, turėjusį įtakos krikščionybei
visą pirmąjį tūkstantmetį po Kristaus (J.Eretas. Iš mistikos istorijos,
Soter, 1928 m.)
IX ekstatinis susijungimas
su Dievu
15 Artur Miedzyrziecki,
Wenecki roman Oskara Milosza,
Tworczosc, 1977, 6, p. 383
16 Juozas Keliuotis,
Oskaras Milašius poetas ir filosofas, Kūryba, 5, 1944 m. gegužė
17 L.G., 1914 05 05,
p.a. 4
18 Ten pat
19 Juozas Grinius,
O.V.Milašius poetas, Kaunas, 1930, p. 165
20 L.G., 1914 05 05,
p.a. 1
21 L.G., 1914 11 25,
p. 66
22 L.G., 1914 11 25,
p. 70
23 Anne Richter, Milosz,
Paris, 1965
24 Vytautas Kubilius,
Lietuvos ir Prancūzijos poetas. Paskaitos, skaitytos Vilniaus Respublikinėje
bibliotekoje, mašinraštis. Vilnius, 1976, p. 10
© 2005 "XXI amžius"
|