Oskaras Milašius. Trys gyvenimai
Algis GALINIS
(Tęsinys. Pradžia Nr. 52,
54)
Perskaitykime tą vietą Laiške Storgei, kur aprašoma
vizija. Nerasime čia nieko liguisto, priešingai tai įkvėptas,
tačiau blaivus ir realistiškas atpasakojimas. Toji vizija neturi
nieko bendro su kūrybine ekstaze tai visai kito tipo reiškinys.
Rasime visus požymius, būdingus klasikiniams mistinių regėjimų aprašymams,
Kalną, Šviesą, Tylą ir kita. Tai tarsi žodinė iliustracija antrojo,
Apšvietimo, laipsnio vieno iš trijų laipsnių, kuriuos paeiliui išgyvena
kiekviena giliai mistiška siela. Tai apsivalymas, apšvietimas ir
regėjimas tamsoje, kuriuos Dionizijus AeropagitaVIII,vadinamas
krikščioniškosios mistikos patėviu (Richstatter), nurodo savo veikaluose.
Ir apskritai kalbėti apie O.V.Milašių būtų galima vartojant vien
mistikų terminologiją ir neišeinant iš mistikos problemų rato. Matysime,
kaip vėliau ateis laikas ir anam regėjimui tamsoje tai bus paskutinis
ir slaptingiausiasis jo gyvenimo laikotarpis, kuriame įvyks exstasis
IX ir
kuriam yra būtina visiška tyla, slaptis ir ramybė ne vien žodžio,
bet ir vaizdo bei minties tyla. Tai bus Fontainebleu parko alėjų
prieblanda.
Bet grįžkime prie kūrybos, prie anų krizės metų,
kuriuos taip jautriai fiksuoja bibliografinė rodyklė ir kurios persilaužimo
taškas buvo 1914 m. regėjimas, nes šio įvykio datą ir pasekmes galime
atsekti ir kitu būdu iš Laiškų Gaussui: 1914 m. lapkričio 25
d. laiškas pilnas pesimistinių aliuzijų, vėl vienišumo nuojauta,
karo šešėlis, beliekanti vien pareiga. O jau 1915 m. rugsėjo 29
d. rašytame laiške sušunkama kartu su Holderlinu, kad ne viskas
prarasta. Nors krizė (kūrybinė) tebesitęsia ...jau niekas nebedainuoja
manyje... 25, tačiau ...nepaisant nieko, nesu per daug nelaimingas
26. Pranešama
apie Laišką Storgei, būsiantį Įvadu į manąją Teigimo filosofiją27,
tačiau be ypatingo entuziazmo, vangiai ...atėjo laikas, jaučiu,
kurti filosofiją ir rašyti atsiminimus... 28,
ir todėl pasiryžimas rašyti teigimo filosofiją atrodo daugiau reikalo,
o ne įkvėpimo dalykas.
Trūksta kažko, trūksta fermento, kurio veikiamas putoja gyvenimo vynas, kuris paverčia darbą kūryba, o negalimą galimu.
Pažiūrėkime, kuo ši antroji krizė skyrėsi nuo anos, Nuopuolių poemos periodo negalios? Visų pirma anoji buvo grynai individualistinio pobūdžio, sukelta asmeninės dramos, žmogaus nuopuolio. Pastarąją žymi visos žmonijos sielvartų, bendros nelaimės antspaudas, ji išgyvenama kaip kolektyvus visos žmonijos nuopuolis. Tie du pastarieji įvykiai savižudybės bandymas ir Regėjimas, keista analogija, suvaidino tą patį vaidmenį, tik jeigu pirmasis sukrėtimas buvo negatyvaus, įspėjančio pobūdžio, tai 1914 metų regėjimas buvo lyg apreiškimas, lyg ištiesta pagalbos ranka.
Anuomet buvo ieškoma prieglobsčio nostalgiškoje vaikystės sodų ūksmėje, nutviekstoje mergaitės su arkangelo blakstienom prisiminimų.
