Visą gyvenimą krovė sau lobį danguje
AA Profesorius, psichologijos ir filosofijos mokslų
daktaras, kunigas Antanas PAŠKUS
(1922 01 14 2008 02 14)
Vyskupas Jonas Kauneckas
|
Kun. prof. dr. Antanas Paškus
|
Užgeso Lietuvos šviesulys, švietęs mums savo išmintimi, savo giliomis įžvalgomis padėjęs mums šio gyvenimo painiavose, teorijų įvairovėje rasti tikrąją tiesą. Jo moksliniai darbai nepaprastai vertingi. Jie visada turtins lietuvių mokslą bei dvasią. Tie darbai tiesiog amžini, todėl mes neliūdime, netekę profesoriaus ir kunigo A. Paškaus, nes jo darbai pasilieka su mumis. Savo kilniais darbais ir savo geradarybėmis jis nusipelnė dangaus Tėvo gausių malonių. Ir iš ten jis dar daugiau gali mums padėti ir mus remti.
Antanas Paškus gimė 1922 m. sausio 14 dieną Branislaviškio vienkiemyje (Kurklių vlsč., Ukmergės apskrityje). 1942 metais baigė Ukmergės gimnaziją ir įstojo į Kauno kunigų seminariją. Artėjant sovietų okupacijai, kartu su kitais klierikais pasitraukė į Vokietiją. 19441945 metais mokslus tęsė Eichštėto (Eichstätt) kunigų seminarijoje, Italijos Romos Gregorianumo universitete (19451949). Kunigu įšventintas 1948 metais. 19491952 metais Miuncheno universitete studijavo psichologiją ir filosofiją. Nuo 1953 metų iki 1959 ėjo Vasario 16-osios lietuvių gimnazijos Vokietijoje kapeliono ir dvasinio vadovo pareigas. 1957 metais atvyko į JAV, trejus metus dirbo Norvičo parapijoje (Konektituto vyskupijoje) vikaru ir psichologiniu konsultantu. Atvykęs į Niujorką, studijavo Kolumbijos ir Fordhamo universitetuose. 19611964 ir 19691973 metais dėstė psichologiją Ganono kolegijoje (Pensilvanija, JAV). 19641969 metais ėjo profesoriaus asistento pareigas Šv. Jono universitete (Jamaika, Niujorko valstija). 19701973 metais klinikinis psichologas Hamo psichologinėje ligoninėje (Erie, Pensilvanija). 19731977 metais asocijuotas profesorius Otavos (Kanadoje) universitete. 19781980 metais Somerseto ligoninės (Pensilvanija) psichologinio skyriaus konsultantas, vyriausiasis psichologas. 19801981 metais Džeksono (Rytų Luiziana) psichologas. Nuo 1981 metų iki pensijos dirbo Norvičo vyskupijos konsultacinio centro ir tarptautinio kunigų ir vienuolių terapijos centro (Konektikutas) klinikiniu psichologu.
Išėjęs į pensiją, apsigyveno Sout Orandž (Nju Džersio valstijoje), pagrindinį dėmesį skirdamas knygų ir straipsnių rašymui. Parašė 14 knygų ir per 50 straipsnių. Bendradarbiavo lietuviškoje spaudoje Ateityje, Aiduose ir Laiškuose lietuviams, dirbo su studentais ateitininkais. Talkino Amerikos lietuvių pastoracijoje parapijose (Kearny, Our Lady of Sorrows, Patersone, Elizabeto Šv. Petro ir Povilo) ir įvairiose konferencijose.
Atgavus Lietuvai laisvę, nuolat keliavo į Lietuvą dėstė Lietuvos universitetuose ir kunigų seminarijose. Paskutinius kelerius metus jau nebeatvažiuodavo į Lietuvą po sunkios ligos mirė vasario 14 dieną. A. Paškus bus laidojamas Lietuvoje, kai pavyks sutvarkyti visus reikalingus pervežimui formalumus.
Lietuva neteko ne tik mokslininko, bet ir didelio geradario: jis daug kam padėjo materialiai, ypač rėmė siekiančius mokslų, o paskutines savo santaupas prieš mirtį per Lietuvių katalikų religinę šalpą atidavė Panevėžio katedros senelių namų įrengimui. Šitaip jis krovė sau lobį danguje (taip jis sakė ne viename laiške).
