Lvove svarstyti religijų klausimai
Dr. Aldona VASILIAUSKIENĖ
|
Lvovo Religijų istorijos muziejaus
XVIII tarptautinė-mokslinė konferencija.
Konferencijos dalyvius sveikina
prof. Jaroslavas Daškevičius (dešinėje).
Iš kairės: prof. Anatolijus Kolodnyj,
Romanas Kurašas, dr. Aldona asiliauskienė,
Zorjana Bilyk, dr. Tarasas Batenko
ir prof. Jaroslavas Daškevičius
|
Gegužės 12-15 dienomis Ukrainoje, Lvovo Religijų istorijos muziejuje, vyko XVIII tarptautinė konferencija Religijų istorija Ukrainoje", į kurią, skaityti pranešimą, buvo pakviesta ir šio straipsnio autorė.
Lvovo Religijų istorijos muziejus įsikūręs buvusiame dominikonų vienuolyne, kuris statytas XIV-XVII a., o pati bažnyčia perstatyta 1749 metais. Šios, dominikonams priklausiusios bažnyčios bei vienuolyno, kaip ir daugelio kitų vienuolynų likimas, sovietų okupuotose teritorijose buvo panašus - jie uždaryti.
Sovietams uždarius Lvovo dominikonų vienuolyną bei bažnyčią, 1949 metais į Gdanską išvyko paskutiniai vienuoliai dominikonai. Jie, pagal žmonių pasakojimą, kartu išsivežė ir stebuklingą Dievo Motinos paveikslą. Deja, tolesnis paveikslo likimas nežinomas.
Pradžioje bažnyčia ir vienuolynas buvo naudojami sandėliui, o nuo 1970 metų čia įsikūrė Lvovo istorijos muziejaus Religijos istorijos ir ateizmo skyrius, po trijų metų tapęs atskiru Religijos istorijos ir ateizmo muziejumi (galima rasti paralelių su Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčia, kurioje, kaip gerai žinome, taipogi buvo įrengtas ateizmo muziejus).
Keičiantis politinei situacijai,
šis muziejus, vienas pirmųjų panašaus profilio įstaigų Ukrainoje, pakeitė pavadinimą (išmestas žodis ateizmas") ir 1989 metais pasivadino Religijų istorijos muziejumi. Jo direktorė nuo 2004 metų - Zorjana Bilyk.
Muziejaus kolektyvo prašymu
dominikonų bažnyčioje Graikų apeigų katalikams pradėtos
aukoti šv. Mišios. Dominikonų bažnyčia (ir dabar
vietiniai lvoviečiai taip ją vadina) perduota
unitams, mat Lvove nebuvo nė vieno vienuolio dominikono
(jų ir dabar nėra).
Muziejuje funkcionuoja per dešimt
įvairių skyrių, leidykla Logos" ir filijos - nuo
1993 metų Religijos tyrimų institutas bei nedideli muziejai Červonograde (nuo 1980 metų) ir Sokalio vietovėje (nuo 1991 metų).
Lvovo Religijų istorijos muziejus
itin išgarsėjo Ukrainoje ir už jos ribų tuo, kad buvo organizuojamos tarptautinės mokslinės konferencijos, kurioms pradžią suteikė atgauta nepriklausomybė.
Tačiau nepriklausomybė iškėlė ir
savas problemas. Prasidėjo konfliktai tarp Bažnyčių (dera priminti, kad šiuo metu Ukrainoje veikia penkios oficialios Bažnyčios: trys Stačiatikių-Kijevo patriarchato, autokefalinė ir Maskvos patriarchato bei dvi Katalikų - Lotynų apeigų ir Graikų apeigų), itin didžius reikalavimus kėlė Maskvos patriarchatas ir jam priklausiusios
stačiatikių cerkvės. Graikų katalikų apeigų (Rytų)
Bažnyčia tuo metu jau galėjo išeiti iš pogrindžio. Padėtis buvo sudėtinga. Tad muziejuje, tuometinio direktoriaus V. Hajuko iniciatyva įkurta oratorija - veiklių žmonių
diskusijų grupė, kuri, siekdama rasti išeitį, kartu su kitais Graikų apeigų katalikais inteligentais kreipėsi į Ukrainoje gerai žinomą istoriką prof. Jaroslavą Daškevičių.