Tad kas dabar taps atspirties tašku toje visuotinėje dvasios negandoje, karo siaubo apsėstoje Europoje, kurios atmosfera priminė sergančios mergaitės kambario haliucinuojančią prieblandą iš Edvardo Muncho paveikslo? Kur toji ne šios žemės šalis?
* * *
Milašius dažnai vadinamas kosmopolitu, ir ne be pagrindo, jei turime galvoje Nuopuolių poemos periodo Milašių ir jei galima vadinti kosmopolitu žmogų, kurio brangiausias turtas ilgais klajonių metais buvo prisirišimas prie gimtosios pastogės, tegu ir ne visai įprastiniu pavidalu.
Taip, kosmopolitiniu šalčiu dvelkia to laikotarpio
laiškų citatos: ...tai nemaloniausia, liūdniausia ir šalčiausia
šalis žemėje 29,
...aš ten neturiu ką veikti... 30
ir tokia nuotaika ilgam, nors čia pat kalbam apie įsikūrimą Italijoje,
...kuri gal ir yra mano tikroji tėvynė, kadangi per savo senelę
iš tėvo pusės (...) aš esu labai senos genujietiškos giminės atžala...
31.
Tačiau tai tik fragmentai, tik tarp kitko. Bet
štai 1914 metų laiške skaitome apie troškimą aplankyti... Polineziją,
...tą mūsų rasės lopšį 32
kaip atsvarą šiam kvailai materialistiniam pasauliui. Ir būtent
ši užuomina, šis rusoistiškas ir naivus, nes neįvykdomas pageidavimas
gali pasitarnauti kaip raktas tai netikėtai evoliucijai, kurią O.V.Milašiaus
pasaulėjautoje patyrė realiosios tėvynės, Lietuvos, idėja.
Tai tas pats rojaus ilgesys, vaikystės šalies nostalgija, tik išplėtota ir reinkarnuota Tėvynės pavidalu, kurią betgi dar reikia surasti.
Pasekime, kaip vyko šis ieškojimas, kur jo pradžia.
Pirmosios užuominos, kiek galime spręsti iš Laiškų Gaussui, siekia
1907 metus. Nors vadina save lenku33
gente lituanus, natione polonus dvasioje, nes čia pat sakosi esąs
lietuvis, tačiau lenkiškumas šiuo atveju yra greičiau kosmopolitizmo
atmaina prisiminkime kad ir Slonimskį, lenkų poetą, turėjusį hebrajiško
kraujo, ir jo 1936 metų eilėraštį Matko Europa, šokiravusį ano
meto lenkiškąjį nacionalizmą savo kosmopolitinėmis tendencijomis.
Tą pat sako ir ironiškai skeptiškos užuominos H.Sienkievicziaus
ir jo patriotiškųjų adoratorių adresu34.
Tad Lenkija atkrinta, taip ir nesužavėjusi jauno išeivio iš Lietuvos girių, kurio kraujyje tikriausiai dar tebeslypėjo atavistinis priešiškumas unijiniam įkyriam broliavimuisi. Jau minėjome Italiją. Kas gi dar lieka?
1924 metais rašytame laiške 35
grafui Moriceui ProzoruiX,
Ibseno vertėjui į prancūzų kalbą, skaitome apie ...poreikį realiai
tėvynei, kuri yra toks galingas aktyvumo stimulas. Ir toliau: Jūs,
tiktai Jūs (M.Prozoras aut. pastaba) supratote tai manyje, paskirdami
man tikslią vietą žemėje (pabr. O.V.M.), suteikėte fizinį pagrindą
mano kūrybai ir veiklai. Yra žinoma, jog grafas Prozoras iš tiesų
yra pabrėžęs tą krintančią į akis lietuvišką dvasią ir jautrumą
Milašiaus kūryboje.
Laiškas baigiamas mįslingu patikslinimu: ...mano žodžiai jau išreiškia kitką, negu mintis ir sentimentus. Jie yra vargu mano (pabr. O.V.M.).