Meldžiamės už kilnųjį tautietį, kunigą, mokslininką, Žmogų iš didžiosios raidės ir tikime, kad jis, nuėjęs į Tėvo namus, iš ten mus laimina. Amžinąjį atilsį duok mirusiam, Viešpatie, ir amžinoji šviesa jam tešviečia. Tegul ilsisi ramybėje.
Prof. A. Paškaus kūrybos apžvalga
Prof. A. Paškus nepaprastai plataus intelekto. Jo parašytos knygos apžvelgia giliausias psichologijos ir filosofijos problemas, nagrinėja socialiniusmoralinius klausimus. Skaitytojų dėmesį jis nukreipia į dabartinių laikų dvasinių neramumų pasireiškimus, skatina susimąstyti apie problemų kryptis ir priežastis. Ir nuostabu: visada suranda problemų sprendimą.
Nežiūrint nepaprastai aukšto filosofinio ir psichologinio išsilavinimo bei mokslinės patirties, giliausias mokslines mintis jis dėsto labai paprastai, pagrįsdamas daugybe faktų iš mokslinių tyrimų, gyvenimo ir net meninės ar filosofinės literatūros. Tokio paprasto gilių minčių dėstymo turėtų iš jo mokytis visi Lietuvos kunigai ir mokslininkai.
Labiausiai Antanas Paškus susirūpinęs tikinčiųjų krikščionių padėtimi šiandieniame, priešiškame tikėjimui pasaulyje. Jis tiesiog dega troškimu pataisyti, atnaujinti tą pasaulį. Tai artima jam, ateitininkui. Juk ateitininkai yra užsibrėžę visa atnaujinti Kristuje. Knygoje Krikščionis ir šiandiena jis moksliškai pagrindžia tą pasaulio atnaujinimo būtinybę.
Taip, krikščionis šiandieniniame pasaulyje sutinka
daugybę krikščioniškai tiesai svetimų gyvenimo formų. Tačiau, nepaisant
to, užuot atmetęs tas formas, krikščionis turi eiti dialektikos
keliu, rodydamas atvirumą pasauliui, bet kartu ir ištikimybę Kristui.
Vertindamas šiandieninį pasaulį, A. Paškus įžvelgia du kraštutinius
pavojus Rytuose marksizmu dangstomą valstybinį totalitarizmą ir
Vakaruose įsigalėjusį rūpestį savuoju aš. Savyje šios abi gyvenimo
formos yra pražūtingos, nes iškreipia žmogaus veidą. Norint sukrikščioninti
šias gyvenimo formas, krikščionis pirmiausia pats turi atsinaujinti,
siekdamas pilnutinės asmenybės. Autoriaus žodžiais, katastrofos
bus išvengta, jeigu mes, krikščionys, nelaukdami Bažnyčios atsinaujinimo,
drįsime patys atsinaujinti1
. Tiesiausias kelias į religinį atsinaujinimą yra per pirmaprades
krikščioniškas dorybes: neturtą, tyraširdiškumą ir klusnumą, kurias
autorius aptaria šiuolaikinių studijų bei įžvalgų šviesoje. Tik
atsinaujinęs krikščionis galės atnaujinti ir žemės veidą. Kaip norėtųsi,
kad visi krikščionys išgirstų šį Profesoriaus kvietimą!
Jis negali praeiti nė pro kitą bandymą sunaikinti
tikėjimą per psichologiją. Jo dėka galime gerai ir giliai pažinti
ir įvertinti tikėjimo ir moralės atžvilgiu garsiuosius psichoanalizės
ir logoterapijos kūrėjus Froidą (Sigmund Freud) ir Franklį (Viktor
Emil Frank), visą jų mokymą2
. A. Paškus atkreipia ypatingą dėmesį į tai, kaip Froidas bando
modernų žmogų įtikinti, jog tikėjimas tai tik iliuzija, tik psichologinė
žmogaus problema. Profesorius tiesiog sutriuškina Froido argumentus
ir įrodo, kad paties Froido netikėjimas yra ypač susijęs su jo paties
psichologinėmis problemomis, su jo mėgstamu Edipo kompleksu3
.