Iš pradžių ekumeninei veiklai siekta
organizuoti apvaliuosius stalus - surinkti Bažnyčių
atstovus bendriems pokalbiams, problemoms spręsti. Laikui
bėgant šie apvalūs stalai išsiplėtė į konferencijas
(jos idėją iškėlė prof. J. Daškevičius ir nuo 1991 metų iki šiandien, jis, nepaisant garbaus amžiaus, padeda organizuoti konferencijas ir pats aktyviai jose dalyvauja).
Pradžioje buvo gana sudėtinga
surinkti įvairių konfesijų
atstovus, dabar muziejaus darbuotojai džiaugėsi,
kad jie ateina patys -keliami klausimai aktualūs ir bendri
visoms konfesijoms.
Konferencijos ne tik ugdė
mokslininkus (prelegentai, kadaise buvę
aspirantai, jau tapo daktarais), bet ir plėtė veiklą - tokio pobūdžio konferencijos organizuojamos regionuose.
Šių metų konferencijos programoje
įrašyti 266 pranešėjai iš įvairių Ukrainos sričių,
Baltarusijos, JAV, Lietuvos, Lenkijos, Kanados,
Rusijos, Slovėnijos. Be plenarinio posėdžio, apvaliųjų
stalų, buvo dirbama 7 sekcijose, organizuota išvyka į
Unevo vienuolyną (dar vadinamas Unevo lauros vardu), sietiną su LDK laikais ir kunigaikščiais. Unevo vienuolynas, kadaise priklausęs bazilijonams, dabar priklauso studitams (tai taip pat Rytų - graikų apeigų katalikai).
Ukrainos nacionalinės Mokslų
akademijos, Filosofijos instituto direktoriaus pavaduotojas, Religijotyros skyriaus vedėjas prof. Anatolijus Kolodnyj plenariniame posėdyje pateikė duomenų apie religinio gyvenimo padėtį nūdienos Ukrainoje. Jis teigė, kad Ukrainai atgavus Nepriklausomybę kas metai augo įvairių religinių bendruomenių skaičius. 2008 metų pradžioje Ukrainoje užregistruota 33841 religinė organizacija-bendruomenė, kurias jungia beveik 100 įvairių religinių krypčių, bažnyčių, bendruomenių. Į šį skaičių įeina 32493 religinės bendruomenės, 421 vienuolynas (6598 vienuoliai), 192 dvasininkų parengimo institucijos, 333 misijos, 74 brolijos. Konfesijos išleidžia 383 laikraščius ir žurnalus. Tačiau yra ir neužregistruotų organizacijų ir tai liudija savotišką religijos renesansą Ukrainoje.
Sovietmečiu veikė tik devynios
religinės kryptys, turėjusios 4,5 tūkst. organizacijų, 14 vienuolynų, viena stačiatikių seminarija Odesoje, buvo leidžiamas mėnraštis Stačiatikių žinios" (Pravoslavnyj visnyk). Iki 2008 metų buvo įregistruota 120 religinių susivienijimų: 76 krikščionišku pagrindu, 8 - judėjų, 4 - musulmonų, 7 - pagonių, 16 -rytų kraštų religijų, 6 - sinkretizmo (kelių religijų mišinys).