Kas yra ta skirtoji vieta Žemėje? Dabar jau žinome atsakymą tai Lietuva, tylių saulėlydžių šalis. Dar daugiau Vaikystės šalis iš Nuopuolių poemos periodo ir Lietuva iš Ars Magna ir Les Arcanes periodo tai sinonimai, tai dvi to paties rojaus komplekso pakopos, atitinkančios du gyvenimo ir kūrybos laiptus.
(Štai iš kur tas mistinis Lietuvos idėjos išgyvenimas,
tai čia slypi baltiškojo O.V.Milašiaus mesianizmo šaknys. Kaip Milašius
poetas visas yra iš vaikystės, taip Milašius meilės metafizikas,
Les Arcanes periodo Milašius randa atramos tašką savo mistiniams
gnoseologiniams ieškojimams baltiškoje etinėje kultūroje, priklausančioje
ETHOSo kultūrų ratui (prisiminkime mano mintys ir jausmai yra
vargu mano...). Ši kultūra, vienalaikė su Egipto piramidėmis, tačiau
poliariškai priešingo ženklo, gyveno miškuose ...į šiaurę nuo Alpių
36, Nemuno,
Dniepro ir Volgos baseinuose, upių, upelių ir nesuskaičiuojamų jų
protakų neįžengiamuose labirintuose, nuošaliai nuo nomadinių tautų
vieškelių. Tad šioje kultūroje, niekados neišsižadėjusioje monoteistinio
Aukščiausios Būtybės pirmvaizdžio, niekada neturėjusioje orgialinių
švenčių, ETHOS kultūroje, doros kultūroje, kuriai civilizacija nebuvo
neišvengiama lemtis, ir buvo surastas fizinis pagrindas kūrybai
ir veiklai.
Leiskime sau dar vieną paradoksalų palyginimą Čerėjos sodų mergaitė ir Lietuva. Pirmoji Milašiui meilės poetui buvo daugiau angelas ar fėja, amore sacer preliudas nei realus prisiminimas. O Lietuva? Ar nebuvo jos idėja O.V.Milašiui žemiškuoju reliktu to ...skaisčių ir tobulų pradmenų pasaulio, atvėrusio duris Slėpinių poetui, jo antspaudo sergėtoja? Juk Lietuva jam visuomet buvo daugiau idėja nei realybė, nes realios Lietuvos jis tada nepažinojo.)
Gali kilti klausimas argi taip jau svarbus O.V.Milašiaus lietuviškumas? Ar gali vienoks ar kitoks šio klausimo sprendimas pakeisti požiūrį į jo kūrybą? Toje pačioje prancūzų kultūroje gerai žinomi pavyzdžiai, tokie kaip Guillaume Appolinaire (Kostrovicki), anglų literatūroje Joseph Conrad ir t.t., kur tautybė tebuvo ne daugiau kaip egzotiškas biografijos bruožas, nepalikęs jokio pėdsako kūryboje, kurių inkorporacija į atitinkamą tradiciją buvo visuotina ir neginčijama. Kita vertus, tai tėra išimtys visiems žinoma, kad tėvynės meilė yra vienas svarbiausių poetinio įkvėpimo šaltinių, kurio kraštutinė išraiška bus poetas-šauklys, poetas-tautos žadintojas; reiškinys, toks būdingas tautų pavasario pažadintai XIX amžiaus Europai.
Tačiau O.V.Milašiaus atvejis yra visiškai kitoks.
O.V. Milašiaus lietuviškumo klausimas yra centrinis ir lemiantis
jo, kaip reiškinio, kaip kultūrinio fenomeno, suvokimui. Nes turima
reikalo ne tik su tautybės pasirinkimo ar etninio mentaliteto ieškojimu,
o su kultūrinės identifikacijos būtinybe ne vadinamosios bendražmogiškosios
kultūros prasme, o kultūros kaip tam tikro archetipo, kaip izoliuoto
ir gyvo organizmo, turinčio ir kūną, ir sielą, kalbant O.Spenglerio
terminologija. Taip suprastas O.V.Milašiaus lietuviškumas nebus
vien giliai paslėptas ir tik retkarčiais kūryboje prasimušantis
į paviršių substratinis sluoksnis, o konstrukcijos ašis, perverianti
visas jo kūrybos ir būties plokštumas. Nėra Milašiaus raštuose
teksto, kuriame rūpestinga analizė neapčiuoptų lietuviškų šaltinių,
37 teigė
J.Bugeas, vienas nuodugniausių jo kūrybos tyrinėtojų.