Nepaprastai įdomiai, patraukliai, įtaigiai jis
išnagrinėja taip pat psichologines rašytojų P. Sartro ir E. Hemingvėjaus
asmenybių krizes, jų kelią į netikėjimą4
, taip pat daugelio kitų pasauliui gerai žinomų asmenybių tikėjimą
ir netikėjimą, jų pasaulėžiūros pagrindus. A. Paškaus knygos gali
labai daug padėti mokytojams, auklėtojams, kunigams. Asmenybės ir
tikėjimo ugdymui tokios knygos yra didžiausias lobis. Jis nepaprastai
detaliai įvertina tikėjimo ir netikėjimo problemas, asmenybės brandą
įvairiais žmogaus amžiaus tarpsniais. Profesoriaus dėka galime neklaidžioti,
ieškodami mokslinės tiesos ir įvairių ateistiniųfilosofinių mokyklų
įvertinimo. Jis tiesiog demaskuoja šios srities mokslinius ir literatūrinius
mitus. Jo žodžiais tariant, vadinamosios moksliškos psichologijos,
sociologijos ir istorijos ar tik neminta jų pačių sukurtais mitais?
Reikia pripažinti, kad, nuėmus akademinio objektyvizmo kaukę nuo
tų humanitarinių mokslų atstovų veidų, pamatysime, jog jų mokslinės
prielaidos tėra tik jų pačių sugalvotos pasaulėžiūrinės dogmos5
.
Ypač reikšmingi A. Paškaus darbai, įvertinant
šiuolaikinius Amerikos mąstytojus. Pavyzdžiui, John Dewey, galima
sakyti, formavo visą šiuolaikinės Amerikos dvasią. Stebėtina, koks
tas mąstytojas įvairiapusis. John Dewey garbintojai ir šiandien
jį vadina Amerikos Aristoteliu filosofijoje, Koperniku pedagogikoje,
Linkolnu demokratijoje. Tiesa, priešininkai jį, bandžiusį palaidoti
Dievą, lygina su Marksu ir Niče. Tačiau visi oponentai ir sekėjai
pripažįsta jį, paiso jo nuomonės, laiko jį vadu, kuriam privalu
nusilenkti arba pasipriešinti, mokytoju, kurį turime priimti arba
atmesti. Šis Amerikos filosofas tiesiog formavo Amerikos mokyklas,
jų struktūrą6 . Dėl to pasaulėžiūrinis
Amerikos mokyklų neutralumas vis dar tebekraujuoja ir šiandien7
taip nuostabiai tiksliai A. Paškus įvertina Amerikos mokyklos
degradavimą (jas šiandien tenka prižiūrėti ginkluotai policijai).
Sunku surasti tikslesnį apibūdinimą. A. Paškus tiesiog nuvainikuoja
tą Amerikos mokytoją John Dewey: pasirodo, tas Amerikos Aristotelis
buvo ypač veikiamas sovietų ir net žavėjosi... sovietų kalėjimais
ir palankiai žiūrėjo į masines žudynes Rusijoje kaip į didžiulį
mokslinį eksperimentą8
. Kažin, ar kas sugebės tokiam garsenybei suduoti baisesnį smūgį?!
Taip pat įtaigiai jis nagrinėja evoliucijos teoriją.
Tinkamai ir teisingai suprasta evoliucija nė kiek neprieštarauja
tikėjimui. Atvirkščiai, darosi aišku, kad evoliucija yra tvėrimo
akto dalis. Pasitelkęs Tejarą de Šardeną (Teilhard de Chardin),
Paškus atskleidžia nuostabų evoliucijos tikslingumą: visatoje aiškiai
veikia organizuojantys principai9
. Tejaras de Šardenas padeda mums rasti Dievo veikimą evoliucijoje.
Jis įrodo, kad evoliucijos paskutinis taškas dvasia. Būtent, evoliucija
vyksta dvasios link10 .
Tejaro de Šardeno evoliucijos teorija tarp šiuolaikinių mokslininkų ypač populiari, todėl verta trumpai ją paanalizuoti.