Gausiausia yra stačiatikių konfesija
-17074 organizacijos. Ji sudaro 50,75 proc. bendro tikinčiųjų skaičiaus. Tačiau sociologinės apklausos liudija, kad Ukraina - ne stačiatikių kraštas. Čia stačiatikybė tik dominuoja. Prelegentas pažymėjo, kad buvo juntamasstačiatikių cerkvės, priklausančios Maskvos patriarchatui, augimas ir autokefalinės bei stačiatikių cerkvės, priklausančios Kijevo patriarchatui, mažėjimas. Tačiau pastaruoju metu, į valdžią atėjus demokratinei koalicijai ir Maskvos patriarchato vadovybei nebegalint veikti politizuotose
struktūrose ir prievarta savo rankose išlaikyti
parapijų, ukrainiečiai stačiatikiai pereina iš
Maskvos patriarchato į Kijevo patriarchato priklausomybę. Beveik nesikeičia sentikių, molokanų, tikrosios Stačiatikių Bažnyčios ir kilusių iš stačiatikių, sudėtis.
Prof. A. Kolodnyj pažymėjo, kad
Graikų apeigų Katalikų Bažnyčia (cerkvė) baigė augti. Per 2007 metus ji išaugo 57 organizacijomis (dabar jų 3685), viršydama prieškarinį laikotarpį beveik 300 vienetų. Nepaisant to, kad Graikų apeigų Katalikų Bažnyčios centras iš Lvovo perkeltas į Kijevą, ji faktiškai lieka Galicijos krašto fenomenu.
Mokslininkas kalbėjo apie galimybę
Ukrainoje augti Lotynų apeigų katalikų Bažnyčiai, dabar jungiančiai 1061 organizaciją. Katalikiškų konfesijų yra 193 vienuolynai (1936 vienuoliai), kurie tampa aktyvaus misionie-riavimo bei katalikiško švietimo centrais. Be to, svarbų vaidmenį atlieka ir 517 sekmadieninių mokyklų.
Ukrainioje jaučiamas protestantiškų
organizacijų (baptistų, adventistų, penkiasde-šimtininkų, Jahovos liudytojų) augimas (8428 organizacijos vietoj 2007 m. buvusių 7721), kurios sudaro 25,2 proc. bendro Ukrainos tikinčiųjų skaičiaus. Oficialiai Jahovos liudytojai užregistravo 1101 organizaciją, o neoficialiai - apie 1600. Baptistai Ukrainoje - gausiausia organizacija Europoje. Visos protestantiškos konfesijos atlikdamos platų religinio švietimo darbą, plėsdamos leidybinę, medicininę, misionierišką veiklą ir labdaros darbus, sparčiai gausina savo gretas. Todėl mokslininkas A. Kolodnyj pastebėjo, kad per dešimt metų šios konfesijos gali pasiekti net 50 proc.
tikinčiųjų.
Musulmonai Ukrainoje neturi
vieningos organizacinės struktūros. Jie turi keturis centrus, jungiančius 1138 religines organizacijas. Nors 2007 metais Kijeve įkurtas dvasinis musulmonų centras - Kijevo Muftiatas, tačiau prelegentas teigė nematąs galimybių tolesniam musulmonų augimui Ukrainoje.
2008 metų pradžioje Ukrainoje veikė
285 judėjų bendruomenės, priklausiusios šešiems
skirtingiems susivienijimams. Ukrainoje atsiranda ir plečiasi naujos religinės srovės. Pagrindinės jų - naujieji krikščionys, naujųjų Rytų kraštų
religijų išpažinėjai, stabmeldžiai.
Tačiau penkių pagrindinių Ukrainoje
veikiančių Bažnyčių pozicija įvairiose valstybės teritorijose yra skirtinga. Romos katalikų bendruomenė sietina su lenkų mažumos gyvenamomis teritorijomis Poliese, Podole, Galicijoje. Galicijos srityje dominuoja Graikų apeigų katalikai. Ukrainos Kijevo patriarchato stačiatikių cerkvė ir Autokefalinė cerkvė stipriai plečiasi Vakarų ir Centrinėje Ukrainos dalyje, nors turi negausų parapijų skaičių Ukrainos Pietų ir Rytų regionuose, kur dominuoja Maskvos patriarchatui priklausančios stačiatikių cerkvės.