Uždavinio sudėtingumą rodo kad ir toks anos problemos aspektas hebraiškojo atavizmo ir baltiškojo substrato santykis O.V.Milašiaus reiškinyje, tų dviejų antipodinių pradų kova, jos sukelta įtampa, buvusi vienu pagrindinių jo kūrybos stimulų, tų pradų kiekybinio tarpusavio santykio evoliucija ir baigtinė proporcija tame galutiniame eutektiniame lydinyje, kuriam be išlygų galime duoti homo christianus vardą.
Tai labai sudėtingi ir vargiai racionalia metodika įrodomi dalykai, bet tik jie gali duoti mums atsakymą į klausimą, kas jis, Vakarų ar Rytų žmogus, buvo, ir šis atsakymas žada būti daug kuo netikėtas.
Tačiau grįžkime prie realios įvykių eigos. Kaip
ir visi dideli lūžiai jo gyvenime, Lietuvos, tikrosios ir kartu
metafizinės tėvynės, suradimas buvo staigus ir nelauktas įvykis,
įgijęs savotišką apreiškimo pavidalą. Ir nuo tada, ...nė akimirką
nesvyravęs, nepaisydamas pavojų ir paskalų... 39
(o tas pavojus buvo gan realus, prisimenant ano meto polonistinės
propagandos įkarštį Paryžiuje, kur palenkti Lenkijos naudai Europos
viešąją nuomonę buvo mestos visos jėgos ir priemonės), O.V.Milašius
ištikimai gina nepriklausomos Lietuvos idėją su neofito įkarščiu.
Nuostabiai aktyvus jo visuomeninės ir diplomatinės veiklos laikotarpis
(1918-1925) sutampa su kūrybinio pakilimo pradžia.
1921 m. rinkinys Lemiuelio išpažintis
XI, pirmoji
didžiosios metafizinės trilogijos dalis, dar tebegaubiama poezijos
gaisų, kurią pradeda Laiškas Storgei XII,
laiškas mistiškai mylimajai, kulminuoja Pažinimo giesmė, brandos
katekizmas, o vainikuoja ir apjungia Lemiuelio išpažintis žmogaus
ar kritusio angelo atliekama išpažintis vokalizas, kuriam aidu
atsako choras.
Kitos dvi didžiosios trilogijos dalys yra:
1924 m. Ars Magna
1927 m. Les Arcanes (Slėpiniai)
Gyvenime, gyvenime! Žinau aš, kad pasaulio šešios dienos duotos
Atskleisti tam, ką reik pažinti septintojoj
(Nihumim)
Toji septintoji diena atėjo buvo sukurtas šis
triptikas. Tokių kūrinių nėra daug, juos parašiusiesiems suskaičiuoti
užtektų vienos rankos pirštų Pascalis ir Descartes, Milašiaus
mylimas Swedenborgas ir dar keletas. Šios knygos, persunktos nuostabios
ir ramios išminties, yra rašomos gyvenimo pabaigoje, tiksliau, atsisveikinant
su tuo, kas yra žmonių gyvenimas, prieš žengiant į Alverno XIII
kalno uolos tamsą. Tai nebe mokslas ir nebe literatūra. Visi tie
vardai priklauso XVII-XVIII amžių Europos kultūros brandai ir apogėjui.
Ar O.V.Milašius yra paskutinis iš jų? O gal pirmutinis iš Hermano
Hesse išpranašautų naujųjų žmonių?