Kai Tejaro de Šardeno komanda netoli Pekino rado
sinantropo palaikus, jis sukūrė naują pasaulio kilmės teoriją, kuri
savo originalumu sudomino visą pasaulį. Kosmose jis randa nenumaldomą
evoliucijos potraukį iš paprastesnių dalykų į sudėtingesnius.
Tas vystymasis, anot jo, vyksta nesibaigiančiu tvėrimo aktu. Du
labai ryškūs vystymosi taškai tai gyvybės ir žmogaus kilmė. Tie
slenksčiai peržengiami ne lėtu pasikeitimu, bet labai staigiu naujos
kokybės sąmoningu įliejimu. Ir dar nuostabiau: kai materija veržiasi
į nulį (tarp mokslininkų populiari šilumos išsisklaidymo teorija11
), dvasia veržiasi į vis didesnį tobulėjimą, į vis naujus ieškojimus,
į pabaigą, į omegą. Ši apaštalo Jono minima Alfa ir Omega12
pagal Tejarą de Šardeną tai Kristaus Dievažmogio vedamos evoliucijos
pradžia ir pabaiga. Omega yra aukščiausia sąmonė, aukščiausias
asmuo, centrų Centras, pirmasis judintojas. Visa evoliucija veržiasi
į Kristaus pilnybę13 .
Evoliucija privalo turėti savo pagrindą, kurį mes vadiname Dievu,
o Tejaras vadina Omega14
. Tejaro de Šardeno evoliucionizmas, kartais besiribojantis su panteizmu
ir panpsichizmu, turi tą privalumą, kad sugriauna prieštarą tarp
gamtos mokslų ir teologijos15
.
Šiandien madinga tikėti reinkarnacija ir visokiais
burtais, atėjusiais iš Rytų pasaulio. Tikras mąstytojas, žmogaus
dvasios ir psichologijos žinovas A. Paškus negalėjo šių problemų
nepastebėti. Visa tai ir ypač New Age (Naujojo amžiaus) idėjų
paplitimą jis nagrinėja knygoje Dievai, dvasios ir žmonės Naujajame
amžiuje. Jis cituoja Mircea Eliadą: pagrindinis XX reiškinys
nebuvo proletariato diktatūra, bet neeuropiečio žmogaus ir jo pasaulio
atradimas. Norom nenorom reikia su tuo nekviestu svečiu susipažinti16
. Autoriui tenka apžvelgti didžiąsias neeuropines Rytų religijas:
ir Satja Sai Baba fenomeno paplitimą pasaulyje, ir psichoterapinius
kultus, ir naujosios pagonybės kultus, ir Krišnos sąmonės draugiją,
ir spiritizmą, ir ufonautų kultą, ir žmogų griaunančius destruktyvius
kultus (tarp jų žymiausią šėtono kultą). Nepamiršta A. Paškus nagrinėti
ir keisto daugelio žmonių tikėjimo piramidėmis bei kristalais. Kokių
tik tamsybių nerasime šiame moderniame mokslo amžiuje! Rodos, visiškai
nesuprantama, kaip išsilavinę žmonės gali tikėti tokiais absurdais.
O profesorius, tiesiog kaip tikras žmogaus dvasios gydytojas, nustato
XXXXI amžiaus žmogaus dvasios ligas, kurias pagimdė politika, rinka,
apgaulės, tikėjimo praradimas (Nustojęs tikėti Dievą, žmogus ima
tikėti viską ir ieško alternatyvios religijos, nes be religijos
gyventi negali17 ).
Tas naujas klaidas taip pat gimdo vertybių krizė,
nes gyvename tokiame pasaulyje, kuriame nėra jokių vertybių, išskyrus
rinkos vertybes (Kristoferis Lašas)18
. Labai dažnai nukrypimą į įvairius kultus, kaip į išgelbėjimą,
skatina išnaudojimas, skriauda, menkavertiškumo kompleksas, psichologinės
ir kitos problemos19 .
Plačiausiai A. Paškus nagrinėja žmogaus asmenybės,
meilės, seksualumo, instinktų ir net homoseksualumo problemas. Tokias
knygas, kaip Žmogaus meilės, Meilė žmogaus pašaukimas ir Kunigo
meilė būtina perskaityti kiekvienam, ypač jauniems, nes šių dienų
erotizuotame pasaulyje tikram meilės ir draugystės supratimui tiesiog
neliko vietos, nors kiekvienas žmogus ir toliau trokšta meilės.