Religinio gyvenimo ypatybės regionuose sietinos su istorine krašto pareitimi, gyventojų nacionaline sudėtimi,
tradicijomis. Todėl religinės organizacijos
Ukrainoje išsibarsčiusios nelygiavertiškai. Trys
Galicijos sritys religinių organizacijų turi daugiau, nei šešios Rytų ir Pietų Ukrainos sritys (Sumų, Charkovo, Donecko, Lugansko, Zaporožės ir Dniepropetrovsko). Jei Ternopolio srityje vienai religinei bendruomenei priklauso vidutiniškai apie 660 gyventojų,
tai Charkove - beveik 4292. Kadangi Vakarų regione sukurta bažnytinių organizacijų struktūra, kuri patenkina tikinčiųjų religinius poreikius, tai augimo kriterijus pastaruoju metu perėjo į Centrinį regioną.
Tačiau statistiniai duomenys,
liudijantys vienos ar kitos konfesijos
organizacijų augimą, neliudija tikinčiųjų gausėjimo,
o juo labiau jų tvirto, gilaus tikėjimo. Vyksta arši konkurencinė kova tarp konfesijų bei Cerkvių. Todėl Ukrainoje nemažai pusiau tuščių ir apleistų stačiatikių vienuolynų, šventovių. Prelegentas nuogąstavo, kad per 5-8 metus Cerkvės - istoriniai Ukrainos paminklai - galutinai suirs - sugrius, kaip
jau beveik sugriuvo ir kitose Europos šalyse.
(Beje, Švč. Trejybės bažnyčioje
Vilniuje suremontuota tik viena koplyčia, pati bažnyčia - unikalus architektūros paminklas -tragiškiausioje padėtyje, nekalbant jau apie unikalų Vilniaus Bazilijonų vienuolyno ansamblį.)
Prof. A. Kolodnyj pasakojo, kad
pasaulietinės valdžios struktūros pastaruoju metu aktyviai veikia kai kuriose bažnytinėse ir prie bažnyčių esančiose religinėse struktūrose, ne-prisilaikydamos krikščioniškosios moralės normų. Jausdamos savo bejėgiškumą kovoje su tokia padėtimi ir plintant charizmatams, religinės bendruomenės, norėdamos sustiprinti savo pozicijas, atsilaikyti prieš beplin-tančias naujas religines sroves, bus priverstos jungtis su protestantais.
Prelegentas konstatavo, kad
konfesinė padėtis jau susiformavusi, todėl ateityje kai kurios religinės mažumos išnyks (Naujųjų krikščionių, Naujųjų Rytų religijų išpažinėjų ir pagonių). Ukraina - krikščioniškas kraštas, todėl monokonfesinės,
priešingos krik-šionybei srovės, įsitvirtinti ilgai
negali. Kalbėti, pasak mokslininko, reikėtų ne
apie religinių bendruomenių susijungimą, o apie jų tarpusavio toleranciją.
Noriu pridurti, kad ukrainiečiai
gebėjo svetur įkurti vienuolijas bei ordinus. O tai labai
svarbu mums, lietuviams, kadangi ukrainiečių - Rytų
apeigų katalikų - unitų 1617 metais įkurto Šv.
Bazilijaus Didžiojo ordino lopšys - Vilnius. Be
to, dera priminti, kad Lietuva - vienintelė
valstybė pasaulyje, įamžinusi vienuolių bazilijonų vardą. Salia Šiaulių yra Padubysio vietovė, kur 1749 metais buvo pakviesti vienuoliai ukrainiečiai. Jų šviečiamosios, religinės bei ūkinės veiklos dėka ji spėriai augo ir todėl miestelis buvo pavadintas Bazilionais.
Vilnius - Lvovas - Vilnius
© 2008 XXI amžius
|