Paprastai, kalbant apie šiuos O.V.Milašiaus kūrinius, visų pirma pabrėžiama, jog čia Milašius pralenkė reliatyvumo teorijos atradimą fizikoje. Bet kas čia nuostabaus? Platonas juk pirmiau negu Aristotelis, šv. Augustinas nei šv. Tomas Akvinietis, o Lao-Tse nei Konfucijus.
Milašius pirmiau nei Einšteinas, nes intuicija
pirmiau nei logika (Benedetto Croce). Nes intuicija yra prisiminimas,
...nes žemėje, kaip ir žmoguje, slypi nesuterštas pirmapradis prisiminimas,
ir kai tik bus perpildytas dvasinio nusižengimo saikas, tas prisiminimas
prabus, kad liudytų prieš klaidingą mokslą (Les Arcanes, posmas
21).
Nepaisant to, kad O.V.Milašius gerai žinojo ir žavėjosi H.Bergsono filosofija, pastarojo įvestas intelektualinio intuityvizmo terminas šiems kūriniams netinka. Metodas, kuriuo parašyti Ars Magna ir ypač Les Arcanes, yra artimesnis tam, ką B.Croce vadina lyriniu intuityvizmu.
Todėl yra ne tiek svarbu, kas buvo pirmesnis.
Matematikų pasaulyje yra žinoma, kad prieš Einšteiną buvo PoincareXIV,
kurio matematinis įžvalgumas buvo nepalyginti gilesnis ir pirmesnis
nei Einšteino, taip pat LorentzasXV
ir HilbertasXVI.
Svarbu tai, kad O.V.Milašius ateina į šį ginčą visai iš kito, iš
Intuicijos pasaulio, padaro tas pačias išvadas, kaip ir fizikai,
kalbėdamas apie tai, kas yra Meilė ir malda. Les Arcanes poezija
nėra racionalų tekstą puošiantis poetinis ornamentas, o esmė, mintijimo
būdas, kur poezija tampa įrankiu, įgalinusiu pasiekti žmogiškojo
pažinimo ribas. Dar daugiau poezija yra pats pažinimas. Aukščiausias
Pažinimas.
Tai nuolankus pažinimas, tai yra toksai, kuris, neapsakomose kančiose įgalinamas priimti a priori absoliutų aukščiausių mokslinių sąvokų ir krikščioniškųjų dogmų tapatumą, anksčiau ar vėliau atsilygina kokiu nors įtaigiu archetipų pasaulio reiškiniu (Les Arcanes, egzegetinės pastabos).
Galima būtų dar minėti ir kitas sutapimų sankryžas, rodančias poezijos ir mokslo dviejų žmogaus intelekto pusrutulių vienybę. Pavyzdžiui, Les Arcanes mes rasime kalbant apie būsimą atomo suskaldymą, apie pasaulį, virsiantį naftos perdirbimo gamykla, industrializmo išplitimą ir greitą jo galą, ir t.t., bet šį kartą mums įdomu kas kita kas gi skiria šiuos su pažinimo būdus, du pasaulius, kur pagrindinis jų skirtumas?
Įberkite išdidumo smiltelę šv. Pranciškaus Asyžiečio sąmonėn, ir gausite Hamletą Faustą Manfredą39.
Taip, tai bus nuolankumas ir malda, jau žinomi
mums iš Aukščiausio pažinimo apibrėžimo, meilė žmogui, nes pats
menkiausias žmogiškas padaras yra puikesnis už milijardų Paukščių
takų šviesą40.
* * *
Gyvenimo laivas įplaukia į ramybės įlanką. Nutrūksta
susirašinėjimas su Gaussu, nutrūksta ryšiai su aplinkiniu pasauliu,
kur tėra atsipindys ano, ...gilių, išmintingų ir skaisčių pradmenų...
41 pasaulio.
Tai paskutinioji ir aukščiausioji pakopa, tai regėjimas tamsoje.