Kai žmogaus gyvenime nebelieka meilės, atsitinka baisiausias dalykas
dažnai visiškai sugriaunama žmogaus asmenybė. Dar tiksliau, kaip
sako pats autorius, tai taip sužlugdo žmogų, kad meilė lieka be
meilės20 . Ir dar baisiau:
vyrus šių dienų pasaulis taip dažnai verčia moterimis, o moteris
vyrais. Tam užmojui pavykus, pradingtų pusė žmonijos, teigia
A. Paškus21 . Kokia baisi
išvada, skatinanti visus susimąstyti ir kovoti už tikrą meilę...
A. Paškaus mintys daugeliui padės nepaklysti vadinamuose
meilės labirintuose. Jis taikliai išryškina, kad dažnai šių dienų
pasaulis meile vadina paprasčiausią seksą. O kai meilės troškimas
suvedamas vien į sekso troškimą, meilės nebegali būti. Toks žmogus
niekada nepatirs meilės, tokiems kalbėti apie meilę būtų tuščias
dalykas. Aukštesnės meilės sferos jiems yra nepasiekiamos, nes jie
gyvena tik seksualine patirtimi22
.
O su kokiu skausmu profesorius pastebi, kad meilė
šių dienų pasaulyje jau atimama net iš vaikų! Šių dienų lytinis
švietimas tiesiog veda vaikus į seksualinę patirtį. Pasaulyje
platinamas seksualinis švietimas mažai kuo skiriasi nuo treniruotės
saugiam seksui. Buvo viltasi, kad seksualinis švietimas sumažins
bent nusikaltimus, tačiau įvyko priešingai. JAV vaikų lytinis piktnaudžiavimas
nuo 1960 metų pakilo daugiau negu 5000 procentų23
. Penkiais tūkstančiais procentų!
Tokių ir panašių, nepaprastai taiklių, pasaulyje
vykstančių procesų nagrinėjimo bei įvertinimo pilna A. Paškaus kūryba.
Jo įžvalgos, pagrįstos konkrečiais faktais bei moksliniais įrodymais,
padeda mums susidaryti tikrą problemų vaizdą ir nepaklysti tose
pasaulio problemose. Ko gero, net neįmanoma, kad kas nors sugebėtų
giliau minėtas problemas išnagrinėti. A. Paškus tai pasiekė nepaprastu,
tiesiog didvyrišku darbštumu. Tuo didvyrišku darbštumu siekdamas
surasti ir visiems parodyti tikrąją tiesą, jis nusipelnė visuotinės
pagarbos. Viešpats Jėzus tokius tiesos ieškotojus vadina palaimintais24
.
Duok, Dieve, kad šiandienė Lietuva sugebėtų pasinaudoti profesoriaus
įžvalgomis ir nepražudytų savo vaikų bei jaunimo Amerikoje seniai
praėjusios seksualinės revoliucijos bangose!
1 Citatos pateikiamos iš A. Paškaus knygų, čia:
Krikščionis ir šiandiena, 164 p.
2 Idėjų sankryžoje, 1863 p.
3 Tikėjimo ir netikėjimo sąlytis šiandien, 146
p.
4 ten pat, 147157 p.
5 Idėjų sankryžoje, 137 p.
6 ten pat, 89 p.
7 ten pat, 99 p.
8 ten pat, 103 p.
9 Evoliucija ir krikščionybė, 57 p.
10 ten pat, 60 p.
11 mano pastaba J. K.
12 Apr 1, 8-11; 21, 6 ir 22, 13
13 Evoliucija ir krikščionybė, 6364 p.
14 ten pat, 81 p.
15 autorių kolektyvo knyga An-fänge, 149 p. (Gießen,
Vokietija, 1989 m.)
16 Dievai, dvasios ir žmonės Naujajame amžiuje,
5 p.
17 ten pat, 203 p.
18 ten pat, 199 p.
19 ten pat, 222 p.
20 palygink, Meilė žmogaus pašaukimas, 62 p.
21 ten pat, 8 p.
22 ten pat, 195 p.
23 ten pat, 192 p.
24 Mt 5,6
© 2008 XXI amžius
|