Vienatvė bet kitokia. Fontainebleau parko alėjomis, evangeliškai giedro rudens alėjomis, vaikšto senas žmogus, apsuptas paukščių čiulbesio ir meilės. Išsenka mikelandželiškoji versmė žmogiškosios kūrybos šaltinis. Mums yra brangūs tie jo lietuviškų pasakų vertimai, išskirtinę vietų baltistikoje užima Lietuvos tautos kilmė (1937), bet tai tik poilsis po dienos darbų.
Ir tik pačiame saulėlydyje jo plunksna vėl atgyja, bet tai, ką ji skelbė, jau nebepriklauso žmogiškosios kūrybos sričiai. Galima skeptiškai žiūrėti į Iššifruotą Apreiškimą šv. Jonui (1933), nebūtina žavėtis O.V.Milašiaus pranašysčių išsipildymo tikslumu. Tačiau negalima abejoti, jog buvo suteikta ši teisė teisė būti balsu Tylinčiojo.
Tėve!
Rūstus, išmintingas Tėve,
Garbinamas, galingas Tėve,
Tėve, kurio veidas paslėptas
Iš gailesčio gyviems ir numirusiems,
Tėve, kurio grožybės,
Kilnumo ir Teisingumo
Neįmanoma mums pakelti.
Būk mums gailestingas!
Tėve, kurio mes nematom;
Tačiau kuris gyveni mumyse,
Neapleisk, prašom, mūsų,
Paguosk mus,
Maldaujam, parkritę ant kelių
Atsiliepk, atsakyk!
(Mephiboseth)
VIII Arba Pseudo-Dionizijus.
Šiuo vardu dengėsi anoniminis VI a. autorius, greičiausiai vienuolis,
kuris, pasinaudodamas neoplatonikų, o taip pat ankstyvųjų krikščioniškųjų
filosofų raštais, sukūrė keistą ir galingą mistinę sistemą, paskutinį
nykstančios graikų Bažnyčios kūrinį, turėjusį įtakos krikščionybei
visą pirmąjį tūkstantmetį po Kristaus (J.Eretas. Iš mistikos istorijos,
Soter, 1928 m.)
IX ekstatinis susijungimas
su Dievu
X Beje, lietuvių kilmės.
Jo senelis buvo vienas 1831 metų sukilimo vadų
XI Poema Lemiuelio
išpažintis, davusi vardą rinkiniui, buvo išspausdinta 1921 m. XII Storgė Androginė mįslingosios nuotakos
vardas. Storgė atitinka graikišką žodį storge meilė, švelnumas,
o Androginė Androgynos, dvilytis
XIII Alverno (La
Verne) kalnas kalnas Umbrijoje, švento Pranciškaus Asyžiečio tėviškėje
XIV Jules Poincare
(1854-1912) prancūzų matematikas
XV Hendrik Lorentz
(1853-1928) olandų fizikas. 1905 m. pasiūlė įvesti nuosavo dalelės
laiko sąvoką
XVI David Hilbert
(1892-1943) vokiečių matematikas
25 L.G., 1916 09 25,
p. 73
26 L.G., 1916 09 25,
p. 74
27 Ten pat, p. 73
28 Ten pat, p. 73
29 L.G., 1904 11 14,
p. 37
30 Ten pat
31 L.G., 1906 m. pabaiga
ar 1907 m. pradžia, p. 46
32 L.G., 1914 11 25,
p .66
33 L.G., 1915. 09
19
34 L.G., 1904 11 14,
p. 37
35 Cit. Pagal: O.V.L.Milosz,
Paris. Biblioteheque Nationale, 1977, p. 79 (jubiliejinės parodos
iliustruotas katalogas)
36 H.Krahe, Sprache
und Vorzeit, Heidelberg, 1954, p. 65-69
37 Cit. Pagal: G.I.Židonytė-Vėbrienė,
Milašius tampa klasiku, Aidai, 1967, p. 302
38 L.G., 1922 09 22,
p. 72
39 Les Arcanes (posmo
15 komentaras)
40 Ten pat (posmo
96 komentaras)
41 Pažinimo giesmė
© 2005 "XXI amžius"
|